I går Lördag så var vi på pilgrimsmässa i Katedralen det sista delen av denna vandringe,en stor upplevelse säger bara en sak,nunnan som sjöng vilken röst fick gåshud.Mässan var på spanska och dom läste upp vilka länder pilgrimerna kom i från dom sista 24 timarna,Katedralen har 1000 sirtplatser,och i bland så är det så fullt att sittplatserna inte räcker till.Cermonin avslutades med en 700 årig ritual,en gigantisk rökelsekar(botafumeiro)som var fästad med ett rep i taket och det krävs 8 medhjälpare för att få den i rörelse och låta den pendla. Fredagen så vart det registrerat 627 pilgrimer som ankom Santiago.Efter mässan så vart det en tur i katedralen,efteråt så vart det en liten tur på stan och sen till lägenheten var helt slut låg bara och slöa somna tidigt.

Söndagen ägnades åt att gå runt Santiago och se på stan,tog en gofika på lyxhotellet brevid katedralen och såg alla pilgrimer som kom i mål och deras glädje och reaktionet att dom var framme,kände igen oss.

Vi vill tacka alla som har följt oss på denna vandring och alla som har givit ett bidrag till Min Stora Dag,tusen tusen tack.

Packar nu ihop säcken för vidare resa till Madrid.

Sista natten bode vi i en förstad till. Santiago ett litett vandrarhem,men det var mer stök och liv än de stora vandrarhemen.Det borde va förbjudet med flip flops på såna ställen,legat och lyssnat på "flopp flopp floppp"inan vi skulle somna, folk som inte kunde stänga toa dörren tyst och en hund som skällde konstant i bak gården,höl på att bli galen inan vi somna tiill slut.

Vandringen in till Santiago gick igenom småbyar och förbi flygplatsen och efter motorvägen och vi passerade glädjens berg namnet har det fått för när du kommer upp och ser katedralen framför dig och du vet att nu är det inte långt kvar.

Men jag tror inte att Jenny kännde någon glädje i första branta och sega backen hon muttra några "vackra ord" mens hon trava på uppåt☺

När vi kom till Katedrallen i Santiago de Compostela så var det 2 lyckliga tjejer som kunde släppa ryggsäcken öppna skumpan och fira att det var slut på denna vandring.Stog sedan i kö i nästan 2, 5time för att bli registrerad och få diplom, som tröst hörd vi att i Juli/Augusti så va kötiden det dubbla minst.

Orkade inte gå på pilgrimms mässa eftetåt så vi tar det på Lördag.

Hela denna tur har varit en upplevelse för livet, träffat måna människor från alla delar av världen sett och upplevt mycke.Har varit både blod, svett ,tårar och glädje.

Komer att ta ett tag inan man har hunnit landat och ta in alt som man har varit med om.Ska nu bli gott att slippa knyta på vandrings kängorna och ta säcken på ryggen kl06 på morgonen så i morgon blir det en lång sovmorgon inan vi går på mäsan.

Tidig kväll i går ,Jenny slet med huvudvärk och trötthet efter en varm dag med lite intag av energi.Mådde mycke bättre i morse.Vandringe är det samma som dagen inan, grusväg kantad av stora ek träd går brevid bilväg ingenting specielt att se tråkit det enda som är bra är att skogen ger skugga för det är otroligt varmt 25-30 grader.Träffade ett gäng norskar från vestlandet som lyxvandrade skickade bagage med bil till hotellet de skulle bo på och bar dagstur säck..På väg in till stan där vi skulle bo i natt så tog vi en felsväng var trött och ville på vandrarhemmet.Så i stället för 500 metet vart det 1,5 km att gå jag lovar vi var jäklit förbanna när vi kom fram och ingen ville erkänna felet.😠😠😠

Nu har vi ätit den sista midagen på caminon och ska sova den sista natten på vandrarhem,ska bli gott att komma fram i morgon.Sitter nu och planlägger resan vidare till Madrid tar tåget dit på Måndag..

Ska nu pcka och göra oss klara för morgonens vandring,.

