Vår sista dag i Bangkok ville vi mest ta det lugnt och packa ryggsäckarna då vi skulle upp tidigt kommande morgon och åka vidare. Vi tog en lång morgon på hotellrummet och sedan åkte vi till Siam Paragon som är en annan stor, lite finare, galleria i Bangkok. Vi tog skytrain och gick av i Siam där man även byter tåg om man ska till en annan linje. Så det verkade vara en centralstation men mycket folk på. Gallerian ligger precis bredvid stationen så det var väldigt smidigt att ta sig dit.

Så fort det börjar regna lite ställer de fram sånna här gångar att gå genom till och från gallerian.

Entrén

Första och andra våningen var det bara fina butiker som vi inte ens orkade gå in i för vi har ändå inte råd.

Det fanns hur mycket sötsaker och bakelser som helst vart man än tittade sig omkring, inte konstigt att alla i Bangkok är sockerberoende (de kryddar till och med sin mat med socker).

Restauranger runt om vatten och ett litet vattenfall.

Vi åt lunch på en salladsrestaurang och jag var mycket nöjd över min veganska sallad.

Sedan tog vi ett varv på hemavdelningen.

Bil kunde man såklart köpa.

De fanns också en stor supermarket med allt möjligt, mycket färska frukter & grönsaker. Den hette Gourmet Market.

Färskpressade juicer i alla möjliga kombinationer.

På väg ut från gallerian hade Louis Vuitton en gratis utställning utanför entrén om märkets historia och utställning av gamla väskor. De stod Time Capsule när man klev in och inuti hade de ställt ut väskor, faktatexter, och i början stod det en kvinna som bara pratade franska och visar hur en väska kan tillverkas. Det fanns också en guide och berättade om historien men då han pratade på thailändska orkade vi inte stå kvar och lyssna.

Från tågstationen på kvällen

I lördags insåg vi att vi hunnit med en intensiv vecka i Bangkok och bockat av allt de som vi ville göra på bara 5 dagar. Och efter vår backpacker frukost och de pengar vi lyckats hålla igen på bestämde vi oss för att äta en lång frukost på Sofitel. Det är ett 5-stjärnigt hotell som ligger precis bredvid de vi bor på. Frukosten kostade 880 baht vilket motsvarar ungefär 200 kronor. Vi gick dit runt halv nio och gick därifrån vid elva tiden. Satt där en bra stund med andra ord. Det var så fint inne i hotellobbyn och frukostbuffén hade allt man kunde önska sig.

Det märks att man saknar frukosten hemma: yoghurt, frukt & kokt ägg.

Älskar att man kunde plocka ihop sin egna fruktsallad

Jag som avgudar falafel, kikärtor, hummus, aubergineröra osv blev så glad när det fanns en liten sådan buffé för endast detta.

Det fanns även ett "cheeseroom" med olika ostar och torkad frukt & kex att plocka. Då passade vi på hehe.

Såhär såg våra tallrikar ut när vi plockat i ostrummet

Men vi kände ganska snabbt att vi valt fel kombination av typ allting och att det bara smakade konstigt, så vi tog varsin ny tallrik och gjorde om. Blev mycket bättre resultat.

Sen kröp vi därifrån (årets matkoma) och låg vid poolen resten av dagen!

När vi blivit avsläppta efter utflykten till flodmarknaden hittade vi en japansk/thai restaurang i närheten. Där åt vi lunch innan vi promenerade vidare till sista templet vi ville bocka av att se, Wat Pho - den liggande buddan. Det kostade 100 baht inträde och vi behövde som vanligt sätta på oss våra saronger. För att komma in i templet behövde man även ta av sig skorna.

Jag visste inte vad som gick att förvänta mig innan vi gick in, men man blev lite chockad över hur stor buddan är.

Buddans fötter

Templet är avlångt och öppet, man börjar gå in vid buddans huvud och sedan går man en gång ner till fötterna och sedan runt bakom ryggen. Ett varv runt hela. Längst gången fanns små minibuddor som folk satt på knä och bad till.

Man kunde köpa små skålar med mynt i för att skänka i dessa runda ekande bägare(?)

