Under vårt två veckor långa påsklov så ”road trippade” vi igenom Kenya, Uganda och Rwanda. Totalt satt vi 56 timmar i buss och såg stora delar av de tre länderna. Det var riktigt häftigt att se två nya länder. Rwanda och Uganda var mycket grönare än Kenya. Därmed var det trevligare att åka buss Rwanda och Uganda än i torra Kenya.

Vi bodde på tre olika campings i Uganda, en camping i Jinja. I Jinja gjorde vi River rafting i Nilen vilket verkligen var jättekul. River-raftingen blev lite obehagligt ibland då man hamnade under vattnet en stund när båten välte. I allmänhet var det en av de roligaste aktiviteterna som vi gjorde under resan.

Andra campingen i Uganda låg i Ugandas huvudstad Kampala. I Kampala tittade vi på Idi Amins (Ugandas diktator på 70 talet) tortyrkammare där en massa människor blev torterade och sedan avrättade med elektisk ström. Vi åkte också till Kampalas största moské och testade på hur det var att ha på sig slöja i en timme. ¨

Tredje stället vi bodde på låg vid Lake Bunyonyi. Där bodde vi precis vid vattnet och den campingen var den finaste enligt mig. Där fanns det en trevlig restaurang och ett hopptorn man kunde bada från.

I Rwanda bodde vi först en natt i Ruhengeri. I Ruhengeri kollade vi på Gorillorna i den närliggande Nationalparken, Volcanoes national park. Ruhengeri var för övrigt en riktigt ren och mysig stad, jag blev verkligen positivt överraskad.

De två sista nätterna spenderade vi i Kigali, Rwandas huvudstad. En kväll gick vi ut och åt på en kinesisk restaurang. Restaurangen hette ”Papyrus”, tips till någon som har vägarna förbi Kigali. I Kigali gick vi också på Genocide museet som handlar om Rwandas folkmord 1994. Vi besökte även en Kyrka där 5000 tutsier blev avrättade under det 100 dagar långa folkmordet.

Sista morgonen flög vi hem till Nairobi efter 9 nätter borta från internatet.

Hej Bloggen,

De senaste dagarna har jag kanske inte mått toppen, detta beror på olika faktorer. Delvis på grund av några lärare som jag tycker inte har vart så bra under året och kanske har det att göra med att vädret blir sämre och sämre för varje dag som går. Idag är det 73 dagar kvar tills vi åker hem och helt ärligt så ska det bli jättekul att få träffa alla där hemma efter 1 år isär. Idag är det molnigt och hyfsat kallt, några går runt med dunjackor och jag går själv runt med en tjocktröja och mina tofflor.

Den senaste veckan har Emmas storasyster Malin vart här vilket har varit kul och vi var i måndags ute och åt på en restaurang på Junction som heter Medittarreano.

I fredagskväll bakade jag maränger med Julia, och i lördags var jag med Carro och några andra på The Alchemist.

Här har ni lite bilder, kram !!

Hej Bloggen,

Den senaste tiden har det vart mycket både I och utanför skolan och därmed bristen av uppdatering på bloggen. Förra veckan hade jag både franska och samhällsprov så kvällarna spenderade jag mest i mitt rum pluggandes. I tisdags så spelade vi även semi I fotbollsserien, mot ISK, international school of Kenya. VI förlorade tyvärr den matchen med 1-2 vilket betydde att fotbollssäsongen nu är över och inga fler matcher för SSN fotbollslag detta året.

Igår, fredag så var Lotta, Carro, Alicia och jag och fikade på ett fik som heter Tin roof café, väldigt fint men kanske lite dyrare, är inrett som en svensk sommarstuga så det blev lite hemma känsla. Jag tog en latte medan de andra tog, smoothies, en soppa och en brownie. Efter vi hade vart på Tin roof så gick vi över motorvägen till ett shoppingcenter som heter the Hub, där gick runt lite innan vi begav oss till restaurangen Sushisoo där vi åt sushi till middag. På kvällen fick jag nog lite feber för jag kände mig kallsvettig och hade svårt att sova men tillslut så gick det.

Imorse, lördag, vaknade jag klockan 11, så sent brukar jag nästan aldrig vakna men det var skönt att sova ut, Annars idag har jag färglagt en mandala, pluggat, käkat middag, vilat och badat.

