Hej igen bloggen!!

Just nu befinner vi oss på syd-öns västkust! Vi har åkt ner längs hela västkusten och stannat och övernattat i Abel Tasman, Westport, Mahinapua, Franz Josef och idag kom vi till sista stället på västkusten som heter Wanaka. Imorgon drar vi vidare mot Queenstown.

Detta har nog varit den bästa delen av nz resan enligt mig! Vi åker med ett mycket roligare kiwigäng än vi gjorde från början. Det är så himla vackert här också. Njut av bilderna istället för att jag ska dra en lång historia om vad som hänt, för det orkar jag verkligen inte 😂

Hej! Vi har hunnit vara på två nya platser sedan jag sist skrev. Den ena av dom var ett ställe som heter River Valley. Och det låg bokstavligt talat mitt ute i ingenstans. Vi körde genom kringelikrok vägar bland berg och genom åkrar av tusentals får och kor för att komma dit.

Boendet var verkligen som i en lada typ. Alla sov i samma rum så det låg kanske 20 sängar bredvid varandra på olika rader, så man sov alltså bredvid främlingar. För att gå på toaletten var man tvungen att gå utomhus och internet fanns det över huvud taget inte! Har lite svårt för sånt haha men som tur var det bara för en natt. På kvällen var det fest men den varade inte länge eftersom vi skulle upp tidigt dagen efter för att dra på River rafting!

Eftersom vi bodde nedanför bergen rann det även en flod nerför. Så i fredags morse satte ett gäng sköna snubbar oss på en buss uppför bergen. Väl framme fick vi lära oss hur vi skulle paddla och alla kommandon.

Och det var verkligen huuur roligt som helst!! Detta var helt klart bland det roligaste jag gjort under resan so far. Amanda fick även sig ett dopp när hon blev nerknuffad med en paddel. Roligaste jag sett. Och kolla på oss, hur snygga var vi inte i våra snygga våtdräkter och hjälmar? Bjuder på lite bilder som fotografen tog. Det var 3 andra båtar också men dom är inte med på foto.

Vi blev dock genomblöta, så man frös lagom mycket senare när vi kom tillbaka till River Valley. Men vid 13 tiden gick bussen vidare mot huvudstaden Wellington.

På fredag kväll anlände vi till Wellington som även är Nya Zeelands huvudstad! Planen var att dra ut men det slutade med att vi bara tog några drinkar vid baren och hängde lite med dom andra från kiwi. Sedan gick vi och köpte godis istället och gick och la oss, typiskt oss haha.

Hela lördagen hade vi fri så jag och Sanna tog en heldag ute i Wellington och bara gick runt i affärer och tittade även inom ett gratis museum som finns här. Men uttråkad som jag är när det kommer till museum varade inte den visiten länge. Vi kom hem under eftermiddagen, lagade mat och tvättade och avslutade kvällen med att kolla film.

Nu sitter vi på bussen efter att precis ha stigit av färjan. Så vi har precis anlänt till syd-ön. Detta ska bli spännande!

Hej allihopa! Just Nu befinner vi oss i en stad som heter Taupo. Detta är helt klart den finaste platsen vi har varit på hittills enligt mig! Hör finns en sjö som är lika stor som hela Singapore och vi bor just nu så vi har utsikt över den (sista bilden), såå fint. Vi ville bada igår när vi kom hit men hittade tyvärr ingen strand..

Igår påväg hit, stannade vi på ett ställe där vi fick se bland annat en gejser. Det är en vattenkälla som i princip kastar upp kokande vatten och vattenånga som typ en fontän, helt naturligt!! Riktigt häftigt att se och komma så nära (första bilderna). Vi fick även mud pools vilket jag nästan blev ännu mer fascinerad av. Just på det stället vi var var det bara 6-7 km ner till jordens magma, hur häftigt??? Vi alla fick även varsitt kokt ägg som hade kokats där haha.

