Varför åka till Jamaica när man kan åka hem till världens bästa ö och fira midsommar?

/Elin

OKEJ det här med att vi tog beslutet och köpte dyra biljetter till Coco Bongo kan ju vara en av våra bättre beslut. Kvällen och natten hamnade helt klart på min topp 10lista. Allt var så galet att vi bara gapade och skrek i flera timmar. Coco Bongo är alltså en klubb som bjuder på en show som är helt utöver det vanliga. Man betalar inträde och sedan är det fri bar hela kvällen. Men vi hann knappt besöka den där fria baren eftersom vi hade fullt upp över att vara överlyckliga över hela stället. Vi fick se Elvis, Spiderman, Michael Jackson, Pirates of the Caribbean, Moulin Rouge och ja mycket mer. Det regnade konfetti och ballonger hela kvällen och människor hängde från taket och gjorde världens show. Det var verkligen som att vara med i en film. MAGI! Både jag och Sofia är helt i extas fortfarande, hehe. Vi avslutade kvällen dansandes och hesa på baren med våra flip flops i handen för att sedan springa hem överlyckliga i regnet. Åååh världens bästa kväll!!

Suddiga men lyckliga bilder från kvällen!

Krammmmmiizzzz Elin

På tisdag nästa vecka åker vi ju till Jamaica!!! Woopp! Men innan dess hänger vi i Playa del Carmen som är ännu mer turistigt än Tulum och har en helt annan stämning. Men det är rätt skönt ändå att allt flyter på och är turistvänligt (slipper prata spanska haha). Dessutom finns det sjukt bra shopping här och allt ligger så nära . Restaurangerna, stranden, gallerior, klubbar och hostel är på gångavstånd. Riktigt skönt att slippa betala för taxi! Hitintills har det bara varit dåligt väder så ni kan ju tänka er hur mycket shopping det har gjorts...från att ha samma kläder i snart 4 månader till att gå in i en ren och fräsch H&Mbutik som har en massa rea på sommarkläder!! Alltså känslan av att ha på sig något helt och rent? Vi kände oss rätt så skabbiga och vågade knappt prova några kläder haha. Det är riktigt kul med nya kläder men frågan är hur allt ska få plats i lilla väskan. Vi som ska flyga till Jamaica och hem och flygbolagen tillåter endast 1 bagage var...oops. Men vi är lyckliga iallafall!

En till sak som också är farligt med att shoppa är att man får ju en speciellt smak när man är ute och reser...När vi reste hem från Afrika förra året så hade jag på mig turkosa elefantbyxor och tyckte att jag var ascool? Och idag köpte jag en tröja med en hamburgare på? Jag tror att semesterstilen spökar. Suck...

Kramar Elin

Vi var i Tulum i lite mer än 1 vecka och varje dag låg vi på stranden som två sälar och orkade inte röra på ett finger. Men sista dagen kände vi att vi verkligen borde se de där Mayaruinerna och någon Cenote som alla pratar om. Så vi hyrde två cyklar och cyklade till ruinerna i regnet och checkade av stället.

Sen cyklade vi vidare till Gran Cenote och badade i det kalla vattnet. Check!

Gissa vad vi gjorde sen?...Vi cyklade till stranden och sov i 2 timmar haha. Men vi knopade ihop 2 mil iallafall! Bra jobbat ;) På kvällen gick vi till vår favoritrestaurang och åt vår favoritpasta.

Nästa morgon sa vi hejdå till kära Tulum 💙

/ Elin

Om man är sugen på att åka iväg på en liten semester och kanske vill till Mexico så tycker jag att man absolut ska åka till Tulum. Det är turistigt men väldigt väldigt vackert och skön stämning. Det stör inte alls att det är turistigt vilket är ett väldigt bra betyg! Om man vill bo på stranden ska man helt klart bo på La Zebra som är ett helt fantastiskt hotell (vi smög in varje dag och solade i deras solsängar...). Men om man vill bo billigare så måste man bo på Mamas home som är ett sjukt bra hostel! Trevlig personal, bra rum, fräscht, mysigt och för att inte tala om frukosten! Varje morgon serveras en ny frukost och från att ha ätit vitt bröd varje morgon i några månader var ju detta GULD!

Kram Elln

De senaste dagarna har våra största bekymmer varit vilken solsäng vi ska sola i och vad man ska äta till lunch. Vi gör inte många knop om man säger så...Ni får en bildbomb av paradiset, enjoy!

Kramar Elin

De senaste dagarna har vi båda gått med gråten i halsen och tänkt på er alla där hemma på Gotland. Det som har hänt är så hemskt, ogreppbart och så sorgligt att man inte riktigt vet var man ska ta vägen. Livet är så skört, läskigt och orättvist. Studenten är en av de lyckligaste dagarna i sitt liv och att den dagen kan sluta med en sådan stor sorg är bara så orättvist. Ingen ska behöva gå igenom något sådant, speciellt inte lyckliga studenter som är meningen att de ska erövra världen. Vi tänker på er alla här borta❤️

/ Elin

Hejsan 💚

Vi är tillbaka i Mexiko och solen har börjat lysa igen!
Känns underbart, nu har vi planerat in två veckor sol och bad. Det skall läsas böcker, dricka massa Corona och äta guacamole tills det sprutar ur öronen. Vi har en del saker vi också vill besöka här men vårt VK mode is on ✌🏼️.

