BRISBANE, VARDAG, GOLD COAST

Det var så längesen jag gjorde ett inlägg nu och det har hänt otroligt mycket under den här perioden. Vi har bland annat fått tre olika jobb, sagt upp oss från två av dem och mött människor man inte trodde fanns.
Vi har bland annat blivit iväg-skickade till Bundaberg, ett litet samhälle fyra timmar ovanför Brisbane. Där blev vi lovade ett jobb på ett country-hotell. Detta var det mest obehagliga stället vi någonsin varit på, hela stället var som en mardröm. Människorna där levde i misär, det enda de levde för var alkohol eller någon annan typ av drog. Det kändes som att komma till en helt annan värld där vi absolut inte kände oss hemma. ”Hotellet” vi skulle jobba för var inte alls som vi tänkt oss. Det var halvt igen-stängt, restaurangen var nedlagd och det var inte en enda gäst som bodde där, det enda som var igång var baren dit lokalbefolkningen kom och drack varje kväll. Det var i denna bar som jag och Johanna skulle jobba i. Inte nog med att stället var hemskt så var även ägaren till stället också det. Hon pratade med oss i ungefär 2 minuter totalt och det enda hon gjorde var att antingen vara inlåst i sitt hus eller sitta och dricka sig full vid baren. Det var två andra tjejer som var där och jobbade, en från Italien och en från Irland. De var också chockade över stället men de försökte intala sig själva att det var värt att stanna för pengarnas skull. Jag och Johanna försökte också ge stället en chans men efter 3 nätter fick vi nog och vi bokade direkt en tågbiljett tillbaka till Brisbane mitt i natten.
När vi kom tillbaka till Brisbane kollade vi upp några hostel i Gold Coast i hopp om att få jobba i utbyte mot gratis boende. Vi kom i kontakt med ett hostel i Surfers Paradise som sökte arbetare och vi bokade en tågbiljett dit dagen efter. Vi tänkte att det var ett perfekt arbete att ha medan man sökte efter andra jobb, och ett annat jobb fick vi också. Vi gick runt till olika restauranger och delade ut CV:n och det var en restaurang som nappade direkt. Chefen var där, vi hade arbetsintervju direkt på plats och vi båda fick jobbet. Stället kallas för ”Ben’s fish and chips” och det är en restaurang som även sitter ihop med en Juice- och smoothiebar. Jag fick börja jobba direkt dagen efter och har nu jobbat tre dagar. Stället är precis framför den populära stranden i surfers paradise och att stå i smoothie-baren är så kul! ”För bra för att vara sant” tänkte vi när vi fick detta jobb och det var självklart sant. Ägaren till restaurangen lovade oss minst 30 timmar per vecka och därmed sa vi upp oss från jobbet på hostelet för att kunna lägga alla timmar på restaurangen. Nu i efterhand har vi självklart fått reda på att vi kommer få ungefär hälften så många timmar som han lovat. Man kan helt enkelt inte lita på någon här, vi har märkt att människor här utnyttjar en så fort de får chansen. Vi kommer dock fortsätta jobba på restaurangen så länge vi känner för det.
En kväll mötte vi dessutom den italienska tjejen och den irländska tjejen från hotellet i Bundaburg här i Surfers Paradise! De hade, som tur var, också lämnat stället och vi blev så glada när vi såg dem, idag har vi till och med varit på lägenhets-visning tillsammans. Det är en lägenhet som ligger här i stan 2 minuter från stranden, imorgon får vi reda på om den blir vår eller inte! Om den blir vår kommer vi bo och fira jul och nyår där tillsammans med dessa tjejerna under tiden vi jobbar här, vilket troligtvis blir ungefär 7 veckor.

Imorgon är det stranden och jobb som gäller, dock är det ingen idé att planera i det här landet för man vet ALDRIG vad som händer!

BRISBANE, VARDAG, AUSTRALIEN

Äntligen i Brisbane, en superfin stad med skyskrapor och mysig stämning! Hittills har vi ägnat tiden åt att kika runt i staden och dessutom söka lite jobb. Planeringen nu framöver är lite oklar och vi vet inte riktigt vart vi kommer hamna.. Time will tell 💕

För några dagar sedan besökte vi världens största Sandö, Fraser Island! Vi besökte bland annat Lake Mckenzie (världens vackraste sjö), champagne pools och Eli Creek. Vi spenderade stor del av tiden i safari-bilar som vi åkte med på stranden, på kvällarna myste vi framför lägerelden och på nätterna sov vi i tält på ett sorts campingläger. Vi såg så många platser och även många olika djur som ormar och delfiner, gruppen vi hängde med dessa dagar var superskön och det var lätt en utav de bästa sakerna jag gjort hittills i Australien! Just nu befinner vi oss i Noosa och har varit här ett par dagar, imorgon bär det av till Brisbane!

AUSTRALIEN, VARDAG

Igår kom vi tillbaka från två nätter på havet. Vi var en grupp på ungefär 25 personer som åkte ut till whitsundays med en stor segelbåt. Vi sov under stjärnklar himmel och på dagarna snorklade vi och besökte världens finaste strand - Whitehaven Beach

Den traditionella skylten där man ska ta kort och få det se ut som att man är naken

När man låg där under stjärnhimlen med ens allra bästa vän började man reflektera över prioriteringar och vad som egentligen betyder någonting... Vi kom underfund med att livet inte behöver vara så komplicerat, speciellt inte när man vet att man har sina nära & kära och när man är på i sin livs resa <3

AUSTRALIEN, CAIRNS, VARDAG, Townsville

Igår var sista dagen i Cairns och den tillbringade vi bland annat på Pancake House i Cairns City, på kvällen tog vi några glas champagne och nu har vi precis anlänt till Townsville efter en 6 timmars lång bussresa. Här ska vi tillbringa 2 nätter och efter det bär det av till Magnetic Island i ytterligare två nätter.

Både igår och i förrgår spenderade vi heldagar i vattenfall och regnskogar, kan vara det bästa och roligaste hittills i Australien.. Igår kväll var vi ute och festade och ikväll blir en lugn kväll, näst sista kvällen här i Cairns!