Nya Zeeland

Ja nu är man i nya Zeeland, flyget gick jättebra även fast jag lyckades vakna alldeles för sent! Flyget tog ca 3h och landade i Aukland, tog sedan bussen därifrån in till stan där jag direkt gick till ett hostel som jag ville bo på. När jag hade tittat online så fanns det inga platser kvar men som tur så fanns det ändå det när jag kom dit. Hamnade i ett rum för 4, fick ett fint litet paket med handduk och gratis drink också.

Efter detta gick jag till traveldesk som låg precis bredvid och jag frågade helt enkelt om jag kunde åka så snart som möjligt. Kan ärligt säga att jag var lite oförberedd på denna resa, hade varken bokat hostel eller bussen! Har busspasset men sedan måste man skriva in sig på ett datum som man ska åka!

Fanns iaf plats vilket gör att jag nu sitter på bussen påväg upp till bay of Islands, vilket ska vara superfint. Kommer stanna 2 nätter här uppe och sedan åka tillbaka till Aukland och om jag har tur stannar jag bara 1 natt på hostelet och sen åker jag hela landet dagen efter!

Jag märkte nu när jag tittade på vädret att jag vad dum nog att lämna mina mysbyxor och jeans i Australien. Såg att det kan bli 10 grader nu på södra ön! Får väl se om jag överlever..

Förra helgen gjorde vi något helt nytt, vi hyrde en bil och drog fyra pers till något som kallas Jervis Bay vilket var ett helt fantastiskt ställe. Det började med att jag och Camilo åkte till flygplatsen och hämtade bilen, det var lite nervöst då det var första gången Camilo skulle köra i vänstertrafik men som tur så gick det bra hehe(jag överlevde). Vi hade även med oss Tova och Conor på resan som tog oss ungefär 3h men var helt klart värt det. Vi såg kängurus fina fåglar och helt fantastiska stränder, tyvärr fick vi inte njuta så länge då vi inte hade bokat en campingplats och var därmed tvungna att försöka köra runt och hitta det. Vilket vi iaf tillslut gjorde som tur var, tältet som vi hade tagit med hittade vi faktiskt i sopprummet här hemma då det var några som skulle flytta och helt enkelt hade lämnat det, perfekt för 4 pers. Till kvällen köpte vi massa mat för att göra BBQ vilket blev väldigt lyckat och gott! Nästa dag vaknade vi vid ca 8:30, efter vi hade packat ihop allt och ätit frukost så drog vi tillbaka till jervis beach. Där stannade vi i ca 1,5h innan vi började röra på oss igen, då vi både behövde äta lunch och ville besöka lite platser på vägen. Var faktiskt väldigt kul att göra något helt annat för en gångs skull, tack vare dessa personer blev min näst sista helg innan nya zeeland perfekt.

Såå nu är vi inne på sista veckan här i Sydney, vet att jag inte har skrivit det än men om några dagar åker jag till Nya Zeeland. Detta kändes som det bästa valet då vi blir av med lägenheten samma dag och att jag vill börja resa runt lite. Jag ska som jag skrivit tidigare resa med Kiwi experience i exakt 1 månad, vilket jag har hört från andra ska vara sjukt kul. Är lite jobbigt såklart att resa iväg helt ensam och lämna alla härliga människor man har träffat här i Sydney men positiva är att jag kommer tillbaka om 1 månad och kan då kanske träffa några igen. Planet går runt 11 till Aukland vilket är den Norra delen av ön/landet. Kommer då spendera en natt där och sen nästa dag starta min resa på en månad!! TAGGA!! Kommer åka till olika stopp nästintill varje dag så kommer vara mycket att se och uppleva, bara att titta på alla naturbilder ger mig gåshud. Är verkligen en dröm som går i uppfyllelse och att jag kommer få njuta av detta land i en hel månad är helt sjukt. Kommer antagligen uppdateras med mycket bilder under Nya zeeland resan :)

Har helt glömt att skriva att jag köpte en surfbräda för några veckor sedan, väldigt fin och bra storlek. Den kostade 160 dollar så ungefär 1000kr vilket var ett väldigt bra pris då jag fick 4a fenor, legrope och skydd till surfbrädan. Är väldigt nöjd dock har jag inte haft tid till att surfa så mycket vilket är lite tråkigt... Ska titta upp om jag skulle kunna ta med den hem till Sverige också!

För några dagar sedan besökte vi Palm Bech som ligger ungefär 2h bort med buss. Var ett sjukt fint ställe att besöka på en väldigt fin dag! Bästa av allt var att vi senare gick upp för ett berg för att se utsikten över stranden. Well, bilder säger mer än 1000 ord....

Australien

I tisdags drog jag och mina roomies till blue mountains(andra gången för mig) men denna gång var det lite annorlunda då vi hade valt att vandra i bergen.. vi gick upp tidigt eftersom att resan dit tar ca 2,5h med tåg! Blev en lång och varm dag men också en sjukt härlig då jag gillar att göra lite mer äventyrliga saker. Vi gick på stigar vid bergskanter och mer skog liknande vägar. Gick också till 2 av vattenfallen, tyvärr är det väldigt tort i Sydney under sommaren så var inte jättemycket vatten i dom.

