Header
View tracker

Sofhie tipsar, Mat

Hej snygging!

Ooh jag skuttar runt på den där endorfinvågen igen. Kvällens axelpass gick så himla bra och jag ville inte gå hem. La även till lite mage och gång i maxlutning på bandet ett tag. Så varför inte dela med mig av kostupplägget som fått mig att nu tappa 4 kilo, något som varit helt och fullständigt omöjligt i två år nu.


​Först vill jag bara tillägga: Detta är helt och fullt gjort efter mig, alltså anpassat till min +/- nivå och utifrån energimängden innan jag började med detta upplägg.


Tanken bakom? Enkelt egentligen - näringstajma, variation, rent och ingen uteslutning av varken kolisar, fett eller protte. Jag äter olika på vilodagar mot träningsdagar. Vilodagar består av kolhydrater vid vartannat mål (tre stycken) men då långsamma kolhydrater som exempelvis:
- Havre
- Sötpotatis
- Råris

Jag ser även till att få i mig en fettkälla vid varje mål.

Träningsdagar är fullsmockade med snabbare kolhydrater innan gymmet. Rent av 100 gram jasminris (vägt okokt) förgyller min låda innan gymmet och nästan ett halvt kilo potatis efter träningen. 100 gram jasminris blir nästintill 500 gram kokt, och så en rejäl matsked kokosolja i det med. Riktig matporr om du frågar mig :)

Således blir det flera ägg (med gulor), avokado och grönt som slinker ner till frukost tillsammans med kaffet. Min äggfobi var stor sedan senaste dieten men jag har börjat göra en kall äggröra och mosa ner avokadon vilket gör det till ett av mina favoritmål nu!

Det mindre goda mellanmålet presenteras i form av lax och en lunch med råris, nötfärs och lite trevliga grönsaker. Innan läggdags då? Ja nästan ett halvt kilo potatis efter gymmet räcker inte för innan läggdags blir det kasein och sötmandlar.

Jag kan tänka mig att flera tänker ''Men jisses, så där mycket mat och kcal kan jag inte få i mig!''. Sanningen är den att det är inte krydd mycket. fullkomligt normalt faktiskt. Viktigt att tillägga är även att jag inte kör någon cardio. Kanske att jag går lite på bandet när jag är sugen ca var tredje vecka men cardion stressar min kropp ännu mer och gör att jag svullnar upp stället. True story.


Sammanfattningsvis. Undvik inte kolhydraterna, du gör dig bara en otjänst! Undvik inte fettet, du behöver det för att fungera och speciellt med hormonerna som är otroligt viktiga för att ha en fungerande metabolism! Försök att inte tänka för mycket eller på smådetaljer. När jag har kopplat bort vikthetsen, det är då kroppen samarbetar som bäst. Vet inte om jag redde ut lite frågetecken och funderingar men detta är min väg till återhämtning och är så spänd på att se vad månaderna kommer resultera i.

Ta hand om dig.
Många kramar!

Likes

Comments

Träning
SENASTE FRÅN KAMERARULLEN

Hej på dig! Åh det var så himla bra de senaste dagarna.

Nya massiva pass, massor av energi och tid med personer som betyder mest. Det konstiga är bara att jag blev sjuk igår - igen. Två veckor sedan den två veckor långa sjukan började bli bättre och nu är febern, halsonten och snoren tillbaka. Hur är detta möjligt!? Måste sluta säga ''jag blir ändå aldrig sjuk..'' för nu har det slagit till ordentligt och två gånger med! Bara till att kurera sig och hoppas på att det går över så fort som möjligt :) No sad faces, gymmet finns alltid där och väntar- även om det kliar i kroppen.


Jag har förresten något väldigt positivt att meddela. Du vet att skit som varit med kroppen med den helt förstörda ämnesomsättningen? Jag och mannen har slagit ihop våra kloka huvuden och nu börjar det bli bättre. Visst ska man inte räkna vågen men den har ändå en del i det hela. 3,5 kilo på 9 veckor är jag sjukligt stolt och glad över. Jag har ju inte kunna gå ner ett hekto hur mycket jag än kämpat för det! Kalorierna är samma och kör ingen cardio (cardio gör att jag går upp ännu mer - skadar), bara fördelningen som är helt annorlunda och när jag äter vad.
Får berätta mer.

Ta hand om dig.
Många kramar.

Likes

Comments

Hej fina ni!
​Efter en trött dag på jobbet efter alldeles för lite sömn så visste jag ärligt talat inte vad jag gjorde när fötterna klev över tröskeln till gymmet. Men vissa vad, jisses så bra pass det blev! Ett riktigt endorfinpass och efter latsdragen så kände jag mig som nästan som en tvättäkta amazon.

