• GLOSSYBOX

    "Letar du efter mascara, nagellack eller foundation som passar dig? Med GLOSSYBOX kan du prova det b…"

  • THE BALM - NUDE TUDE

    "The balm's palett nude tude är fantastiska skuggor och passar till vardags och fest. Min absoluta f…"

  • HISS ELLER DISS?

    "Måste verkligen hissa dessa! Otroligt fina och det är verkligen must-have-this! MARY-LOU MANIZER De…"

View tracker
Inspiration, Skönhetstips

Torr vinterluft leder till torr hy – det är ett som är säkert oavsett vilken hudtyp du har. Många frågar sig samtidigt hur aknebesvären kan bestå när hyn bli torrare? Och hur man ska kunna handskas med aknen utan att förstöra torr och känslig hy ännu mer?

Att hitta ett sätt att ta hand om hyn under vinterhalvåret är svårt men inte omöjligt. Här är 6 superviktiga tips att börja med.

1. Lär dig vilken hudtyp du har
För vissa personer med annars väldigt fet hy kan den torra vinterluften innebära att aknen blir bättre medan det för andra istället resulterar i en torr och irriterad hy. Oavsett vilken hudtyp du har så kommer hyn att bli betydligt torrare under vinterhalvåret men det är fortfarande a & o att ta reda på hur just din hy reagerar för att du ska kunna behandla den rätt.

2. Se upp för anti-akneprodukter
Som de flesta av er säkert redan vet så kan anti-akneprodukter vara oerhört uttorkande i sig, därför är det ganska logiskt att man under torra vinterhalvåret inte behöver ösa på lika mycket. Om du har en produkt som torkar ut din hy och som du tycker fungerar bra så behöver du inte sluta helt men försök att använda den varannan dag istället för varje dag under denna period.

3. Fortsätt att återfukta!
Du kanske upplever att det känns som om du kväver huden (och täpper till porerna) om du smörjer på en rik fuktighetskräm, men då känner du fel. Det är alltid viktigt att återfukta huden, extra viktigt under vinterhalvåret!
– Leta särskilt efter ämnena Jojoba och Zink i dina hudvårdsprodukter.
Jojoba hjälper hyn att kontrollera pormaskar, medan zink håller huden balanserad och förhindrar den från att överproducera olja.

4. Ge ditt ansikte mini-massage
Många tar på sina hudvårdsprodukter utan att egentligen tänka på HUR de gör det. En produkt vill man ju verkligen ska verka inne i huden och det är därför viktigt att du ser till att den får göra det. Genom att ge sig själv en mini-massage när man tar på en produkt ser du till att den kommer in hyn plus att du sätter igång det lymfatiska systemet, ett nätverk av kärl som leder till blodet. Ett trögt lymfatiskt system orsakar akne, finnar och tråkig, torr hud så detta vill du hålla igång väl!

5. Exfoliera varsamt
Om du får extra känslig hy under vintern (sveda och flammig) ska du exfoliera med en mjölksyrabaserad peeling. Om du endast blir torr i huden ska du satsa på en peeling med fruktsyra. Fråga en hudterapeut, i butiken eller på apoteket huruvida peelingen du tänk köpa innehåller dessa syror.

6. Använd ansiktsmask
En ansiktsmask kan ge huden en riktigt boost. Under vinterhalvåret när du ändå befinner dig mycket inomhus i myskläder är det perfekt tid för att använda ansiktsmasker. Investera i en riktigt bra ansiktsmask som innehåller viktiga ämnen och som rengör på djupet.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker
Inspiration, Läsvärt, Tankar

Utmattningssyndrom ökar lavinartat i landet och i dag är vi mer sjukskrivna än någonsin. Det är därför hög tid att börja stressa ner, ta ett djupt andetag och aktivt börja jobba för att förebygga negativ stress som på sikt kan leda till utmattning.

1. Sluta sträva efter perfektion
De flesta som går in i väggen är högpresterande personer som ofta är mitt i karriären. Gemensamt handlar det ofta om ambitiösa perfektionister som tar på sig för mycket ansvar på jobbet – och hemma. Den här punkten är först i listan av en orsak, det är nämligen livsviktigt att sluta sträva efter perfektion och börja nöja sig med ”bra nog”!