Idag har också varit en väldigt speciell dag då mina föräldrar gifte sig. Jag var med på det korta bröllopet genom Skype. Väldigt fint var det i alla fall. När man ser hela släkten samlade så där börjar man allt längta hem lite.

Imorgon så ska jag plugga hela dagen, har matte, biologi och kemi att göra, de absolut bästa ämnena (aaaghh).

Aja God natt och kramar från Kenya <3

Hej bloggen

Igår var jag och några andra och red i lake naivasha national park. Vi var två olika grupper nybörjare och avancerad. Jag som knappt har ridit något i mitt liv red i nybörjargruppen. Det var nog det bästa "safarit" jag vart på då man kom så himla nära djuren, vi red tillexempel 1 meter ifrån en 3 veckor gammal giraff vilket verkligen var superhäftigt! Vi var bara borta under dagen vilket var skönt. Igår blev också en massa människor grounded så internatet blir nog lite mer som ett fängelse denna vecka.

Nu idag tänkte jag plugga mest hela dagen, har bland annat väldigt mycket matte att göra, men jag har hela dagen på mig så det borde gå bra.

Kram

Hej igen, its been a while.

Senaste veckan har jag haft lov så då var jag på internatet hela tiden eftersom jag inte åkte med på fältstudieveckan.

Igår var jag på Impala (gymmet) och sedan åkte jag Marina och Olli till Junction (brw) vilket var mysigt. Vi snackade om allt mellan himmel o jord bland annat treornas 100 dagars firande vilket verkade både kul men kanske lite spårat dock. Men anyways insåg vi hur kort tid det är kvar tills vi åker hem, det är ynka 97 dagar (3 månader) tills vi återvänder till underbara Sverige igen och det är verkligen så blandade känslor. Jag är verkligen super taggad på sommaren men samtidigt väldigt ledsen över att året här i Kenya snart är slut. Det känns som om det var igår jag tog bilden på Emma och Lotta vid poolen dagen vi kom fram till SSN men det var faktiskt 195 dagar sen. Carpe diem.

Något jag är nervös över är att börja i tvåan, jag som går ettan här på SSN har ju inte riktigt upplevt gymnasielivet på samma sätt som alla andra 00:or utan det blir ju som om jag börjar gymnasiet i tvåan. Jag ska börja på Blackebergsgymnasium hemma där typ alla mina närmsta vänner går, så det känns väldigt bra i alla fall. Tvåan hoppas jag blir riktigt rolig även fast man kommer har mycket plugg, jag kommer ju lära känna massa nya människor också vilket ska bli kul.

Idag hade jag skola mellan 8:30 och 16:20 sedan fotbollsträning med Ndunda vi 16:30. Till middag var det en super god currygryta med kokosmjölk och en jättegod sallad som pricken över i:et. Har jag nämnt att maten här verkligen har blivit så mycket bättre än förra terminen, jag är riktigt avundsjuk på de som kommer hit nästa år som får ha Fredriks goda mat hela året! J

Nu ska jag sova, imorgon och på onsdag är det fotbollsmatch så det är viktigt att få vila ut inatt.

Godnatt x

tJag i Axels(??) feta glajjor/the gym:)

Tommy på matten/ Julia o Cardell

4 jättefina tjejer som tyvärr bor på gatan eller något orphanage, Clara köpte vatten till dem och vi snackade lite med de medan vi väntade på Taxin. Alltid lika hjärtskärande att se jättesmå tjejer gå och tigga efter pengar eller mat, tyvärr så är det vardag här i Nairobi.

Hej bloggen, igår var jag på junction och klippte mig, jag klippte kanske 9 cm eller jag jag vet inte riktigt jag lät bara frisören klippa så mkt han ville. Det blev iallafall väldigt bra och jag är jättenöjd, känns så skönt att ha lite kortare hår som man kan ha bättre koll på.

Här har ni lite bilder från de senaste dagarna:

Igår var det alla hjärtans dag så Jag och Joel käkade på en etiopisk resturang som heter Habesha, god men ovanlig (för mig iallafall) mat men väldigt väldigt mysigt! Dagen till ära fick man även vara ute längre två pers, i vanliga fall får man vara ute två personer till klockan 18:30 men igår fick jag och joel (själva) vara ute till nio :)

Aldrig någonsin igen ska jag bestiga ett berg. Att under fem dagars tid gå från 2400 m.ö.h till 4985 m.ö.h var det absolut ballaste men också det mest psykiskt påfrestande jag gjort I hela mitt liv.