Vi har också bokat flygbiljetterna till Jamaica och det kommer bli såå nice!! Den 21 drar vi till Jamaica och stannar där i två veckor och avslutar sedan med en vecka i Mexico innan den svenska sommaren väntar på oss!

Nu är det dags att hitta bikinibyxorna som blåst bort under natten och dra till stranden, idag visar vädret sol hela dagen så kommer bli varmt :D.

Kan komma och bli en heldel islatte idag också...

Kram Sofia

Hejsan svejsan!

Yes jag hade rätt! Dagen här i Havanna bjöd på otroligt mycket regn som kom ner från himmelen exakt hela dagen med undantag för 5 minuter. Jag hade även rätt i att en massa män skulle flörta och vilja gifta sig med oss, känns som vi slängts tillbaka till tiden i Kenya och Tanzania när man inte fick en ledig stund eller kunde smälta in på gatan även om det är en hel del turister här på Kuba.

Idag började vi dagen med en sovmorgon, vi kunde inte minnas sist vi inte hade ställt klockan för att kliva upp tidigt så vi kände att det var vi värda.
Vi har iallafall promenerat runt på gatorna en del och tagit välbehövliga pauser från regnet med att dricka mycket kaffe och sett på kubansk livemusik, mycket trevligt.
Vi insåg att denna stad är otroligt stor och att vi aldrig skulle kunna hinna se så mycket av den tillfots i detta regn så spontana som vi är hoppade vi på en sån turistguide buss som körde runt i 2h runt Havannas stad. Var väl inget vi direkt vi lärde oss om staden men mycket fick vi se iallafall så det var kul.
Nu ligger vi utslagna efter dagens aktiviteter hemma vida Agda och Roberto som vi döpt dem till (inte lätt att komma ihåg alla namn) och försöker samla kraft för att göra något mera ikväll, jag är dock osäker på den punkten för jag hör Elin redan snarka....

Ha det fint i sommarvärmen! Hopps ni kan få vårt regn snart för vi vill inget annat än ha sol nu, vi har ju längtat så länge på att få ligga på stranden men turkosblått vatten och läsa böcker.

Nu skall jag se om Elin tänker vakna eller sova vidare, gissar på det senare alternativet

Känns så overkligt att denna stad verkligen ser ut som på bilderna, ingenting har verkligen gjorts i det gamla Havanna på minst 60år, husen ramlar bokstavligt talat ihop. Men det är samtidigt såå charmigt.
Dessa bilar och arkitektur kan vi göra ett helt fotoalbum om! Oj säger jag bara.
Önskar ni alla kunde uppleva Kuba innan det blir för turistigt men jag rekommenderar er då att skippa åka när det är regnsäsong så ni kan uppleva alla stränder som sägs vara de finaste i världen samt att ni pluggar lite spanska ;)
Kram Sofia

Hej hopp i galopp!

Ja vart skall man börja, vi har sovit som två prinsessor här hemma vid Maria och Alejandro. Idag var planen att dra iväg till en nationalpark och titta på kaffe och tobaksplantage samt besöka grottor allt detta ridande på en häst, men än en gång sättet detta förjäkliga väder käpparna i hjulet för oss och det blir inställt. Det är verkligen inte bara en liten skur som kommer, det forsar ner vatten med blixter o dunder också. Synd är det också för husen är verkligen inte byggda för regn, vi vaknade upp med ett blött golv och än värre var det i köket. Men dessa Kubaner stressar inte upp sig för vattenskador utan tar det med ro och borstar ut det och tar sig en cigarr istället. Trevligt för dem men mindre trevligt för huset och ekonomin.
Vid lunchtid hämtade en taxi upp oss och vidare till Havanna åkte vi, det är minsann lite spännande att åka i dessa gamla bilar för man vet aldrig om de håller hela vägen eller om det kommer regna in mycket eller lite. Men fram till Havanna kom vi och hittade ett litet Casa vi kunde bo i de två nätterna vi har kvar här på Kuba.
Men alltså allt jag skrev om i förra inläget om att man börjar förstå spanskan så bra och att det går okej att ta sig fram fick jag snabbt äta upp. Det är heeeelt OMÖJLIGT att förstå vad denna kvinna säger, hon pratar i en speed på 110 och försöker inte ens samarbeta när vi inte förstår istället pratat hon ännu snabbare och ännu längre meningar. Dock kan hennes man prata lite långsammare så honom förstår vi två ord av... Vi blir iallafall kvar här två nätter och imorgon skall vi upptäcka vad Havanna har att erbjuda. Jag gissar på mycket män som flörtar och en himla massa regn.