På måndagen åkte vi till single fin som ligger i uluwatu. Single fin är en "surf spot" med massa cafeér som ligger på en klippa med utsikt över alla surfare. Vi åt köända sk. "Nalu bowls" därifrån som kan ha varit något av det godaste vi ätit. Tycker verkligen att man borde besöka uluwatu om man är i Bali. Efteråt stannade vi också på stranden padang padang beach. Mysigt men mycket folk på liten yta. Stranden låg i en vik med klippor runt om så det var lite mer speciellt än de andra stränder vi besökt under resan. En speciell grej med uluwatu som är nämnvärd är att taxi bilar och ubud bara får släppa av folk och vill man tillbaka fr man ta några av deras taxis somoftast tar överpris därför är det viktigt att inte glömma att man måste pruta och vara hård dessutom annars kan det bli dyrt

Dom två följande dagarna spenderades på stranden. Under lördagen åkte vi till kuta beachwalk som är ett jätte stort shopping center. Kuta beachwalk har verkligen ALLT. Är det något ställe man vill shoppa kläder på här i södra Bali är det där,. Zara, pull&bear, h&m, mango, topshop och berskha är bara några av alla bra affärer som shopping centret äger. Vi fick med oss en del grejer hem från kvällen om man säger så.

Vi gick upp tidigt på onsdagen eftersom bussen som skulle ta oss till padang bai dvs hamnen lom och hämta oss 06.30 och vi skulle hinna äta frukost innan. Bussresan tog ca 2h och våran chaufför var galen. Han körde hur som helst och trodde att han var den enda på hela vägen kändes det som. Men jag måste varna er för trafiken i Bali. Vissa hyr motorcykel för det är betydligt mer vanligare än i Sverige men det skulle jag aldrig våga för trafiken är galen. Ingen följer trafik reglerna( om det ens finns några. I mindre korsningar ses röd ljus bara som en rekommendation som sällan följs.

Väl från hamnen tog vi en båt till gilli trawangan. Vi jade redan boende och allt fixat så vi tog en taxi eller också Sk. Häst o vagn till hotellet. På gilli öarna får man inte köra bil eller moppe.

Vi bodde på hotellet trawangan oasis som låg mitt i skogen. Det var inget märkvärdigt men mysigt och tpersonalen var hur trevliga som helst och bra på engelska vilket var ett stort plus eftersom de flesta lokalbor här talar mycket dålig engelska.

Vi hyrde i alla fall cyklar så att vi enkelt kunde transportera oss på ön. Att åka taxi är mycket dyrt och man måste pruta en del vilket kan kännas jobbigt för många. Vi spenderade hela dagen med att cykla runt ön och stanna o bada på lite olika ställen. Det var underbart och något man måste göra om man åker till gilli-t.

På kvällen gick vi ut och åt och sen gick vi till en barn( jiggy bar) det var en rolig bar och man kunde spela beer Pong. Det var ganska dött i början men sen kom det mycket folk till klubben och de spelade bra musik och hade helt okej drinkar. Jag skulle rekommendera att dra dit i alla fall. Senare på kvällen cyklade vi till full moon party, vilket verkligen inte var något speciellt. Det är mycket större i Thailand men det var roligt. Något jag verkligen kan rekommendera att dricka om man är ute o festar är bintang. Det är en inhemsk öl som kostar cirka 7 svenska kronor, så det är ingenting. Priserna i Bali skiljer sig väldigt mycket beroende på om det är importerat eller inhemskt. Det gäller allt, kläder, mat, alkohol osv.

Dag 2 på gilli - 2 var ingen höjdare för mig. Jag låg vaken hela natten med kramper eftersom jag blivit mat förgiftad och åkt på en sk. " Bali belly" som dom kallar det här nere. Det är viktigt att passa sig noga för både maten och ibland alkoholen då de inte tänker på hygienen lika mycket som vi gör i Sverige. Vi tog i alla fall sovmorgon innan vi cyklade ner till hamnen där vi tog en båt ut till gilli meno och gilli air för att snorkla. Det häftigaste var att se sköldpaddor, tydligen är gilli öarna " sköldpaddornas huvudstad" jag skulle verkligen rekommendera att åka på snorklingen. Det kostar runt hundra kronor och man får låna all utrustning. Guiderna som vi hade var jättebra och talade bra engelska dessutom. Min upplevelse kke inte blev den allra bästa med tanke på att jag var magsjuk och åksjuk. Jag skulle nog rekommendera eftermiddagsturen för det var jätte vackert att se solnedgången från båten.

