Header
View tracker

Nu har det pirrat i fingrarna alldeles för länge och jag känner att det är ett litet hål i hjärtat. Bloggen är igång efter en välbehövlig paus och tänk på i vilken riktning jag vill ta den. Jag har varit med om det tidigare, att det blivit ett tvång, och jag har liksom inte känt mig nöjd. MEN problemet är löst!

Så nu kör vi som vanligt!

Hur kan man inleda på ett bättre sätt än dagens axlar och marklyft. Konstig kombo? Kanske för en del men jag gillar det skarpt. Mindre muskelgrupp tillsammans med en så pass köttig övning är en rejäl genomkörare för kroppen.

Någon mer än jag som lägger märke till publiken (Jack på bänken)? Han ser lagom road ut ;)

Det kändes ovanligt tungt idag. Det var i slutet på passet som jag körde marken och börjar som vanligt på mina 60 kg för att värma upp. Kom sedan upp till 100 och det kändes bra, inget konstigt. 120 var däremot som en sten och spärren mentalt tar lätt över då. Det är mest för att jag vill hålla ihop. Finner inte anledningen till att djura och få en muskelinflammation i ländryggen som sist djuret skulle släppas loss, haha. Nej så det blev 120. Målet är att reppa på 140 till nyår vilket är fullt möjligt. En veckodag och lite PWO sen smäller det!

Många kramar.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

​När mörkret kryper sig på och matlagningen bara kastas ihop men resultatet blir något alldeles fantastiskt.

Min kärlek till gröna ärtor är stor och i kombination med nötfärs och ris blev både magen, kroppen och smaklökarna överlyckliga. Detta blev maten efter träning och ibland är verkligen det enklaste även det mest goda - inga krusiduller - bara blanda samman!
​Supergott!

Likes

Comments

View tracker

Första dagen på jobbet igen och det var fullt fart från, bokstavligt talat, första minuten. Jag slängde även in ett benpass efter jobb för att få upp flåset igen. Blev bara ett pass i Nerja för min del men det är helt okej, är tillbaka på nolltid :)

Jag tänkte fortsätta i samma spår som igår och helt enkelt bara mata hur dagarna såg ut.


Vilken osammanhållen bildradda men det är okej, haha. Sista bilden speglar i lördags. Den enda dagen då det var mulet och vi ville båda göra absolut ingenting. Vi såg sex avsnitt av Outlander och vet du vad, det är en sådan stört bra serie att du bara måste se den! Jag är avis på dig som har alla avsnitt framför dig :)


Det var bara så himla mysigt, alltihop.

Likes

Comments

HEMMA! Ärligt talat så känns det himla skönt och vi haft en alldeles underbar tid nere i Spanien. Borta bra men hemma bäst som det brukar sägas men det är så otroligt länge sedan jag hade semester, en riktig semester, utan måsten eller stress. Det har gjort oerhört mycket att bara fått vara med ''bea'' och jag är redo att kicka loss på jobbet igen.

Här kommer delar av en mindre bildbomb!


Ägg och gröt, med bergen på ena sidan & havet på andra - varje morgon

Sambons familj har en lägenhet här nere så det kommer inte vara sista gången vi åker hit.
Problemet brukar inte vara att åka utan att få ledigt för att åka. 5 semesterveckor/år går så himla fort :)

Ett stenkast ner för berget ligger havet.
Jag lyckades bränna mig som vanligt men oj vad härligt att åka iväg så med min andra hälft.

Ris och kyckling eller ris, kyckling och ägg var standardlådan som packades ner varje dag.
Personligen föredrar jag den lilla lådan än att gå och köpa mat på restaurang dagligen även till lunch.
Det gör kvällsmiddagen ute lite extra speciellt plus att du håller kosten bättre även om det är semester.

På tal om mat, här kommer första kvällens godbit från ett superfint asiatiskt ställe.
Även från en kvällsdrink vi skuttade förbi en kväll senare.

​Lite av våra magiska dagar. Så fort tiden går egentligen!
... men snart är det dags igen, eller tjaa fem månader eller något, hihi.

Hoppas du mår hur bra som helst!
Många kramar

Likes

Comments

Det var skakigt värre efter dagens pass vilket tog mig långt utanför bekvämlighetszonen. Bönan till höger fick nämligen bygga ihop upplägget och vart hamnade vi? I crossfit-boxen (jisses, kändes nästan lite som att svära i kyrkan när jag skriv det, haha). Men helt ärligt, det är mycket hat på crossfit och jag är duktig på att bidra med kommentarer men det är när det ska vara så tungt som möjligt och så fort som möjligt som jag skriker till. Även om du har tekniken i grunden så nej, det brister när det blir en sådan hets/stress och din jropp är sedan full av skador hit och dit. Men men, annars tycker jag att det är en bra träningsform... så länge du inte skadar dig, som med allt nästan. :)

Vi började med cleans och hade även proffset själv som lärare under tiden och det var riktigt skoj. Så enkel rörelse men så svårt att få ihop i hjärnan. Mer olympiska lyft på mitt schema i alla fall! Däefter blev det en WOD, enklare variant då jag och sambon är så mycket nybörjare men kan vara inom crossfit, haha.

