Igår började jag min resa nedåt östkusten. Kommer köra Cairns till Sydney. Första stoppet blev Misson beach, en väldigt trött stad. Kom dit runt lunchtid och alla tourer som fanns hade redan hunnit gå så det blev till att hänga på hostelet. Staden hade en av de längsta stränderna jag sett men fanns tråkigt nog ingen badmöjlighet.
Kvällen spenderades med andra backpackers (britter och danskar), vi gav varandra tips då några kom söder ifrån (dit jag ska) och andra norr (som jag).

Idag bär det av mot townsville och sedan ut på magnetic Island! Där står möte med koalor, wallabys och snorkling/dykning på schemat!

En sista familjefrukost..

Fick vinkat hejdå, 2.5h bussresa. Låter länge för en som kommer från södra Sverige där "det inte är något avstånd" mellan städerna.

Mera cassowary!! + 2 ungar. Dvs jag har sett 6 stycken och det finns bara 1000 stycken i hela Queensland!

Avslutade min dag med min kära te-adventskalender som jag fik av mamma och pappa. Är väll den enda backpackern som reser runt med en stor tekopp. Men det är viktigt! Till det blev det mango å chokladdoppad lakrits. Hostellivet funkar ganska bra hittills ;)

Kan även tillägga att de senaste 24 timmarna har jag lärt mig ganska mycket, tex:

- Visa biljett innan jag stiger ombord på buss (annars blir chaffis arg).
- Sitta på högersida buss (ingen sol där).
- Kolla noga vad hostelet har för event den dagen/dagarna jag är där eller, ha koll på vad det är för dag.
- Packa omtåliga grejer i mitten av väska.
- Bikini och handdukar hinner inte torka.

Dag två blev en sväng om Daintree forest och en river Cruise. Fick se otroligt många djur i dess naturliga miljö. Krokodiler, en ödla stor som en dinosaurie (nästan), vandrande pinne, fåglar och bäst av allt TRE stycken Cassowary!! En fågel lika stor som en Emu och struts och minst lika farlig. Men turist(jävel) som man är sprang jag och mamma ut ur bilen för att fota utan att tänka oss för. En australiensare med sammanbiten min stannade upp vid oss sa "Be carefull", sen körde han vidare. Jag fick knäppt en suddig bild så bevis finns!!

Vi badade i källor och besökte stora vita stränder där vi endast fick doppat fötterna. Vid lunch var vi framme i Cape tribulution, längre kunde vi inte köra. Vägen övergick till grusvägar och endast fyrhjulsdrivna bilar fick lov att köra där. Lustigt nog träffade ja en svensktjej som jobbade där uppe. Jag undrar fortfarande hur hon har hittat till den lilla hålan och att hon inte blir rastlös. Men antar att när det väl blir ens vardag vänjer man sig?

Det blir väldigt mörkt här så fort solen gått ner så vid sju tiden var vi tillbaka i Port Douglas igen.

Pappas sammanfattning om Australien: Väldigt enkelt att klara sig. Allt är så enkelt, det är lätt att få vegetariskt, ta sig runt trots att man kör på vänster sida, åka på utflykter och besöka fantastiska platser. Vattnet i kranen går att dricka, det finns varningsskyltar här och där så man vet hur man ska bete sig och kika efter (farliga djur etc). Public transport är supersmidigt och public toilets är ofta förvånansvärt fräscha även mitt uppe i djungeln 🌴

Lite jul kommer jag få allt! Tack älskade mamma och pappa ❤️

• Australien

Minst lika bra som revet var denna dag. Vi hyrde som sagt bil och körde norr ut från Carins. Stannade och badade på en helt otrolig strand. En super liten del var inhängnat med tunt fint nät där man fick lov att bada, vattnet var runt 26-27 grader varmt och så varma som vi var blev vi knappt avkylda. Efter fortsatte vi vår roadtrip till Mossman Geoge Center som ägs av urinvånare (Aboriginer, motsvarighet till Samer i Sverige) där vi lunchade och sedan tog oss upp till skogen för att ta ännu ett dopp och lite hike. Vi var tvunga att ta en transfer buss upp då man inte fick gena genom Aboriginernas lilla samhälle. Väl framme badade i floden som sägs ha världens renaste vatten och traskade runt på en smal stig i regnskogen.

