View tracker

Det är svårt att hålla reda på dagarna. Snart är det två veckor sedan jag startade med tabletterna. Jag är väldigt torr på och kring näsan. Allt smink krackelerar. Har fått massa finnar, både innebrännare och små, gula på just hakan (som varit mitt största problemområde). Läpparna är torra och på överläppen fjällar jag så mycket att det ser ut som mustasch. Det kan låta roligt men tro mig - det är det inte. Huvudvärken har lättat, vilket är skönt, men har fått ett otroligt tryck över bröstet då och då. Mamma tror det är panikångest.

Hur som helst är hela situationen väldigt jobbig. Snart börjar jag universitetet och jag vill kunna sminka mig utan att ansiktet bokstavligt talat faller sönder, och varje timme ploppar det upp en ny finne, både på bröst, rygg och framför allt i ansiktet. Usch, vill att allt ska vara över nu. Kan inte göra de sakerna jag vill på grund av osäkerheten över mitt utseende. Det är en så fruktansvärd känsla som jag hoppas att tabletterna slutligen kan påverka lite till det positiva.

Puss,

E.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Idag är det julafton och en vecka sedan jag startade med tabeltterna. Det är även första dagen jag verkligen känner av biverkningarna. Min hårbotten bränns när jag tvättar eller borstar håret, armarna kliar (tror det kan vara eksem), huden kring näsan är sprucken samt att det är småfjäll i nästan hela ansiktet. Jag försökte skrubba bort det, men det gjorde så ont på huden. Man ser att den är mycket ömtåligare och tunnare än tidigare. Jag har även fått massa pormaskar på och runt näsan, vilket jag inte haft innan. Det känns som att Iso trycker ut allt som legat under och väntat, haha. 

Äsch, detta ska nog gå bra. Bara den jobbiga, tryckande huvudvärken kan försvinna snart!

God jul på er. 

Puss, 

E.

Likes

Comments

View tracker

​Skönt att med hjälp av bloggen hålla koll på dagarna!

Kort uppdatering: Jag börjar bli torrare i ansiktet. Huden på halsen kliar, huden kring näsan spricker och det är svårt att sminka sig utan att det flagnar. Jag har fortfarande lätt, men irriterande, huvudvärk. I övrigt: glad att jag snart blir av med skiten och tacksam över att det inte kommit ett urbrott av finnar som verkar göra för många i början. Hoppas att jag klarar mig undan det. 

Puss

E

Likes

Comments

Hej!

Jag börjar bli torr i ansiktet nu, men jag vet inte om det beror på tabletterna eller den torra vinterluften. Den konstanta huvudvärken tror jag dock är medicinens julklapp till mig, och jag önskar att jag inte fått den. Det är en hela tiden pågående värk som bara ligger och trycker. Jag har även märkt av fler finnar, speciellt sådana där som gör ont vid läppen och hakan. Det kommer vara så härligt att slippa oroa sig för det när man vaknar på morgonen om några månader. 

Jag är väldigt ledsen väldigt ofta, men det är för att allt händer på samma gång i livet. Varför har jag inte fått isotretinoin utskrivit innan? Det är en fråga jag ställt mig sedan jag fick den utskriven. Läkarna på vårdcentralen som skrev ut kräm efter kräm - de har inte varit till någon nytta, och de har tagit så mycket värdefull tid av mitt liv. Det känns som att jag slösat bort hela min ungdom på att tycka jag är äcklig och ful. Inte vågat visa mig, inte haft kul om jag skulle ha visat mig. Om jag fått rätt hjälp tidigare hade inte den tiden gått förlorad på samma sätt. Tid jag aldrig får tillbaka. Detta kommande halvår skulle vara det härligaste i mitt liv, men nu är det bara en transportsträcka till en självkänsla och ett självförtroende, hoppas jag. Mitt tips är verkligen att ringa direkt in till hud-avledningen på sjukhuset, så att ni får hjälp bättre, fortare och så att ni hinner leva. 

Bitter är jag inte, men väldigt trött. På allt. Det känns tråkigt att det bara gått fyra dagar och att det är så lång tid kvar tills man kan få börja längta efter något kul. Jag känner mig lite ensam.

Puss,

E.

Likes

Comments

Idag tog jag min tredje och fjärde tablett. Ni anar inte hur mycket jag längtar tills jag får skriva: SISTA TABLETTEN TAGEN!

Jag väger cirka 45 kg och tar två tabletter varje dag med 20 mg i varje. 40 mg varje dag, med andra ord. Jag är glad att jag har fått börja med den dosen direkt, så slipper jag dra ut på tiden. Hoppas jag klarar mig från biverkningarna ändå. Idag har jag ont i magen och är väldigt yr. Jag har ingen aning om det beror på tabletterna, men det tar nog ett tag för kroppen att vänja sig. 

Eftersom tabletterna helst ska tas på morgonen och måste tas i samband med mat, så har jag tvingats börja äta frukost. Det är bara andra dagen och jag är redan fruktansvärt trött på det. Vad äter man ens till frukost som inte känns som att det växer i halsen?? Äsch, jag vänjer mig nog. Mamma är glad att jag äter på morgonen, så någon av oss är nöjd åtminstone, haha!

Kram, 

E

Likes

Comments

Jag har väntat och oroat mig inför den här dagen, men mest längtat. Längtat efter att få börja min resa mot en hy jag känner mig bekväm i. Idag tillåts jag inte känna så.

Allt började ordentligt i tvåan på gymnasiet och sedan dess har jag plöjt igenom apotek och vårdcentral efter krämer och tabletter. Basiron, Duac och två år med Tetracyklin. Jag minns inte ens allt vad jag använt. Tetracyklin var min räddning och gjorde mig hy i princip felfri under åren jag åt dem, men i somras kom det tillbaka och har inte försvunnit. Efter sommarens utbrott har jag även fått många ärr på hakan, och det är en stor anledning till varför jag äntligen fick Isotretinoin Ebb utskrivet. Det är en starkare medicin än vad jag trodde och biverkningarna är fler och allvarligare. Alla som tar den blir väldigt torra och det tycker jag, redan innan medicin hunnit verka, kommer bli jobbigt. Självmordstankar och depression är de dokumenterade biverkningarna som skrämmer mig mest, men jag hoppas jag får må bra under dessa sex, förhoppningsvis fyra, månaderna. 

Jag hade inte en tanke på att starta en blogg tidigare, men jag har läst många andra som har skrivit om sin resa och det har lugnat och hjälpt mig mycket, så jag hoppas att mina ord kan skänka någon annan klarhet i sina tankar och sin oro. Kommentera gärna dina erfarenheter och tips, eller ställ din fråga som du undrar över. Vi kan ju hjälpa varandra i kommentarsfältet, förhoppningsvis.


Vi är snart tillbaka till de vi var, innan acnen gjorde oss osäkra. 

Jag är snart tillbaka. 

Snart tillbaka.

Kramar,

E

Likes

Comments