Hej från Sverige!! Jag är HEMMA igen.

När jag stod vid min gate i Amsterdam och plötsligt var omringad av svenskar blev jag först så himla förvirrad. Jag förstod inte varför alla pratade svenska helt enkelt, jag var inte van. När jag sen såg svensk mark från flygplanet började tårarna på direkten falla ner för kinderna haha. Och sen var det såklart världens lyckligaste ögonblick när jag äntligen fick krama om min mamma, pappa och min bror igen. Bara en så himla lättnad också. Jag var hemma. Och tårarna bara rann igen haha.

Än så länge har jag verkligen bara spenderat mycket tid hemma. Landat. Försökt få ordning på all tvätt och att pressa in alla kläder i garderoben. Äntligen fått träffa mina vänner och kramas och har egentligen hela tiden något planerat med någon för att säga hej igen. Det känns såklart att jag varit borta ett år, allt är plötsligt mindre igen. Allt är på svenska. Parkeringsfickorna är så fruktansvärt små. Maten är så god. Men samtidigt känns det som om jag aldrig lämnat. Det är en så himla konstig känsla som faktiskt inte riktigt går att beskriva.

Jag har tillbaka mitt gamla jobb och var där idag och fick tillbaka nyckel och kläder och börjar igen nästa vecka. Men just nu är det bara så skönt att vara hemma och ta det lugnt och att få min jetlag under kontroll. Nu är det mitt i natten och jag är klarvaken.

Jag har inte riktigt listat ut hur jag ska fortsätta med bloggen men jag vill inte sluta med den. Så uppdatering kommer säkerligen fortsätta. Vi får väl se hur min vardag blir nu framöver.

Hur som helst är jag ÖVERLYCKLIG att vara hemma. Samtidigt saknar jag min värdfamilj suuuupermycket. Men äntligen har jag mina vänner nära och jag kan krama min mamma och pappa hur mycket jag vill. Äntligen äntligen. Jag är redo att bli svensk igen (fast en del av mig kommer alltid vara amerikansk hehe).

Mamma hade satt upp denna i mitt rum och jag hittar Välkommen hem lappar överallt. Världens bästa mamma.

Sista stoppet på min resa med Au pair Adventures blev Los Angeles.

Corinna vår guide tog oss genom Hollywood och Beverly Hills..

Squad.

Sen släppte hon av oss vid vårt hostel där jag hade ett rum med 9 andra tjejer. Jäklar vad lite space det fanns på golvet när alla skulle ordna sina resväskor efter att ha gett upp på att göra det i tälten haha..

Efter det mötte vi upp Corinna igen och åt tacos och glass ihop innan det var dags att säga hejdå till henne. Jag grät såklart en skvätt (slutas verkligen aldrig förvånas över hur mycket jag kan gråta) och sen var den dagen slut.

Dagen därpå blev jag och Jonna tvungna att säga hejdå till Madde (saknade henne redan efter några sekunder) och äkte mot Hollywood sign med några tyskar för att gå på en hike. Jättekul och jättefint!

Jag och Jonna åt ÄNTLIGEN på In-N-Out Burger efteråt. Som vi snackat om detta haha och burgaren var så god.

Efteråt åkte vi till Santa Monica pier och hängde där (tog inte en enda bild konstigt nog) och gick runt lite där också innan det blev dags att åka till flygplatsen. Vi hittade en buss som bara kostade nån dollar vilket var så nice och kom tidigare än tänkt till flygplatsen. Så vi åt middag ihop och var sen också tvungna att säga hejdå. Känns skönt att jag och Jonna bor ganska nära varandra i Sverige, då blir det inte så svårt att ses. Så glad att vi hamnade på training school så vi träffades och blev vänner <3

Och DÄR var min resemånad officiellt slut. WOW VAD MYCKET JAG SETT UNDER DESSA TRE VECKOR. Det är verkligen helt galet. Allting har varit så kul och så fint och jag har njutit till fullo av allt. Hawaii två veckor och västkusten en vecka resulterade i en massa fina och roliga minnen och så många fina nya platser och vyer som alltid kommer stanna i mitt minne. Och så många nya härliga människor jag fått lära känna under dessa veckor. Tack livet för alla resor och upptäckter.