2. Strukturera om din vardag
Vill du få mer energi på vardagen och på jobbet kan det vara bra att bryta gamla mönster och strukturera om din dag. Ta dig lite tid och klura ut vilka arbetsuppgifter du tycker är roligast och som ger dig mest energi.

Därefter planerar du in när du ska utföra dessa för att hålla den positiva energin jämn under arbetsdagen. Ett förslag är att börja morgonen med en uppgift som du gillar och tycker är kul för att få en bra start på dagen.

3. Sätt upp hälsosamma och realistiska mål
Att känna hopplöshet är vanligt när du är eller börjar bli utmattad. Nu behöver du handfasta mål. Realistiska (och hälsosamma) sådana kan vara dagliga promenader till och från jobbet eller ett löfte att du inte ska fortsätta jobba över – varje gång chefen frågar utan börja våga säga nej. Belöna dig själv när du fullföljt ditt mål.

4. Planera in daglig motion
Det är ingen slump att läkare ordinerar motion och promenader till personer som blivit utmattade. En promenad på minst 15 minuter om dagen kommer nämligen med en rad hälsofördelar.

En långsam promenad på 15 minuter efter lunchen ger en mätbar effekt. ­Motionen sänker blodsockret och minskar insulinpåslaget vilket är bra för hälsan och främjar viktminskning.

5. Skapa utrymme för egentid
Försök hitta tillbaka till gnistan genom att investera tid – i dig själv. Det kan vara allt ifrån att planera in ett par timmar i veckan för att läsa en bok, måla en tavla eller ta en skön joggingrunda i skogen.

6. Prioritera din sömn
Det kan vara lättare sagt än gjort men faktum är att sömnen har stor betydelse för din generella hälsa då sömnbrist kan resultera i sämre humör, nedsatt immunförsvar och andra otrevligheter.

7. Se över din kost
Din kropp och hjärna är i stort behov av energirik kost i form av bra mat för att orka och fungera i vardagen. Försök skapa en medvetenhet kring din kost och ta aktiva val för att ge din kropp det den behöver.

8. Skapa återhämtningsritualer
Planera in små pauser med återhämtning varje dag. Det kan handla om ett par minuter i timmen då du ställer dig upp från kontorsstolen och fokuserar på din andning eller går ut och tar en nypa frisk luft.

9. Gör en förändring
Känner du dig oinspirerad, trött och less i stort sett varje dag på ditt jobb? Då kan det vara hög tid för en förändring. Ett tips kan vara att testa att omstrukturera din vardag först (punkt 2) men hjälper inte det så kan du vara i behov av att helt enkelt söka dig bort och göra något annat.

10. Sök professionell hjälp
Var inte rädd att söka hjälp för att må bättre! Det spelar ingen roll om det handlar om samtal med en kurator, psykolog eller en läkare.

Känner man sig bara stressad kan bland annat motion hjälpa men har det utvecklats till utmattningssyndrom kan man oftast inte tänka klart eller fokusera. Därför kan det vara svårt att ta sig ur situationen på egen hand.

Likes

Comments

View tracker

Träna det du gillar! Jag har sagt det förut och jag säger det igen för det är otroligt viktigt. Tycker du inte träningen är rolig kommer du förr eller senare lägga av. Testa runt bland olika träningsformer för att hitta din favorit.

Lägg träningen på en rimlig nivå. En nivå som ska vara anpassad för dig och ditt liv. Hur många gånger i veckan har du tid att träna? När passar det bäst? Planera din träning och ta dig inte vatten över huvudet. Kan du träna två gånger i veckan är det jättebra! Satsa inte på fem om det inte känns rimligt just nu, då blir du bara besviken på dig själv. Bli istället glad om du någon vecka får till ett extra träningspass.

Varför tränar du? Att veta varför just DU går och tränar kan ge en extra spark i baken de dagar då motivationen tryter. Har du mål med din träning blir det lättare att genomföra även jobbiga träningspass.

