I dagens inlägg tänkte vi skriva om tonåringars sömn pga att det flesta får alldeles för lite sömn.

Våra personliga åsikter är att tonåringar sover alldeles för lite.

Vet du hur mycket sömn ditt barn får per natt? Eller ifall de lägger sig på bestämd tid?

Tonåringar behöver 9-10 timmars sömn per natt. Om de inte får det blir de trötta, arga och griniga både i skolan och hemma. Det blir väldigt jobbigt att fokusera sig på läxor och fritids intressen och det blir jobbigt för all runt omkring. Därför är det speciellt viktigt med sömn i tonåren

Ifall vi skall vara ärliga får vi säkert inte heller den sömn vi behöver. Men vad spelar det för roll, jo ganska mycket för du kan aldrig få igen sömnen som du har missat.

Vi har intervjuat några personer i tonåren, och i ett genomsnitt så säger de att dom sover cirka 6 timmar per natt. De berättade att de också håller på med telefonerna innan de sover vilket påverkar sömnen på ett negativt sätt pågrund av att skärmens blå-ljus. Forskare tror att det blå-ljuset kan ge sämre natt sömn och dessutom påverkar ditt minne negativt, det visar forskning på Uppsala universitetet. I vanliga fall blir det mörkt när vi går och lägger oss, och då ökar nivåerna om sömn hormonet melatonin som hjälper dig sova gott. Forskningen visar att det blå-ljuset från skärmarna deremot lurar din kropp att tro att det är dag. God sömn är helt avgörande för ditt minne kan till och med förbättra minnet och under lätta och förbättra in lärning.

Vi har hittat fem tips om hur man får bättre sömn

Tips 1: se till att det är mörkt, tyst och svalt i sovrummet ideal temeraturen är 14-18 grader celsius.

Tips 2: undvik kaffe, te, läsk, energidrycker och akohol minst 6 timmar innan du ska gå och lägga dig.

Tips 3: ät en ordentlig middag eftersom hunger påverkar sömnen på ett negativt sätt.

Tips 4: undvik att använda skärmar som utger blå-ljus.

Tips 5: skaffa rutiner till sänggåendet. Försök gå och lägga dig och gå upp samma tid varje dag.

För att kunna somna ska man ha något som kallas sömskuld. Det innebär att man måste vara vaken tillräckligt lång tid för att kunna somna. Det går ej att ta igen att du sovit dåligt under en vecka. Sömnskilden är inte det enda som behövs för att kunna somna. Utan produktionen av sömnhormonet melatonin måste öka.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments