Här sitter jag och känner mig nöjd med livet. Fan vilken bra dag.

Tan gick precis bredvid och gav mig en ordentlig kram och frågade "are you ok Queen Marlin?" Och det kändes bra i det gamla hippie hjärtat.

Fyfan vad bra jag mår!! Jag älskar den här ön, maten är grym, människorna är grymma, stränderna är helt jävla fantastiska och havet ännu bättre! Å dom som jag reser med nu är helt fantastiska dom också! Pablo fick "jobb" på ett hostel här så jag och Lele bor där nu, och jag gillar det även fast det egentligen är helt ruttet och inte på stranden. Men fyra dollar per natt och grymt sällskap makes up for a lot!

Igår bestämde vi oss för att prova en superhappy "brownie", och det var en upplevelse. Vi alla fick efter ett litet tag lite munchies så vi bestämde att vi skulle gå till stället som ligger typ precis bredvid där dom gör grymt goda pizzor och turkisk mat för att käka pizza. Allt var frid och fröjd till det började pissa ner rätt in i the woodfired oven där pizzorna gjordes. Depressionens mamma när man är hög på happy brownies och har väntat på en pizzai trettio minuter som sen inte kommer! Men vi beställde in annan mat och vart snart glada igen.

Reste mig föratt gå från restaurangen och så kickade allt in och jag vart totalstenad, var tvungen att gå och lägga mig i princip så fort jag kom tillbaka till hostelet. Kl 23.00, tant Agda ute på nya äventyr. Ikväll blir det mer kortspel på hostelet och kanske en öl eller två. Och tillbaka till det turkiska haket såklart för att käka Lahmacun! Muuuums!!!

Vill inte alls komma hem till Sverige...

En helvetes bussresa från Phnom Phen och en guppig båtresa från Sihanoukville senare så är jag nu på en ö som heter Koh Rong Samloem, och än så länge är det helt jävla fantastiskt!

Phnom Penh var lite so-so, själva staden gjorde inte så mycket för själen och det började när vi kom in med bussen till Phnom Penh och det var ett helt hyde med tuk tuk gubbar som började lubba jämsides med bussen och en av dom pekade på mig som att han tjingade mig. Men vårt hostel låg bara en tio minutera promenad från bussstationen så vi bestämde att vi skulle gå. Vilket icke var uppskattat av en av tuk tuk gubbarna. Han talade klart och tydligt om för oss att vi var "fucking tourists" och att vi minsann kunde "fuck off and never come back Cambodia". Välkommen till Phnom Penh liksom.

Dagen efter vi kom så åkte vi till Tuol Sleng museumet och lärde oss mer om Kambodjas mörkare sida, efter det så åkte vi till Choeung Ek också kallat The killing fields där vi fick lära oss ännu mer om vad det kambodjanska folket fått gå genom med Pol Pot och hans khmer rogue. Fruktansvärd historia och vi fick oss nog alla en tankeställare.

Vi tyckte att en dag i Phnom Penh räckte gott och väl så dagen efter så tog vi en buss till Sihanoukville som ligger på kusten, ca 6 timmar från Phnom Penh. Och det är förmodligen den värsta bussresa jag någonsin gjort i hela mitt liv. Innan vi fick gå på bussen meddelade busschauffören att aircondition var "little bit broken" och att vi var tvugna att vänta så att dom kunde fixa det. Efter en kvart fick vi gå på och aircondition funkade i ungefär tre minuter och fem sekunder innan den totalt kapsejsade. Vilket inte är optimalt på en fullpackad buss i 30 graders värme och inga fönster att öppna. Stämningen vart inte ens hätsk eftersom att alla var så utslagna av värmen. Till slut så lyckades dom få upp något fönster bak i bussen så vi fick lite härliga dammblandade vindpustar inne i bussen. Lyckan i livet, aldrig blivit så glad för att andas in fem ton grus förut.

