Såg att Vera hade tagit lite bilder från barnhemmet med sin systemkamera. Dessa har jag nallat 😊

Snart matdags. Tjejen i hängselbyxor och napp heter Sophia!

Här sover dom middag.

Här äter de större barnen mat.

Barnen som inte åker hem i veckorna sover här.

Sorterar leksaker.

För handtvättning och tandborstning för de äldre barnen.

"Lekhagen"

På bänken byts det blöjor och i mitten finns en stor vask som de duschas i.

Utanför barnhemmet.

Happy birthday to me. Typ.

​Är det fint väder får man leka ute på balkongen. Väldigt varmt, klibbigt och smutsigt. Man fick passa sig för det ramlar ner frukter lite då och då från träden ovanför.

Känner att jag behöver skriva om mitt volontärarbete. Många har undrat om jag ens jobbat någonting då jag mest lagt upp bilder på strand, drinkar och sevärdheter.

Ja, jag har jobbat. Det är inte många timmar om dagen utan det är bara eftermiddagarna. Varje eftermiddag. Perioden jag var där var inte så jättebra för arbetet. När jag kom dit var det sommar och brasilianarna hade semester. Vilket resulterade i väldigt få barn. Samma sak under karnevalen, då är alla lediga. Första veckan vi jobbade var det 6-8 barn och lika många vuxna, vissa dagar fler vuxna än barn. I slutet av resan var det som mest 12 barn. Det kändes många när man satt i den lilla lekhagen då utrymmet var väldigt litet, men med tanke på att man var kanske 8 vuxna så var det inte så många.

Dom har inte haft några aktiviteter med barnen när vi var där. Det vi gjorde var att sitta i lekhagen och leka med barnen varje dag. Därför har jag känt att det inte funnits så mycket att skriva om mer än lite information om barnhemmet, hur dagarna sett ut, åldersgrupper osv. Att skriva om att jag jobbat eftermiddagen och bara lekt varje dag har inte lockat mig då det känts väldigt tråkigt och ointressant. Då har jag hellre skrivit om alla nya platser och människor jag träffat.

Bilder från barnhemmet har jag inte heller lagt ut så mycket. Vi frågade om vi fick ta kort och först tvekade dom. Sedan var det okej om man tog kort på hela gruppen. Men att ta kort på hela gruppen varje dag när det sett exakt likadant ut har inte heller lockat. Klart jag har tagit bilder på gruppen och själva barnhemmet. Men med tanke på att vi inte jobbade så många timmar så har jag inte velat springa med kameran utan faktiskt vara med barnen.

Var det såhär jag trodde att det skulle vara? Självklart inte. Jag trodde att jag skulle jobba längre dagar och med mer utsatta barn. Kände mig inte så behövd som jag trodde att jag skulle vara med tanke på all personal + alla andra volontärer.

Skulle jag göra om det? Absolut! Utan tvekan. Men gärna på ett ställe där man känner att dom är mer i behov av hjälp.

- SLÖFOCKAR

Ja alltså på riktigt. Här går det ständigt i slowmotion. Säkert jätteskönt att alltid ta det lugnt men en annan är en stressad svennebanan och tycker att allt går sååå långsamt. Det enda som går snabbt är taxi. Har fått spelet ett antal gånger om man säger så, haha. När man står i kassan, ska betala, vänta på att få sina varor packade, när man går på gatan, allt!

- BUSSAR

Buss och metro har vi åkt en hel del. Metron fungerar hur bra som helst, kommer en var femte minut. Enda minuset är väl att alla inte har AC. Ibland håller man på att avlida där inne. Bussarna är ju lite roliga. Det finns liksom inte någon tidtabell utan dom kommer när dom kommer. Vi lärde oss att bussen till jobbet kom en viss cirka-tid, så antingen hann man med den eller så fick man stå och vänta på nästa. Det finns hållplatser med en blå buss-skylt men där behöver man nödvändigtvis inte stå om man vill åka med. Det är nämligen inga problem med att bara vinka in bussen och så kommer den, var man än står. Samma sak när man ska kliva av, då behöver man inte hoppa av just vid en hållplats utan man trycker och kliver av när man själv tycker, haha. Raquelle berättade att i Holland så kör bussarna runt och letar efter folk: Hej vill du åka med?! Så flummigt! Hur som haver så kör ju busschaufförerna som galningar, som alltid utomlands tycker jag. När Lisa och jag skulle åka till jobbet så var det bara hon, jag och en till i bussen. Chauffören gasade på som en galning och skrek WOHO i svängarna. Haha!