Rygg och framsida axlar på en torsdag.
Hur fint som helst!

- Latsdrag 12 x 5 (2 dropset)
- ''Hantelrodd'' i maskin 12 x 4 (sista dropset)
- Lutande kabelrodd, axelbrett 12-15 x 5 (2 dropset)
- Smala höga drag i maskin (enarms) 12-15 x 4
- Framåtlyft med stång 12 x 5
- Framåtlyft med hantlar (tummen uppåt) 12 x 5


Hem för påfyllning = mat

400 gram perfekt airfryade potatisar, kyckling och bladspenat med en go dos grillkrydda.
Detta är magiskt och airfryern är tveklöst en av guds gåvor!


Sitter med ett brett leende, tänk vad träning kan göra med en egentligen :)

Ta hand om dig.
Många kramar,

Likes

Comments

Träning

Över helgen åkte jag och sambon hem till min familj i Småland för att fira jul. Det var varit så himla mysigt och det är sällan jag åker hem men det är ren och skär balsam för själen när jag väl är där. Familjen är grunden i livet och det gör lite ont i hjärtat varje gång vi ska åka tillbaka till nutidens ''hem''.

Hur som helst, efter två veckors vila med förkylning och feber brände vi av ett pass på julaftonsmorgonen - precis som enligt tradition. Jag tangerade PBt i bänken och pumpade lite triccar med boysen. Perfekt.

Det känns så oerhört roligt att vara tillbaka med träningen. Tänk vilken stor del den har i livet och jag inser det ännu mer när en så pass lång vila tvingades komma emellan. Idag blev det till och med cardio, inte för att ''bränna julmaten'' utan för att jag verkligen var sugen på det. Kroppen svarar bra och kroppen mår bra - vad mer kan man begär?

High on life

Må underbart mina vänner.
Många kramar

Likes

Comments

Vet du, idag var första passet på två veckor och jag är äntligen frisk!

Jisses vad det har kliat i kroppen de senaste dagarna men samtidigt så kändes det precis som att det var en vila kroppen behövde. Tror inte jag vilat i två veckor sedan jag opererade mig för 3 år sedan. En ovan upplevelse men det ledde till något väldigt positivt - förutom att bli frisk - överflöd av endorfiner!

Sitter här med potatisen i knät framför julkalendern och bara ler. Munnen har gått i ett och det bara bubblar i kroppen. Riktigt träningslycka, inte träningsglädje utan rent av träningslycka. Det är precis det här som är kärlek till något man gör för mig.

...och det blev ett riktigt bra pass!

Tänkte köra ett helkroppsinspirerat upplägg men hann inte, haha.

Axlar och ben blev det iallafall, mina favoriter också för den delen.
- Djupa böj i smith
- Liggande benpress (pyramidset)
- Cable squats (bilderna) - en riktig booty killer
- Kicbacks i cable
- Stående militärpress -SS- Hantelflies -SS- Upprättrodd för baksida axel

Allt satt som en smäck och jag hade egentlgien tänk börja lite ångsammare men kroppen kändes så bra och styrkan var precis som innan. Vilade bara någon sekund extra mellan seten så att hjärtat inte skulle spåra. Men jisses vilket lycka detta är.

Många kramar.

Likes

Comments

View tracker

Annat Vardagligt

Det blev en träningsfri helg vilket var allt annat än till det vanliga.
Jobbet bjöd på julfest och det blev lite sippande på vin med kollegor, en supertrevlig kväll!


Söndagen fick ta sin vila och tanken var att greppa tag om ett kärt benpass idag men kände redan igår kväll att kroppen inte var 100. Idag vaknade jag istället med feber och halsmandlar som brinner - typiskt. Träningsflowet är spot on men det är bara till att luta sig tillbaka och i alla fall njuta av sötpotatisen som jag har på vilodagarnas kostscheman ;)


Jag är så spänd på att se hur länge vi kan samarbeta, kroppen och jag. Försöker att inte tänka på det men är så taggad att det är svårt. Ser vilan som något nyttigt, ett tillfället till att just finna lite symbios mellan varven med te-muggen i handen.

Många kramar

Likes

Comments

Sofhie tipsar

Igår inveg jag dem, mina nya pärlor!

Jag har varit i valet och kvalet om att köpa ett par lyftarskor men det har hela tiden skjutits undan. I ärlighetens namn har jag tyckt det vara lite onödigt men efter förra veckans benpass så fick jag nog. Mina Nike + palla under hälen är inte bra, så enkelt är det och jag fick en konstig nerv i kläm så nu slog jag till!