Kom i alla fall till slut fram till Sihanoukville efter årets mardrömsresa deluxe. Träffade två killar på bussen från Bangkok som jag har rest med genom Kambodja, Leon hade redan bokat boende så jag och Leander, eller Lele som han så motvilligt nu blir kallad, hittade ett annat boende som var lite billigare. Det var lite hatkärlek till stället, det låg mitt på stranden och vi såg havet genom fönstret, men det kryllade av insekter och möss. Tacka fan för myggnät säger jag bara. Lele hittade en kackerlacka i sin väska dagen efter när han skulle packa väskan för att vi var tvungna att byta rum.
Dagen efter spenderades på stranden och jag brände mig satana perkele.

Natten är nog en av de värsta nätter jag haft än så länge på min resa. Vaknade runt två tiden av att åskan dundrade till och jag svär den måste ha varit precis ovanför för jag har aldrig hört åska så tydligt å högt i hela mitt liv förut, höll på skita ner mig så rädd vart jag. Vaknade igen runt tre tiden av att jag fått ett/flera satans hormyggbett UNDER fotjäveln och började klia som en vansinnig samtidigt som jag hör massa konstiga ljud typ i taket på bungalowen. Det lät på riktigt som att mössen höll på starta revolution och var på väg att riva hela skiten. Musjävlar. Jag hoppas att det var möss i alla fall.

Men nu är jag i alla fall i M'pei Bei på Koh Rong samloem, och hittills är dethelt jävla fantastiskt. Förmodligen så här öarna i Thailand var för 20 år sen. Inga vägar, bara jord och sand, inga bilar och wifi är inte garanterat. Ungar, hundar, kycklingar och katter överallt och jag fullkomligt älskar det. Hostelet som jag bor på är nytt och det finns inga spoltoaletter utan det är buckets som gäller och vill man ha mer tryck i duschen så fårman använda en slang. I love it!!

Nu ska jag fortsätta göra absolutely fuck all. Seee ya!

Sitter på en galen kambodjansk bussjävel på väg till Phnom Phen. Varmt som fan och min dyra Cadbury's choklad som jag hittade och inte kunde motstå att köpa har smält. I Sverige hade jag förmodligen kastat den, typ samma om jag fått en myra i maten hemma i Svedala, men här tänker jag skaffa mig en sked och äta chokladen med ed sked när chokladsuget kommer och fårman myror i maten är det ba att sleva i sig. Det finns en teve längst fram i bussen och första timmen har busschauffören blastat kambodjansk musik på högsta volym, men som tur är har han slutat med det och nu visar dom serier istället. Kambodjanska alltså, det har fortfarande inte ändrats.

Men jag måste säga att jag hittills älskar Kambodja! Än så länge har jag bara sett Siem Reap, men det har varit grymt! Människorna är så jävla gulliga hela bunten, och de flesta pratar engelska, till och med i större utsläckning än thailändarna känns det som, trots att turismen är mycket större i Thailand. Och dom är definitivt trevligare än thailändarna, i alla fall än så länge som sagt!
Igår var vi och utforskade Angkor wat och templen runtomkring, gick upp 4.15 på på morgonen och vart upphämtade klockan fem av vår grymma tuk tuk driver Mao för att hinna med att see sunrise over Angkor wat. Två gånger om året är det equinox vilket innebär att solen stiger precis över mittentornet på Angkor wat, tyvärr var det lite molnigt men vi lyckades få en liten glimpse av spektaklet. Var på Bayon templet och Ta Prohm där Tomb Raider spelades in också. Var tvugna att slåss lite med alla fem miljoner kinesturister som var där också.
Det var en grym upplevelse, mycket tack vare galna Mao som gapade åt kineserna att flytta på sig, och i vissa fall handgripligen ta tag i dom och flytta dom åt sidan så att han kunde ta massa galna kort på oss.
Men efter 12 timmar var jag rätt slut i både kropp och huvve så det var skönt att komma tillbaka till hostelet.

Tog en fotmassage på kvällen efter vi käkat middag och jag tvärdäckade fem minuter in.

På den negativa sidan är det mycket fattigdom här, och igår såg jag ett gäng småkillar på max tio år men förmodligen så unga som 7-8 år som satt vid vägkanten och sniffade lim. Gick sönder lite i hjärtat och vill bara ta hand om alla dessa små trasiga barn och djur som dräller omkring överallt.

