Efter Bali så reste 3 förväntansfulla tjejer till Sri lanka. (Alltså Alex, Klara & Hanna)
Här på Sri Lanka mötte vi upp Klaras vän hemifrån och hans kompis, som vi nu har hängt med under hela våran tid på Sri Lanka.

Första dagen vi kom hit så var det buddistiskt nyår! Vilket innebärde att nästan alla butiker och restauranger var stängda. Var i princip omöjligt att hitta mat för dagen. Men eftersom vi sovit på Kuala Lumpurs flygplansgolv under natten så somnade vi vid 17 utan mat i magen och vaknade morgonen efter.

Dagarna efter spenderade vi mesta tiden på stranden och festade lite och hade det härligt och laddade upp för 1 veckas surfcamp som väntade oss!

Vi hade längtat mycket efter Surfcampet, och det levde verkligen upp till våra höga förväntningar! Vi hade bara bokat bed & breakfast men direkt när vi kom ditt la vi till 3 lektioner. Och dagarna efter lektionerna så lånade vi brädor och tog oss ut med killarna och surfade! Campet var verkligen sjuktfint och fräscht! Sedan var maten den mest underbara vi ätit!! Fantastisk frukost och middagsbuffée varje dag, där allt var lankesisk, den var himmelsk utan överdrift!

Det första vi sa till en av killarna som jobbade där när vi klev in var att vi skulle göra huset till ett partyhus - and We did! Vi lämnade huset och kunde leva upp till vad vi lovat. Många dricklekar, härliga upptåg och nattbad i poolen.

Förutom Gustaf och Love som är bäst så var det så många superhärliga människor på campet som vi haft så kul med och kommer att sakna!

Vi ger definitift Surf campet 10/10 soalar!
☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️

Hur fräscht och nice camp som helst, underbar mat, härliga människor och vi lärde oss att surfa!!!

Stolt Gurra visar upp sin fläta

Fanns så fina snäckor över hela stranden där vi bodde!

En av de uuuunderbara frukostbufferna på surfcampet!

Yoga uppe på taket på surfcampet

Massa lankesiska rätter och frukt! Alex förälskade sig i en kokos pannkaka!

Surfteori!

Vår favorit resturang i Unawatuna, Bedspace! Bäääästa hamburgaren och hemmagjorda läsken!

Både Alex som är galen i Elefanter och Klara som är galen i Sköldpaddor har haft sina abslout bäst dagar när de fått se sina älsklingsdjur i det vilda.

Många sköldpadds ägg tas av lokalbefolkningen och säljs på svarta marknaden eller många tar de och äter det! Därför har en lankesisk kille startat upp ett sköldpadde center där han tar hand om äggen och de små sköldpaddorna innan de kan simma ut i havet. Där finns även sjuka sköldpaddor och sköldpaddor som fastnat i fiskenäten. Vi var där och kika och Klara var uppe bland molnen och kommer knappt ihåg vistelsen för hon var så uppspelt över alla sköldisar. Sen när det var solnedgång fick vi släppa ut 10 små förväntansfulla ungar i havet.

Här ligger alla äggen!

Bebis sköldpaddorna som snart ska få komma ut i havet!

Dessa saknade en arm!

🐢🐢🐢

Elefant safari
Klockan var ställd på 02.30 för 03.00 rullade vi iväg från la point för att åka till Udawalawa National park! När vi går ut från rummet så möts vi av folk som inte gått och lagt sig och en efterfest! Vi lyckades dock somna om ganska gott och var framme vid jeepsen som skulle köra runt med oss vid 05.30!
Vi har under hela resan verkligen velat se elefanter, men absolut inte velat rida dem eller gå på zoo eller liknade! Vi var så förväntansfulla och hoppades att vi skulle få se elefanter! Och OM vi fick göra det! Alex var så stissig att hon knappt kom ihåg hur man gör för att andas när vi fick se den första elefanten. Hon försökte prata men snubbla bara på orden! Vi fick under dagen se krokodiler, elefanter, påfåglar, örnar och vatten buffalos! Vi såg säkert ett 20 tal elefanter som gick runt, chillade och badade! Detta var så otroligt häftigt och definitivt en av höjdpunkterna under resan! WOW