Vi var båda mycket trötta och kvällen gick enbart åt att äta och sedan ta det lugnt på hotellet

Dag 3: resedag

Hela dagen gick åt att resa. Dessutom var våran båt 1 h sen och vi missade frukosten på hotellet. Vi hade dock tur som hittade ett café som vi tyckte om som låg precis vid hamnen. Det var jätte fräsch och dom hade super goda smoothie bowls. "Cafét hette the banyan tree". Jag skulle verkligen rekommendera att äta där, en i personalen var dessutom svensk.

Medan vi väntade på båten träffade vi två andra svenska tjejer som hade varit i Bali ett tag och dom rekommenderade lite saker som man kan göra i Bali. Det som är kul när man är ute o reser så här är att man träffar så sjukt många roliga och trevliga människor både svenskar och icke svenskar.

Resan hem var seg, först 2h båt och sen 2h buss. Vi var hur trötta som helst när vi äntligen kom hem till hotellet. Vi spenderade kvällen med att bara ta det lugnt och käka middag på hotellet.

pruta- priset är alltid för högt. Säger säljare. 150 000 rupiah går det att prutaner till i allafall 100 men ge så mycket ni kan tänka er att köpa varan för och tänk på att era pengar är befolkningens levebröd

Vatten - drick mycket vatten- man gör av med mer vätska än vad man tror därför är det bra att alltid ha en vattenflaska med sig i bagaget.

Dricks- Dricks är inräknat i priset- drick är ofta inräknat men har personalen varit trevlig kan man alltid ge lite extra dricks

Blue bird taxi- Åk endast med " blue bird taxi för de är de enda som har taxameter. Alla andra tar överpris.

Pengar- Ha inte för mycket pengar på er ute bland folk, lås in i safety Box om ni har möjlighet tillför stöldrisken är större än i Sverige och man vet aldrig vem man kan lita på.

Solkräm- Smörj in er ofta o mycket speciellt första dagarna, solen tar mer än vad man tror

Restaurang- Ät inte på ställen där det inte är många andra - Ät inte sallad och drick inte dricka med is, våran bakterie flora är inte densamma som deras.

Handla inget de första dagarna- det är lätt att bli lurad de första dagarna. Försäljarna ser att man är osäker och inte har fått så mycket färg och kan därför ta mycket högre priser.

Vatten är endast drickbart på flaska

Bok: jag läser sällan hemma kan jag erkänna men på semestern är nog en bok bland det mest användbara man kan ha med sig. Det är avkopplande och samtidigt kul och tidsfördrivande och liksom mysigt på något vis.

Idag åkte vi till en annan strand i nusa dua som är uppkallad efter staden nämligen nusa dua beach. Vi spenderade dagen med att sola och bada och på kvällen hann vi även med lite volleyboll och träning. Vi sprang intervaller på stranden i solnedgången vilket var magiskt. Är detnågon tidpunkt man lan träna på i Bali är det definitivt sen eftermiddag mellan 16.00-18.00 innan solen går ner och när det är lite kyligare i luften.

På kvällen åkte vi in till Bali collection som är ett shopping center i nusa dua, mestadels för turister. Där hittade vi till affären bamboo blonde som vi genast blev förälskade i.

Vi kom fram till hotellet mitt i natten men vi var inte jätte trötta vi tyckte mest att det var skönt att ha kommit fram efter den långa resan som tog ett dygn ca. Vi packade upp och gick sedan o la oss direkt. På dagen därpå tog vi en gratis buss. Som gick varje halvtimme till Greger beach där vi spenderade dagen. Inte jätte märkvärdig strand men funkade. Vi köpte en varsin klänning i en liten butik som låg vi stranden. Butiken hade mycket bra priser.

På kvällen tog vi gratis bussen in till kuta där vi hamnade vid något lyx shopping center. Till slut hittade vi dock till en billigare shopping galleria där det bara var vi och massa lokala. De hade h&m där som vi kikade in i. Lite ironiskt kke. Gallerian kryllade av restauranger många kedjor där lokala åt. Man kunde också växla pengar vilket var superbra för vi hade bara med oss dollar ner. Växla pengar kunderna göra på de flest ställen här Bali men man förvara uppmärksam så man inte blir lurad. Innan vi tog taxi tillbaka till hotellet köpte dessutom milkshake på ett ställe som heter cold stone. Det är en kedja och deras oreo milkshake kan jag starkt rekommendera. Ett misstag som vi gjorde med taxin hem var att vi inte tog en blue bord taxi tillbaka och fick istället betala 200000 rupiah vilket är väldigt dyrt för den korta sträckan

Haha ja det ni ser är en bild påsen mataffär men det var bara för att vi blev så imponerad av hur grymt bra frontat det var

Vi har nu varit här i Bali i en vecka och har redan hunnit massa saker. Kom på idag att jag skulle blogga om resan för att det blir roligare att titta på när jag kommer hem. Men kan sammanfatta lite.