Har nu traskat på i bra har bara 2 vandrings dagar kvar,känns overkligt.Vandringen går lätt nu grusvägar kantaded stora ekar och eukalyptusträd som ger skugga.Vandrade ett tag med en skolklass från Madrid nästan 100 pojkar i klass 8 och 9 lärare,dom gjorde denna vandring varjre år på 10 mil det va ett herrans liv på dem.I dag gick vi hårrt i värmen med lite intag av energi och vätska så var vi båda ganska sura och ireterad ,stubinen var kort orden va få i mellan oss på slutet.Saker att se är inte mycke skog och skog och massa kossor.I morgon så blir det sista natten på vandrarhem i stora sovsalar ,skönt.

Morgonen började med dimma och lätt regn men varmt,klarna upp efter ett tag.Passerade magiska skylten 100km till Santiago de Compostela.☺☺👍Vandringen gick neråt mot staden Portomarín,den gamla staden vart lagt under vatten i början av 60-taller när det skulle byggas en dam.Så staden byggdes upp på nytt högre upp och dom mest värdefulla gamla byggnader monterades ner sten för sten och flyttades upp till den nya staden.

På väg in till stan var vi tvungen att gå övet bron och det var väldigt högt upp,smal gångbana på sidan och Sussis höjd skräck slog till för nära staketet och sikten neråt var för bra,och desutom turister som står i vägen så man måste gå efter staketet vile inte gå på bilvägen.Jenny flira godt.

Sedan vart det brant uppför och tråkig vandring efter väg.Om det var E6-an i går så var det rena rama morgon rusning en vardags morgon i Stockholm klung vis med folk som gick i grupper men lätta upp efter ett tag.

Nu har vi 3-4 dagar kvar till mål känns lite overkligt men samtididigt skönt

Efter en god natts sömn i eget rum utan snarkande grannar,en fridfull morgon.I dag så kunde vi gå i shorts påm morgonen,har kommit till varmare område,första biten av vandringen mot staden Sarria gick i gamla skogar kantad av ek och kastanje träd,med risk att få nötter i huvudet det ramla ner nöter hela tiden.Efter Sarrria började det att gå upp och ner en massa,varje by eller gård ligger på höjden och varenda gång leden gick i gjenom byn eller gården så va der att gå uppåt rejäla backar och sen ner och sen upp till nästa by,det va ett antall byar/gårdar att gå igenom.På slutet så var det en mördar backe så Sussi skulle va lustig,passerda Jenny och sa"se det positivt detta är ju backtränimg med viktert"Jennys blick tillbaka kunde döda nån så mor traskade snabbt vidare uppåt och väntade med vatten och ett leende på toppen. Jenny muttrde något och gick vidatre utan att stanna.Hon vart på bättre humör efter mat pausen.

Nu börjar det bli mer folk efter leden det är populärt att starta i Sarria för då är det lit över 10 mil kvar och har man gått det så får man Pilgrims diplomet så det är grupper som går med liten väska och har följe bil rena rama E6an idag..

Vaknade till lätt regn och dimma,synd att vi hade dimma i dag mär vi var så högt upp fick inte se nånting på utsikten.Har gått förbi många småbyar med massa kossor och i en by var det kovallning genom byn ,Jenny vart sur på mor för att hon var tvungen att gå först igenom ko aravanen mor höl sig bakom(Jenny gillar inte lösa kor i flock).Passerade troligen den minsta kyrckan längs hela Caminon.Dom sista 7 kilometerna ner så tappa vi nästan 600 höjdmer..Sen så vart det vandring i trollsk miljö,mosstäckta stora ekrar bildar tunnlar som man vandrar genom och ger skugga.,här växer ask,björk,järnek och hasselnötsträd.Passerade en ca 800 årig ek undra r hur många pilgrimer som har passerat där genom åren?

