/ För två helger sedan när vi var ett gäng tjejer som firade Amanda. / Middag på E' Tutto Qua

/ Preparty efter middagen följt av utgång. / Brunch på Mel's diner dagen efter

/ En bild från denna helgens båtcruise. / Fina Madde och jag

/ Golden gate bridge. / I söndags efter Bay to breakers i Golden gate park

Återigen har det ekat tomt här alldeles för länge, här ovan är lite bilder från de två senaste helgerna i alla fall.
Förrförra helgen när vi firade Amanda var vi ut och åt på en italiensk restaurang, E' Tutto Qua. Var jättegott och personalen var så himla gulliga och glada, och allihopa sjöng för Amanda och gav henne en liten kaka haha. Efter det drog vi till några svenskar som bor inne i San Francisco innan vi allihopa gick ut och sedan tillbaks till svenskarnas hus igen för efterfest.
Denna helgen i lördags så var den en discobåtcruise runt i Bay area för en massa au pairer, så jag åkte till Madde och drack ett glas vin innan vi åkte till Pier 43 i SF där båten skulle gå ifrån. Var faktiskt mycket mer folk än vad jag trodde det skulle vara som åkte, dock kändes det lite som ett lågstadiedisco till en början med discolampor och grejer hahaha men men... Vart jättekul tillslut ändå och jag träffade så himla mycket nytt folk, framförallt andra svenskar som bor häromkring. Båten var tillbaks vid klockan 23 och då gick jag ut med några tjejer på en klubb, hade så sjukt roligt och även där blev jag förvånad över hur mycket svenskar jag träffade. Avslutade hos en av svenskarna från förra helgens hus i SF och dagens efter var det Bay to breakers som vi gick och kollade på. Alla klär ut sig i kostymer och springer ett lopp, sen avslutar man det i en park, var roligt att se!

Annars rullar vardagarna på som vanligt här borta och det blir bara varmare och varmare ute och jag har snart varit här i tre månader. Helt sjukt hur fort det går, och jag vet att det kommer fortsätta gå lika fort. Har saker typ varje månad att se fram emot, bland annat; åker till LA på fredag, bebisen kommer, Linnea kommer hit från Sverige och hälsar på i en vecka, min älskade familj kommer hit i två veckor, jag åker hem till Sverige i tio dagar, åker till Italien och Frankrike med min värdfamilj och ska fira jul och nyår i Canada. Ja ni ser ju, händer mycket roligt som får allt att gå så himla fort.
Angående LA så åker jag dit på fredagkväll med Emi tills på söndag kväll, ser verkligen framemot en weekend där och är så taggad!! Vi ska till Hollywoodskylten, Walk of fame, Santa Monica Pier, Venice beach bla, och vi ska bo downtown Hollywood.

Nu blev det här inlägget jättelångt och jobbigt, ska duscha av mig nu efter min alldeles för svettiga springrunda och sedan ska jag lägga mig ute och sola och fixa lite lunch. Pussar och kramar!

/ Supergod frukost min värdmamma gjorde till henne och mig imorse. / Träningspass ute i regnet

Hej på er! Hoppas allt är bra med er, själv sitter jag här genomblöt av regn och svett haha.
Efter att jag skjutsat pojkarna till skolan så åkte jag hem och ut på en springrunda följt av ett träningspass. Brukar alltid göra övningar och stretcha ute på vår lilla gård efter att jag promenerat/sprungit, tycker det är så skönt att vara utomhus och träna istället för inne i mitt rum. Nu ska jag ta reda på lite disk och tvätt innan jag duschar, sedan tror jag att jag ska åka till IKEA i Emeryville faktiskt. Det regnar ändå ute idag, så vore mysigt att bara gå omkring där och titta och låtsas att jag är hemma.
Ikväll efter jag jobbat klart ska jag åka till Ophelia och kolla film och äta glass, var så längesen jag gjorde det. Och imorgonkväll är vi ett gäng tjejer som ska ut och fira Amanda som fyller 21 på söndag! Älskar helger.
Puss och kram, ha en fin helg!

/ Lunch förra veckan på Cheesecake factory. / Filmkväll med pojkarna i fredags

/ Morgonkaffe på Grizzly Peak varje dag efter att jag lämnat pojkarna på skolan. / En lunch på balkongen

/ Lördagkväll i San Francisco med Ophelia. / Gudomliga cheesecakes som vi åt

/ Dagens frukostsmoothie. / Åkte till Walnut creek och lunchade idag

Som sagt så kom Marcus hit från Sverige förra söndagen och stannade i en vecka. Vi bodde på ett hotell inne i San Francisco på California Street, var inte världens finaste men det var ett sjukt bra pris så. Ska i alla fall försöka sammanfatta vad vi har gjort, i måndags när vi vaknade gick vi tvärs över gatan och åt frukost ute i solen på Mymy. Var så himla gott, älskar pannkakor!! Gick omkring nere i Westfield centre och letade en adapter hur länge som helst efter det så han kunde ladda telefon och datorn, hittade en på Target tillslut. Sedan på eftermiddagen åkte vi till San Jose för att kolla på hockey, San Jose Sharks mot Los Angeles Kings. Är inte jätteintresserad av hockey men det är den sporten jag fattar mest utav och gud, det var sån stämning där inne!! Det var hur roligt som helst och matchen var över strax efter halv elva på kvällen. Självklart så missade vi sista tåget hem så det blev en alldeles för dyr uberresa istället haha.