Tiden rusade iväg, var så mycket att se samtidigt som jag valde att "inte se". Alla farliga djur excisterar inte sålänge man inte ser dem. Kändes som det kröp över hela mig, lovar att jag fått ett bett eller två av något kryp som jag inte känner till. Tur nog är det inte säsong för myggorna, annars hade jag nog inte satt min fot där. Ärligt talat har jag inte märkt av några faigare djur här ännu. Var en gång när vi var på ett Zoo och skötaren skulle lyfta ut en orm för besökarna ta foto med, så när hon gick förbi oss sticker den jäkla ormen fram huvud och tunga mot mig så jag nästan får hjärtattack. Trodde inte jag var så rädd, men man inser ju mer och mer när man väl råkar ut för saker och ting. Inte jättetrevligt, men det var som sagt på ett Zoo, som man frivilligt betalat och gått in på...

Vi hade bokat hotell i Port Douglas (ungefär 1h norr om Cairns) så när vi var nöjda med regnskogen för denna dag körde vi dit, slängde in väskorna och tog en snabbdusch för att sedan låna cyklar och ta en tur till stan. Ännu mindre än Cairns och ännu mer dött. Dock var det måndag och många ställen här i Australien har stängt då, sen är det även slutet av högsäsong så en del restauranger har stängt för säsongen. I december, januari och februari är det nämligen regnsäsong med 100 % fuktighet i luften och alldeles förvarmt här. Det vart mörkt så snabbt så vi såg inte jättemycket av staden idag, den såg mysig ut och den har fått priser år efter år för bästa "turist-stad". Själv är jag lite trött på turistställen, tycker dem är söndernötade med bara massa skit. Säljer t-shirts med stadens logga, nyckelringar och gosedjur överallt. Försäljare som är för på får ju ett big no även om det skulle va någon ascool grej (som det med största sannorlikehet inte är). Men men, det kommer man inte ifrån, staden måste ju livnära sig på något.

Imorgon blir det ännu en tur till regnskogen (Daintree) och besök på vita sandstränder. Tjohoo!

Det här med att Australiensarna kallar mycket av sina sevärdigheter för "Great" kan jag förstå. I måndags fick jag äntligen besöka det efterlängtade revet. Vi hade köpt en tour som tog oss till det yttre revet med segelbåt. Var helt underbart, en helt annan värld. Tänk, jorden är täckt av 3/4 vatten och man vet kappt vad som finns där under. Jag ljuger inte om jag säger att jag såg 100 olika djurarter. Hittade nemo, såg en stooor rocka, unicorn fish, musslor som var över 100 år, fantastiksa koraller och mycket mer! Vi fick även en tur i en så kallad "semi submersible", som var en slags båt med undervattensobservatorium som tog oss ännu längre ut i revet. Denna gång blev det endast snorkling så vi får ju se vad jag säger när jag fått dykt. Eftersom jag bara har dykt i Sverige så vet jag inte ens om det går att jämföra? Kommer ihåg hur facinerad jag var av vad man badat i för hav i hela sitt liv så ska bli spännande att få se mera här. Gäller att passa på så länge revet finns kvar. En snubbe har nu dömt att det är dött och det man försöker göra nu är att bevara det och inte längre rädda, för det finns inget att rädda (tack vare männskliga påhitt).

Denna härlig båt tog oss ut till en ö som endast bestod av sand. Vi fick gå i land på ön och simma ut till revet från den. Vattnet var klart och perfekt temperatur, nästan på gränsen till för kallt men väl i vattnet glömde man det.

Utöver att jag fick se kära nemo var servicen på båten hur nice som helst. Utöver fika, lunchbuffé, frukt och te/kaffe avslutades dagen med bubble, ost och crackers.