Uluwatu
Hanna en av tjejerna som vi träffade på hostelet i canggu som vi jag rest med i hela Bali bestämde sig för att fortsätta sin resa tillsammans med oss (För att vi är så jävla roliga). Sofia och Johan var iväg på en liten minisemester så klara Alex och Hanna åkte till uluwatu i två nätter. Inte visste vi att de skulle bli vår favorit på hela Bali. Vi hade tre hela dagar och alla spenderades på tre olika stränder. Vi var på dreamland beach, padang padang beach och pan tai padang padang beach. Kvällarna spenderades på single fin som är en riktig chill bar där man kan käka middag, dricka öl och lyssna på musik, ett riktigt after-beach ställe!
Efter ett jobbigt hejdå med Sofia åkte vi tre vidare till Kuta där vi skulle spendera vår sista natt i Bali. Vi bodde på ett grymt hostel som hette Captain goose där man fick laga sina egna pannkakor 24/7, väldigt bra för våra plånböcker!
Vi passade på att testa skygardens "all you can eat and drink bufé". Skygarden är Asiens största nattklubb och varje kväll har dom en megastor bufe med olika teman varje veckodag som varar mellan 5-9. Där får man äta så mycket så att man spricker och dricka allt man klarar i 4 timmar. Vissa åt för mycket och andra drack för mig men vi hade en sjukt rolig kväll ändå!

Presentation av Hanna Banana:
-Ålder: 21 men 11 i huvudet.
-Längd: Mellan Alex och Klara, perfekt för photoshoots.
-Äter helst: ALLT förutom indiskt
-Favorit uttryck: Älskar inte det
-Civilstatus: tillgänglig som fan

Vi ger uluwatu 9/10 soalar!
Om ni åker dit får ni absolut inte missa dreamland beach då vi tyckte att den va en av de vackraste stränderna på hela resan och sen inte missa single fin för att äta middag i solnedgången.

Vi ger kuta 6,5 soalar!
Vi spenderade bara en natt där så vi såg inte så jättemycket men vi gillade vårt hostel väldigt mycket och skygarden är verkligen någonting som man inte får missa!

Underbara Singel Finn!

En bättre burgare!

Lyckades ta oss upp till denna pool gratis, YESSS

Dreamland beach!

Sista middagen tillsammans <3

Yummie in My tummie!

Padang padang beach!

Värdens bästa vi

Stranden vid oss, pantai padang padang beach!

Love u

Boendet i Kuta!

Gosisar!

Dagen innan vi tog oss tilll gilli åkte Sofia för att äntligen möta upp Johan på flygplatsen! Som hon har längtat! Vi andra mötte upp Katrins 3 flamates ifrån Australien så nu blev vi ett gäng på 9 svenska bruttor. "Båtresan från helvetet" som Alex upplevde de tog oss hela vägen till den vackra ön efter några dödsögonblick. Efter att vi hade käkat en god middag tillsammans så checkade äntligen Jossan och Therese in i våra bungalows och vi blev ett ännu större svenskt tjejgäng! Vi hade 4 nätter på gilli och vi tyckte att de räckte gott och väl. Vi hade tyvärr mycket dåligt väder de första dagarna så vår upplevelse blev nog inte så bra som den kunnat blivit. Första dagen så hade vi ett otroligt roligt förkrök vid våra bungalows och de kom då ännu flera så vi blev nog sammanlagt 20 svenska tjejer som sjöng allsång och spelade massor med lekar. På kvällen drog vi ut till öns beer-Pong klubb och hade en grym kväll tillsammans.
Dagen efter hyrde vi cycklar och cycklade runt ön, vi hade då en väldigt härlig strand som vi spenderade dagen på. Var otroligt mysigt att bara få cykla runt på ön. Dagen därpå utnyttjade Jossan och klara sina dykarcert och drog iväg på morgonen med ett gäng för att dyka. Dyket var lätt de bästa för tjejerna på gili, Jossan och klara höll på att gå i taket när de återigen fick se sköldpaddor under ytan.
Vi ger Gilli Travangan 6/10 soalar!