Skriv upp tydliga mål och delmål. När du vet varför du tränar, skriv upp tydliga mål som känns roliga att kämpa mot. En kanske blir motiverad av att bestämma sig för att om tre månader ska jag kunna göra 10 armhävningar på tå, en annan vill kunna leka med sina barn utan att bli andfådd. När du når ett mål, belöna dig själv! Kanske nya träningskläder eller ett spabesök?

Gör något oväntat. Gå inte i samma banor hela tiden. Det blir tråkigt. Träning kräver variation för att vara bra och förutom att bara justera vikter, repetitioner eller längd på intervaller, testa en ny sport, gå en kurs i simhopp! Vad som helst, bara för att testa något annat och hitta ny glädje i sportandet.

Bra kläder och skor! Det är skönare att träna i anpassade kläder som är gjorda för träning. Det finns bra plagg i olika prisklasser. Skorna skulle jag dock satsa lite mer på och inte köpa första billiga paret. Testa olika modeller i affären, prata med expediten och berätta vad du ska träna så får du råd på vägen.

Träna tillsammans. Träna med en kompis, kollega eller partner. Har du ingen du kan träna med, kanske finns det någon som du brukar träffa på gymmet. Våga ta kontakt och fråga om ni ska träna tillsammans. Ni lär er av varandra och motiveras av varandras träning.

Musik, bloggar, tidningar, appar. Hitta det som kan motivera dig att träna. Det finns massor av inspiration att få gratis eller till en låg kostnad.

Tänk inte så mycket – bara kör! Ibland analyserar vi väldigt mycket ”ska jag träna idag, ska jag inte” fram och tillbaka. Kanske har det varit en stressig dag och vi är lite trötta. Då kan det vara bra att bara säga till sig själv ”nej, jag har bestämt att jag ska träna – nu gör jag det”. Undantaget är såklart om du känner dig sjuk/hängig, men annars, bort med latheten och gå och träna.

Plocka fram den sköna känslan. Den känsla som kommer efter ett fantastiskt träningspass. Visualisera den känslan och kom ihåg att om en timme kan du känna precis så. Bara du går och tränar nu!

Likes

Comments

Inspiration, Personligt, 2017

Är du en sån som alltid har tusen nyårslöften och oftast brukar bryta dem efter en vecka? Samma sak upprepar sig år efter år. Fram tills nu. Här kommer 10 nyårslöften du kommer klara av att hålla (ja, i alla fall i mer än en vecka).

Problemet med många av våra nyårslöften är att de inte är konkreta. Som till exempel de här minst sagt välbekanta löftena: ”ta tag i din karriär”, ”äta nyttigt” och ”komma i form”. Löftena handlar ofta också om att göra stora förändringar i våra liv vilket gör att de känns jobbiga att ta tag i och att bryta. Satsa därför på löften du faktiskt kan hålla innan du ger dig på dem som ska förändra ditt liv.

1. Bjud över dina vänner på middag
Spendera tid med dina nära och kära och bjud över dem på en mysig middag. Laga någonting gott och bara prata med dina vänner. Det finns ingenting som ger sån energi som att umgås med vänner.

2. Ta upp kontakten med en vän du glidit ifrån
Detta kan kännas jobbigt, men du behöver inte ringa personen ifråga. Skriv ett meddelande på Facebook eller skicka ett sms, du kommer må så bra när du har gjort det.

3. Läs en bok
Du behöver inte börja läsa varje dag och plöja igenom mängder av böcker. Det räcker med att du tar dig igenom en bok i år. Vem vet, du kanske läser ut den mycket snabbare och får mersmak? En bok är bättre än ingen bok.

4. Planera en resa
Året kommer kännas så mycket peppigare om du planerar en härlig resa. Det behöver inte vara en lyxig resa till Maldiverna utan det kan räcka med en weekend i Göteborg. Bara det är ett miljöombyte.

5. Släng trasiga och urtvättade underkläder
Nytt år nya underkläder som man brukar säga. Ta tag i underklädeslådan och släng ut de trasiga, noppriga och slappa trosorna. Passa även på att slänga ut den där behån som skaver men är sjukt fin. Bort, bort, bort. Unna dig sedan nya fina underkläder. En liten sak som kommer få dig att känna dig lite gladare.

