Jeg har fått en del spørsmål angående hockey karrieren min, så jeg tenkte jeg skulle fortelle litt. Jeg begynte å spille hockey rett før jeg begynte på barneskolen. Det var en fin tid, helt til jeg skada kneet mitt sommeren til 8. klasse. Da måtte jeg bare innse at jeg aldri kom til å bli god i hockey, men jeg fortsatte å spille uansett, fordi jeg er så glad i sporten.

Det gikk bra og kneet mitt begynte å bli bra, men gjett hva som skjedde da, et år etter jeg skada kneet mitt? Jeg skada det andre kneet mitt! Da var det samme greiene igjen. Par måneder på krykker, så var det bare å trene seg opp igjen. Kneet ble aldri helt bra, men jeg fortsatte å spille til tross for smertene. Jeg vet ikke helt hva som ga meg motivasjonen til å gjøre det, men det gjorde jeg. Jeg fortsatte å spille helt frem til sesongen i fjor slutta. Jeg har nå gjort et lite comeback på oldboys, men kommer nok aldri til å spille seriøst igjen.

Takk for noen fine år på hockeybanen og mange fine timer med kødding i garderoben gutta. En spesiell takk til mitt store forbilde innenfor hockey, Ola Dahl Waagaard. Ola har lært meg mye og jeg har ofte gått til han om det er noe jeg ikke får helt til eller noe jeg lurer på. Ola spiller nå u20 elite i frisk asker og blir nok å se i NHL i fremtiden. Er det noe mer dere lurer på når det gjelder hockey karrieren min, eller noe annet, så er det bare å legge igjen en kommentar.

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - klikk her!

Likes

Comments

Å være en nybegynner på gymmen kan være litt skummelt for noen. Dere er kanskje litt usikre på om dere gjør ting riktig eller syntes det kan være skummelt at så mange folk kan se dere trene. I dette innlegget skal jeg gi dere et par tips som kan hjelpe dere å komme i gang med å bygge drømmekroppen deres. Alle har vært nybegynner en gang, inkludert deres egen fitness gud, meg. Jeg skal prøve å begrense køddinga litt, fordi dette er et tema som er ganske viktig for meg. Jeg vil ikke at noe skal hindre dere i å kunne bli fornøyd med deres egen kropp, fordi jeg vet akkurat hvor godt det føles å kunne se resultater av alt det harde arbeidet man har lagt inn i treningen.

Det første du absolutt må vite: ingen er lagd likt. Det er ikke sånn at alle på treningssentrene går rundt og ser ut som fitness guder. Alle må starte et sted, og det er noe folk forstår. Så om du er svak, undervektig, overvektig eller hva enn det måtte være, ikke vær redd for å melde deg inn på et treningssenter. Det er ingen som vil le av deg eller si noe stygt til deg. Etter min erfaring er de aller fleste jeg har snakket med på gymmen veldig hyggelige folk, og etter 3 år, og to forskjellige gymmer så er jo det en del forskjellige mennesker. Alle på et treningssenter er verdt like mye, akkurat sånn som det er i resten av samfunnet, ingen mennesker er verdt mer enn andre.

For de som har kommet seg over den biten med å begynne, husk på en veldig viktig ting, ikke start alt for hardt. Hvis du kjører på med trening 7 dager i uka og et veldig strikt kosthold fra dag 1, kommer du til å bli helt utslitt og miste motivasjonen fort. Jeg vil anbefale å starte et sted rundt 2-4 ganger i uka, så kan du selv se an om du vil trappe opp litt fra der du startet eller om du føler deg komfortabel med den mengden du begynte med. Dette vil selvfølgelig variere fra person til person, med tanke på at alle har forskjellige utgangspunkt både mentalt og fysisk. Jeg mener ikke at alle skal bli superspreke og må opp på 5-6 økter i uka, 2-4 økter i uka er absolutt nok for å holde deg i god form.

Hele forrige innlegg handlet jo om betydningen av å få i seg nok mat, men jeg må bare understreke dette. Får du ikke i deg nok mat, er det ikke bra for kroppen din å trene, sånn er det bare. Spis nok, og spis variert. Det er heller ikke sånn at du ikke kan spise vanlig middag med familien din selv om du skal bli seriøs med treningen og kostholdet ditt. Det har aldri skjedd at jeg har lagd meg egen middag fordi det jeg har fått hjemme ikke er "bra nok". Det jeg prøver å si er at det er fint at du vil spise sunt og alt det der, men ikke ta helt av heller.