Vi stannade i en liten liten stad som heter Seligman i Arizona som är en av de ursprungliga städerna längs med Route 66. För er som inte vet så är Route 66 en av USAs första vägar. Den går som motorväg men också genom flera mindre städer där de bevarat hur staternas städer såg ut förr. Route 66 öppnades under 1920-talet.

Det roligaste som hände här var när jag, Madde och Jonna gick in i en souvenirbutik och pratade med en man om aliens därinne. Vår tour guide hade nämligen berättat att mannen som hade butiken tydligen kommit i kontakt med aliens och Madde var all over that haha. Plötsligt säger han att det "sägs att aliens ser ut som svenskar". Vi tre bara tittar på varandra och säger att vi är från Sverige och han blir bara helt stum. Herregud vad vi skrattat åt det.

Stannade såklart vid det berömda märket i marken som ärligt talat var mycket mindre än man hade föreställt sig haha.

Hela härliga gruppen!!

GRAND CANYON!!

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga mer än WOW. Eller så kände jag väl med nästan varenda ställe vi stannade vid.. Men jag förstår verkligen varför Grand Canyon är ett av världens underverk. Dock fick jag inte den där "wow" känslan på direkten när jag såg det. Det kändes såklart så coolt och det var så vackert, men jag behövde nog smälta det lite innan jag faktiskt kände av den där känslan. Kanske just för att det är så mäktigt.

Sen när jag liksom tagit in allt var det bara så häftigt alltihop. Och oj vad vi fotade här!! Klättrade upp och ner på stenar som stack ut och dinglade med benen över stupen. Tur att min mamma inte var där och såg detta haha..

Jag vet inte vad jag gör här plus att det ser ut som att någon bara redigerat in mig framför utsikten haha men tycker denna bild säger mycket om hur glad jag var under denna resa.

Men alltså.. titta bara!!!! Jag bara satt där och tog in allt.

Och såklart med Jonna och Madde vid min sida.

Svårt att inte lägga upp massa massa bilder när det är såhär fint.

Så tacksam över att jag fått se detta. Så tacksam för au pair adventure som ens anordnar något sånt här. Det var värt varenda krona jag betalde.

LAS VEGAS! Jag hade så otroligt kul i Vegas. Som jag skrattade när jag var där. Det är definitivt inte den finaste staden jag varit i (utan tvekan) men det var en intressant stad och jag var där med ett så himla härligt gäng och vi hade bara så himla kul.

När vi lämnade Death Valley tog det några timmar innan vi äntligen var framme på vårt hotell i Las Vegas. Det var heaven att slänga sig på en riktig säng och att kunna ta en ordentlig dusch haha. Här bodde vi nämligen på hotell två nätter.

Jag, Madde och Jonna delade rum. Vi kom till Vegas omkring 6 på kvällen och fick planera allt i minsta detalj för att hinna med allt haha. Gå och köpa pizza. Duscha. Få mitt hår under kontroll. Sminka oss. Föra lite. För vi skulle nämligen på partybuss med vår grupp och den andra gruppen.

Partybussen var så otroligt rolig. Herregud vad kul vi hade. Det var såklart svårt att hålla balansen haha men vi dansade på och sjöng och skrattade. Råkade skvätta drinkar på varandra. Stannade vid olika platser och gick av bussen. Bland annat Vegas skylten.

Stannade även vid The Wedding chapel där jag och Jonna "gifte" oss haha.

När bussen tyvärr var slut för kvällen så tog det oss alldeles för lång tid att hitta tillbaka till hotellet. Vi stannade vid ställen hela tiden. Tog foton och videor hela tiden. Allas snapchat storys blev alldeles för långa. Skrattade. Madde ramlade. Jag vadade igenom en fontän. Ja listan kan bli extrem lång haha, men som sagt; vi hade SÅ KUL.