Idag ställdes alarmet på 4.30 och då var det dags för bergsbestigning! Jag vet seriöst inte hur jag ska förklara denna dagen med ord, men detta var verkligen en av de häftigaste sakerna jag gjort. Men en kort summering; vi har säkert gått tusentals trappsteg, klättrat på alla fyra upp för de brantaste delarna och likaså snubblat ner över de brantaste delarna på andra sidan och har nu x antal blåmärken på rumpan, sett så vackra vyer som till och med var svårt för ögat att ta in (blir irriterad att bilderna verkligen inte visar hur fint det var heh), gått genom skog, berg, på aktiva vulkaner och en röd krater, känt på snö, svettats i 30 grader och känt oss så jävla grymma när vi efter 7h var bland de första som var färdiga efter ca 21 km av ständigt upp och ner.

En del av vägen gick jag lite före Sanna och Amanda och lyckades självklart gå fel väg hahah, så jäkla typiskt mig! Bara ännu ett exempel på hur bra mitt lokalsinne är. Så gick någon kilometer i onödan men insåg ganska snabbt att vägen kändes fel och hittade min väg tillbaka till Sanna och Amanda. Aldrig blivit så glad att se dom!

Nu är vi helt döda så ikväll händer så mycket som ingenting. Imorgon åker vi vidare till River Valley!

Hej! Idag har vi varit på hobbit byn! Vi hade en guidad tur där, väldigt intressant trotts att jag inte sett filmerna haha. Allt var så gulligt eftersom det var i miniatyr. Ikväll blir en lugn filmkväll på rummet här i Rotorua. Imorgon bär det av vidare mot Taupo!

Hej bloggen! Vart ska jag börja? Vi har redan varit här en vecka och det finns så mycket att berätta att jag säkert kommer missa minst hälften.

Men kort och gott har dessa dagar spenderats längst upp i nya Zeeland. Vi har fått se så mycket fina miljöer! Vi började resan med att stanna dagar i Auckland (som är största staden i Nya Zeeland). Och jag måste säga att jag faktiskt blev ganska besviken på staden. Fanns bokstavligt talat inget att göra där, så det var lite synd + att vädret verkligen inte var på vår sida..

Som tur var kom vi med på kiwi experience bussen efter dessa två dagar (som nu tar oss runt hela landet). Denna bussen rekommenderar jag verkligen om någon av er funderar på att åka till nya Zeeland! Väldigt mysigt att få se hela landet och man har en busschaffuör som samtidigt är ens guide. Man får verkligen jättebra info och har massa aktiviteter inkluderade i bussresan och plats att sova varje natt som man bokar efter hand varje dag på bussen. Man bokar även extra aktiviter på bussen om man så vill det. Vi har också stopp på caféer och supermarkets varje dag. Vigår även runt i naturen och ser massa häftiga miljöer varje dag på vägen. Så som sagt rekommenderas starkt!

Vi började vår resa med att åka högst upp i landet till ett litet samhälle som heter Paihia. Där stannade vi också två nätter och medan vi var där tog vi oss runt med båt bland dom olika öarna Bay of Islands, vi hikade även på en av dom, såå fint trots att vi gick vilse haha. Vi åkte även upp till nya Zeelands nordligaste punkt som heter Cape Reinga. Riktigt fint var det även där! Vi fick bland annat testa på att sandboarding som var så kul och åka buss på stranden i 100km/h. Anledning till att vi var tvungna att åka så snabbt var för att vi hade fastnat i sanden annars.

Efter Paihia och Bay Of Islands bar det iväg mot Hot water beach. Och det var precis som det lät, VARMT vatten på stranden. Eller ja, man fick gräva sig ett hål i sanden där vattnet var varmt! Och detta var bara på en begränsad del på stranden, en viss del av dagen pga tidsvattnet. Så ni kan ju tänka er att det var fullsmockat med människor, men vi fick i alla fall doppa fötterna i det varma vattnet, väldigt häftig upplevelse! På vissa delar var det till och med så varmt att det började koka, så det var folk som hade tagit dit ägg och kokade det i havet?! hahaha, så sjukt konstigt.