Men nu är jag som sagt på väg till Phnom Phen och ska gå på Tuol Sleng museum, som innan Pol Pots styrkor tog över det och förvandlade det till ett fängelse var en skola. Och efter det ska vi till Killing fields of Choeung Ek vilket är precis vad det låter som. Ett ställe dit folk togs för att avrättas på de mest hemska jävla sätten. Jag ser fram emot att lära mig mer om Kambodjas historia och Khmer Rouge även fast det är en sorglig historia och det här landet har gått igenom ett riktigt helvete.

Sitter på ännu en liten sketen minibus på väg till ännu en ny destination. Var i Chiang Mai lite längre än planerat som vanligt, men det är ok, jag gillade träningen mer den här gången trots min söndersparkade höft som dessutom tydligen resulterade i en hematoma ( när man får ett sånt grovt blåmärke att det samlas blod i fettvävnaderna och blir en liten knöl), men jag ser verkligen fram emot att hitta ett bra Muay thai gym hemma där det inte bara är burpees och sit ups som Nicke säger att det är!

Lyckades dessutom kasta telefonjäveln i backen ännu en jävla gång så att skärmjäveln sprack, 3600 baht var jag tvungen att punga ut med för att laga äppelhelvetet.

Och så tog jag mig själv i kragen och faktiskt gjorde en cooking class!
Började dagen med att bli hämtad och skjutsad till en foodmarket där vi fick förklarat för oss vad alla ingredienser är, efter det bar det av till tågstationen därvi tog ett local train tillen liten håla 25 minuter bort. Väl där fick vi en varsin cykel tilldelad, och jag tänkte att det här kan ju gå jättebra eller käpprätt åt helvete. Till min stora lycka gick det riktigt bra och nu har jag bestämt att jag ska skaffa cykel när jag kommer hem!
Sen var det bara att börja laga massa mat! Lagade en Pad Thai, gjorde min egen massaman curry paste som jag sen använde för att laga Massaman curry, Hot and sour Tom Yum soup med kyckling och till sist papya salad ( Som tam) och mango sticky rice! Allt var sjukt gott, men det var lite väl mycket att trycka i sig all den maten på typ tre timmar, tjockisar deluxe och alla i gruppen hamnade lite i matkoma. Skönt att ingen av tränarna var där för dom hade bara skrattat och gapat om hur tjock jag är hahaha!

Bestämde mig till slut för att ta overnight bus till Bangkok med miserable Nico, och det var helt okej, dom här overnight buses är pretty comfortable faktiskt! Spenderade en dag i Bangkok med Nico och vi hängde mest på Khao san road. Var inte jätte impad av BKK helt ärligt, men hann inte se jättemycket å andra sidan med tanke på att Nico ibland är den tråkigaste människan i stan som aldrig vill se eller göra något.

Men nu är jag i alla fall på väg till Siem reap i Kambodja! Var meningen att jag skulle flyga för att slippa alla border scams, men det var minst hälften så billigt att ta en minibus och dom fixar visat åt en så jag figured att jag might as well ta bussjäveln med tanke på att pengakassan börjar sina.

Och nu sitter jag som sagt på den här bussen och lyssnar på Adele och i vanlig ordning när jag är ute och åker långa sträckor så blir det mycket filosoferande. Jag är sjukt glad att jag gjorde den här resan, jag känner mig mycket gladare i mig själv, jag känner mig starkare, modigare och stolt över att ha gjort allt det här på egen hand. Det är klart att jag är orolig över hur jag kommer vara hemma, och mina svackor men just nu känner jag mig bra. Och det känns som att jag har släppt vissa saker och hela den här stressen som jag känt med att man måste träffa någon så att man kan bilda familj å hej å hå har lite försvunnit, för nu i alla fall. Har för tillfället inte särskilt mycket intresse av att träffa någon, vilket är ganska befriande för då behöver man liksom inte bry sig så jävla mycket hela tiden, har inte sminkat mig på över en månad och tror att antalet gånger jag använt mascara under den här resan kan räknas på ena handen. Alltså det är väl klart att det är trevligt om man träffar någon somman eventuellt kommer att tycka om, men just nu är jag rätt nöjd med att vara själv och fokusera på mig och vad jag vill och på att må bra i mig själv. Som det känns nu så känns det som att materiella saker inte är lika viktigt som upplevelser och minnen, och jag hoppas att jag fortsätter känna så hemma, och faktiskt spenderar mina pengar på att göra saker som gör mig glad istället för att shoppa massa onödigt skit. Vilken jävla hippie jag är...
Dessutom har jag en packad garderob och det kommer att vara rena himlen efter att ha använt samma kläder dag in och dag ut i fem månader!