Every minute on the minute (EMOM)
1:00 - 10 pullups
1:00 - 6 Hand stand pushups/ 15 pushups
1:00 - 50 single unders (vanliga hopprepshopp)
1:00 - 10 wallballs 20/16 lb
1:00 - 15 GHD situps
1:00 - Vila

SJU VARV! = 42 minuter

Det var länge sedan jag tränade något liknande. Måste varit sedan jag gick på något cirkelfys-pass i början av träningstiden. Svettigt räcker inte riktigt till att beskriva men det var kul! Omväxling förnöjer, eller hur?
Många kramar.

Likes

Comments

Benpass, Träning

​Nu är jag färdigjobbad, färdigtränad, färdigäten och färdig med ett avsnitt Outlander. Nu väntar jag bara in sängen och jag känner mig som en utslagen hjälte efter denna torsdag, på ett bra sätt. Benpasset var fruktansvärt, jobbigt, tungt och alldeles perfekt. Få övningar, många set och lite lek på slutet.

Frontböj
Hacksquat
Utfall i smith - SS- sumoböj smith


Avslutade med intervaller på cykeln, den som jag inte vet vad den heter där armarna rör sig samtidigt och luftmotståndet blir just motståndet. Fullpoängare på gymmet och imorgon är det sista dagen på jobb innan vi tar en liten mindre semester till Spanien. Åker dock på måndag så blir helg innan semester och det ska bli så skönt att få komma bort lite. Första betalda semestern med och det känns nästan ofattbart att få betalt för att ligga på stranden, haha. Fint.

Må bäst mina vänner,
Många kramar

Likes

Comments

Annat Vardagligt, Sofhie tipsar, Träning, Bikini Fitness

Jag känner att vi behöver reda ut en sak här, eller i alla fall presentera ett annat perspektiv på ''No pain, no gain'', ''Den som lider mest blir bäst'' och liknande. Den vågen som väller över sociala medier och bloggar om att varje träningspass ska vara brutalt och spyfärdigt, att varje pass räknas. Grundtanken är god, eller vänta, grundtanken leder till den där destruktiva träningshetsen som majoriteten verkar vilja utvecklas hos var och varannan i sin omgivning. ''Jag är mer hälsosam än dig'', det är något som istället gör mig spyfärdig - den dolda kampen om vem som är mest extrem.

Jag är trött på detta. Är det något jag lärt mig sedan ätstörningar, vägen tillbaka från dem till att ha börjat träna seriöst, ha träningen som en del av vardagen och två dieter med tävlingar som ledde till en förstörd kropp... Varje pass räknas inte. Varför?

Citat som ''Det finns inga undantag'' gör mig bara frustrerad för det är enkelt;
Mår du skit - träna inte.
Sprängande huvudvärk - träna inte.
Får du ett uruselt pass - det gör inget!
Att nå sitt mål handlar inte om att plåga sig konstant, det håller inte.

Träning är något som ger kroppen och själen glädje, att se sin styrka utvecklas motiverar många och att förvåna sig själv i vad du både vågar och kan åstadkomma motiverar även det. Det är det som gör att vi fortsätter hålla oss aktiva, träna och må bra. Lägg märke till de två sista orden - må bra. Håller du träningen regelbunden, så många dagar i veckan jobb och familj erbjuder, och gör ditt bästa när du väl är där så är det okej att få ett skitpass ibland, eller kanske två på raken. Visst kan det vara slitigt att få in träningen till en del av vardagen om du börjar från noll men det jag menar är när det går till extremerna - vilket är ganka vanligt numera. Vissa dagar går det inte att fokusera, kontakten är inte 100 och andra dagar skriker kroppen bara NEJ och lyssna på kroppen då kära vänner. Jag har blundat för det här alldeles för länge och vad hände då? Kroppen stänger av. ''Det händer inte mig, jag är stark'', ja tjena vem har inte tänkt så? Fitnesshetsen går folk över öronen och tillslut fallerar det.