Mysig och liten ö men det var böneutrop minst 5 gånger om dagen så vi fick inte särskilt mycket sömn. Det gick hästar på gatorna och hela ön kändes i allmänhet lite för oren för vår smak. Maten var inte heller lika bra som resten av Bali men annars var gilli ett jättebra backpackerställe med bra fest och även väldigt bra dykning.

Sofia var tyvärr fortfarande dålig i Singapore och kunde inte åka med det planet vi bokat. Denna gång stannade Alex med vårt hjärta! Och de kom 2 dagar senare!

Jossan hade innan vi ens påbörjat resan planerat in 1 månad i Indonesien tillsammans med hennes kompis Therese som hon bodde med i Australien. Så Klara och Jossan tog sällskap till flygplatsen där de träffade Therese. Tjejerna hoppade på ett flyg till Java medans Klara åkte till Bali själv.

På Bali checkade Klara in på ett hostel i Canggu med ett gäng tjejer som vi hängde med i Sydney! Världens härligaste brudar!! Dagarna spenderades på One Palm Hostel som var mer av en villa, vi var bara svenska tjejer som bodde där tillsammans med några andra killar från olika länder. Totalt var vi 15 svenska bruttor och vi hade verkligen så kul. Vi hade poolhäng, härliga bruncher, dag på stranden, roliga förfester, utgångar och filmmys kvällar tillsammans! Hotslet var riktigt härligt och de var de som styrde hostelts hem, riktigt mysigt!

Bästa med Canggu var nog Skatarklubben Pretty Poison som vi glömde ta bilder vid. Var en skatebar typ där det var en skatebord grop där de skatades hela kvällen och folk satt runt om och drack och kolla på eller dansade inne på dansgolvet. Sen blev vi även kära i Avocado café som har bästa luncherna! Och old mans där man kan käka mat, chill kröka och mot kvällarna blir det riktig fest! Även canguus market, som var som en super mysig utomhusfoodcourt!

Canggu får 7 av 10 soalar! ☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️
Världens mysigaste och finaste ställe! Smokat av underbar caféer med avokado mackor, sallader, smoothie bowls, perfekta ice latte och ekologiskt! Väldigt härlig stämning och atmosfär och väldigt chill! Vi trivdes väldigt bra här! Dock är stranden verkligen ingeting att ha så det drar ner betyget!

Tips: Bo på one Palm, ät på avokado café och festa och titta på skatearna vid pretty poision!

Efter Canggu drog vi till Seminyak med Katrin som vi reste med i Australien som äntligen kommit till Bali för 1 månads semester! Och med Hanna och Petra, två tjejer som vi bodde med tillsammans med på One Palm!

Vi spenderade 2 dagar i Seminyak och ena dagen regnade och den andra dagen var vi så bakis så vi höll på att dö så vi såg inte överdrivet mycket! Vi förälskade oss i ett café som heter revolver där vi åt båda dagarna! Sedan blev klubben i Seminyak en av vås favoriter, la favela! Hade två riktigt roliga kvällar där! Vi träffade även några svenskar killar och festade i deras villa som de hyrt! Och dagen efter mådde vi som förtjänat och låg bara vid hostel poolen.

Vi ger Seminyak 6,5 av 10 soalar! ☀️☀️☀️☀️☀️☀️
Vi hade oroligt roliga utekvällar på la favela och fantastiska bruncher på revolver!
Annars tyckte vi nog att det var härligare stämning i Canggu! Men hade säkert diggat det ännu mer om vi hunnit med beach cluben!