Australien

Lite seg som vanligt men nu är nya året här och nyårsafton firades stort här i Australien. Jag jobbade under dagen och slutade inte förrän kl 2 och här är det en dålig sak att vara så sent ute. Här köar alltså tusentals personer in till parkerna för att få komma så nära harbour bridge och opera huset som möjligt. Redan kl 6 på morgonen var en av parken fylld med 80 personer, vilket är helt sjukt. Några av mina vänner hade köat sedan 9 men när jag slutade så hade den parken redan stängt, detta gjorde att jag fick dra till mina roomies och några andra vänner som var i en park längta ifrån. Kom dit ungefär vid 4 och vi satt där som på jul och drack lite öl köpte pizza i 7h väntan på nya året. Måste säga att vi hade en väldigt kul dag/kväll, var lite besviken på fyrverkerierna men det kanske var för att man hade så höga förväntningar. Man måste antagligen stå mycket närmare för att se hur massiva dom är! När vi hade firat klart hade vi tänk gå på efterfest men eftersom att det blev lite misslyckat så drog vi hem till rebecca som bor i stan och helt enkelt hade en fortsatt bra kväll och sov även över. Nästa dag gick vi självklart upp för att fira det svenska nyåret som var kl 10 på morgonen för oss. Med champagne uppe på deras rooftop blev det även ett väldigt bra svenskt nyår.

Finns knappt några ord för hur mycket år 2016 har gett mig, glädje av att ta studenten efter 3 års slit, umgåtts med underbara vänner och speciell att jag vågade lämna allt och ge mig ut på mitt drömäventyr. Men nu är det ett nytt år med nya möjligheter och starten fortsätter med min underabara resa som är oförglömlig.

Blev lite för långt inlägg att skriva och lägga ut bilder från både 24:e och 25:e så nu kommer ett snabbt inlägg från juldagen på Coogee beach. Denna dag drog jag till coogee för att träffa några svenskar(typ samma som jag firade julen i bondi med) och skulle helt enkelt fira den australienska julen. Blev att jag stannade hela dagen och bara sotade i solen med väldigt härliga människor. Det första jag kan säga är att jag har aldrig sett så mycket folk i mitt liv, var som på en konsert! Hela stranden och gräsmattan ovanför var helt proppfull, det var översvämmat av redcups, solbrända människor och julmössor. Vi satt i en stor ring med bara svenskar och drack lite öl och lyssnade på en hel del svensk musik. Dagen enligt mig var grym, då vi bara tog det lugnt och umgicks och njöt av solen och badade i det varma vattnet. Jag som hade tänkt att bara doppa mig ungefär till magen fick en hel våg över mig... men det var rätt kul och skönt ändå! När det drog sig mot kvällen gick jag och en tjej och köpte mat från det enda som var öppet.... ja donken!! Efter detta tog vi en uber och fixade oss lite inför kvällen, efter lite missförstånd osv så hamnade jag och några vänner hos några killar som har lägenhet i bondi. Där stannade vi och hade det kul men redan när jag kom dit så var jag väldigt trött eftersom att vi hade varit ute i solen hela dagen och umgåtts. Så både jag och Rebecca gick in till en av sängarna och la oss och somnade faktiskt. Så när det andra gick och la sig kl: 6 på morgonen så gick vi upp.. blev helt enkelt en väldigt speciell kväll men var också en riktigt kul australesisk jul!

Lyckan när man får fira jul 2 gånger med härliga svenskar är ju obeskrivlig! Om jag ska ta allt från början, den första (mer svenska) julen den 24:e firades på Bondi beach med några svenskar som jag lärt känna för några veckor sedan. Vi började vid 2-3 tiden med en BBQ som höll till kvällen, blev en väldigt bra dag mycket skratt och roliga julklappar. På kvällen drog vi hem till en vän som bor vid Bondi beach och där fortsatte vi helt enkelt våran lilla svenska jul. Kvällen fylldes med Kalle ankas jul, goon och goa människor! Även fast man fick lite hemlängtan då man alltid har firat jul med familjen så gjorde alla fina vänner denna kväll mycket minnesvärd!

Ursäktar för kassa bilder men använde tyvärr inte mobilen så mycket denna dag! Om någon undrar såå... jaaa sista bilden är på vår budget julgran, väldigt vacker om jag får säga det själv. Sen god jul till alla, hoppas ni hade en supermysig jul <3

Australien

Ja exakt det, dröömjobbet!! Fick jobbet för ca 2 vekor sedan på Topjuice (klicka på namnet om ni vill se mer). Är extra glad över detta jobb då jag faktiskt skaffade det helt själv, gick alltså ut med cvn till olika ställen och jag hoppades verkligen att jag skulle få detta jobb. Gick på intervjun och fick jobbet direkt vilket var sjukt kul!! Jag vet inte ens vad jag kan säga att jag jobbar som, gör iaf juicer och smoothies hela dagarna och tar beställningar. Älskar detta jobb eftersom att man jobbar i en miljö som är sjukt fräsch och jag serverar något som är nyttigt. Passen varierar helt men jag gillar att ta morgonpassen då jag jobbar till 12-1 på dagen och då har tid för att göra andra saker.

Som ni kan se på bilderna så har vi sallader, fruktsallader, yoghurt, chokladdoppade jordgubbar och bananer. Även en hel del frukt och grönsaker, det jag är mest överraskad över är att allt är så färskt. Dom öppnar liksom kokosnötter för att ta ut kokosmjölk till smoothies, hur sjukt är inte det..

Om man har morgonpass som jag föredrar så fixar man alla yoghurts genom att dekorera osv som ni kan se på bilderna. Vi lägger även fram sallader som skickas till oss varje morgon helt klara, sen skär man upp en hel del frukt till fruktsalladerna och helt enkelt ställer ut allt. Man behöver också fylla på kylen med frukt och grönt och bästa av allt göra chokladdoppade jordgubbar.

Låter bilderna säga resten....

Förlåt om bilderna är lite suddiga vill egentligen inte ha mobilen framme på jobbet så tog några snabba :)