På onsdagskvällen åt vi jättegod Sweet and Sour Tofu, något som jag direkt vill introducera hemma. Så himla gott. Johannas mamma var också på besök så det var fullt hus. På torsdag morgon tog vi barnen till skolan, kändes naturligt på något sätt. Mammorna vid bussen kände igen mig och blev glada och överraskade när de såg mig. Vi bestämde oss sedan för att åka in till DC, jag och Johanna och hennes mamma. Det var riktigt kallt och inte vad jag hade förväntat mig, men det var roligt att gå runt där igen och vi gick in på mitt favoritmuseum (natural history, gå dit om ni är där!).

Vi gick även förbi Vita Huset där det var lite action. Vi var alla tvungna att gå åt sidan och så fort någon gick ner på vägen (den jättebreda) fick de direkt gå tillbaka upp. Efter lite googlande kom vi fram till att det var den Irländska någonting som var på besök, men sedan såg vi även att den Agela Merkel varit där så vi vet inte helt. I vilket fall kändes det inte lika bra att gå utanför Vita Huset denna gången när Obama blivit utbytt. Usch.

På eftermiddag tog jag barnen så Johanna fick en sista middag med hennes mamma då hon skulle åka hem dagen efter. Det passade ju bra för oss båda! Barnen och jag spelade spel och pratade massa, så roligt att hänga med dem igen. På kvällen åkte de till pappan så jag och Holly köpte hem mat och kollade på basket tillsammans. Skönt att få lite egentid med henne. Senare åkte jag och Johanna med Ruth och Kati till ett café i Clarendon för att prata igen lite. Träffade ju dem någon månad innnan jag flyttade bara så det var jätteroligt att se dem igen.

På fredagen körde vi Andy till skolan, och det var så roligt att hänga med Johanna också. Det blev riktigt team work alltså. Vi hann med donuts på Duck Donuts också, som förblir bästa donutsstället jag provat.

Jag tog promenad med Archie under dagen och på eftermiddagen tog vi lite bilder, spelade spel och basket och bara hängde allihopa. Jag och Johanna hängde sedan på kvällen när familjen skulle iväg på något party.

På lördagen åkte vi till en skatepark på dagen, gick ut för lunch och så. Mitt flyg gick på kvällen så de alla åkte med till flygplatsen och sa hejdå. Sorgligt men det kändes så bra ändå. Var så glad att jag kunde åka, glad att jag har två toppen extrafamiljer, att jag har toppenfamilj hemma, och kände mig bara så lyckligt lottad. Jag tyckte också det var skönt att åka tillbaka. Nu har jag två månader kvar här i Cali vilket jag helst inte vill tro på, men jag ska njuta varje sekund. Så lyckligt lottad.

Onsdag morgon klockan 7 gick tåget från Charlotte, det skulle ta runt 9 timmar men det slutade med att jag satt där i 11. Ändå så mycket skönare än buss så det gick bra. Det är nu det spännande börjar. Jag åkte ju alltså till DC, och skulle hälsa på min gamla värdfamilj. Det passade så bra i och med att jag fick 10 dagar ledigt och jag är så glad att jag passade på att åka. Jag, Holly och Johanna (den nya au pairen) hade lyckats hålla det hemligt för barnen - så himla kul! Holly och Andy mötte mig på tågstationen, men grejen var att Andy trodde att de skulle hämta upp ett paket. Det dröjde några sekunder innan han såg mig, han blev helt överraskad och jätteglad! Att köra tillbaka från DC på de vägarna jag kört så många gånger var en så konstig känsla. Jag känner det ju så väl men ändå var det längesen jag var där. När vi kom hem gick jag fram och knackade på dörren, och när Lucy såg mig genom glaset stod hon och gapade i flera sekunder. Hennes reaktion var den bästa. Cooper var ute i snön och lekte men de blev alla jätteglada, inte minst Archie!! Det var så roligt att se de alla igen.