Tålmodighet er nøkkelen til en bra kropp, og er et veldig viktig aspekt innenfor trening. Du kan ikke forvente å gå ned 9 kilo i fett og øke 5 kilo i muskelmasse den første måneden du trener. Trening tar lang tid, spesielt for oss som har valgt å gå den naturlige veien. Hvis du klarer å holde motivasjonen oppe selv om du ikke ser særlig til resultater helt i begynnelsen, kan du komme så langt du bare vil.

Jeg håper at mine erfaringer og tanker rundt dette temaet kan være til hjelp. Da er det bare å hoppe på the gain train og komme i gang, lykke til :)





Likes

Comments

Mange tror at hard trening er alt som skal til for å få en fin kropp. Hadde dette vært sant hadde det ikke vært noen sport som heter bodybuilding. Det er en grunn til at folk trener og trener men ikke blir biffe. Grunnen til dette er en liten ting som heter kosthold. Hvis du vet ca hva og hvor mye du skal spise så har du allerede kommet langt på vei til å bli som meg. Selv om jeg sier at kosthold er viktig, og jeg er din fitness gud, så må du bruke hjernen din litt. Det er ikke sånn at du skal spise 8 måltid med kylling og ris om dagen. Jeg spiser både mye dritt og mye sunt. Jeg drikker monster energidrikk hver dag, ofte 2 ganger om dagen (anbefales ikke). Jeg er også glad i sjokolade og potetgull. Så her må du enten klare å tenke litt selv, eller gå til noen som har peiling på kosthold så de kan hjelpe deg med dette. Det er selvfølgelig bra å kun spise sunt og bare drikke vann, men etter en periode med det blir du nok sjuk i huet. Jeg vil nok etter hvert gå litt nærmere inn på hva fitness guden deres spiser i løpet av en dag, men for nå blir det bare litt mer generelt om kosthold. Det er ekstremt viktig å spise nok mat hvis du skal bli en svær jævel. Si at du starter å trene som en småtjukk gutt som skal bli svær og ripped, så er det ikke sånn at du kan sulte deg selv og både gå ned i fett og bygge muskler. spiser du ikke, vokser du ikke, så enkelt er det. Skal du bygge muskler må du spise mye, det samme gjelder egentlig også hvis du skal gå ned i fett, eller begge deler samtidig. Det er nok en litt annen måte du må trene på hvis du kun skal slanke deg, men dette kan jeg skrive et innlegg om hvis det er ønsket. Da tror jeg vi har kommet oss igjennom det viktigste av det jeg ville si om kosthold. Bare så si ifra i kommentarfeltet eller send meg mail på sandermosengen@hotmail.com hvis det er noe du ønsker jeg skal skrive om, eller noe du lurer på angående fitness guden din. Spis bra, se bra ut, få damer. Ha en fin dag :)

Likes

Comments

Gutta, det er en ting jeg lurer på, og det er hvorfor noen av dere har 3-4 brystøkter i uka. Det er for det første unødvendig, og det gjør at du må droppe å trene mange ting som er minst like viktig. Det er gutter på treningssenteret jeg nesten aldri har sett trene noe annet enn bryst. Det ser jo ikke bra ut å kun ha stort bryst, og ikke være noe trent i resten av kroppen. Jeg skjønner ærlig talt ikke hva folk tenker med noen ganger. Det er greit at du syntes det ser tøft ut når de store gutta tar mye i benkpress, men kompis, vil du ikke se bra ut? Jeg tok en del benkpress før liksom, men det var ikke sånn at hver dag var chestday. Hva er viktigst, 100 i benk eller at damer digger kroppen din? Ja det var det jeg tenkte meg, damer. Du kan ikke bare overse ting som bein og skuldre. Det kommer du i hvert fall til å innse til sommeren når du kommer på beachen og merker at du egentlig ikke får noen blikk fra damer. Hovedgrunnen til at gutter trener er jo for å få en fin kropp for damene. Det er kun andre gutter som bryr seg om du tar 50 eller 90 kilo i benken. Gjør som meg, tren alt, se bra ut, få damer.

