Snapchat
Blogkeen
Nouw

Thailand & Australien 2017

Hej igen Sydney! För jävla trevligt att vara tillbaka. Efter en otroligt enkel resa som jag sovit mig igenom är vi äntligen här. Det känns såååå bra! Solen sken när vi klev ut ifrån flygplatsen och det gör allting ännu lite bättre.

Vi hade missat att beställa mat under flygresan så vi var bra hungriga när vi landade. Det fick bli en chicken burger på "maccas" som man kallar McDonalds här down under. Vi glad igenom tullen enkelt och smärtfritt, och blev upphämtade av shuttle bussen precis som bestämt. 1,5 timme tog det ungefär att komma till vårt nya hem,efter att ha släppt av andra passagerare.
Vi möttes av ett fint villa område med stora hus och lite affärer. Perfekt!

Väl framme blev vi välkomnade av familjen vi ska bo hos med öppna armar. Glada barn och vuxna! Rummet vi ska bo i är så himla fint, fräscht och redan så personligt inrett.

Vi drog iväg och handlade mat med Pernilla som är mamma i denna familj, Nellie 12 & Molly 10 år. Så himla gulliga tjejer! Oliver som är 14 stannade kvar hemma, han var dock med och åt middag. Blev bjudna på middag idag och sen har vi spenderat resten av kvällen med att bara prata & lära känna varandra. Känner mig så hemma här redan. Underbar känsla. Kunde inte varit bättre.

Imorgon ska vi nog ta oss runt och utforska lite, kanske även handla ett par plagg eftersom vi mest har Thailands kläder med oss hit. Spännande!
Barnen har spring break just nu så vi kommer få hänga med varandra nu första veckan, toppen! 😍

Nu ska jag äntligen krypa ner i sängen efter en dusch och titta lite på film. Längtar tills imorgon. PUSS

Thailand & Australien 2017

Nu har vi provat på en lite annorlunda grej här i Thailand, vi drog en liten sväng till fel flygplats när vi skulle ta flyget till Phuket från Bangkok.✈ Haha! Vilket jävla skämt, men som tuuuur var hade vi ett par timmar extra så vi kastade oss in i en ny taxi efter 3 timmars bilresa och åkte till rätt flygplats. Bra va?

Marina Express heter hotellet vi nu har spenderat en natt på. Det ligger så nära flygplatsen här i Phuket som det bara går.Hotellet påminner om ett hostel, väldigt fräscht & de hade en superfin frukost. Tyvärr valde vi att bara ha en dag här i Phuket eftersom vi trivdes så bra i Hua hin, så vi hinner inte upptäcka så mycket den här gången. MEN vi drog en trip till Patong idag. Blev en bilresa (igen) och vi fick njuta av både strålande sol & ösregn. Och då menar jag ÖSregn, det är som att himlen bara öppnar sig. Lite häftigt måste jag erkänna att det är, så länge man står under ett tak.💦

Eftersom de platser vi varit i här i Thailand har varit väldigt lugna och lite folk överallt så var det roligt att få en liten inblick i storstadslivet. Det är såklart ett helt annat tempo. Vi tog en runda i Jungceylon som är ett stort shoppingcenter, där vi käkade lunch & köpte lite smått. Sen var det gatorna som gällde, herregud så mycket det finns att köpa. Priserna är ju sjuka dessutom, vi köpte lite smink mer får tyvärr inte plats i väskorna.. Indragna på en gigantisk bar/klubb och ta en öl hann vi också med. Trevligt värre!