Heeeey people!! Nu har jag inte skrivit här på allt för länge tycker pappa. Men det är så mycket spännande som har hänt och jag har varit väldigt upptagen på riktigt. Jag har ju nämligen varit ute och farit ända till östkusten och hälsat på. På torsdagen för två veckor sedan satte jag mig på flyget till Charlotte via SLC. Jag hade några jättebra dagar hos Britt-Marie! På fredagen åkte vi ner mot Charleston, South Carolina för en liten minitrip. Vi åkte över denna vackra bro ett par gånger.

På fredagseftermiddagen när vi kom fram så var det väldigt varmt och soligt. Vi åkte på en häst och vagntur bland annat där vi hoppades på att få lära oss en del. Tyvärr fick vi inte åka längs de fina husen vid vattnet, utan vi såg mest ett gammalt fängelse och guiden berättade väldigt detaljerade historier. Men lite roligt var det allt, och hästarna var jättestora! På kvällen åt vi middag och det bjöds på något väldigt "southern", jag hade ravioli med någon typ av cornmeal. Det finns nämligen inte alls stort utbud av vegetarisk mat i södra USA så jag fick specialbeställa min middag. Gjorde mig ännu mer glad att det är i just Cali som jag bor nu och kan lära mig mat på riktigt.

Dagen därpå gick vi runt och kollade på de fina husen, pratade med en konstnär som sa sig vara den enda i stan som avbildar Charleston precis som det är, gick i lite affärer och bara njöt av solen. Vi hade lunch på en fransk restaurang som ett par tjejer i en klädafför tipsade om. Hade jättegod cucumber soup. På kvällen körde vi tillbaka hem till Charlotte och hade lugn och mysig (som alltid!) middag.

Resten av dagarna tog jag inte mycket bilder, men jag kan berätta lite iallafall.

På söndagen vaknade vi till snö (!?). Det resulterade i ännu en lazy morning, vi gjorde sen brunch och var nog inte ute ur lägenheten förrän 5. Vi gick och fick biljetter till Bodyguard Musical för bra pris, och tog en kaffe innan på ett jättemysigt ställe. Älskar coffeeshops där man bara kan hänga hur länge som helst. Denna hade som en stor trappa där man kunde sitta och massor med kuddar. Musikalen började vid 7 och den var till och med över förväntan! Det var roligt att jag kände igen ganska många av låtarna också.

Då min buss blev inställd redan på söndagkvällen på grund av snöstormen fick jag på måndagen ta och köpa tågbiljett istället. Jättekonstigt att det var snöstorm mitt i mars, och här slutar ju det mesta fungera så fort det kommer någon centimeter, men som tur var gick tågen iallafall. Vi tog även någon sväng till Target och hade sedan Jason över på middag. Det var jätteroligt att se han, men tyvärr kunde jag inte träffa resten av familjen.

Tisdagen var shopping day, och packningsdag, klippahåret dag spotifykurs dag och lite sånt. Egentligen skulle jag ju åkt tisdagkvällen, men tåget gick inte förrän tidigt onsdag morgon så jag fick en till natt hos Britt-Marie.

Så lyckade dagar! Resten av resan kommer i ett annat inlägg, take care

Hej! Tänkte visa lite bilder över city i helgen. Det var soligt och fint och varmare än här i Lafayette. Händer inte ofta! Jag & Maja gick runt vid Ferry Building, det var en marknad där med massa olika mat och grejer. Vi hade lite lunch och sen gick vi bort till Pier 39.

Där var det full fart på en äldre dam, 65 var hon tydligen och hon höll på med cirkuskonster. Tog sig upp och ställde sig på stången de två männen håller. Väl uppe gick hon igenom en rock ring. Inte dåligt alls, imponerande!

Så soligt! I februari! Här går många omkring i shorts och flip flops redan. Snart så! Hoppas ni mår bra! Idag ska jag & Em baka kanelbullar! Vi tänkte göra semlor först men så kom vi på att det är ju inte ens så gott, kanelbullar är många gånger bättre! Ska bli gott. Vi hörs!