- KLIMAT

Första veckan vi var här så var det jättefint väder, jag brände mig och som vanligt fick jag värmeutslag. Vecka två och tre var ju fruktansvärda. Det regnade konstant. Alla sa det att det är jättelustigt för så mycket regn är det aldrig. Otur för oss. Även om det är halvtaskigt väder så kan man ändå hitta på saker men när det verkligen ÖSER ner hela dagarna så blir det inte så mycket gjort. Tack och lov så var nätterna helt okej så då var vi ute på blocos och så på dagarna så jobbade vi eller repade oss. Tack och lov för billiga taxis, kostar inte många kronor att ta sig runt. Veckorna därefter har varit jättefina. 30-45 grader nästan varje dag. Solen har inte alltid lyst men det har alltid varit varmt, lite väl varmt ibland när man ska hitta på saker. Speciellt till jobbet eller till blocos, svettigt! Sen när man väl kommer inomhus så har dom AC på max kyla så då håller man på att frysa ihjäl. Klagobert!

- KILLAR

Alltså ja seriöst, det här får vara en egen punkt. Är det jobbigt när killarna dansar nära på krogen hemma i Sverige? Kom inte till Rio, hahaha. Helt uppe i det blå alltså. Dom sliter i en, drar i en, ropar, visslar, går man förbi så kan man få en puss på kinden så vänder man sig om och har ingen aning om vem det skulle kunna vara. Dom sätter händerna på varsin sida av ens huvud och försöker tvinga sig till pussar. Skriker linda muito bonita osv. Bilister slänger sig på tutan och skriker inne i bilen. Till och med polisen kör extremt sakta jämte en och bara glor. Känns ju säkert.. Raquelle sa att hon aldrig sett någon böja sig bakåt så mycket som jag som när jag ska skydda mig från pussar, haha. Hua. Många gånger har man fått sätta handen för munnen. Ett nej är inte ett nej helt enkelt. Dom kommer fram och ska prata så säger man não fala portuguese, ändå pratar dom på och så hör man ordet BEIJO, nooo! Det betyder puss. Då vänder man på klacken och går, haha.

- SPRÅKET

På riktigt, varför kan människor inte engelska? Varje gång vi hittat någon som pratar okej engelska så har vi blivit jätteglada. Det är aldrig perfekt engelska men tillräckligt för att förstå. När dom kommer fram och ska prata och man säger não fala portuguese så fortsätter dom bara snacka fast med en högre ton. Sen kanske man snappar upp något ord och förstår vad det är dom pratar om och då fortsätter dom i evigheter. Jag har lärt mig viktiga ord som ost, kyckling och puss. Haha nej men några ord och korta meningar. Att prata är svårare och när dom pratar snabbt så hänger man inte med alls men pratar dom sakta så finns det en chans att man hänger med vad ämnet är.

- BLOCOS

Blocosen har varit bland det roligaste jag har varit med om här. Innan karnevalen så var det först blocos varje söndag och ju närmre karnevalen var desto fler i veckan var det. Man samlas och dom som ska spela på karnevalen övar med musik och dans. Man dansar, umgås och festar. Ingen dresscode för fem öre utan man klär sig precis som man vill. Badkläder, klänning, shorts, utklädnad osv. Vissa blocos vandrar i slutet som en parad, då hänger man efter och dansar och sjunger hela vägen tills dom är framme. Vissa avslutar på plats men då fortsätter festen oftast i Lapa, som är "it". Nu under karnevalen har vi varit på blocos i stort sätt varje dag och det har varit så fantastiskt roligt!

- CARIOCAS

En carioca är en person som är uppvuxen och bor i Rio. Vi har träffat på ett antal cariocas som har varit jättevänliga mot oss. Dom har visat oss ställen och saker som vi aldrig hade kunnat hitta och uppleva själva. Det är lätt att fastna på turistställen när man inte känner till så mycket. Men på många ställen har vi faktiskt varit de enda turisterna, sånt är jättekul. Är så tacksam över att dom har visat oss så mycket, kört runt oss, tagit hand om oss osv. Människor som jag aldrig kommer glömma.