6. Drick ett glas vatten varje dag
Perfekt för att få i dig tillräckligt med vätska. Du dricker säkert redan ett glas om dagen utan att veta om det. Så bra.

7. Le åt alla du möter
Ett leende smittar och får dig att bli bättre humör. Så genom att le åt människor du möter så får du dem att bli på bättre humör. Är det någonting vi behöver i den här världen så är det glada människor. Så ut och le med dig!

8. Gör någonting snällt varje dag
Ha som mål att försöka göra någonting snällt mot en annan människa varje dag. Det kan handla om att hämta något åt en kollega, ta disken eller hjälpa någon. Det spelar ingen roll hur stort och litet det är, allt räknas.

9. Ring dina vänner
Du pratar säkert ofta med dina vänner, men det är förmodligen endast via sms eller i en chatt. Ta dig tid och slå dina vänner en signal. Det är faktiskt betydligt mer givande att prata med dem i telefon än på sms.

10. Ha en myskväll i veckan
Unna dig själv en kväll i veckan där du inte gör någonting. Ligg i soffan, titta på en film och ät någonting gott. Vi lever i ett stressat samhälle och vi måste lära oss att slappna av och framförallt inte få dåligt samvete över det.

Likes

Comments

Samarbete, Skönhetstips, Julen 2016

Har ni hört om Secrets.se ? I love that site!
De har grymt smink till priser som passar alla plånböcker!
Och just nu håller de på att rensa lagret och ska byta ut HELA sortimentet för att ta in märken som NYX, Bare Minerals, Real Techniqe och Milani.
Självklart finns de redan att köpa till fina priser! Helt perfekt nu till jul att köpa smink av bra kvalitet i julklapp till syster, flickvän eller dig själv?! 😍

1. HÄR // 2. HÄR // 3. HÄR // 4. HÄR // 5. R

1. HÄR // 2. HÄR

De har även fina giftboxs, som kommer fint inslaget! På bilden i mitten är en giftbox till choklad älskaren! Allt doftar choklad! Och vad är bättre än choklad? 😏

Inlägget är i samarbet med Secrets.se !

Likes

Comments

Inspiration, Mode

Det har blivit hög tid att klicka hem nyårsoutfiten och i år sparar vi inte in på gnistrande detaljer och lyxiga materialval. Sammet, siden och paljett höjer den festliga faktorn och här listar jag elva nyårsfavoriter att bli snyggast på festen med.

1. HÄR // 2. HÄR

3. HÄR // 4. HÄR

5. HÄR // 6. HÄR

8. HÄR // 9. HÄR

10. HÄR // 11. HÄR

Likes

Comments

Inspiration, Recept

Hetaste hälsolunch-trenden just nu serveras i skålar. Det ploppar upp massor av nya snabbmatsställen med poké och sushi bowls och vegetariska buddha bowls. Men du kan såklart lika gärna göra din egen variant, här är en snabb guide till hur du lägger upp din perfekta lunch-skål.

Nej, poké bowls har trots namnet inget med sommarens spelhysteri att göra utan är från början en hawaiiansk snabbmatsrätt med influenser från Japan. Poké (som uttalas poh-kay) är enkelt förklarat små bitar av rå fisk med olika smaksättningar som serveras i en skål med ljummet ris och tillbehör som avokado, kimchi och nötter.

Men skålen måste inte fyllas med rå fisk utan går såklart att göras vegetarisk också (då kallas de ofta för buddha eller kort och gott veggie bowls). Du kan fylla den med allt möjligt gott. Grunda med råa eller lättkokta mörkgröna blad och fyll sedan på med protein, fett, mer grönsaker och en smakrik och gärna lite krispig topping. Här är ingredienserna du behöver för en matig lunchskål:

Gröna blad: Spenat, grönkål, ruccola, mangold, romansallad, rödbetsblad, etc.

Protein: Bönor, linser, quinoa (protein och kolhydrater), hampa- och chiafrön, nötter/frön (fulladdat med växtbaserat protein), hög-kvalitativt animaliskt protein som ägg och fisk, etc.

Hälsosamt fett: Avokado, olivolja, oliver, nötter, frön, hampafrön, kokosolja, etc.