(REEBOK CROSSFIT LIFTER PLUS 2.0)

Som du kan se från passet igår så hade jag dem för första gången och jag är så nöjd! Klacken blir lite lägre än vad jag är van vid och jisses så andra småmuskler fick jobba. Det är nästan som att lära in ett nytt mönster bara genom att byta skor.

Jag vill köra ben varje dag nu!
Wiiih.

Många kramar

Likes

Comments

Benpass, Träning

Jag sitter med tallriken i knäet och hjärnan placerad bredvid. Kvällens benpass med min kära vän muskel-Tony gick till något av det sjukaste. Har längtat efter passet hela dagen och jisses så bra det blev. Här är en liten filmsnutt från ett set i den liggande benpressen. Gummibanden på det... vet inte ens vilka ord jag ska använda.

Så har du aldrig kört med gummiband? Prova!

Dessa gummiband var råtunga men benpressen är en av mina favoriter och även en övning där jag känner mig stark. Benpass alltså, det är en frivillig smärta utan dess nåde och speciellt tillsammans med Tony. Han får en att gå över sin gräns och beyond. Jag är duktig på att ta mig dit själv men våra pass är ändå ännu grisigare (hur är det ens möjligt? haha)

Passet såg ut så här:
- Knäböj, 7 x 12-14
- Liggande benpress, 4 x en jäkla massa
- Sissy Squat Bench -SS- Gående utfall, 4 set (båda med stång)
- Liggande lårcurl, 4 x 12-16
- Benspark, 2 x failure

Så nöjd och så trött

Jag blir bara lycklig av sånt här. Tänk att man kan ha så störda vänner och en sambo som gillar att tortera sig lika mycket. Att kroppen ens håller för x antal hundra kilon. Magi.
- Många kramar

Likes

Comments

Precis hemkommen från dagens rygg- och bicepspass med en ny böna som börjat på gymmet. Jag har tränat själv så länge nu så känns ovant med sällskap, men det var roligt! Magen skrek efter potatisen och kyckling så i skrivande stund sitter jag och mumsar på de torra potäterna (men oj så goda ändå).

Dagens överraskning

Pling sa det i mobilen idag, ett mejl från Postnord där det stod att jag hade ett paket att hämta ut. Jag hade inte en aning varifrån det kom. ''Jag har inte beställt något'' var det första som slog min tanke och gissa om jag spenderade resten av dagen på att gissa vad det kunde vara.

Efter gymmet trippade jag lite fint till utlämningsstället och där gömde sig en The Healthy Box - vilken överraskning!

Det var precis som att de visste att jag går på kostschema nu för fick någon låda för en 5 månader sedan och då innehöll de mest: müsli, nötbars, drycker, proteinbars, Pandy och liknande. Nu var där saker som jag faktiskt kan använda trots kostschema:

- Silica Beauty - Vitaminer för hår, hud och naglar
- Ekologiskt te, kanel och äpple
- Ekologiskt te, Chai
- Lypsyl, hallon
- Gel pack för att hålla innehållet i shakern svinkallt

Dock sparar jag de andra två till jul:
- Brödmix, nypon chia
- Nötbar

Vilken lyx!

Många kramar

Likes

Comments

Nu har det pirrat i fingrarna alldeles för länge och jag känner att det är ett litet hål i hjärtat. Bloggen är igång efter en välbehövlig paus och tänk på i vilken riktning jag vill ta den. Jag har varit med om det tidigare, att det blivit ett tvång, och jag har liksom inte känt mig nöjd. MEN problemet är löst!

Så nu kör vi som vanligt!

Hur kan man inleda på ett bättre sätt än dagens axlar och marklyft. Konstig kombo? Kanske för en del men jag gillar det skarpt. Mindre muskelgrupp tillsammans med en så pass köttig övning är en rejäl genomkörare för kroppen.

Någon mer än jag som lägger märke till publiken (Jack på bänken)? Han ser lagom road ut ;)

Det kändes ovanligt tungt idag. Det var i slutet på passet som jag körde marken och börjar som vanligt på mina 60 kg för att värma upp. Kom sedan upp till 100 och det kändes bra, inget konstigt. 120 var däremot som en sten och spärren mentalt tar lätt över då. Det är mest för att jag vill hålla ihop. Finner inte anledningen till att djura och få en muskelinflammation i ländryggen som sist djuret skulle släppas loss, haha. Nej så det blev 120. Målet är att reppa på 140 till nyår vilket är fullt möjligt. En veckodag och lite PWO sen smäller det!

Många kramar.

Likes

Comments

Du hittar mig även här@sofhiem