På tisdagen skulle vi gå ner till Powell street och hitta någonstans att äta, tar egentligen tjugo minuter att gå ner dit men jag är världens sämsta GPS så det slutade med en två timmars promenad plus att vi kom aldrig fram dit ens hahah. Vi hamnade i pride communityt och hittade tillslut ett ställe där vi åt middag och drack öl resten av kvällen.
På onsdagen klev vi upp tidigt och åkte och hämtade en bil som vi skulle hyra hela dagen! Vi hade planerat att åka längs med kusten efter Highway 1 ner till Santa Cruz, när vi hade kommit halvvägs typ så insåg vi att vi var på vägen som gick "inne" i landet istället för längs med kusten så då vände vi och åkte tillbaks. Vi åkte till Halfmoon Bay för att starta därifrån så att vi skulle hamna på rätt väg. Stannade i Palo Alto på vägen dit och åt frukost/lunch, jag åt såklart pannkakor. Var SÅÅÅÅ himla fint efter Highway 1, kändes som man var i en film typ . Så glad att vi vände tillbaks och tog den vägen istället, tog aldrig slut på fina vyer. Vi var till samma nöjesfält jag var till förut i Santa Cruz och åkte karuseller och åt glass.
När vi åkte hem stannade vi på ett hamburgerställe efter vägen och när vi var påväg att lämna tillbaks bilen kom jag på att jag ville att vi skulle åka över Golden Gate Bridge, så då gjorde vi det. Var så maffigt!! Dock var det jättemolnigt där så blev inga fina bilder alls.

Torsdag, fredag och lördag har vi mest bara tagit det lugnt, gått omkring och ätit. I lördags åkte vi en dubbeldäckare i typ tre timmar som åkte runt omkring San Francisco, vi hoppade på på Union Square och sedan åkte den bland annat till Civic park, The painted ladies, Golden gate park, över Golden gate bridge, Marina District, Financial District, Fishermens Wharf, Pier 39, Chinatown. Vi hoppade av bussen på Union Square igen och så gick vi och åt på något Steakhouse på Powell street.

I söndags så var utcheckningen från hotellet klockan tolv, och Marcus flyg hem gick tio på kvällen så vi gick och handlade lite och satte oss i Lafayette park i solen resten av dagen innan vi gick och åt middag och åkte till flygplatsen. Var skönt att ta en paus från jobbet och få lite ny energi, har verkligen haft en sån bra vecka!!

Några bilder från förra helgens baseballmatch och babyshower

Hej på er,  haha ytterligare ett inlägg där jag ber om ursäkt för sämsta uppdateringen någonsin. Men har haft semester i en vecka och spenderat den med Marcus, så har inte prioriterat att blogga då.

Sedan senast så var jag ju på en baseballmatch här i Oakland förra lördagen med familjen och våra gäster från LA och på söndagen hade vi min värdmammas babyshower här hemma. Det blev verkligen så himla lyckat, allt var så fint och det fanns så mycket gott att äta. Jag, den tyska au pairen och en annan tjej var som "lekledare" och var med alla barnen som kom hit, kan ju säga att jag var lagomt trött när allt var över. Men då var det bara att packa klart resväskan och så åkte jag till flygplatsen i San Francicso och mötte upp Marcus som kom hit och stannade tills igår!!! Har haft en sån mysig och rolig vecka och grinade som en bebis när jag lämnade honom på flygplatsen igår haha. Men ska göra ett eget inlägg om det för annars blir detta så långt!

Jag kom hem hit vid kvart över tio igårkväll och när jag kom innanför dörren kändes det verkligen som hemma, jättekonstigt men typ lukten och allt kändes bara hemma. Svårt att förklara, men pojkarna låg och sov då så imorse när dom kom upp för att äta frukost blev det kramkalas. Gud vad jag har saknat mina små hjärtan!! Körde dom till skolan och vi sjöng till våra favoritlåtar i bilen som vanligt, sedan dess har jag fixat här hemma bara. Har precis ätit lunch, druckit kaffe och solat lite och ska nog åka till Target om ett tag innan jag ska hämta pojkarna från skolan. Puss och kram, hoppas ni haft en bra dag!