Ojojoj. Äntligen. Det kan jag tänka mig att pappa tycker iallafall. Det har varit mycket på senaste tiden, så detta har blivit bortprioriterat. I och med att min mobil är sönder också så har jag inga bilder att visa, och blogga utan bilder är ju inget kul.

Förra fredagen var jag på basketmatch, Stanford-CAL. Vi tänkte gå runt lite på campus innan, och regnperioden var ju i full gång så vi blev väldigt blöta. Matchen var ändå rätt kul även att CAL förlorade. Lördagen blev shoppingdag då vi åkte till en outletmall i Vacaville, och kvällen var det ju mello såklart. Bästa. Söndagen åkte vi till Sacramento på en liten dagstur, bland annat kollade vi in denna Art Street.

Måndagen var vi lediga på då det var President's Day, så det blev gym och lite IKEA och sådär. En perfekt chill dag helt enkelt. Veckorna går jättefort. Har planerat en hel del, bokat flyg här och där och har lite fler planer för våren nu. Vill verkligen utnyttja den sista tiden till max. Vårvädret har kommit så det gör ju en ännu gladare. Livet är rätt bra! Nu ska jag strax dra mig mot BART för att träffa Maja för lunch i city. Blir nog en bra dag!

I helgen har jag varit i Tahoe för en skiing weekend med min värdpappa och barnen. Jag är så glad och tacksam att jag fick följa med. Vi hade jätteroligt. Fredag eftermiddag åkte vi upp med det tog oss 6 timmar eller så. Mycket trafik, och snöoväder. Lördag var det blött och blåsigt men en heldag i backen, eller ja, från 9 till 4. Det räckte gott och väl, då vi alla var trötta och kalla. Här stänger liftarna runt 3-4 vilket jag tycker var tidigt. Men jag tror många åker hit för mycket mer än skidåkning - det fanns nämligen biosalong, många restauranger, hot tub och även skridskoåkning. Vi nöjde oss med mat och att gå runt att titta lite. Imorse var vi ute i backen, packade och klara en timme tidigare. Idag var en otroligt fin skiddag. Det var soligt, och himlen blev klarblå mitt på dagen. Snön var perfekt, och i början var vi nästan helt själva i backen. Så otroligt härligt. Backarna var längre här också än vad jag har åkt innan. Sen var det ju ett tag sen jag var i fjällen, så kommer inte riktigt ihåg. Vi lämnade dock runt 1 för att hinna hem till andra halvan av super bowl (plus att det är jobb och skola imorgon igen). Trafiken var det inga problem med och vi var hemma till 4.30 och hade till och med stannat på Chipotle för lunch. Här är några bilder iallafall!

Hej där ute! Nu har det gått väldigt väldigt många dagar sedan jag senast gav något tecken på liv genom bloggen. Veckorna rullar på jättefort och jag har mycket att göra på dagarna. Här är en bild från när jag och Emily åt på Vitality Bowls - ett café med massa nyttiga och goda smoothie bowls och sånt. Åh vad gott det var!!

Jag och C lekte också med ett nytt spel de fick i julklapp. Vi spelade dock inte utan byggde en drottning som vi inte kunde bestämma oss för vad hon skulle få för namn.

Jag har även haft två au pairmöten den senaste veckan. Förra helgen var vi på Jelly Belly Jelly Bean Factory i Fairfield. Vi fick gå på en self guided tour och det var en regel att man skulle ha denna hatten på sig hela tiden (?). Ganska roligt var det väl, och vi fick några smakprov. Det finns hur mycket olika smaker som helst, både goda och mindre mysiga.. Jag nöjde mig med cappuccino smak iallafall, den var god. I tisdags hade vi det andra mötet som var Laser Tag. Mitt favoritmöte än så länge! Först när vi kom så var ingen där, även att vi var sena. Men efter en stund kom fler så då blev det lagom många och vi körde två rundor. Såå roligt! Försöker redan få med några att åka igen.

Det var ju lite iallafall av vad jag gör, mer än att ledsamt varje dag se nedräkningen till jag ska åka hem. Lite roligt ska det bli, men trivs ju så bra med att vara ute och göra nya grejer. Försöker att inte tänka på det för mycket.

