Hej på er!

Jag åkte med hostelt här på Maui och snorklade över koraller, massa fiskar och bredvid en sköldpadda. Åh vad det var kul!

Bilderna får nog tala för sig själv, så här kommer de!

Carla och jag försökte ta selfies under vattnet..

Det var så häftigt att vara så nära sköldpaddan haha, den brydde sig verkligen inte om oss. Det var hur som helst jättekul och tiden bara flög iväg när man simmade runt där ute.

Nu sitter jag på flyget som ska ta mig till San Francisco. Nu börjar min resa på USAs västkust, min sista vecka på resemånaden!!

Igår gick jag på en hike med touren till Iao valley state park. Det var en ganska tillvuxen stig med MYCKET lera.. så efteråt tvättade vi alla våra skor en liten sjö haha.
Hur som helst var det en kul hike, jag uppskattar verkligen att gå ut på sånt här och se den fina naturen och att bara få röra på mig och vara utomhus. Här kommer lite bilder därifrån!

Carla är såklart med på bild!

Hej på er!

Nu har jag lämnat Kauai. Eller jag lämnade redan i söndags faktiskt. Det har varit en helt FANTASTISK resa med min bästa vän. Som vi har skrattat. Så långt vi gått. Så många stenar vi klättrat över. Så många gånger vi besökt en strand. Badat. Solat. Surfat. Hoppat fallskärm. Ätit mikromat till middag. Sjungit i bilen. Sett vattenfall och andra fantastiska vyer. Ja alltså det har helt enkelt varit världens bästa resa!!!

Saknar redan min älskade Nathalie. Min resemånad fortsätter och hon åker hem till Sverige. Tack för allt Nathalie. Resan, året, att du alltid finns där och att du är min bästa vän. Dreamteam <3

Nu är jag på Maui! Här bor jag på ett hostel som anordnar gratis tours varenda dag! Så det gäller att vara snabb att skriva upp sig.

Jag var lite nervös innan att komma hit själv men jag måste verkligen säga att det inte gör något, du träffar SÅ många nya människor genom att bo på hostel. Såklart saknar jag Nathalie mycket, det är inte samma sak utan henne, men det funkar. Alla är supertrevliga och det kommer och går nya varje dag.

Här kommer lite bilder från första touren (alltså från i måndags). Än så länge gillar jag Kauai bättre än Maui, men Maui är också så fint!

Finaste Carla! Henne hänger jag mycket med, hon är så härlig!

Ser ni hjärtat?

Detta är tjejerna jag hängt mest med här. De är från Norge, Kanada och Argentina.

Första touren var jättekul. Man dricksar guiden i slutet för han lever på dricksen han får av oss, men annars betalar man ingenting förutom mat. Så glad att jag valde detta hostel. För er som undrar så heter det Aloha surf hostel.

Nu ska jag försöka sova. Det är det enda dumma här; rummen är så himla varma och vi bor 6 tjejer i rummet.. jaja, kram!

Detta var det absolut HÄFTIGASTE jag någonsin gjort. Jag hoppade fallskärm igår!!!!

Det går knappt ens att beskriva känslan i kroppen när det hände. Både jag och Nathalie var jättenervösa i bilen påväg dit, sa nästan ingenting och kunde typ inte fatta att det skulle hända. Sen kom vi dit och allt hände jättefort. Vi fick signa lite papper där det stod att vi kunde dö haha och sen satt vi plötsligt uppe i flygplanet.

Nathalie hoppade först så när jag såg henne bara försvinna ner blev jag SÅ nervös och sen tog det några sekunder innan jag och min instruktör också satt vid kanten och sen.. föll vi bara.

Jag kan säga att det faktiskt inte kändes läskigt när jag föll. Det var den konstigaste känslan haha. Det var bara en riktigt härlig känsla och sen bara föll och föll jag och det var bara SÅ KUL.
Att sen flyga runt där uppe var helt fantastiskt. Bland det bästa jag gjort helt klart!!

Vi har hittat vår favoritstrand här på Kauai! Den heter Polihale beach och är SÅ vacker!! Stranden tog aldrig slut så när man såg åt vänster såg man verkligen bara strand och såg man åt höger såg man berg i bakgrunden. Och VATTNET! Så blått!

Och vi var nästan helt ensamma också, paradis!!

Idag åkte vi till Waimea Canyon, vilket även kallas The Grand Canyon of the Pacific. DET. VAR. MAGISKT.

Vi träffade ett gäng amerikaner här om kvällen när vi var och åt burgare. Och av ren slump mötte vi även de på en lookout uppe på Waimea. Så vi gick på två hikes tillsammans och satt och tittade på utsikten. De var så härliga allihop! Det är något jag kommer sakna väldigt mycket med att bo i USA; alla välkomnande amerikaner.

Här kommer bilder från vår första hike.

Sen stannade vi vid denna lookout där det först var helt dimmigt, men sen lättade dimman och en helt fantastisk utsikt var framför våra ögon. Så fick man snabbt fota innan dimman var tillbaka igen. Och så försvann den. Och kom tillbaka. Och så höll det på väldigt länge innan det äntligen blev klart och stannade så.

Och slutligen bilder från vår sista hike. Jag älskade precis allt med Waimea Canyon. Så vackert.

Vi tillbringar många timmar vid olika stränder här på Kauai. Vattnet är helt magiskt och stränderna så fina!! Älskar det.

