Äntligen är årstiden men lever för påväg. Ser så mycket fram emot denna sommaren!!

Våren är här och hur underbart är inte det? Våren är verkligen en av de bästa årstiderna, och maj en av mina favoritmånader. Äntligen kan det bli lite varmare!

Hej! Det var länge sen! Och det värsta är att jag knappt har några bilder att visa eftersom jag är så otroligt bra på att komma ihåg det 👍🏼

Nu har man hunnit landa här hemma efter en omtumlande resa. Helt ofattbart vad man har fått vara med om. Men när man kom hem var det som att tiden hade stått stilla. Det kändes tråkigare än nånsin att komma hem till en början, men nu har man äntligen lyckats komma in i en vardag och vant sig vid kalla Sverige.

Nytt jobb har jag också, och hittills trivs jag hur bra som helst! Bäst av allt är att jag jobbar med världens bästa vän, inte helt fel de!

I helgen var vi i mitt älskade Kivik också. Vilka barndomsminnen som kommer fram när man går runt där, och älskar när mamma berättar om historier om från hennes barndom också. En av de bästa och mest nostalgiska platsen för mig.

Ha det gott 👋🏼

Här är några bilder från våra allra sista dag i Australien! Fy fan va sorgligt det var, men vi spenderade den på bästa sätt. I Cairns regnskog!

Det var en heldagstur där vi åkte runt och stannade på olika platser. I sjöar och vid vattenfall. Det var riktigt häftigt.

Nu kommer vi fram till det sista stoppet, Cairns. Och dessutom det som jag nog tyckt varit roligast på HELA resan. Dykarkursen.

När vi kom fram till Cairns kollade vi oss runt och gick även på bio första kvällen där. Men vår dykarkurs började direkt dagen efter med första lektionen. Vi fick sitta i ett klassrum så det kändes som att man var tillbaka i skolan. På två dagar skulle vi lära oss massa grejer inför att åka ut på en båt i två nätter och ta vårt Dykarcertifikat.

Så två dagar av pluggande och övningar i pool, efter det skulle vi göra ett test som man skulle bli godkänd i.

Sedan åkte vi ut i barriärrevet med båten ungefär 3h från land och hade vårt första dyk. Asså kan på riktigt inte beskriva hur häftigt det var. Aldrig sett något så vackert, eller varit med om nåt så häftigt nånsin!!! Vi fick se massa fiskar i olika färger och former och varelser under vattnet som jag inte ens visste existerade. Vi fick också se sköldpaddor och en som var gigantisk, och då menar jag verkligen GIGANTISK. Sjukt häftigt.

Efter andra dagen hade vi fått vårt Dykarcertifikat och fick då ge oss ut att dyka själva. Kan erkänna att man var lite nervös. Jag menar, skulle jag, Nelly och Sanna klara oss helt själva på 18 meters djup? Hahah. Men det gick faktiskt bra ändå, förutom att när vi kom upp till ytan var vi på ett helt annat ställe än vad vi trodde, men det var inte lätt asså!

Vi hade totalt 9 dyk varav ett av dom var ett nattdyk. Och då hade vi med oss vår dykarledare, bästa Nicco. Allt var bäck svart när vi skulle hoppa i. Det enda man såg var hajarna som simmade under båten eftersom det var lampor där. Haha och så skulle man hoppa i där bland dom.. men det gick jättebra och det var sjukt häftigt att komma så nära hajarna!

Vårt näst sista stopp var ett ställe som hette Airlie Beach. Här stannade vi två nätter om jag minns rätt. Första kvällen gick vi ut och åt för att fira både Nelly och Sanna som fyllt år.

Under vår heldag åkte vi ut på en ocean rafting boat tur. Det var hur kul som helst. Båten åkte så snabbt så det känns som man flög. Speciellt för oss som fick sitta på kanten!

Vi skulle ta oss till en av Whitsundays öarna och fick en guidad tur om de andra öarna när vi åkte förbi dom. Vi stannade och snorklade på två olika ställen och vi såg massor med fiskar som nästan simmade på oss haha. Vi såg även delfiner när vi åkte båten som kom riktigt nära!

Sedan fortsatte vi vidare och kom fram till Whitehaven Beach som på riktigt var en av de vackraste stränderna jag sett. Där fick vi lunch på stranden och stannade där ett tag och bara njöt av den kritvita stranden. Sedan gick vi genom en skog och upp till en utkiksplats där man kunde se allt ovaninfrån. Så jäkla häftigt!!

Fraser Island, världens största Sandö. Wow säger jag bara. Detta är mitt sista favoritställe på östkusten, finner knappt ord att berätta hur häftig denna upplevelsen var!

Efter Brisbane åkte vi till ett litet ställe som hette Noosa. Men som ni säkert förstår var vi ganska döda efter våg utekväll så vi gjorde inte mycket i Noosa. De två första bilderna är därifrån då det enda vi gjorde var att ligga på stranden och kolla runt lite i affärer.