Här kommer bara massa massa bilder!

Dag två hängde vi väldigt länge vid hotellets pool för att bara slappa lite och sola innan vi begav oss ut i staden för att kolla runt.

Mot kvällen köpte vi ny dricka haha och hade en lika rolig kväll som dagen innan. Återigen blev det otroligt mycket skratt. Det finns så himla många storys från båda dessa kvällar som jag alltid kommer minnas och skratta åt. Bland annat så hamnade vi på en manlig strippshow......

Jag har mycket Madde och Jonna att tacka för att Vegas blev så kul. Vilka tjejer!!

Vår van rullade på morgonen iväg mot Death Valley. Detta är ett område i Kalifornien som ligger under sea-level (förlåt men vissa ord kommer verkligen inte till mig på svenska haha..) och det är i princip ökenlandskap. Det är sanddyner, kaktusar, inget vatten någonstans och bara torrt. MEN så himla häftigt ställe.

När vi stannade vid de första sanddynerna och gick ut ur bussen så slogs värmen mot oss. Det var 45 grader där vi var. Helt sjukt. Vi tog snabbt lite bilder och kollade in stället innan vi satte oss i bussen igen och drack massa vatten haha.

Vi stannade också vid ett ställe som var helt uppbyggt på salt. Vi gick liksom på kompakt salt skulle man kunna säga. Det var riktigt häftigt!

Alltså dessa två bilder som Corinna vår guide tog skrattar jag alltid så mycket åt när jag ser. Hon var så härlig!!

Sista stoppet i värmen blev till detta fantastiska ställe. Ingen som helst aning om vad det hette eller om detta är salt eller sand eller vad sjutton det är. Men helt sjukt fint var det. Ska definitivt läsa på om detta...

TITTA BARA VAD COOLT

Wow wow wow att jag fått se alla dessa fantastiska ställen!! Detta är definitivt ett av de häftigaste platserna jag varit på.

Det finns massvis med myter om Death Valley. Det påstås att helvetet ligger under parken, just för att det är så varmt och att det heter "death". Vissa påstår också att om du hittar vatten i Death Valley och dricker det så kommer det få ditt hår att trilla av för det är giftigt.. massvis med konstiga saker.

Jag och Jonna vaknade upp frusna (eller det var mer jag än Jonna som klagade) i vårt tält i Yosemite. Det är mysigt att tälta, det har jag alltid tyckt, men nä vad det var kallt.. Jag antar att hösten kommit till Kalifornien nu.

Hur som helst åt vi frukost på campet och tog ner våra tält innan vi begav oss längre in i parken. Åh vad Yosemite var fint!! Måste definitivt komma tillbaka hit och se mer då vi bara hade en dag här. Här kommer lite bilder!

Förutom mig och Jonna var det en till svensk tjej, Madde, och vi klickade på diraketen. Vi blev ett riktigt härligt gäng vi tre. Som vi har skrattat ihop.

Vi gick till Lower Yosemite falls. Och Stina som jag också lärde känna från training school (också från Sverige) var i andra gruppen vi körde parallellt med. Så kul!

Vi gick också på en hike till ett enormt träd där vi tog ett gruppfoto.

"Badade" i en iskall sjö.. här är jag och Madde innan vi gått i. Ännu är vi glada haha.

Sen bara sprang vi..

Och efter haha.. ja det var kallt mina vänner.

Till sist åkte vi till en fin utsiktsplats innan vi satte oss i vår van och körde mot ett annat camp där det också var skitkallt och satte upp våra tält.

Denna dagen var så härlig. Jag älskade allt med den om man bortser från att jag frös. Tips tips att åka hit!!

Hej!! Jag lever!!

Enda sen jag lämnade Maui har jag inte haft den bästa mottagningen på min mobil. Jag har befunnit mig i national park efter national park, campat, varit på hikes, i öken, i bergen.. ja lite överallt!