Tog lite tid att uppdatera, men har nu varit i Siem reap ett par dagar pch det har varit gryyymt!! Uppdaterar mer på nästa bussresa som förmodligen går till Phnom Phen!

Sååå fastnade jag i Sankamphaeng igen, jag vet inte vad det är med det här stället men jag fastnar här hela tiden. Träningen har varit roligare den här gången även fast det är mycket varmare nu än sist jag var här, galet jävla varmt och det tar på krafterna. Var på Korean BBQ i lördags med gymmet å fan i helvete vad jag åt, livet som tjockis haha! Igår åkte jag med Peter och såg King Kong på bio, den var bra men den som gjorde hela filmen var John C Reilly, sjukt rolig! Och skönt att komma undan värmen och njuta av lite AC kyla.

Körde min första riktiga sparring i lördags också, så jävla kul trots att jag vart söndersparkad av en dvärgjapan och en lång jävla österrikiska, måste jobba på mina blocks för dom är för tillfället non existent till min blåa höfts stora besvikelse.
På onsdag ska jag göra min sak yant, men har inte bestämt vad jag vill ha än, har några alternativ men det är svårt att hitta vad vissa motiv har för innebörd så ska försöka researcha lite mer.

På torsdag åker dom till en fight i Ayutthaya som ligger typ en timme från Bangkok, och om det finns plats för mig i bilen så hänger jag nog med och tar tåget eller buss därifrån till Bangkok och flyger sen till Siem reap.
Har inte bestämt om jag ska förlänga resan med en vecka eller inte, det beror nog lite på hur mycket jag gillar Kambodja och hur länge jag vill stanna där. Men efter snart fyra månader på resande fot så börjar jag nästan se fram emot att komma hem igen, även fast jag vet att jag säkert kommer bli rastlös ganska snabbt igen.

Nu ska jag fortsätta njuta av min ice coffee på bitter and sweet innan jag ska tillbaka till gymmet och hämta tvätten och göra absolut ingenting till träningen börjar.

Så var man tillbaks i Sankamphaeng, och jag trodde att det skulle vara detox som gällde, men så var det BBQ på gymmet och det slutade med att jag och Nico satt utanför 7/11 klockan två på morronen och drack bärs med ett gäng thailändare.
Idag har jag däremot varit på träningen, och det kändes bra. Ändå fram till att det var min tur på pads med Chat och han spenderade två rounds med att slå mig i magen, kalla mig tjock och jämföra mig med en bananjävel. Sen kom Nico och båda började skratta och peka på det röda repet i ringen och mitt ansikte och skrika "you same same". Det är tur att man är hårdhudad ibland.

Idag blir det att marathon kolla Vikings och gå och lägga mig tidigt så att jag faktiskt lyckas ta mig upp till morgonträningen imorrn. Måste säga att det är rätt skönt att ha ett eget rum ett par dagar, och att kunna äta billig och god mat. Käkade en 20 baht pad thai idag, men den var mest billig och inte särskilt god. Men man kan inte få allt här i livet antar jag.

Nu back to Valhalla maddafakka!