Har nu kommit till Samos där enorma benediktinklostret finns det grundades på 500-tallet och är ett , de äldsta klostren i hela västvärlden.Och det är även ett av de största till ytan av klostern i Spanien..Mötte massa vildsvins jägare,det var ett herrans liv på hundarna i skogen sen small det ett x antall gånger gissa på att dom fick träff

Gav mig själv en present i dag,checka in på ett söt litet och charmigt pensionat,gott att ha eget rum och att sova i en bäddad säng finns bara 4 rum så det är inte stort.Tyckte att vi behövde det eftet 2 dagar med 30km och 34km vavandring

Dagen började med att vi fick utskällning av en äldre herrre i morse ,klev upp kl 5 och gick ner till köket för att äta och göra oss klar för av färd väckte tydligen herren och han kallade oss för dåliga pilgrimer som inte tog hänsyn till andra och vi var inte dom enda som hade klivit upp men vi fick ta utskällningen.Sussi vart fly farbana men bet i hop och Jenny lugn som vanligt

I går fira vi Sussis födelsedag med god middag och vin,fick choklad och ros av Jenny och Patrik första choklad kakan på 3, 5 vecka och den va god..

Dagens vandring började med 12 km svakt uppför ,när vi närmade oss första byn så tyckte Sussi att det var tidigt med kyrckospel kl 8 på lördag morgoen men det visade sig att va en flock kor med de största kobjällror vi sett, dom hördes.Vi vandrar högre och högre upp i höjden sstarta på 500 möh och är nu på 1200 möh och vi är i den sista byn i Castilla y León.Kommer nu in i Galicien,ny kultur och arkitektur,grönare och frodigare natur..Makalös utsikt över Valcarcedalen. Sista kilometrerna i dag var riktigt brant att vandra genom skogen på ur åldriga stigar,,Sussi älskar miljön och klättringen men Jenny gillar bara miljön.Börjar bli mer kor och getter och en och anan åsna .Man ska inte va hundrädd ,det springer lösa hundar överallt och många.

Avslutar dagen med födelse kaka och vin.

I dag hade vi en kort etap så vi tog det väldigt lungt.Har nu kommit in i ett nytt vindistrikt,Bierzoregionen.Den låga höjden i regionen ger ett ljuvligt mikroklimat som etbjuder de bästa förutsättningar för vinodling..Och vi fick testa några av dessa utsökta viner,det dök upp en vinbodega med vinprovning efter vägen och då måste man bara prova fast klockan är 10 på förmiddagen☺

Sen så gick vi på marknad och köpte lite nya underkläder så vi passa på att kasta det gamla.Gick nån kilometer till stanna på en populär lokall restaurang/bar och tittade vad dom flesta beställde som var populärt och då gjorde vi samma sak.Färsk bläckfisk(blecksprut) i olja och kryddor gick att äta men vi lämnade dom långa sugkopps armarna..Har nu kommit till Villafranca del Bierzo tagit det lungt laddar för en tung 30 km vandring i morgon

Överlevde natten fick byta ladan med hål itaket och skitiga madrasser till plats på loftet i huvud byggnaden,lite renare madrasser glest mellan golv plankorna konstig toa i bakgården sov med 7 andra pilgrimer på golvet.Fick serverad en enkel middag, bond soppa ,bönor,salllad,bröd och vin som åts i trevligt sälskap med solnedgång över bergen.Kunde gå vidare men hade inte ork att gå 6km till när vi hade gått 26 km.Därför valde vi att stana.

Idag så har det gåt neråt från 1400 möh till 500 möh.En riktig undebar vandring jättefint landskap med höga berg och djupa dalar ,och vi passerade några vackra bergs byar med sten och trrä hus.Väldiigt stenig teräng så man fick hålla koll på vart man satte fötterna så man inte gjorde en vurpa.

Jennys fötter har svällt så mycke att hon har gått från storlek 36 till 39', så hon har lånat mors sina skor sitter perfekt på sidorna men fattas en liten bit frami men det är ingenting som skaver och klämmer längre.Har nu vart på vandring i 3 veckor börjar att se slutet på denna vandring.Har nu haft några korta dagar på ca25km för att ladda till 2 dagar med ca 32km.