Vårt boende, One Palm!

Avocado café!

"Foodcourten"

Beach häng!

Sånna här frukostar har man saknat!!

Spraot precis vid hostelet!

Filmmyskväll på hostelet!

Härligaste tjejerna!!❤️

Vi har ärligt glömt ta en enda festbild här på Bali, kanske förklarar hur kul vi haft!

BÄSTA REVOLVER!!!

Singapore

Som många av er vet så insjuknade Sofia i dengue sista delen av Kambodja. Klara stannade därför kvar med Sofia på sjukhuset i Kambodja och de kom lite senare till Singapore, tyvärr var vår älskling även sjuk under Singapore.

Vi andra försökte njuta så mycket av den fantastiska staden som vi kunde fast vi var så otroligt ledsna över vår älskade Sofia!

Första dagen spenderades på Universal Studios. Vi blev helt ärligt som små barn igen och sprang runt höga på livet hela dagen. Hela stället var verkligen helt sjukt coolt uppbyggt och det kändes på flera ställen som man klev rakt in i sin favvofilm. Vi hade även värdens tur då det var toppen väder under hela dagen och det knappt var några folk där! Under våra kanske 15 åk så var det endast kö på 2 utav dem så vi kunde bara åka karusellerna och springa direkt upp och åka om och om igen! Våra favoriter blev: mumien, transformers och den stora berg och dalbanan! Vi var även på en vattenshow och Klara och Jossan hittade ännu engång under resan ett nytt drömyrke. De ska jobba med att köra vattenskoter på vattenshowarna på universals i Singapore just nu. På kvällen åkte vi China town och åt en god middag!

Dagen efter stannade Jossan inne med Sofia. Medans Alex och Klara åkte till Vivo city och shoppade lite för mycket för våra plånböckers bästa. Vi hade långa listor med saker som vi behövt köpa efter Kambodja, Vietnam, Laos och Thailand. Har inte ens kunnat köpa body lotion de senaste veckorna för exakt allt innehåller whitening, för alla asiater vill vara så vita som möjligt. Eller vettiga rakhyvlar, bra solkrämerna, håroljor och smink och liknade! Dock lyckades ju vi komma därifrån med flera påsar innehållande saker som inte fanns på listorna. Vi är riktigt bra på att hetsa varandra att köpa saker haha. Vi åkte dock senare till Orschad. Det köpcentrumet var mycket lyxigare och större och hade allt som fanns på Vivo city plus mycket mer, så vi rekommenderar alla som ska till Singapore att shoppa där istället!

Efter en lång shoppingdag åkte vi in till gardens by the bay. Där vi fick uppleva den fantastiska ljusshowen! Nästa gång vi åker till Singapore så ska vi definitift åka till Marina bay och ta ett glas på rooftopen, det såg så häftigt ut!

Vi ger nog Singapore som stad 10 av 10 om man har mycket pengar.
Sjukt trevligt folk som var så hjälpsamma och väldigt duktiga på engelska.
Väldigt god mat.
Den bästa tunnelbannan vi åkt!
Och det var så sjukt städat vart man än var! Fanns liksom inte ens ett tuggummi på gatan eller tunnalbanna. Om vi jämför med typ Kambodja där det var stora sophögar här och var.

Men vår upplevelse i Singapore blev inte som vi hade tänkt pågrund av omständigheter, men vi kommer lätt åka tillbaka så vi hinner med mera!!

Koh Rong var ett av våra absoluta favorit ställen på hela resan!
Vi spenderade dock bara 2 nätter där eftersom många säger att det är så lätt att bli magsjuk där, är tydligen någon bakterie i vattnet! Men såhär i efterhand hade vi kunnat stanna så mycket längre, det hade fan vart värt de om man blev magsjuk!

Första kvällen var vi på ett sjukt roligt pub crawl och träffade två underbara tjejer från Västerås! Som vi hängde med under vår tid på Koh Rong!

