På söndagsmorgonen den 17 juli, min sista morgon i USA, vaknade jag lite före 5 till en ringsignal på whatsapp. Jag störtade upp och klädde på mig i raketfart. Jag hade haft två olika väckarklockor på men efter all sömnbrist från veckan hade jag bara tryckt av dem och somnat om.

Gissa om jag var tacksam åt Lisa som ringde mig under hennes bussbyte för att se om jag vaknat. Jag hade tidigare sagt åt henne att jag var jätterädd för att försova mig. Om hon inte hade ringt hade jag mycket väl kunnat sova hela dagen. Jag skulle ha missat mitt flyg till New York och fortsättningsflyget till Helsingfors. Cultural Care hade köpt min flygbiljett hem och jag hade verkligen inte haft råd att köpa en ny biljett själv. Senast den 22 juli måste jag dessutom vara ute ur landet pga mitt visa som gick ut en månad tidigare.

Prick klockan 5 checkade jag ut från hotellet och åkte tillsammans med Nicole och Theresa till flygfältet. De skulle med ett annat morgonflyg till Austin. Incheckningen gick lätt och jag hann halvsova en bra stund på flygfältet innan jag fick borda planet till New York. Den flygresan tog lite på fem timmar. Jag var ganska bortkollrad med tiden eftersom klockan i New York var tre timmar mindre än i Las Vegas och klockan i Helsingfors 7 timmar mer än i New York.

På JFK flygfält i New York hann jag bara snabbt köpa lite mer godis hem innan jag måste gå till nästa gate. Jag minns att det kändes så konstigt när två flygvärdinnor plötsligt gick förbi mig pratandes finska sinsemellan, Sedan i kön till planet började också en kvinna prata finska med mig. Jag flög ett lagom fullt Finnair plan och hade flera säten att breda ut mig över. En enda timme lyckades jag dock sova. Det var ju ganska spännande att åka hem även om jag också visste att jagskulle komma att sakna USA jättemycket.

Framme i Helsingfors var jag vid halv 9 tiden finsk morgon och hade en hel ny dag framför mig När jag räknade bakåt hade jag på tre dygn sovit ungefär 8 timmar sammanlagt. Svårigheter att komma in i Finlands dygnsrytm hade jag nog ändå inte.

Det kändes verkligen konstigt att efter 13 månader stå på finsk mark igen. På flygfältet stod mamma, pappa och Paulina och tog emot mig, Dom hade varit i Helsingfors hela helgen.

Vi hade någon timme på oss tills tåget skulle gå så mamma gav mig en 20 eurosedel som jag köpte finskt godis med.  Inget emot dollarn men euron kändes just då så äkta! Äntligen fick jag betala det exakta priset utan att hamna på skattetillägg i kassan!💪

Jag kom verkligen hem under den bästa sommartiden!

På Bennäs tågstation möttes jag av ett härligt gäng faddrar och kusiner!

Snart kom också Nette för att hämta hem oss.

Hemma var flaggan i topp.

Acke och hela grannens familj stod på gården och väntade. Dom hade fixat så fint med flaggor och skyltar.

Jesper kom också fram och hälsade!

Grannen skämde verkligen bort en! På bordet fanns bl.a. laxsallad, nypotatis och rågbröd. Hur gott att komma rakt till ett sådant bord efter ett helt dygn av resande!

Kolla in Arons T-skjorta! 👇😍

Det var så härligt att få springa barfota på gräsmattan igen!

Visste nog inte att man blev fotad..😂

Nette och Linda hade bakat en jättegod finlandtårta som vi åt till efterrätt!

Syskonen överraskade mig senare ännu med en hel låda full med godis!😍

Tack alla som var med och gjorde denna dag så fin! Bättre mottagande hade man inte kunnat önska sig!