En liten bildbomb från min, Emi och Felicias trip ner till Santa Cruz!
Vi hade planerat i typ en vecka att vi skulle åka dit i lördags, men sedan så visade det sig att vädret just denna dag skulle vara regnigt och grått så vi tänkte strunta i att åka dit för vi kände att vädret skulle dra ner allt. Men vi bestämde oss för att åka ändå och största delen av tiden vi var där så var det soligt och varmt, så vi hade verkligen tur och var glada att vi ej ångrade oss!
Så vi var till ett typ nöjesfält vid stranden, hade det varit en riktig soldag skulle vi kunnat sola och bada där med. Men vi gick omkring, åt lunch och åkte en berg och dalbana som var helt galen haha. Den var även hundra år gammal så flera gånger trodde jag att hela ställningen skulle braka ihop och att jag skulle dö. När vi var nöjda där åkte vi några minuter med bilen till ett annat ställe som också hade en strand och en "udde" eller vad man ska kalla det. Var så himla fint där!
Vi åkte efter det till ett superstort köpcentrum som hette "The big mall" innan vi åkte vidare och plockade upp Nikita, handlade och hem till Emi för att laga tacos!! Ni fattar inte hur gott det var, och det kändes precis som att jag var hemma i Sverige när jag satt där med tre svenska tjejer och åt tacos som smakade helt svenskt. Vi avlsutade med att åka på en hemmafest i närheten och sedan sov jag över hos Emi, på söndagen åt vi frukost på ett frukostställe som hette Stacks som var heeeelt gudomligt (åt pannkakorna som ni kan se på bilden ovanför).
Hade en så rolig helg med mina svenska tjejer, måste absolut åka till Santa Cruz igen en annan gång när vädret är på topp och då även åka längsmed Highway 1 efter kusten.

​Herregud är verkligen SÄMST uppdatering här, jag vet... Skrev förra veckan att jag skulle skärpa mig men har verkligen haft noll motivation till att sätta mig och blogga även fast det inte är allt för ansträngande och jag har all tid i världen till att göra det. Ska verkligen rycka upp mig, lovar!!
Sedan jag skrev senast har jag firat min födelsedag, och min värdfamilj var såå gullig. Först när jag vaknade på morgonen och gick upp till köket och fixade frukost till pojkarna som vanligt så stod det en blombukett och ett brev på köksbordet till mig. I brevet var det ett jättefint kort och jag fick även ett presentkort på en av mina favoritbutiker forever21! Sen på kvällen så lagade dom en supergod middag och så hade dom köpt en tårta som det stod "Happy birthday Sofia" på, så dom sjöng ja må han leva för mig (på engelska såklart) och efter det sjöng och dansade jag och barnen till våra favoritlåtar. Haha så himla fina är dom, blev så glad!!

Jag åkte även till Santa Cruz i lördags med Emi och Felicia, ska skriva om det i nästa inlägg och visa bilder! Och igår (onsdags) så hade jag min uppkörning, och jag klarade den!! Det kändes jättebra när jag körde och jag kände inte att jag gjorde några större misstag, men så när jag parkerade bilen när jag hade kört klart och instruktören aldrig sa någonting hann jag bli värsta nervös och börja tänka typ "vad gjorde jag för fel??" Men sen när han sa "Congratulations, you passed your test" blev jag så lättad och ba åååh thank you soooso much haha, så skönt att ha körkortet klart bara.

Annars rullar dagarna på här som vanlig bara, jag jobbar, kör bil och lyssnar på musik på högsta volym, upptäcker nya platser, dricker alldeles för mycket cappuccino, umgås med Ophelia, solar och går på promenader. Inte allt för jobbigt!
​Och ikväll så kom några vänner till min värdfamilj från LA hit och stannar tills på måndag, och dom har också en au pair från Tyskland som följde med vilket är superkul!! Så imorgon ska vi åka in till San Francisco allihopa och hitta på något roligt och på lördag har vi tydligen bokat en svit/våning/bås(?) på Oaklands stadium/coliseum(frågetecken igen?) och ska kolla på baseball! Är inte så insatt i det där men det ska bli huuur coolt som helst för det är väldigt stort och det är något jag vill göra när jag är här, inte för att jag är så insatt i sporten men bara själva upplevelsen är häftig. Och på söndag blir det full fart här hela dagen då vi ska ha babyshower här för min värdmamma, för er som inte vet så får vi en bebis i juni (LÄNGTAR!!). Så jag har en väldigt händelserik helg framför mig, precis som jag gillar det. Nu är klockan tio i tolv på natten här, så ska fixa inlägget om Santa Cruz bara och sedan kommer jag tvärsomna.
Puss och kram, ha en fin fredag!