- TRYGGHET

Innan jag kom till Rio så var jag orolig över hur det skulle vara att leva där då jag hört att det är väldigt osäkert. Men jag har under 6 veckor aldrig känt mig hotad. Det var en gång som en taxikille varnade oss för ett killgäng i en bil tvärs över gatan. Tydligen var det ett gäng som rånar. Men vi stoppade pengarna i bhn och sen var det ingenting mer med det. Att gå 3-4 tjejer har aldrig varit några problem och inte heller att gå själv på natten. Jag vet, aja baja. Jag har alltid haft med mig handväska med mobil och pengar. Har aldrig varit några problem, inte ens på blocos där det har varit smockat med folk. På bussarna finns det en risk att när det är stopp så slänger folk in armarna genom fönstret för att sno ens mobil eller handväska om man sitter vid fönstret. Men det har jag tack och lov aldrig heller varit med om. Raquelles bror har blivit rånad här nere och Denicé blev av med pengar på stranden, bara 10 reals men ändå. Så tveka inte på att åka hit!! Sen är Copacabana är väldigt bra område, rör man sig söder ut så är det en heel annan femma och då ska man verkligen passa sig.

- HÄLSNINGAR

I Brasilien så är det inte skada hand som gäller. Här är det pussar på kinderna. Det tog ett tag innan jag kom in i det och det har blivit lite förvirrat när man inte vet vilken sida man ska pussa på först men jag har löst det, haha. I början kändes det lite sådär med tanke på att jag gärna tar i hand men det var bara att vänja sig.

Vi begav oss till Lapa för att leta efter utstyrslar inför karnevalen. Tyvärr hade butikerna precis stängt så det blev ingen shopping för vår del. Men vi visste att den berömda trappen ligger i Lapa så vi letade upp den istället.

På lördagen när vi var på Ilha Grande så bestämde vi oss för att åka till Lopes Mendes. Det är en jättefin strand som ligger på ön. Den är klassad som en av världens vackraste. För att komma dit måste man åka båt. Det går inte att köra bil på ön.

Båtturen tog ca 20 minuter. Jättehärligt med vinden i håret i hettan. Väl framme var vi tvungna att gå 20 minuter genom skogen för att komma fram. Gissa om vi var helt slut i benen efter vår hiking genom regnskogen.

Stranden var verkligen jättefin. Inte alls mycket människor och de flesta låg i skuggan. Även Raquelle och Lisa begav sig några gånger till skuggan men inte jag inte. Det fick jag sota för senare kan jag tala om. Jag blev en camarao (räka). Jag ligger nödvändigtvis inte i solen hela tiden för att försöka bli brun, jag bränner mig ju liksom pga den starka solen, men däremot så tycker jag att det är så underbart att ligga i solen. Det var 43 grader och i solen var det över 50 så kan ju säga att vi fick bada en hel del. Vi hade med oss både lite käk och dricka.

När en nyfunnen men kär vän lämnar Rio så får man poppa champagne på stranden.

När vi hade kommit fram till hotellet och kollat runt så bestämde vi oss för att besöka vattenfallet Feiticeira som ligger inne i regnskogen.

Det var molnigt när vi kom till ön men efter lunchen så sprack det upp och solen sken. Jättevarmt. Vi köpte på oss vatten och så började vi gå. Lisa och Raquelle hade sina sneakers och jag hade mina vandringssandaler. Jag gjorde det rätta valet om man säger så, hahaha..

Det var vääldigt brant att gå, både upp och ner. Jag hade jättemycket energi och sprang i både nedförsbacken och uppför. Jättevarmt och svetten rann men jösses så roligt. Hade gärna haft en löppass där. Lisa och Raquelle tog det långsamt för på vissa ställen var det lite blött och deras sneakers var jättehala. Så medans jag sprang upp och ner som en tok så kämpade dom för att inte slå ihjäl sig. Bara promenaden var hur rolig som helst, skrattade hela vägen. Jag fick fånga Raquelle på nästan 2 meter en gång för att inte göra en faceplant i geggan, haha.

Vattenfallet skulle inte ligga alldeles för långt bort men med tanke på hur brant det var + att vi var tvungna att klättra mm så tog det ganska lång tid att komma fram. Men det var det helt klart värt! Vattnet var verkligen svalkande och att stå under fallet var jättehärligt.

Vi bestämde oss för att inte gå tillbaka, vi hade gått tillräckligt om man säger så. Så vi gick till en lite strand som låg i närheten. Badade lite, andades lite och sedan tog vi en taxibåt tillbaka till hotellet.

Händelserik och rolig dag!