I lördags började nämligen min Au pair adventure. För er som inte vet vad det är så är det en organiserad tour av en organisation som kallar sig själva Au pair adventure. De har flera olika tours och tar med au pairer (eller vem som helst egentligen) på roadtrips genom USA. Det är väldigt många som gör detta under sin resemånad. Jag valde touren Western Sun som är en vecka lång, den finns också som två veckor.

Så i de kommande inläggen kommer ni se mig på massa olika platser. San Francisco. Yosemite. Las Vegas. Death Valley. Route 66. Grand Canyon. Lake Havasu. LA..

Vi börjar i San Francisco där jag under fredagen mötte upp min kära vän Jonna som jag lärde känna på training school. Det var så så kul att träffa henne igen, vi skrattar alltid så otroligt mycket ihop. Och vi gick runt i SF första dagen. Jag har varit i SF innan men det var superkul att vara tillbaka.

Vi hade bokat en Alcatraz tour och åkte ut dit efter att ha varit vid Painted Ladies och Lombardy street (det ni ser ovan). Alcatraz var SÅ intressant.

Såhär glad var tydligen jag haha. Vi lyssnade på en audio tour som en av väktarna från fängelset berättade.

Den enda nackdelen med Alcatraz var att det var så SATANS KALLT. Usch!!! Jag som precis kommit från Hawaii hanterade inte detta bra haha.

Hur som helst åkte vi och åt sushi efter detta och sen sov vi på ett hostel. Dagen därpå släpade vi våra väskor upp och ner för San Franciscos gator för att komma till platsen vi mötte upp vår grupp på. En härlig blandning av svenskar, tyskar, colombianer och en från Italien. Vi åkte runt lite mer i SF innan vår tour guide tog oss mot Yosemite.

Åt såklart Clamshowder i surdegsbröd. Så gott.

Vi kom fram sent till Yosemite och lagade mat och satte upp våra tält. Mer om Yosemite kommer i ett annat inlägg. Kram!

Min sista dag på Maui spenderades mycket i hostelts tour van på krokiga vägar och längs med den fina kusten. Vi åkte nämligen The road to Hana.

Det sägs att man inte kan besöka Maui utan att åka sträckan till Hana, och jag förstår verkligen vad de menar med det. Tydligen är det totalt 617 turns (vad sjutton heter det på svenska??) längs med hela vägen så den var ju väldigt krokig som sagt men så värd det! Utsikten över kusten var så så fin och vi åkte förbi jättemånga vattenfall, stränder och berg. En lång sträcka körde vi på en dirt road uppe i bergen så tjurar gick runt lösa och alla körde som dårar där uppe. Men kul var det.

Gruppen var även den superhärlig så jag hade en jättebra dag!!

Vi badade i en kall källa.

Hade såna vyer som utsikt nästan hela tiden.

Besökte några stränder och vulkanmark.

Och vattenfall såklart.

Sen på kvällen åkte vår tour guide som en galning för att vi skulle hinna med att se solnedgången. Vi hann men det blev inga fina bilder haha, dessa får duga!

Och på kvällen efter en dusch och mat på hostelt sa jag hejdå till alla och åkte till flygplatsen mot San Francisco.

Maui var superkul och superfint MEN skulle jag rekommendera en av öarna lite mer så är det Kauai!

Hej på er!

Jag åkte med hostelt här på Maui och snorklade över koraller, massa fiskar och bredvid en sköldpadda. Åh vad det var kul!

Bilderna får nog tala för sig själv, så här kommer de!

Carla och jag försökte ta selfies under vattnet..

Det var så häftigt att vara så nära sköldpaddan haha, den brydde sig verkligen inte om oss. Det var hur som helst jättekul och tiden bara flög iväg när man simmade runt där ute.

Nu sitter jag på flyget som ska ta mig till San Francisco. Nu börjar min resa på USAs västkust, min sista vecka på resemånaden!!