På Koh Rong hittade vi även den absolut finaste stranden på hela resan! LONG BEACH! Fanns även en annan strand på Koh Rong som heter 4K som även den är underbar! Och vi säger bara ÅK TILL KOH RONG SNARAST! Vi var nästan ensamma på hela Long beach som var flera kilometer lång! Men vi såg att de började bygga en brygga och lite resorts längst stranden! Så snart kommer det nog vara resorts och massa människor och skräpigt där! Skynda er dit!! Det var så paradis aktikt som man bara kan tänka sig! Sedan avslutade vi den dagen med att titta på solnedgången från vår taxi båt vid Long Beach vilket var helt magiskt!

Koh Rong får definitift 10/10 Soalar ☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️
Var sån härlig stämning, chill, härlig fest, finaste stränderna på hela resan! Gillade även att det faktikst var mycket folk som bodde där och barn som sprang omkring, olikt tex phi phi där det bara kändes som det var turister och hotell och inte att det var ett samhälle med skolor osv!
Koh Rong - Vi syns defintift igen!

Fanns en liten skola precis vid stranden som hade gratis engelska lektioner varje dag för barnen på ön! Var så mysigt att se och när man gick förbi hörde man alltid barn i kör som skrek fraser typ "My name is"

Från pub crawlen med underbara Elina och Lovisa!

Vi badade från båten i solnedgången samtidigt som musik spelades, så underbart!

Fina Lovisa!

När vi åkte till Kambodja var vi alla väldigt taggade på sol och bad och äntligen få tillbaka lite brun färg på kroppen.

Vi hade hört att man absolut var tvungna att boka boende innan man kom till Koh Rong Samloem. Så vi tog tag i saken och bokade ett boende, för första gången på hela resan. Vi hoppar på en taxi båt som skulle ta oss till vårt boende på ön! Efter vi lämnat paradis stranden var vi väldigt taggade på dessa dagar men när vi efter en lång båt resa i spö regnet och kommer fram till en fiskeby. Var humöret inte längre på topp. Efter en lång utläggning inleddes expedition Stockholms fittor.
Sofia och Jossan betalde en båt tillbaka till paradis stranden och började leta boende där. Efter ett tag ringer de Klara och Alex och säger att de hittat ett drömmigt boende på stranden. Trots vi betalat boende där vi var och betalat båt ditt så betalde vi båt tillbaka och betalde ett till boende för natten, för stranden var finare där borta, riktiga Stockholms fittor.

Men där trivdes vi hur bra som helst och spenderade 4 dagar med bara sol, bad och god mat! Det var en riktig paradis ö, det finns inga vägar, ingen trafik och framför allt inga tutor. Underbart!

Vi ger Koh Rong samolem 10/10 soalar! Finns nog få sådana här riktigt bevarade paradis kvar.
☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️

Vår fina bungalow!

När vi åkte båt tillbaka och bete oss som Stockholms fittor!

Finaste hotellet som vi ofta gick och käka lunch på!

Vi tog en buss från ho chi minh som skulle ta oss till phenom phen, Kambodjas huvudstad! Väll där tänkte vi spendera 1 natt och hinna med att se Killing Fields och S-21. Det var som vanligt en skumpig bussresa och lite nervöst vid gränsen då alla fick lite olika instruktioner.

Vi alla visste egentligen ganska lite om det kambodjanska inbördes kriget. Och det är alldeles för svårt för oss att kunna förklara det med ord. Det är så ofattbart det är något som har hänt så nyligen. Många kambodianer vi träffar nu levde under denna tid och det är så brutalt ofattbart och sjukt att det var mer än 1/4 av befolkningen som dog under endast 5 år, och på det brutala sättet som det utfördes på. Detta är verkligen någonting man måste se med sina egna ögon!
Vi besökte både Killing fileds som var en plats ditt många Kambodjaner togs för att dö och även till S-21 som var ett fängelse men som endast 12 personer kunde lämna levande. Båda 2 ansåg vi var otroligt viktiga att se och denna dag blev en tung dag för oss.