En hel dag ute på sjön fick avslutas med en barramundi till middag. Morfar och Annika sa hejdå då vi ska skilda vägar och inte vet om vi kommer mötas innan jag far vidare på egenhand på onsdag. Det var tråkigt, men så är det alltid med avsked. Betytt så mycket att de kom hit och hälsade på, går inte att beskriva med ord. Jag är lyckligt lottad!!

Vi kom fram till Cairns sent torsdag kväll så jag, mamma och pappa lämnade bara våra saker på hotellet och tog en tur i stan för att kolla läget. Det var ganska dött faktiskt, lite skillnad från Melbourne och Sydney.

Första dagen blev att samla info och planera resten av veckan. Tog med oss massa broschyrer och la oss i skuggan vid poolen mitt i centrum. Man får nämligen inte bada i havet här. Varnar för krokodiler och jellyfish så med glädje håller jag mig borta. Vi bestämde oss för att åka till Kuranda, en stad i regnskogen som man antingen tar tåg upp till och skyrail ned (eller tvärtom) eller så kör man själv. Var väldigt varmt men skyrail did it all, regnskogen är så mäktig, så mycket att titta på. Även om det kliar över hela mig och jag får hjärtklappning varje gång det prasslar till i busken är det helt amazing! Imorgon (söndag) blir det revet och måndag tom onsdag har vi hyrt bil som vi ska köra med norrut till stränder, rev och mera regnskog. Sedan på torsdag far jag mot Mission beach (aka backpacker life begins) och mamma, pappa, morfar och Annika drar tillbaka till Melbourne.

Ganska komiskt, åker till 33 grader varma Cairns, ihop om att får bada men icke.

Skämt och sido! Fick doppat mig några gånger i stadspoolen. Var härligt häng och folk fightades om platser i skuggan. Fanns dem hardcore turisterna som pressade på fast att en mättare som mätte UVt stod på extreme.

Turen till och från Kuranda. Hela staden och alla stopp långs turen var helt uppbyggd efter turism vilket jag tycker gör det lite ointressant. Försöker sälja på en massa skit. Men tåget upp var riktigt bra, fast resan ner med skyrail var ännu bättre.

Andra gången i Sydney och lika nöjd denna gång. Ser fram emot mitt 3.0 över jul och nyår. Nu har jag fått gjort de viktigaste, sett och gjort alla "must see and do's". Det är fortfarande lågsäsong och vädret fick bestämma vad vi gjorde dag för dag. Vi har bott i ett superfint hus i bondi, åkt färja genom hamnen, ut till Manly och in till Cockatoo island (tydligen en fängelsö som blev ett varv och som nu används för turism och för att spela in fimler/tv-serier). Vi har strosat runt HELA stan, allt från botanska trädgården, opera huest, darling harbour, the rocks, chinatown, CBD, kings cross och inner-city. Vet lite vart jag kommer vilja lägga mer tid när nästa gång jag är här. Ska fira jul i Bondi och Ny år i city. Kings cross va inget att ha men Surry Hills hanns inte med så dit måste jag!

Idag far vi vidare norr ut, 3 timmar med flyg upp till Cairns väntar. Ska bli härligt att komma ifrån lite storstad för en gångsskull. Även om jag gillar det kan det vara bra med en paus ut i revert och regnskogen. Har lika dålig (eller bra) koll som resten av familjen så kommer bara glida med, inte leka någon guide där inte.

I kylskåpet stod en flaska bubbel och choklad som välkomstpresent. Himla gulligt!

Julgranar i varenda litet hörn, men ändå får man inte julkänslor. Är trevligt att se och julskyltningen är ganska extrem. Skiljer sig lite dock, istället för renar är det kängurus som drar tomtens släde..

Promenad längs strandpromenaden i bondi.

Pappa fyllde 49år i onsdags så började dagen med att sjunga för honom med Philip i Skype, följt av en pavlova tårta, besök på Cockatoo Island och middag på en rooftop bar med utsikt över Sydney harbour.

Sa hejdå till vårt mysiga hus. NEXT UP --> Cairns med regnskog och efterlängtade barriär revet!