Obligatoriskt med turistbilder

Tempelområdet

I fredags åkte vi till en flodmarknad som ligger ungefär två timmar utanför Bangkok. Det går endast att ta sig dit med bil så ville såklart hitta det billigaste alternativet. Hotellet föreslog taxi dit för 2000 baht vilket vi inte riktigt kände för att betala. Vi hittade ett litet turiststånd för utflykter där en transfer hämtar upp utanför hotellet och kör sedan tillbaka för 900 baht men det tyckte vi också kändes lite dyrt. Av ren slump gick vi förbi ett liknande turiststånd på khao san road som anordnar utflykter till bland annat flodmarknaden för endast 250 baht med hämtning på hotellet och sedan avdropp utanför khao san road. Det tyckte vi kändes värt så det bokade vi.

Bilen hämtade upp oss utanför hotellet kl 06:30 på morgonen och sedan körde den in mot khao san road och hämtade upp fler som bokat samma rutt som oss. Man åkte tillsammans i en liten minibuss med chaufför och guide.

När vi kom fram visade guiden oss genom ett marknadsområde och till båten vi skulle åka i. Man betalade 50 baht och åkte i en halvtimme fram och tillbaka genom marknaden. Flodmarknaden innebär alltså att vi sitter i båten och kan köpa saker som säljs från bryggorna medan vi åker. Vill man köpa något får man hojta till så stannar den som styr båten, eller den som säljer. Man kunde köpa allt från souvenier till hattar, tavlor, allt möjligt. Det såldes även mat och dryck från andra båtar som åkte fram och tillbaka på floden.

När vi åkt den lilla turen blev vi avsläppta där vi hade gått på. Vi skulle möta gruppen vi åkt tillsammans med en timme senaten så vi hade lite egen tid att kolla runt. Då gick vi omkring på ett större marknadsområde bredvid floden och kikade oss omkring. Där såldes det mycket kläder, tvålar, frukt och thaimat.

Vi gick över en liten bro för att komma till andra sidan floden och även där var det marknad.

En liten kompis

Vi köpte varsitt ankelband med en liten elefant, som vi lyckades pruta lite på hehe.

När vår lilla grupp samlats hos guiden visade han oss till nästa båt som var lite större än den vi åkt i tidigare, det var en speedboat som körde omkring på floden fast utanför flodmarknaden. Den körde förbi ett område där det såg ut att bo endast lokalbefolkning längst vattnet vilket också var häftigt att få se. Sedan släppte de av oss vid en annan brygga och där stod vår minibuss som körde oss tillbaka in till Bangkok. Vi kom fram till khao san road runt 13:00 tiden så där passade vi på att äta lunch innan nästa aktivitet.

I torsdags besökte vi ännu ett tempel som heter Wat Arun - Temple of Dawn. Det är ett tempel som ligger på andra sidan floden av Grand Palace. Det vi egentligen hade planerat var att hinna se Wat Pho (den liggande buddan) först och sen åka över floden till Wat Arun då de templet lyser upp när solen har gått ner så man vill vara där när det blivit mörkt. Solen går ner runt kl 18:00 så vi tänkte fördriva tiden med Wat Pho först. När vi letar efter ingången till de första templet stoppar en thailändare oss och säger att vi just nu inte kan gå in i tempelområdet då det är thailändsk ceremoni, för typ buddhister antar jag. Enligt thailändaren skulle cermonin hålla på i en timme till (vi insåg sen att han troligtvis bara lurade oss för han försökte sälja på oss någon båttur runt floden som vi inte var intresserade av). Iallafall var klockan då halv två så vi behövde ändra planerna lite. Vi tog istället en promenad in till backpacker gatan Khao San Road för att boka biljetter till en flodmarknad vi planerat att åka till. Efter att vi bokat det passade vi på att äta lunch i området. Jag blev jätteglad då vi hittade ett vegan/vegetariskt café. Som jag längtat efter riktig mat. Dock är ju all mat här i Thailand inspirerat av just Thailand även fast det är veganskt, men jag var glad ändå!

Cafét hette Mango Vegan & Vegetarian och låg precis bredvid Khao San Road. Jag beställde in en sallad gjord på friterad sötpotatis och morötter. Till det färsk papaya, ananas och en jordnötssås med chili i.

Efter lunchen promenade vi tillbaka till templet och såg då att det stänger klockan fem, vi kom fram ungefär tjugo i fem och kände att det blir för stressigt så vi sparade det till en annan dag. Istället tog vi båten direkt till Wat Arun som ligger tvärs över floden. Den tog ca 2 minuter och kostade 4 baht. Väl framme satte vi på oss våra saronger och det blev sååå varmt att gå runt där med dom. Det måste ha varit en av de varmaste dagarna för så mycket har vi nog aldrig svettats. Så här ser det ut när man kommer in precis utanför templet.