Du kan nå dina mål utan hets och faktum är att du kommer nå ditt mål betydligt snabbare utan hetsen. Ja, du behöver pannben och ett jäkla anamma men varken livet eller vägen mot ditt fitness- eller träningsmål ska inte få dig att ändra personlighet och må skit. Lägg de sjuka kcal-underskotten åt sidan, skippa timmeslånga cardion, kroppen är en fantastisk maskin och att svälta den eller pressa den så hårt kommer slå tillbaka på dig. Tro mig.


Släpp hetsen för fan, lev, ha kul, gör det du älskar och utmana dig utan att gå över styr.
Så nej, varje pass räknas inte. Du och din kropp räknas, inget annat.


Luddiga kvällstankar men jag hoppas ni förstår hur jag menar.
Olika saker motiverar olika människor men hetsen mår ingen bra av och majoriteten tycker även att beteendet är fullkomligt normalt, man är ju hälsosam som tränar så mycket och äter så lite och nyttigt. Nej jag lovar, jag klankar inte ner på någon, jag vill bara inte att någon ska förstöra sin kropp så hårt som de är påväg att göra för vägen tillbaka är värre än vilken tävlingsdiet eller antal mördarpass i gymmet.
Många kramar.

Likes

Comments

Mat, Frukost

Med morgonrocken på och fötterna uppe i soffan är det äntligen lördag och helg på riktigt. Helgfrukosten är alltid bland det finaste och det är inte endast för att själva gröten är god utan också för att morgonstunden kan tas tillvara på riktigt. Zappar lite mellan OS och Nyhetsmorgon för att ta igen nattens sporthändelser, ingen stress bara rofyllt. 

Morgonens frukost blev min ack så kära Piña Colada-gröt toppat med färska bär och krispig kanel-crumble gjord i ugnen igår med krossade cornflakes, havregryn, lite kokosolja och en skvätt honung. Ren perfektionLördagskvällen bjuder på kalas för en kär vän så partyblåsan blir ett faktum och det är lika ovant precis varje gång partyklänningarna ska på. Vilken kontrast, under hela gymnasietiden sov jag nästan i partyklänningarna, haha - men hoppas du också får en fin kväll!

Många kramar.

Likes

Comments

Benpass, Träning, Bikini Fitness

Vilket pass. Vilket underbart pass! Torsdagsbenen stod på schemat i vanlig ordning och för att sammanfatta det kort: Jag bara körde! Så bra det blev och så mycket glädje det skapade. Jag fick ett helt spontant sug efter frontböj och tänk och sedan gjort - frontböjen blev ett faktum. Det är så länge sedan att jag inte ens minns sist jag körde frontböj så började lågt och kände mig fram. Det gick betydligt bättre än jag väntat och det visade sig även att jag till och med är bättre i frontböj än vanliga knäböj. Placering på stången gör stor skillnad.

Började värma upp endast med stången (20kg) i två set sedan ökade jag sakta.
20 - 20 - 30 - 40 - 50 - 60 - 65 - 65 - 50

Efter frontböj så det ut så här:
- Utfallsgång 25m + 25m med två kettlebells (16kg)
- Pulsade böj i smith -SS- bulgariska utfall, 4 set
- Benspark, 4 set

Skakig och mör promenad hemåt för att komma till potatisen och köttet för att ladda musklerna med energi och näring. Det var verkligen med ett leende som jag lämnade gymmet och det blir så mycket roligare när några av vännerna också är där, stämningen liksom. Men en sak kan jag garanterat säga:

Oj vad jag kommer krossa den lilla fysik jag visat på mina två tävlingar hittills - med råge!

​Kram på dig!

Likes

Comments

Mat

Jag blir så besviken på mig själv, besviken när det kommer till kosten. Inte för att jag äter skräp, för mycket eller har svullat utan det är den raka motsatsen. Jag äter för lite och den mest vridna delen är även att jag försöker mörka det för mig själv. Idag fick jag en rejäl tankeställare då sambon sa ifrån på riktigt, jag måste bryta mina vanliga mönster och öka.

Det är väl inte negativt att äta lite?

Jo mina vänner det är det och för att kroppen ska fungera igen så måste intaget öka, ganska mycket faktiskt. Trots att jag vet/vetat om mitt beteende så fortsätter jag på samma sätt och trots att jag innerst inne vet att det kommer hjälpa mig att öka kostintaget så är det en sådan ovana att äta när man är mätt - supermätt. Vilket problem va? Men det är ett problem och jag vill att kroppen ska må bra... att JAG ska må bra!

Från och med i morgon lägger jag in ytterligare ett mellanmål, utökar gröten och fyller på med protein och havre innan läggdags (havregryn innan sängen kallar är perfekt då det bla ökar serotoninet i kroppen = du sover som en bebis).

Skärpning!

​Ta hand om dig,
Många kramar

Likes

Comments

Du hittar mig även här@sofhiem