Dag 1 6 Maj
Jag tog flygbussen från Västerås till Arlanda klockan kvart i tre på eftermiddagen, min resekompis Emma satt redan på bussen då. Det tog drygt entimme med bussen till terminal 5 påselande flygplats.när vi kom fram till flygplatsen var klockan runt fyra och det var för tidigt för oss att checka in vårt bagage. Jag åt precis innan jag åkte men Emma var hungrig så hon beställde en hamburgare. Jag skulle beställa en smoothie på malde juicepaket men dom höll på att stänga så jag fick inte. Dom stängde jätte tidigt vilket jag tyckte var jätte dåligt men det var ju trots allt lördags man förstår ju. Klockan 7 checkade vi in vårt bagage och sedan gick vi runt och kollade lite i tax freeshoppen men vi köpte bara vatten som vi tänktes på flyget eftersom vi brukar bli törstiga när vi flyger. Allt förutom taxfree och bok affären var stängt så vi gick och kikade på böcker att läsa på resan. Hon som jobbade i bok affären var jätte trevlig och jätte kunnig och man kunde fråga henne om tips på böcker.

Klockan elva lyfte planet och vi hade en lång flygresa framför oss. Första flygresan tog drygt 6h och den gick snabbt för vi sov större delen av resan.Vi flög med Qatar airways som är ett jätte stort flygbolag. Vi tyckte flyget var helt okej,när man satte sig fick man öronpluggar, en tandborste, en ögonbindel och en filt och på sätena framför fanns det tv apparater med de senaste filmerna som man kunde titta på gratis. All mat och dryck var inkluderade i flygbiljetten dessutom men vi blev inte så hungriga som vi trodde att vi skulle bli. Landningen var jobbig i början men jag har lärt mig att jag tryckutjämnar bäst när jag snyter mig. Gäspa och andas så där konstigt funkar inte för mig.

Våran mellanlandning vari doha och pågick i fyra timmar vilket var skönt. Dohas flygplats var enorm och full av människor. Emma behövde byta byxor så vi gick till desigual och köpte tights därefter gick vi direkt till gaten.
Det andra flyget var betydligt segare. Vi var inte så trötta längre och för att inte få jetlag tvingade vi oss själva att vara vakna hela resan. Som tur var hade jag laddat ner halva, andra säsongen av Jane the virgin på Netflix så det var bra, något jag starkt rekommenderar att göra om man har Netflix

​Haha jag måste verkligen vara den sämsta bloggaren någonsin, det här är skamligt. Senast jag uppdaterade var alltså runt haloween. Haha, skärpning känner jag mest! Nu har jag ändå haft tid att blogga, det har till och med varit stunder då jag bara suttit ned och inte gjort någonting.

​Det här lovet har gått så sjukt fort men jag har hunnit med mycket roligt. Åkte till Laxå med Anthony under veckan och hälsade på hans familj och vänner. Det var superkul vi hann med massa saker: äta på kinarestaurang se nya james bond filmen, byta däck på bilen, träna och spela TP och massa mer. I Fredags var det halloween fest på kvarteret och vi var hos Evelina innan, det var kul.

I lördags var den första studentfesten. Hillevi hade förfest hos sig, så jag var där en liten stund innan jag och Thea åkte till Michelle. För en gångsskull var det faktiskt riktigt roligt att vara ute. Lite senare på kvällen åkte jag och Thea  bort till studentfesten. Det var mycket folk när vi kom dit, dom delade ut shots och jag tror dom flesta redan var ganska fulla då trots att klockan bara var strax efter nio. Jag blev inte klar alltför länge på  studenfesten utan drog vidare sen till Kvarteret med, Miranda, Michelle och Anthony. Det var roligt på Kvarteret, Jakob Karlberg var och spelade. Jag köpte min första lagliga också så det är ju en ganska stor grej, haha. Hursomhelst hade jag jätte kul, Jag tror det var för att jag inte blev allt för full och för att jag var med roligt folk. Strax innan kvarteret skulle stänga gick jag,Miranda, Anthony och Ludwig hem till Anthony och sov där.

Super rolig kväll i alla fall.