Efter att vi tagit oss en titt i trädgården gick vi in till templet. Man betalade 100 baht och satte på sarongen sen går man runt och tittar på templet.

När vi sett allt och fotat satte vi oss på en bänk för att vänta på att solen skulle gå ner. Vi satt där i 10 minuter tills vi insåg hur svettiga och trötta vi var att vi beslöt oss för att åka hemåt och se solnedgången från båten istället.

Efter MBK åkte vi till Asiatique The Riverfront, som är en stor marknad fast mer organiserad. Om man kan säga så. För att ta sig dit åkte vi till samma station som vi tagit de båtar som går till alla templen. Fast denna båt går åt andra hållet och den är helt gratis. Den tar ca 10 min att åka över floden med, jätte smidigt!

När vi kom fram gick vi runt hela området som var fullt med lite finare restauranger, butiker, karuseller, och ett stort parishjul.

Bjuder på dessa

Vi åt middag på ett thai-hak utanför området då det var halva priset på maten. Jag tycker dock inte om maten här eller att sitta på en smutsig och stökig gata och äta från ett gatukök. Men då har man provat det också.

Häromdagen åkte vi till den stora kända gallerian MBK. Den är hur stor som helst med massor av olika småbutiker. Lite som klädstånden man ser här på gatan fast i en stor galleria. Vissa våningsplan är fyllda med sånna stånd där man kan köpa turist accessoarer, en våning var bara teknikprylar, en med mat och en var lite finare mer som Åhléns skönhetsavdelning. Väldigt blandat med andra ord.

Lunch i gallerian

När vi var på väg därifrån började det spöregna så vi letade istället upp McDonalds som låg inne i gallerian för att köpa oss varsin kaffe (billigt såklart) och titta oss omkring lite till och hoppas på att regnet skulle avta. Av ren slump när vi gått ut från McDonalds hittar vi en jättemysig marknad precis utanför gallerian. Som verkade tillhöra själva MBK. Där myste vi omkring med varsin kaffe medan det ösregnade. Gick ingen nöd på oss!

När vi imorse tittade på vår budget och hur mycket pengar vi har kvar att leva för insåg vi hur duktiga vi varit när det kommit till att hålla budgeten då vi har en hel del pengar kvar att använda. Varje kväll när vi kollat i plånboken har vi alltid haft pengar över och jag tror att det bland annat beror på vår sjukt billiga frukost haha.

I början av veckan köpte vi ett paket havregryn, russin och solroskärnor som vi gör gröt på varje morgon med vattenkokare på hotellrummet. Det vi går ut och köper är varsin kaffe på McCafé, en liten kostar 40 baht och en stor 50 baht. Jag brukar ta den stora så vad jag lägger ner på frukost då är ca 12 kr.

Glasen får vi varje morgon efter städningen, de måste verkligen undra vad vi håller på med här inne. Och plastbestick tar vi från supermarket som ligger nära hotellet. I ett bestickpaket ligger en gaffel och sked. Så ena morgonen blir det äta gröt med gaffel och den andra sked!

Bredvid vårt hotell ligger en galleria som heter Terminal 21 så vi gick dit en kväll för att kika runt lite. Förstod inte först varför den heter som den gör men det visade sig att varje våningsplan är en egen stad. Så vi åkte såklart igenom hela och tittade. Jättekul idé att dom gjort så då varje våningsplan vart inspirerat med både miljö, klädbutiker och restauranger utifrån vilken stad man hamnat i.

Tokyo

Istanbul

London

Paris

San Francisco

Bangkok med "utsikt" över bron

Rom

Karibien

Efter att vi varit på Grand Palace tog vi en promenad till den kända backpacker gatan Khao San Road. När vi frågat några poliser om vägbeskrivning sa dom att det endast var 1 km att gå så vi knatade på. Det var svårt att ta sig fram då det var stora folksamlingar runt omkring och mycket trafik så det kändes som en evighet men vi hittade tillslut.

Själva området är verkligen ett backpacker ställe och man märker att det är gator som aldrig sover. Det var billiga matställen runt varje hörn, massa barer och ruttna hotell. Och såklart backpackers överallt. Är sååå glad att vi bor på ett riktigt hotell mitt i stan då jag aldrig skulle klara av att bo sådär. Visst att dom säkert betalar hälften på boende än vad vi gjort men efter att ha sett detta är det så värt det.

Vi köpte lunch vid ett matstånd och jag insåg ännu en gång hur mycket jag inte tycker om thaimat. Blä.