På väg från underbara Koh Tao efter fem helt jävla grymma dagar, trots att det var pissväder två av dagarna. Jag har simmat med hajjar, alltså riktiga jävla hajar! Med hajtänder å allt! Black tip reef sharks var det och dom var runt 1-1,5 m långa. Men jag var så jävla rädd och allt jag hörde var soundtracket till Jaws i huvvet. Det grymmaste var att se en Hawksbill turtle som måste ha varit runt en meter lång, vilket enligt killen som drev baren brevid min bungalow betyder att den är runt 70-90 år gammal. Mäktig upplevelse!
Träffat sjukt grymma människor också och hängt med dom. Hittade en animal clinic som var full med hundar och katter, så ni kan ju gissa var jag spenderade mycket av min tid när det var pissväder ute. Dom hade precis fått in en kattunge som var liten och spinkig och inte ville äta, men igår så började det lilla skrället äta! Happy days!
Och nu sitter jag på en båt på väg över till Koh Samui igen för en natt innan jag flyger till Chiang Mai igen! Och jag har nog aldrig varit sjösjuk todigare, men det här är mycket även för mig, båten mer eller mindre hoppar fram. Fast jag gillar vågor så det är lite hatkärlek för tillfället.

Har lyckats arbeta fram en plan för hur min resterande tid på resande fot kommer att se ut också.
Chiang Mai-Pai tillbaka till CM och sen vidare till Siem reap och eventuellt Sihanoukville och Koh Rong, buss tillbaka till Bangkok och sen till Hanoi i Vietnam för att till sist komma tillbaka till BKK och sen hem till Svedala. Men som med allt annat så kan ju det också ändras. Livet med beslutsångest!

Planen var att gå på bio ikväll, men jag känner mig lite sugen på öl. Så jag får se vad det blir. Måste i alla fall köpa tandkräm för den är slut. Helst en utan salt den här gången.

Så var jag ännu en gång på resande fot. Sitter på en busstation någonstans i Krabi och väntar på bussen som ska ta mig till båten. Jag har drabbats av reseångestens mama och gått på toa bokstavligen 20 gånger idag. Jag är inte ens kissnödig jag bara inbillar mig att jag är det. Och jag svettas som en riktig lök. Och inte fan kunde jag duscha innan jag åkte heller eftersom att dom jobbar med electricity lines i typ hela satans Ao Nang. Kuuuul. Typiskt min jävla tur.
Tyckte att det var jättespännande att ta nattbåten över till Koh Tao, men så började jag läsa lite mer och nu är jag inte lika övertygad. Meeeen det blir nog bra det här. Det gäller att vara positiv. Om jag inte får Dengue fever innan jag kommer på bussen alltså, för då blir det nog jävligt svårt att vara positiv.

Peace.

Planen var att jag skulle dricka mina fyra öl hemma hos Kims kompis Andy och sen typ ta en tuktuk hem. Den planen kraschade rätt fort. Och nu vet jag varför jag har haft så jävla ont i nacken sen sist jag var ute. Det blir lätt så att man får lite ont i nacken när man headbangar för kung och fosterland. Vilket jag gjorde igårkväll igen, ståendes på en soffa på Boogie Bar. Men varför sluta där när man också kan skaffa sig den fulaste gecko tatueringen i Thailand bara för att man tycker att gecko ödlor är söta, insistera på att man ska låna en moppe trots att man bokstavligen talat bara kört moppe fyra gånger under hela sin 30 åriga karriär, bara för att blåsa på i full fart och cruisa fram å tillbaka i Ao Nang för att man glömde bort var barjäveln man var på låg någonstans. Avslutade kvällen med en fet Big Mac och pommes. Längesen en donken burgare smakade så bra!

Och jag har bestämt mig för att jag åker till Koh Tao härnäst och lever rövare där ett par dagar! Tror at jag dessutom kommer att skippa Portugal, vill kunna njuta när jag är här, har mest försökt "spara" på pengarna och missat massa saker bara för att jag försöker snåla. Men nu skiter jag i det och satsar på att vara kvar här till slutet på Mars och leva livet lite. Det är nästan lite så att jag faktiskt längtar hem, har massa saker att se fram emot när jag kommer hem och det känns faktiskt riktigt jävla bra.

Det är skönt när allt bara svänger å man går från ångestens mamma till att vara gladast i baren.

Käkade en pasta idag som bakis brunch och den påminde mig om alla mina misslyckade pasta med tomatsåser som jag lagat hemma, och den var liksom inte äcklig, och inte god heller den var bara lite Malin, och den kändes hemma. Första gången jag ätit misslyckad mat på restaurang och ändå varit nöjd.