Dag 1:

Hela resan började med en 4 timmars bussresa för att komma till Mount Kenya National park. När vi väl kom fram så åt vi lunch och blev introducerade till hur resan skulle läggas upp. Efter lunchen som bestod av två supertorra mackor och ett juicepaket så började vi gå upp för berget. Den första vandringen var jobbig då solen stod mitt på himmelen och benen inte hade vant sig vid att gå än. Vi gick totalt 9.4 km på ungefär 4 h (uppförsbacke) med en stigning på 400 meter tror jag. Den natten sov jag i tält på campet som hette ”Met camp” vi fick även Te, popcorn och middag. Middagen bestod av hårt osaltat ris och en linsgryta.

Dag 2:

Denna dag gick vi i 8 timmar med en stigning av 1200 höjdmeter, det var inte så jobbigt för mig personligen då jag inte kände av något symptom av höjdsjuka. Vissa andra började dock känna av höjden vilket resulterar i huvudvärk och/eller illamående.

Under denna vandring så märkte man av många olika vegetationstyper samt att temperaturen sjönk drastiskt. Väl framme på nästa camp, Mackinders camp, så var man rejält sliten och på den höjden så tappade man aptiten totalt, till middag serverades potatis och grönsaksgryta. Denna natt sov jag i stuga och många andra började må riktigt dåligt p.g.a. höjden.

Dag 3:

Denna dag var en acklimatiseringsdag vilket innebär att man låter hjärnan och kroppen vänja sig vid höjden. Dagen bestod av en kort promenad till en sjö (4 graders vatten) där vissa var modiga nog att ta ett dopp. På kvällen så tryckte jag i mig middagen som var en linsgryta med pasta och ris, då jag visste att jag behövde äta mycket för att orka med nattens vandring.

Dag 4:

Klockan 1 ringde väckarklockan och det serverades en rent ut sagt vidrig gröt som man bara var tvungen att trycka i sig. Klockan två började det jobbigaste jag gjort i hela mitt liv. Vi gick uppför extremt brant backe i ca 4 timmar mitt i natten, vi gick alla på led och tillsammans såg vi ut som ett väldigt långt luciatåg. Temperaturen låg på kanske – 7 grader och jag hade på mig 5 lager på överkroppen och tre lager på benen. Det var SÅ!!! kallt och allt man gjorde var bara att gå. Under denna vandring så tog man pauser en gång i halvtimmen och sen en längre paus i en liten stuga precis innan vi gjorde ”the last push up to the top”. Då återstod det bara en timme av hiking kvar och hela kroppen gick som på automatik. Den känslan man fick när man gick uppför sista stegen upp på toppen är verkligen obeskrivlig, för mig var det verkligen en extrem lättnad att få se soluppgången från 5000 meters höjd. Jag måste säga att jag haft en extrem tur då jag inte blev påverkad av höjden alls medan många andra verkligen mådde skitdåligt hela sista dagen. Joel tillexempel spydde ett flertal gånger på vägen upp men tog sig ändå till toppen och vissa andra mådde så dåligt att det inte klarade det upp till toppen, men alla var verkligen jätteduktiga och jag är i alla fall stolt över alla som åkte med på denna resa. Som sagt ska jag aldrig aldrig aldrig någonsin bestiga ett berg igen, eller det är min spontana känsla just nu, vem vet vad jag känner om några månader eller år.

Såhär såg jag ut precis innan toppen.

Jag och min fina Joel!!

På toppen kunde man t.o.m se till Tanzania och Kilimanjaro!

Nergången:

Att gå ner hela vägen tog hårt på knäna och fötterna, det var också på vägen ner som jag började känna en huvudvärk kanske p.g.a. att man går så snabbt ner och sjunker cirka 2000 höjdmeter på bara några timmar. Men det var bara att gå. Innan man tar bussen hem så bor man en natt på ”Met camp” där vi också spenderade första natten. Joel som hade mått jättedåligt hela sista stigningen och nätterna var tyvärr tvungen att åka till ett bushsjukhus där han fick reda på att han hade vatten i ena lungan, men han fick det fixat och kunde åka hem med oss dagen därpå.