Igår anlände vi till ett ställe som heter Waitomo. När vi kom dit runt 14 skulle vi direkt till dagens aktivitet vilket var en guidetur i en kalkgrotta i bergen. 'Huvudattraktionen' i denna lilla guidetur var att det bodde massor av lysmaskar där. Så vi fick åka runt i en båt i delar av grottan där det var becksvart, där alla lysmaskar lös upp hela 'taket' av grottan. Så sjukt vackert var det! Bland det häftigaste på resan so far. Det sög dock, för man fick inte ta bild där inne, men hade så gärna velat visa er! Men annars googlar ni bara "glow worms waitomo" så ser ni exakt där jag var.

Idag ska vi till den väl kända Hobbiton byn. Ska bli spännande, trots att jag inte sett filmerna (shame on me hehe).
Vi hörs snart!

Hej på er. Just nu befinner vi oss i Auckland - nya Zeeland. Vi flög hit igår efter precis ha fått ett par riktigt tråkiga nyheter att det hade varit en stor jordbävning i landet, så det var även varning för tsunami. Jordbävningen hade skett natten innan vi flög hit. Inte det den bästa timingen kanske! De sista dagarna i Sydney spenderades bara på stranden och även lite turistande!

Men trotts allt gick flygresan och allt annat bra i alla fall. Förutom att Sanna hade glömt ett äpple i sitt handbagage så hon fick böta 400 dollar hahaha.

Annars har vi mest tagit det lugnt sedan vi kom hit. Vi har inte gjort så mycket mer än att handla mat och gå runt på Queen street och kollat. Det är även 12 h tidsskillnad på Sverige och här vilket betyder att nu när kl är 22 på kvällen är klockan endast 10 på morgonen hos er..

Imorgon ska vi förhoppningsvis påbörja vår resa längs landet, men än så länge var 'kiwi experience' bussen fullbokad så troligen blir det att vi får vänta ett par dagar till här i Auckland innan vi kan börja resan. Men vi håller tummarna för att det finns tre lediga platser till oss imorgon!

Hejsan!! Tänkte att jag kunde berätta om vad vi hittade på igår (fredag)! Jag vet att det fortfarande är fredag för er, men här är det ju lördag morgon.
Vi tog bussen till coogee beach, verkligen en jättefin mysig liten strand. Efter ett par timmars solande/badande ropade de ut i högtalarna att det kommit en stim maneter som gör riktigt ont om man bränner sig på dom gör det riktigt ont. Det var dock lite sent av dom för Amanda hade redan lyckats bränna sig haha. Men ingen fara med det som tur var! Vi bestämde oss sedan för att gå beach-walken från coogee till bondi på 6 km och det var verkligen sååå fint!! På vägen passerade man 6 stränder tror jag, varav alla var riktigt fina. Och man gick längs med havet på små stigar hela tiden vilket bara gjorde upplevelsen ännu mysigare.

Ungefär 1,5 km kvar av rundan var vi med om något mycket konstigt. Vi kom till en kyrkogård, men inte vilken kyrkogård som helst, utan typ någon typ kunglig som var enorm!! Asså verkligen gigantisk, aldrig sett en så stor kyrkogård. Och inte nog med det, gravarna var allihopa enorma också haha. Vi blev väldigt fascinerade och började ta bilder. Inte det man vanligtvis gör på en kyrkogård kanske haha.

Hej på eeer!
Förlåt för att jag inte har berättat något än. Men vill gärna ha mycket grejer att berätta istället för att göra inlägg varje dag, tänker att det blir roligare för er att läsa då!

Idag är det exakt en vecka sedan vi anlände till Sydney och för att summera lite kort måste jag säga att jag verkligen verkligen gillar denna staden! Vad finns inte att gilla? Människor överallt varav alla är såå trevliga, gator som aldrig tar slut med massa bra shopping, mysiga caféer, jättefina stränder, palmer och 30 graders värme. Allt detta och jag har ändå inte hunnit se ens en fjärdedel av staden!

Dessa första dagarna har varit ganska lugna. Vi alla tre var så sjukt jetlagade när vi kom hit att det första vi gjorde var att sova 8h. Vi vaknade igen vid åtta på kvällen, men somnade lika gott på natten igen. Då kan ni ju tänka er hur jäkla trötta vi var haha. Det tog typ 4 dagar innan man var inne i det men nu äntligen har man lyckats vända rätt på dygnet.
På dagarna är vi antingen på stranden, i Hyde park för att träna eller går runt i stan och på kvällarna är vi med på de aktiviteter som hålls här på hostlet.