Klara: Vietnam var verkligen det bästa landet hittills enligt mig!! Och det är det eftersom Vietnam has it all!! För det första så är deras mat i världsklass! Vi har nog aldrig pratat så mycket mat som vi gjorde under tiden i Vietnam! Så mycket nya roliga maträtter, kryddor, frukter och smaker. Varje gång vi kom till ett nytt ställe eller stad i Vietnam så kändes det helt ärligt som att man hade kommit till ett nytt land! För varje ställe är så olikt! Allt från att det är höga berg och dimmigt och ut som man är med i pirates of the Caribbean, till världens mest fartfyllda asiatiska stor stad med nyånskylyar och lika många moppar som det bor i hela Sverige, till milslånga sandstränder, eller upp i bergen där naturen nästan liknar Sverige till en stor öken! JA VIETNAM HAR ALLT! Det är även det billigaste landet vi vart på på resan så man får mycket för pengarna! Jag har vart i Vietnam förut, med familjen! Men jag känner fortfarande att jag vill se mer utav Vietnam!! Jag ger Vietnam garanterat 10/10 soalar!

Sofia: Vietnam. Jag vet knappt vad jag ska säga om detta land. Det krossade mina redan höga förväntningar och var precis så underbart och härligt som man bara kan drömma om. Jag åt inte en enda maträtt jag inte tyckte om och fick testa på så många nya goda rätter och roliga smaker. Att naturen var bland det vackraste jag sett och att folket var så vänligt gjorde saken bara ännu bättre. Nu i efterhand hade jag valt att ha en månad i Vietnam istället för en månad i Thailand, men det är lätt att vara efterklok. Men vet ni vad det bästa är? Att man kan åka tillbaka. Jag vill gärna åka till Sapa och vandra i norra Vietnam och jag vill till Phu Quoc och sola och bada. Sen måste jag tillbaka till Hoi An, så är det bara. Jag kan lätt säga att Vietnam slår sig in på topp 3 listan över mina favoritländer för det var helt enkelt så himla bra!

Alex: Vietnam. Älskade Vietnam! Här behövde vi garanterat mer tid än vad vi hade planerat. Två veckor på dessa ställen var på tok för lite.
Mina förväntningar var väldigt låga av någon anledning men detta land toppade resans alla ställen. Heeelt klart resans bästa mat hittar ni här, el perfecto hade jag tillochmed kunnat uttrycka mig! Fruit spring rolls säger jag bara, @klaralindberg du vet precis vad jag menar.
Om ni åker till Hoi an så sy upp kläder, här gick vi alla loco, lätt lärt. Gå också på en matlagningskurs eller bo på sunflower hotel som levererade en magisk frukostbufé.
Om ni vill uppleva mer partygator åk till Ho chi minh, dansa på gatorna mellan alla fantastiska skyskrapor med en drink i handen. Jag kan nog sträcka mig till att detta land är favoriten hittills.
Vietnam har verkligen allt och lite till, nästa gång kommer jag stanna betydligt längre!

Jossans åsikter
Viet- mat nam- land, matens land, det beskriver verkligen det här landet helt perfekt. Nu vet jag i och för sig inte om Viet betyder mat, och inte om nam betyder land heller för den delen. Men det skulle verkligen varit passande. Dock har landet faktiskt såååå mycket mer än bara sjukt god mat. Från det extremt vackra vyerna i norr, ner till härliga och karaktäristiska städer längs kusten och stränder och hav nere i söder. Ja här finns verkligen något för alla och man kan spendera allt från en vecka här och bara stanna på något ställe, eller vara här i flera månader och verkligen upptäcka alla hörn av detta underbara land. Jag kan nog faktiskt sträcka mig och säga att Vietnam är mitt favoritland av de vi har besökt hittills. Åk hit och upplev själv för det är otroligt svårt att lyckas förklara hur bra det är här!