Tack till Olle för bilderna!!!!

Alexandra och jag sista dagen, sönderbrända ansikten och fett hår!

Då får jag passa på samtidigt😊 Vill först säga att jag älskar din blogg!! Skulle va kul om ni tog upp detta där, eller här:) Är så sugen på att åka andra ring själv! & jag kan säga att jag ej börjat gymnasiet än, så jag undrar vad ni tycker om valet, ska man välja den inriktning som lockar mest eller ska man välja tex sam sam för att den utbildningen finns där när det inte ens är säkert att man kommer in? Vad tänker du kring detta? & sen till de tråkiga frågorna... Kostnader, vad kostar allt? Hur mycket bör man ha med sig i fickpeng, fattar det som att vissa kommuner betalar lite, men som sagt är mest nyfiken, för det är ju lättare att få svar av någon som är erfaren 😊 KRAM

Hej Nellie, vad kul att du funderar på att åka! Jag tycker absolut du ska göra det om du tycker det känns bra!

Linjen:

Såklart är det kul att åka till Kenya, men att välja en linje och inriktning man är intresserad av är nog viktigare. Om du vill gå tillexempel estet på gymnasiet men tvekar eftersom att det inte finns här så bör du inte oroa dig då det finns en kille som gick Estet hemma men går sam här nu. Men i allmänhet så tycker jag att du borde gå den linjen du vill och sen kolla med skolan om det går att fixa till en läroplan och ett fungerande schema så att du kan komma hem till den linjen du gick på eller linjen som du ”bytte till”.

Kostnader:

Enligt hemsidan (ssn.or.ke) så kostar det:

92 000 kr för ett enkelrum

80 000 kr för ett dubbelrum

80 000 kr för värdfamilj

Men inklusive alla resor blir det strax över 120 000 kanske, inte helt säker men mer info om kostnader o.s.v. bör nog kunna hittas på hemsidan.

Skolkostnader:

Alla kostnader som rör själva skolgången betalas antingen av din kommun hemma eller av dig själv. Stockholms kommun vet jag betalar iallafall min skolpeng medan vissa andra på skolan tvingas betala den själv eftersom deras skolpeng inte går att ”flytta” utomlands.

Fickpengar:

Jag är osäker på hur mycket jag spenderar i månaden men runt 2000 kr skulle jag säga, vissa månader mindre och vissa månader mer. Det beror på hur du är som person också, i början spenderade man dock mycket mer pengar jämfört med var man gör nu då man har insett att man kanske bör vara lite sparsam inför sommaren. Men det jag lägger pengar på här är för det mesta mat, går var första gången jag "shoppade" på riktigt här i Kenya och då köpte jag en hoodie med Svenska skolan Nairobis logga på, annars köper man knappt några kläder eller andra grejer förutom på Toi (secondhand marknad).

Hola,

I helgen så var vi fotbollstjejer och spelade fotboll på en kristen internatskolan som heter St Andrews. Resan dit tog 4/5 timmar och när vi väl kom fram fick vi vara med på deras fredagsgudstjänst/christian gathering. Det var kul att få se en annan skola och att få prata med ungdomarna som bodde där. Man kan konstatera att de levde ett väldigt annorluna liv jämnfört med oss på SSN med mycket mer isolerande och stränga regler. För det första låg skolan väldigt avlägset och isolerat uppe på en kulle, och för det andra så har de absolut inga utgångar eller fritid på samma sätt som vi har, utan deras liv cirkulerar runt skolan, religionen och sporter. Vi övernattade på skolan i ett klassrum och såg på film och mös på kvällen, vid elva hade alla krupit in i sina sovsäckar och lampan var släckt.

Matchen nästa morgon gick också väldigt bra, vi vann med 6-0 och spelade grymt båda halvlekarna. Jag tyckte det var lite extra kul då jag lyckades sätta första målet :)

På hemvägen så åkte vi förbi Nakuru national park, det var väldigt vackert men ingen verkade värst intresserad utav safarit utan vi satt mest och snackade bak i bussen. Sammanlagt så tog hemresan 6/7 timmar.