Lokal tid 20.44

Vardagarna rullar på som vanligt här borta och i onsdags gjorde jag ju körkortsprovet och jag klarade det!! Så det känns skönt, har uppkörning nästa vecka och förhoppningsvis klarar jag den med. Vill få det överstökat bara!
Nu i helgen jobbade jag från 8-13 i lördags och sedan vad jag ledig resten av kvällen och hela dagen idag. När jag jobbade igår åkte vi till Walnut Creek till en otroligt stor och fin park, det var en jättestor lekpark där och stora trädgårdar och en sjö och motionsspår och allt möjligt. Lekte där med pojkarna och sedan åt vi lunch på den mexikanska restaurangen Chipotle som vi var på förut en gång där. Inte sånt jobbigt jobbpass denna helgen heller, haha!
När jag kom hem igen så åkte jag till Daly City och mötte upp Ophelia och några andra vi lärt känna här för att titta på amerikansk fotboll. En av dom vi lärt känna spelade i ett av lagen, Terra Nova Tigers, det var roligt att se men fattade typ ingenting av det tyvärr.
På kvällen åkte jag och Ophelia hem till henne och fixade oss och sedan åkte vi in till San Francisco och gick ut på en klubb som spelade typ hiphop/jamaicansk musik. Hade så himla roligt och dansade hela natten!!
Imorgon fyller jag 20 år och får tyvärr vänta tills nästa år med att göra min debut på Systembolaget haha.
Nu ligger jag i min säng och kollar på serie och äter svenskt godis som min älskade familj skickat till mig, känns nästan som att jag är hemma i Sverige.
Puss och godnatt!!

Idag har det gått 1 månad sen jag lämnade tryggheten hemma i Sverige och åkte till andra sidan jorden. På ett sätt så känns en månad inte så länge men samtidigt känns det som att jag har bott här hur länge som helst. Men om man tänker typ månad 1/12 så känns det som att de resterande 11 månaderna kommer gå jättefort. Svårt att förklara haha, men jag trivs så himla bra här och har hamnat hos världens gulligaste familj som tog emot mig med öppna armar och verkligen vill att jag ska känna mig som hemma.
Igår och idag har jag gått ut på långpromenader och upptäckt ännu fler nya rundor och platser, och idag så hittade jag ett ställe där man fick kämpa sig uppför världens backe men sedan på toppen fanns det en bänk och det var en helt magiskt utsikt därifrån. Så svårt att fånga det på bild, man måste se det i verkligheten. Satte mig där uppe ett tag sedan sprang jag vidare och tillslut hamnade jag på vägen utanför vårat hus.
Imorgon är det dags för körkortsprovet, känns som att det jag pluggar in inte fastnar men samtidigt så har jag ju tagit körkort förut i Sverige så jag kan ju grunderna, men det är lite annorlunda här med trafikljus och sådant. Men i och med att jag kör bil här redan så vet jag ju hur det funkar, så hoppas att jag klarar det. Vill bara få det överstökat. När jag skulle ta körkort i Sverige var det ju hemskt, den perioden var så jobbig jag pluggade ihjäl mig och gjorde onlineproven och blev ett nervvrak när jag alltid var en poäng ifrån varje gång haha, usch.
Vid klockan fem ska jag åka och hämta pojkarna från skolan, saknar dom faktiskt nu, det är så tyst här hemma utan dom.
Ha en fin dag, puss!

Lokal tid 00.03

Har haft en sån bra lördag idag!! Först åkte vi ju in till SF imorse vid halv nio, var med pojkarna på en jättefin lekplats och sen var vi på någon gullig karusellgrej så dom fick åka lite där. Avslutade med en fika på Peet's och sedan åkte vi hem.
Var hemma i en timme, sedan var det dags för vår hund att åka till veterinären och på vägen därifrån så släppte dom av mig på bartstationen så åkte jag in till SF igen. Gick omkring där någon timme och shoppade lite. Alltså älskar verkligen att bara gå runt där, underbar stad.
Runt klockan fem tog jag barten till Millbrae och därifrån tog jag en uber till ett köpcenter i San Mateo som heter Hillsdale och mötte upp Emi och Felicia. Vi åt på Cheesecake factory och det var såå gott och sååå stora portioner. Det var helt sjukt!! Och det var kötid i 45 minuter, så vi gick omkring i lite butiker medans. Jag åt min favoritpasta pasta carbonara och sen delade vi på en cheesecake. Även fast att vi var TRE stycken som delade på den så orkade vi knappt äta upp den, fattar ni hur stor den var då?! Eller egentligen var den inte skitstor i storleken men den var så himla mäktig. Mådde så illa efteråt och ville bara spy, haha. Hade i alla fall så himla roligt med tjejerna och vi skrattade så vi fick ont i magen, en mycket välbehövlig kväll var det!
Kom precis hem och har tvättat av sminket och lagt mig i sängen, kommer somna vilken sekund som helst. Hoppas ni får en fin dag, puss och godnatt!