Nu ska jag strax göra mig iordning för att åka på brunch med en annan au pair som jag träffade förra helgen. Blir nog bra (och gott!).

Idag är ju helgdag här i USA, nämligen Martin Luther King JR day. Jag och Emily passade på att göra en dagsutflykt till Point Reyes, som ligger ungefär 1.5 timmar norr om oss.

Vi kom först till en mysig liten by, och åkte sedan ut närmare vattnet och fick ta en shuttle buss sista biten, som körde oss ut till fyren.

308 steg eller något sånt var det ner. Det var fint att se och något jobbigare att gå uppför än nedför. Vi var dock förberedda och hade träningsbyxor och idrottsskor.

Det var verkligen en fin vy när vi såg stranden så långt vi kunde se.

Bussen körde oss sedan vidare till ett annat ställe där vi gick ner till vattnet och såg sjöelefanter och en gammal Life Boat Station. Det var fint att se havet, och roligt att se sjöelefanterna, men jag skulle ju inte kalla dem söta.

Jätterolig dagsutflykt var det iallafall och vi passade in en bra dag då det var soligt och ganska varmt. Tydligen ska regnet komma tillbaka i veckan tyvärr men det är ju inte mycket att göra åt. Nu ska jag väl strax sova och imorgon börjar en ny jobbvecka. Ha det :)

Hej där!

Sitter här på kvällskvisten och väntar på att mina värdföräldrar ska komma hem. Jobbar nämligen ikväll men det har varit ganska chill. Nyss pratade jag med pappa som precis hade vaknat, mysigt var det allt. Är bara så trött nu, men glad då helgen är lång denna veckan och jag har två lediga dagar till.

Idag besökte vi Hippie Tree, något ställe som inga värdfamiljer vet men alla au pairer hört talas om. En gunga med fin utsikt över staden, och Golden Gate bron. Roligt att få kunna ta sig dit. Tänk vad många som har suttit på exakt samma plats, på samma lilla gunga och tagit en likadan bild.

Som det syns så är det ungefär lika varmt som våren hemma. Idag var det runt 15 grader och sol. Stormen från tidigare i veckan är över, men det regnade som aldrig förr i tisdags kväll. Har inte varit med om ett sånt regn många gånger. Men det ändras snabbt här och nu är det mesta upptorkat.

I övrigt är det mesta tillbaka till vardagslivet. Ska verkligen njuta av mina sista månader här. Resemånaden är i full gång att planeras. Förstår inte att jag har varit borta i nästa 1.5 år hemifrån, men samtidigt känns det en evighet sedan jag vandrade gatorna i Sverige. Ser fram emot att komma hem, de första dagarna och att träffa alla igen. Men tanken på att vara tillbaka i Sverige, inte ha samma möjligheter som här, att börja plugga, att leva ett annat liv än detta gör mig ledsen och är inte något jag längtar till. Mest av allt är jag tacksam för det jag har upplevt och allt jag har sett, men jag tror nog inte det går att få tillräckligt.

Dagen efter var det in i bilen igen som gällde, denna gång mot San Diego. Vi körde väldigt nära mexikanska gränsen, var lite rädd över att vi skulle åka in dit av misstag och jag sedan inte skulle få komma tillbaka in i landet. Som tur var hände inte det. Vi checkade in på hotellet och gick sedan och åt på ett ställe som kom att bli favoritplatsen, tydligen gick de tillbaka dit 2 gånger till efter jag hade åkt hem.

Dagen efter åkte vi mest runt i San Diego, kollade på stränder och njöt av havet. Det var tyvärr kallt, men vi hade ju haft tur med vädret hela tiden innan så det var ju inget att klaga över.

På kvällen var det dags för mig att åka till flygplatsen. Familjen skjutsade mig dit och vi sa hejdå. Är så tacksam för detta besöket, att vi alla fick umgås igen och att vi har gjort så mycket. Började med julfirande, hänga här i mitt område och sedan ut och se massa nytt. Tack tack tack. Ni är bäst och jag älskar er oändligt.