Grönsaker: Morötter, paprika, gurka, zucchini, sockerärter, rädisor, gröna bönor, broccoli, blomkål, etc.

Kolhydrater: Sötpotatis, quinoa, rå- och vildris, bönor, och ärter, etc.

Frukt: Jordgubbar, melon, päron, äpple, hallon, etc.

Topping: Fermenterade grönsaker som kimchi eller surkål, egengjord dressing, hummus, äppelcidervinäger, nypressad citronjuice, nötter och frön, etc.

Testa någon av de här goda kombinationerna!

1. Spenat, quinoa, svarta bönor, tomater, avokado, limejuice, jordgubbssalsa (blanda tärnade jordgubbar med hackad persilja och mynta, hackad schalottenlök, en skvätt olivolja, pressad citron, flingsalt och peppar)

3. Ruccola, rå salmalax, olivolja, avokado, tomater, gurka, rödlök och basilikapesto

2. Sesampanerad lax, riven rödbeta med pumpakärnor, tomat med havssalt, broccoli med hampafrön eller glasnudlar med chiliflakes.

Likes

Comments

Inspiration, Julen 2016

Vad ska man ge en tjej i julklapp? Tjejer, i synnerhet tonårstjejer, är faktiskt bland det svåraste som finns att köpa julklappar till. Några fina och säkra julklappstips till tjejen är parfym, presentkort och smycken.

Här har ni i alla fall lite tips på vägen! Skulle jag få detta i julklapp skulle jag vara super lycklig, haha.
Allting finns på Zalando.se och såklart har jag länkat allt under inlägget för enkelhetens skull!

Likes

Comments

Inspiration, 2017

Du kanske skakar på huvudet åt dem nu – men vänta bara! Snart sitter du också med en poké bowl med blomkålsris och en kopp matchate istället för kaffe. Många av de kommande hälsotrenderna har vi redan stött på i år och de spås bli riktigt stora efter årsskiftet.
Här listar jag sju hälsotrender inom mat som kommer att bli stora (eller ännu större) 2017.

”Climatarian”

En kosthållning med ett tydligt miljötänk som inkluderar att äta lokalproducerad mat (för att minska transportsträckorna), att välja fläsk och kyckling istället för nötkött och lamm (för att begränsa gasutsläppen) och att använda varje del av en råvara (frukternas kärnhus och kanterna på osten) för att minska matsvinnet. Dan Barber på restaurangen Blue Hill i New York och Douglas McMaster på Silo i Brighton, världens första ”Zero Waste restaurant”, är några av de viktiga företrädarna för trenden, som även kan ses på andra restauranger (Amass i Köpenhamn är ett exempel).

Konservburken får tumme upp

En trend som går hand i hand med climatarian-tänket eftersom ett stort problem med färskvaror är att de inte håller så länge och måste slängas. Därför märks nu en ökad popularitet för traditionella konserveringsmetoder på menyerna. ”Preserve” handlar både om hur man får råvaror att hålla länge och hur konserveringsteknikerna kan skapa unika smaker och texturer. På restauranger som Santina’s i New York kan du till exempel beställa in fiskcharkuterier.

Kött utan djur

Ett annat stort (och viktigt!) område är att ersätta animaliska proteiner med vegetabiliska varianter. Det finns redan mjölk utan ko, kött utan djur och majonnäs utan ägg. Våren 2016 lanserades en hamburgare gjord på växter med hemoglobin (ett protein som finns i röda blodkroppar hos människor och många djur), som gör att den faktiskt smakar kött. Att vara flexitarian eller ”reducetarian”, där man drar ner på sin köttkonsumtion (utan att vara helvegetarian), blir också allt mer vanligt.

Ännu mer grönt

Grönsaker fortsätter att ta plats på menyerna. Nu säljs de under namn som hittills har förknippas med kött, till exempel ”adzuki bacon”, ”fennel sausage”, ”cauliflower steak” och ”coconut bacon”. Grönsaker kan även drickas! Efter juicetrenden (som inte längre känns lika het) kommer nu soppor, serverade i flaskor så att de enkelt kan konsumeras på språng. Mindre socker, mer fibrer, bättre näring.