Likes

Comments

Trening er 20% hardt arbeid, 20% kosthold og 60% å se bra ut på gymmen. Det er på gymmen man faktisk får vist frem kroppen sin, og da mener jeg ikke at du nødvendigvis trenger å gå med de korteste shortsene som finnes jenter! Det jeg mener med at du får vist frem kroppen din, er at det er på gymmen du faktisk får muligheten til å vise alle at du er et jævla beist. Hvis du går kledd som en idiot vil ingen se hvor beist du er, de vil bare tenke på hvor dum du ser ut.

Den største tabben en gutt kan gjøre, er å gå med nippel singlet (avbildet nedenfor) med mindre du ser minst dobbelt så stor ut som meg. Det er bare kleint å se ut som du tror du er Arnold når du egentlig ser ut som du har trent en uke og aldri løfta opp noe annet enn playstation kontrollen din.

Ellers funker egentlig det meste når det kommer til overkroppen, så vi kan gå videre til shorts/bukse. Klærne skal passe, shortsen din skal ikke gå ned til leggene dine, da tar du heller på deg en joggebukse. Min anbefaling når det kommer til shorts/bukse er en shorts i samme stoff som joggebukser, også kalt boleshorts, det er fett.

Nå kommer vi til det aller viktigste, så du kan bare drite i å skumlese over det her. Hvis du i det hele tatt vil se ut som du har noe på gymmen å gjøre, så er det veldig viktig å bruke riktige sko. Det jeg skriver her gjelder i hovedsak for gutter, bare så det er sagt, jenter kan gå med åssen sko de vil for de skal ikke se ut som hardinger uansett. jeg har et spørsmål til dere gutter, dere kan gjerne kommentere svarene deres i kommentarfeltet. Hvorfor bruker du joggesko når du ikke løper? Hvis du løper så er det greit, men da har du ikke noe her å gjøre egentlig. Joggesko ser ikke fett ut, og dempingen i skoene gir deg dårlig stabilitet når du tar øvelser som markløft og knebøy. Går du i vibram fivefingers på trening, kom deg vekk fra bloggen min. Det er èn type sko som både er gode og som ser kule ut når det kommer til å løfte vekter, og det er de gode gamle conversene. Går du i converse på trening er du sjef, sånn som meg. Det er nok alt jeg har for nå, så ha en fin dag. Mandag kan jo bare bety èn ting, og det er international chestday.

Likes

Comments

Før spilte jeg ishockey. Før trening gikk alltid gutta opp i styrkerommet for å ta benkpress og sykle. Det var ikke så fett å være svakere enn nesten alle på laget. En dag bestemte jeg meg for at jeg skulle bli sterk, og begynte å benke veldig ofte. Det gikk fort å bli sterkere, og den følelsen av hvor mye du kan forandre din egen kropp ved hjelp av trening gjorde meg hekta. Jeg meldte meg inn på Move, gymmen hvor de store gutta trener. Jeg fikk fort resultater og det likte jeg, veldig. Men en ting jeg fort innså, som jeg vil at alle som leser dette skal vite: alle gir faen i hvor sterk du er, det handler om hvordan du ser ut. Ikke kjør noe sånt styrkeprogram tullball, du kommer til å bli depressiv hvis du trener over en lenger periode og ikke ser litt bra ut engang. sorry, det var et lite sidesprang men det måtte bare ut på første innlegg, ettersom jeg føler det er viktig at folk gjør smarte valg når det kommer til treningen sin. Etter jeg hadde trent en stund på Move begynte jeg å få ganske bra resultater. Det jeg fant ut da var at jo finere kropp du har, jo bedre føler du deg. På litt over et år gikk selvtilliten min fra å være helt grei, til å føle meg som en gud. Det er helt sant, jeg driter i hvor kvalmt det høres ut, jeg kommer ikke til å holde igjen på denne bloggen. Så til alle som sliter med å finne motivasjon til å trene: tving deg selv til å trene lenge nok til at du ser de første resultatene. Når resultatene kommer vil du bare ha mer og mer, og det er da du faktisk koser deg på trening og ikke trenger noe annet enn hvor bra du føler deg til å gi deg motivasjon. Håper alle likte mitt første innlegg! Ha en fin dag med god trening :)  

Likes

Comments