Nu till de stora planerna!! Vi har pratat mycket om hur vi ska lägga upp tiden av vår resa på bästa sätt och kommit fram till att ingen av oss är direkt sugen på att jobba just nu, så vi bokade faktiskt en trip till nya Zeeland imorse. Ja, ni läste rätt. Vi ska till nya Zeeland. På måndag. Är sååå taggad! Vi ska spendera en månad där och flyget tillbaka till Sydney går den 12 december. Efter det ska vi spendera en månad i Sydney/ Melbourne och i mitten av januari kommer Nelly & Nelli hit. Då ska vi resa östkusten upp med dom. Efter det blir det hemfärd!Vi känner att detta upplägget passar oss alla mycket bättre, och jag är så taggad på allt!!
Hoppas ni har det bra i Sverige, hörs snart igen!

Efter 35h resa, ont i knän och nacke, jetlagade till max är vi äntligen framme i Sydney. Nu befinner vi oss alltså så långt i från Sverige man kan komma. Tänk er en sådan resa va, det gick inte direkt snabbt!
Resan började 1 november då jag åkte med familjen till Emporia på förmiddagen för att gå runt lite, käka lunch, men framförallt säga hejdå. Det var såå svårt att lämna mamma, pappa & Tilda. Ville inte släppa dom haha. Men vi träffas ju snart igen som tur är.
Flyget till London skulle gå runt 17 tiden men allt drogs ut på ungefär en timme. Flygresan gick bara på 2h. I London åt vi middag och vid 22 gick flyget mot Hong Kong. Det här var den längsta flygresan och den gick på ungefär 11h. Som tur var hann man sova en del så det gick ändå ganska snabbt! Väl framme i Hong Kong var det bara 1h tills nästa flyg skulle ta oss mot Sydney. Detta flyget tog drygt 9h. Det var ändå mysigt på planen, vi underhöll oss med att spela kort och kolla på massor av filmer. När vi väl kom fram till Sydney var vi helt döda. Sådan här sjuk jetlag har jag nog aldrig haft. Vi väntade på en buss i typ 1h som skulle ta oss till det hostlet vi bor på. Och självklart skulle bussen ta 100 olika omvägar för att släppa av/på passagerare. Väl framme på hostlet var vi så döda att vi gick raka vägen till sängs och sov 8h haha. Så vi sov alltså bort hela dagen. Vi blev rekommenderade till att försöka hålla oss vakna eftersom man ska börja vända på dygnet men vi kunde seriöst inte hålla ögonen öppna så vi var helt enkelt tvungna. Vi vaknade igen vid 8 tiden på kvällen och bestämde oss för att gå ut och kolla runt lite. Det slutade med att vi satte oss på ett café och begav oss sedan tillbaka till hostlet igen. Så spännande har dessa dagarna varit haha! Längtar tills vi börjar komma in i Sydneylivet.
Och nu ligger jag här klarvaken halv två på natten och väntar på att bli trött så jag ska kunna sova eftersom vi ska på informationsmöte 9 imorgon, önska mig lycka till!! Och enjoy min lilla video där jag leker youtuber, godnatt!

Hej på er! Inatt sov jag och Amanda hos Sanna. Supermys, min framtida familj hihi. Igår åt vi på bulls också. Just nu sitter vi på espresso house, med Nelly efter att ha ätit en mumsig frukost. Och jag vet att klockan är 15 men vi har suttit hår ett tag nu haha. Idag ska jag kolla på goPro och eventuellt köpa en. Sedan blir det nog en springrunda. Nu är det bara en vecka kvar och har lite smått panik eftersom jag knappt har koll på alla de miljoner papper man måste ha med sig. Plus att min mobil hade skador så har beställt en ny. Så jäkla stressigt!! Men förhoppningsvis kommer allt lösa sig innan vi drar, men som sagt, det är ju bara en vecka kvar.