Matcha-magi

Det gröna teet från Japan har länge hyllats för sina hälsosamma superegenskaper tack vare att det är proppfullt med antioxidanter och klorofyll. Enligt Google Trends data så är intresset för hälsodrycken stort i USA, men även här i Sverige börjar den bli riktigt trendigt och nästa år kommer matchaboostade teer, glass, godis och maträtter att peaka ännu mer. Men hur skiljer sig matcha från vanligt grönt te? Nyckeln är att det kommer i pulverform.

– När du dricker traditionellt grönt te så dricker du ett avkok av tebladen. Med matchate dricker du i stället ett pulver där tebladen har mixats med vatten. Det gör att matchan ger en mer kraftfull mängd av både koffein och antioxidanter än vanligt grönt te.

Fisk i skål

För att skapa en bättre balans i haven har världens kockelit samlats runt ett manifest för att popularisera ett bredare register av fisksorter, så att det inte bara är ett fåtal arter som hamnar på menyn (då oftast de stora rovfiskarna). Det ökade intresset för fisk skapar även nya maträttstrender. Fisk, i kombination med äta-allting-i-skålar-trenden, utgör grunden i hypade snabbmatsrätten poké bowl. Poké (som uttalas poh-kay) är små bitar av rå fisk med olika smaksättningar som serveras i en skål med ljummet ris och tillbehör som avokado, kimchi, sjögrässallad och nötter. Den här hawaiianska rätten, med japanska influenser, är väletablerad i USA och börjar nu sprida sig i Sverige.

Blomkål i stället för ris

Även här talar Google Trends sitt tydliga språk, blomkålsrisets popularitet går spikrakt uppåt! Lågt kolhydratsinnehåll, spannmålsfritt och näringsrikt, blomkålsriset ger det vanliga vita riset en rejäl match. Du fixar det enkelt genom att bryta blomkålen i små buketter och mixa i matberedaren till en fin ris-liknande konsistens. Det går också bra att använda rivjärn. Ät som det är eller koka (någon minut räcker) i en kastrull med lättsaltat vatten. Andra ris- och pasta-substitut är också fortsatt populära.

Likes

Comments

Bilder, Inspiration, Mode, 2017

Har du börjat tröttna på marmor och mässing men vet inte riktigt vad du ska sikta in dig på nu?

Redan i år har naturen börjat leta sig in i våra hem med obehandlat trä och jordnära nyanser. I år har vi även, sakta med säkert, tagit steget och börjat lämna det klassiska vita skandinaviska bakom oss. Grått, blått och dovt har varit ledorden under 2016. Det dova och jordiga kommer följa med oss in i nästa år men det blåa som dominerat 2016 kommer inte vara ensam på tronen.

Nästa år lämnas det vita bakom och då ska det satsas mer på en bohemisk look. Med inspitation av Marocko, mellanöstern och Indien. Satsa mycket på textilier och personliga detaljer.

Länge har många älskat stora gröna växter, men nästa år får du gömma undan de. Nu är det nämligen trend att ha små terrarium. Lätta att sköta och fina att titta på.

Det blåa har dominerat under 2016 och det ser inte ut att försvinna under 2017. Däremot får färgen sällskap av grönt. Färgpaletten är inspirerad av havet och skogen. Det blåa får gärna dra åt det turkosa och det gröna lite mossiga.
Allt vi sett i år i blått kommer vi nästa år att få se i grönt. Tänk er en mörkgrön sammetsoffa, så fint.

I år började många att långsamt måla över vita väggar till grå och blå nyanser. 2017 fortsätter man med att måla över det vita och färgerna går i jordiga och dova pasteller. Smutsig rosa, beige, grönt och mullvad är väldigt poppis.

2017 är året för dig som älskar lyx och härliga material. Det fortsätter att överösas med sammet på både möbler och textilier.
I övrigt kommer vi också få se mycket satin och siden. Det kan brytas av med en filt, betong och flanell.

Naturen fortsätter att inspirera. Med obehandlat trä, fårskinn, fuskpäls och betong. Det är naturliga material som grått och vitt som är nyckelordet.

Likes

Comments