Färgvalet för en webbshop borde inte bara baseras på beslutet om vilka färger du gillar som en person eller som du tror kommer att fungera. Färgerna påverkar din hjärna. Det har visat sig otaliga studier. Färgen på knapp-front och viktiga objekt på en webbplats som har en direkt inverkan på våra inköpsmönster, och därför är det inte för skojs skull att många av de stora företagen väljer samma färg för deras butik eller hemsida

Färgerna påverkar vårt inre system och ger oss ett speciellt humör som får oss att vilja köpa. Ett bra tips är att kolla konkurrenterna på marknaden och se vilka färger de använder. Dessutom finns också färger som passar till olika branscher, där man ofta ser onlinebutiker som tillgodoser för barn, med mycket starka färger och webbshoppar som syftar till B2B-marknaden är mer rena och klara färger. Även för alla webbshops är samtalet två handlingsknappar, måste ha kontraster. Det är viktigt att den potentiella kunden inte bör tänka på var du ska klicka för att köpa produkten - annars riskerar du att förlora försäljningen. Det finns en mängd olika verktyg och internettjänster som hjälper dig att hitta färger som kompletterar varandra väl.

Skyltx.se, som säljer skyltar, displayer och mässor för andra affärsenheter. Webshopen adresserar exklusivt b2b-marknaden och har därför valt att hålla färgerna blå och vita färger, det vill säga de klara och rena färgerna.

Likes

Comments