Kvällen kommer spenderas delvis här på hotellrummet och förbereda oss inför en 9 timmars flygresa till paradis nummer 2. Längtar så himla mycket, känns sjukt att allt faktiskt har löst sig så vi kommer iväg. Ni som känner mig vet vilket helvete det har varit denna sommar för att få ihop allt med lägenheter, jobb, visum osv osv. Äntligen. 🙏
Hörrni, vi hörs i syndey! 💛

Thailand & Australien 2017

Och precis som 90% av alla andra inlägg börjar detta med en väderprognos. Sol, regn, sol & regn. Typ så har dagen sett ut hittills. Vi tyckte lite synd om oss så vi drog till vårt älskade Market village och fick tiden att gå lite med lunch och en kaffe. Shoppade faktiskt ingenting, vi sparar nämligen sista kronorna.. Känns ovant..💀
Vi båda åt thaimat för mindre än 50 kronor idag. Tillsammans alltså. Inte så tokigt.
I morse kände vi att det var dags för lite planering inför resan till Phuket i morgon och Australien i övermorgon. Vi har nämligen precis kommit på att det är inte måndag natt flyget går till Sydney, utan söndag natt(!!!) Bra koll brudar. Haha vi gjorde precis samma tabbe förra sommaren i Turkiet men det löste sig då med. 😉

Jag vet att ni vill veta hur våra planer så här kommer dem.
Lördag 23 September - 14.30 plockar en taxi upp oss på hotellet för att ta oss till Bangkok internationella flygplats.
Planet lyfter 20.15 och landar 21.30 i Phuket. Då blir det direkt till hotellet som är bokat väldigt nära flygplatsen. Vi spenderar en natt där.

Söndag 24 September - Runt 23.00 bär det av till Phukets flygplats igen men denna gång ska vi lämna Thailand för denna resa. Dags för Sydney folket!
01.50 lyfter vi och försvinner ännu längre bort ifrån kalla Svedala. Den flygresan kommer ta ca. 8 timmar. När vi kommer fram är klockan 13.35 lokal tid.Den Då har vi en Shuttlebus som väntar på oss och tar oss hela vägen till Kellyville. Som ligger New South Wales där jag än en gång ska spendera flera månader av mitt lilla liv.

Det känns som att mitt liv kretsar runt mango just nu. Mango, mango & mango. Vi tog en drink på The pizza company igårkväll och kan verkligen säga att det är det godaste jag druckit. Någonsin. Tack för mig, hej!

Thailand & Australien 2017

Sådär mina vänner. Ni kan vara lugna nu, för vi SKA TILL AUSTRALIEN!!! Allt är klart, visumen är godkända! Om 4 dagar drar vi alltså vidare till nästa stopp på den här resan. Vilken dröm. Vi har suttit i flera timmar senaste dagarna och pratat med olika människor som ska kunna hjälpa oss, vi har skrivit massor av mail och nu äntligen, äntligen är det klart. Woooho 😁😁

Önskar att jag kunde säga det här till dig mormor, du skulle bli så glad för min skull. Hoppas du ser mig nu och känner min lycka ❤️

See you soon Sydney ☀️🥂

Thailand & Australien 2017

Då har vi bytt hotell för 7e gången. Vi är nöjde denna gång med! Det är som vanligt rätt tomt på folk men vi tycker det är rätt skönt. Slippa paxa solstolarna kl 6 på morgonen!

Gårdagen var en supermysig dag, vi hängde kvar på Amari och solade till eftermiddagen. Då drog vi vidare till nästa sovplats. Lika trevliga människor här som överallt i Thailand, lovely. 😍

Höll på i flera timmar med Helenas visum till Australien som fortfarande inte är klart än.. riktigt energislukare det där. Men vi kämpar på och fixar alla dokument de vill ha, ringer till London och har kontakt med vänner i Australien osv osv. Tiden börjar bli knapp så vi känner oss rätt stressade men allt löser sig. Oftast iallafall..

Middag fick det bli på hotellet, tur det för vi hade en så mysig kväll. Åt god carbonara och bara snackade i flera timmar. Många undrar om vi fortfarande har saker att prata om efter så många år tillsammans, men ja det har vi. Hela tiden typ. Men det är så skönt att man kan vara tyst en stund om man vill, precis så som man känner. Det är bra vänskap.

Idag har vi legat i skuggan efter som solhelvetet inte kände för att vara med idag. Så vi badade mycket istället, haha vi lekte verkligen. Asroligt var det!
Nu ska vi gå till Blueport departementstore som tyvärr är vår granne.. oops. Ska leta efter en ny bikini då min har gått sönder (köptes för en vecka sen). Inte så roliga pengar men kan vara bra att ha en bikini när man är i dessa varma breddgrader.

Nu ska vi gå. P U S S

Thailand & Australien 2017

Ingen sol idag. Ingen färg på kroppen. Bajs.

Men vi är glada ändå. Vi bor som sagt på vääärldens finaste hotell, sjukt bra service och väldigt trevlig personal. Vi hade bara bokat en natt här men vi hade ingen lust att leta upp ett nytt hotell inför imorgon eftersom vi inte hängt vid poolen idag pga vädret. Lyckades få en natt till för ett bra pris som tur var 😊

Igår drog vi en liten shoppingrunda på H&M här i ett centrum. Haha kanske tråkigt att handla på en butik som finns överallt hemma, men det är ett säkert kort och vi behövde faktiskt utöka packningen lite med "bra att ha saker". Jag fick med mig två byxdressar, två par shorts och en t-shirt. Inte superkul, men som sagt bra grejer. Mitt i centrumet ligger en frukt&grönsaksmarknad, det såg så gott och fint ut. Köpte dock ingenting den här gången, men kan vara så att en och annan mango hänger med till hotellet senare..

Både jag och Helena har snackat om att ta fler hål i öronen än de vi redan hade. Med lite tur (och letande) hittade vi ett ställe där man kunde få två hål för 100 kr. Så vi slog till! Ett var blev det igår, men jag kände idag att jag ville passa på när det var så bra ställe och så pass billigt så lilla jag tog två hål till idag. Kände mig så himla liten för jag bad henne räkna till tre innan hon tog hålet, haha aj!
(Ja morfar, det är fint med flera hål i öronen :) Saknar dig)

Middag åts det på Papa Johns precis mittemot hotellet, smidigt och väldigt gott. Det fick bli gravad lax på toast. Mummmms. Jag älskar lax mer än livet ibland haha. För typ första gången denna resa så beställdes det även in ett par drinkar, en mango daiquiri för min del.

Nu är det snart sovdags, men först ska jag ta en dusch och mysa i hotellets morgonrock&tofflor. P U S S

Thailand & Australien 2017

Efter två nätter på hotell Dwaree Diva mitt i Hua hin har vi nu tagit oss vidare till ytterligare ett hotell. Denna gång tyckte vi att det var dags att uppgradera oss lite så vi hamnade på ett vääldigt fint hotell. Vi bor numera i kingsize deluxe sviten med pool&havsutsikt. Det låter betydligt dyrare än det faktiskt är, men vi njuuuter! Äntligen ett internet som fungerar dessutom, viktigt haha. 😉

Vädret är inte riktigt med oss idag heller, men inget regn so far så nu är det dags att utnyttja dessa fina poolområden. Vi skippar stranden idag, får bli imorgon. Då är det tydligen golfbil dit som gäller, känner oss som två drottningar här! 👸

Thailand & Australien 2017

Bortsätt från sorgen och allt tråkigt man tydligen måste gå igenom i det här vi kallar livet så har den här dagen varit bra. Nytt hotell, väldigt centralt till shopping & strand. Supergullig personal här, fina rum, inga djur och billigt som fan. Vi är nöjda!
Förmiddagen spenderades på stranden precis som igår, lovely! Vi hade sån tur idag att en tant gick runt och sålde färsk frukt, mango som hon skar upp framför en. Kan ni försöka förstå hur sjukt gott det var? Dröm.

Den största delen av kvällen har jag suttit i en frisörstol, med folie i hela huvudet. Fick bli en spontan klippning och ljusa slingor, tyvärr är färgen lite för kall för mig men det går an. Orkar inte bry mig speciellt mycket. Kul med lite förändring, klippningen är jag väldigt nöjd med! 😁

En fika hann vi klämma in under eftermiddagen, råkade hamna på ett kanonställe. Gott kaffe & fikabrödet vi delade på var riktigt gott. Carrot cake & lemon meringue testade vi oss på. 🍰 ☕️

En sista sak innan jag ska släcka lampan och sova..