Efter Noosa kom vi till Rainbow Beach. Det var härifrån vi skulle ta oss till Fraser Island. Men först spenderade vi en natt i Rainbow Beach, kollade in stranden och gick runt och kollade lite. Bild 3-5 och de 2 sista bilderna är därifrån.

Vi begav oss sedan av i våra Jeepar mot Fraser Island. Vi åkte båt över med bilarna och begav oss sedan av till första stoppet. Vägen dit var i skogen och det var sand hela vägen dit så det guppade så jäkla mycket att vi på riktigt flög upp och ner och hit och dit hela resan. Skitkul var det, vi höll på att skratta ihjäl oss. Dessutom hade vi musiken på högsta volym och sjöng oss hesa hela vägen (och resten av dagarna).
Första stoppet var en sjö. Den vackraste sjö jag någonsin sett. Lake McKenzie. Vatten var kristallklart och det kändes på riktigt som attan badade i en pool. Så himla underbart!

Vi badade endast i sjöar under de 3 dagarna vi var där. Och det var som en dusch för oss då vi inte hade någonstans att duscha eftersom vi bodde mitt ute i vildmarken. Vi sov i tält och det var första gången jag tältade. Och ni kan ju tänka er att tälta i Australien 40 graders värme och så vaknar man med solen som lyser genom tältet, så det kändes som att det kokade där inne haha. Inte det bekvämaste heller, man hade lagom ont i kroppen efter två nätter i det tältet. Men en riktigt häftig upplevelse var det iaf!

Vi hittade verkligen på så mycket roligt under dagarna på Fraser. Vi grävde upp våra egna musslor, höll dom under havsytan och så började deras tungor åka ut, haha. En kväll gick vi ner till stranden då det var kolsvart. Så la vi oss i sanden och kollade på himlen som lyste upp av stjärnor, så sjukt vackert. Och en sjö vi badade i hade såna fiskar som åt på ens döda hud, kändes så kul när man satte sig i sjön och så började de äta på en.

Fick även se en haj från ett högt berg när vi kollade ner i vattnet, även sköldpaddor! Och dagen vi skulle hem såg vi delfiner längs strandkanten!

Så svårt att ta Fraser Island kortfattat men här fick ni en liten bild av vad vi gjorde där iaf!

Och här kommer mitt andra favoritställe, Brisbane! Åh, denna staden var så himla mysig! Det var en storstad, fast mindre än Sydney. Helt perfekt var den. Det fanns riktigt bra shopping dessutom.
Här hade vi dock bara 1 heldag... Asså hade SÅÅ gärna velat vara här längre, så det finns ju inget annat än att jag MÅSTE tillbaka hit någon gång.

Denna dagen spenderade vi på South Bank Beach Lagoon som låg längs den långa kanalen som gick mitt i staden. Riktigt häftigt läge och det kändes som att man var på stranden även fast det var en gigantisk pool. Det var såå varmt att ligga och sola så vi badade typ verkligen hela dagen.

På kvällen drog vi ut i Brisbane till en bar och dansade och träffade folk. SKITKUL kväll!

Nu kommer vi till ett av mina absoluta favoritställen, Gold Coast. Så himla fint här, speciellt i centrala delen som kallas Surfers Paradise. Här hade vi det riktigt jäkla gött och var ute på lite äventyr som ni kan se på bilderna.

Tyvärr var vi bara här i två nätter, så ni kan ju räkna ut själva att vi inte hann med alltför mycket.. Men det blev iaf stranden, och bara strosa runt på stan framåt kvällen då dom även hade någon slags marknad längs havet där det fanns allt möjligt!

Under heldagen vi var här åkte jag, Nelly och Nelli till ett ställe som heter Currumbin Wildlife Sanctuary där det fanns alla möjliga australienska djur. Man kunde bland annat gå in till kängurus och hänga med dom. Vi höll även en koala som var huur söt som helst, ville bara ta med mig den hem!!

Nu har vi kommit till andra stoppet, Byron Bay! Drar inga jättelånga texter om varje ställe, utan kommer hålla mig ganska kortfattad eftersom annars hade jag fått skriva en roman..
Byron bay var ett mysigt litet ställe, här hade vi bara två nätter så vi hann tyvärr inte göra allt vi ville. Vi hade till exempel velat hinna med att surfa och ligga på stranden..

Meningen var att vi skulle ut och paddla kajak i havet med delfiner och valar, men det blev inställt med anledningen att vågorna var för höga den dagen. Istället paddlade vi kajak i en flod och stannade på en liten strand och åt picknick och såg en och annan sköldpadda haha. Kanske inte den upplevelsen vi hade hoppats på.

Staden var också riktigt mysig, det fanns massa små restauranger och även klädesaffärer som vi gick runt och kollade lite i.

Stället vi bodde på i Byron var en riktigt fin och mysig utemiljö med ödlor och kalkoner som sprang runt. Vi fick bo i nåt sorts gigantiskt tält och man var lagom rädd för att vakna upp med en spindel i sängen, som tur var hände inte det någon av oss!