Detta var på Shipwreck beach som hade helt enorma vågor. Man fick verkligen vara försiktig. Men kul var det!

Och idag var vi och surfade på Poipu beach innan vi åkte vidare till en annan strand jag inte minns namnet på nu.. hur som helst, det var SÅ roligt att surfa. Det har alltid varit min dröm och nu äntligen!!

Vi tog en lektion av en jätteschysst kille och var ute och tog vågor i timmar. Det var faktiskt inte så svårt som jag hade tänkt mig. Det jobbiga var paddlandet och när man hamnade under en enorm våg och bara tumlade runt och följde efter brädan vart den än åkte eftersom man är kopplad till den. Men både jag och Nathalie lyckades stå upp utan problem och lyckades verkligen att surfa ett flertal gånger. Åh så kul det var!! Ett minne för livet helt klart, vi båda har varit så lyckliga hela dagen haha.

Hej på er!

Igår var en väldigt konstig dag haha. Jag och Nathalie åkte till en strand som heter Tunnels beach där jag svimmade mitt på stranden!! Jag minns ingenting av det från att jag började må dåligt till att jag sen vaknade av att Nathalie hällde vatten i mitt ansikte.

Det var så många människor som hjälpte mig och jag och Nathalie fick tillslut skjuts av livvakten på hans fyrhjuling haha för att komma bort lite från alla människor. Vi tror att jag helt enkelt var dehydrated. Eller snarare att jag enbart druckit vatten och inte fått i mig något med mycket energi så som till exempel en energidricka eller så. Jag som lätt får lågt blodsocker borde verkligen ha tänkt på det.. jaja nu är det inhandlat i alla fall, jag mår mycket mycket bättre och vi hann ändå med att se supermycket sen efter att jag hade återhämtat mig!

Här kommer lite bilder!

Tunnels beach

Queens bath där vi även badade! Så kul när vågorna slog in från havet!!

Opaekaa falls & Wailua river

När solen börjar gå ner här så blir alla färger ännu finare än det redan är. Det blir liksom rosa, blått och grönt allt i ett. Älskar det! Och molnen är så lågt ner vid bergen.

Det blev en väldigt lyckad dag om man bortser från mitt lilla missöde på stranden haha.. jag är ju så envis så jag låter inte något sånt stoppa mig!

Idag badade vi vid massa stränder och i ENORMA vågor och hade en mysig dag. Det får ni se imorgon, kramis!

I fredags reste jag heeela dagen för att tillslut på kvällen anlända på Kauai (en av öarna i Hawaii) och möttes av min bästa Nathalie. Äntligen återförenade!!

Dagen därpå hämtade vi vår hyrbil och tänkte ta en lugn hike på norra sidan av ön och sen hänga lite på stränder. Men så blev det inte. Det var en riktigt lång hike kan jag lova med mycket lera, klättrande över stenar och över floder och genom något som kändes som en regnskog. Det var ett riktigt äventyr som tog oss hela dagen!! Och tillslut kom vi fram till ett vattenfall som vi simmade in bakom. Men oj vad vi var trötta i kroppen efteråt..

Här kommer lite bilder. Sträckan heter Na Pali coast line.

Jag gillar verkligen Kauai. Allt är så grönt överallt och kusten helt fantastisk!! Bergen likaså. Känns fortfarande helt overkligt att vara på Hawaii, men jag älskar det!

Ja. Nu är verkligen mitt år som au pair slut. Jag sitter just nu på LAX och väntar på mitt flyg som ska ta mig till Hawaii och det känns fortfarande inte helt äkta. Nya au pairen är redan hos familjen och min resemånad har börjat men ändå känns det bara så konstigt. Det känns verkligen som att jag ska på semester och att efter det ska jag bo hos familjen igen. Men jag har faktiskt städat ut hela mitt rum. Mitt badrum. Alla mina grejer ligger i väskor. Jag är färdig.

Egentligen känner jag mig också färdig med jobbet som au pair och jag är redo att åka hem. Men jag var uppenbarligen inte redo att säga hejdå till min värdfamilj. Detta kom som ett slag i ansiktet. Det har gått så otroligt fort nu den sista tiden, alldeles för fort och att behöva säga hejdå till min värdfamilj är bland det jobbigaste jag behövt göra. Jag har varit ett nervvrak hela veckan. Jag har gråtit så mycket. Tjejerna har om och om igen sagt att de inte vill att jag ska åka. De har ju blivit min andra familj.

Jag har haft ett HELT FANTASTISKT ÅR. Jag kunde inte ha hamnat i bättre värdfamilj. Jag har funnit en bästa vän för livet genom detta år. Jag har vuxit som människa så otroligt mycket. Jag har sett och upplevt massa olika platser. Jag har skrattat och gråtit. Haft hemlängtan men ändå hanterat det bra. Och allt detta är tack vare att min värdfamilj valde mig som deras au pair.

Jag är så otroligt tacksam för allt. Det går inte ens att få ner alla mina känslor i ett enda inlägg. Detta är definitivt det bästa beslutet jag tagit, att komma till USA som au pair.

Nu är jag iväg på resemånad i tre veckor och sen är jag faktiskt tillbaka hos familjen i en vecka innan det blir touchdown i mitt Linköping igen.

Här kommer lite bilder från mig och min älskade familj. What would I do without you?