Det kom en myra till Sagoskogen idag och den döpte vi till Matilda. Efter att vi sett en liten film om myror och vi hade skrivit en liten saga om myran gick vi ut i skogen för att hitta en myrstack.

Vi hittade flera stycken på vår väg upp i skogen. I en av stackarna hade myrorna vaknat till liv efter vintern och i den la vi några sockerbitar.

I skogen tränade vi på att minnas. Jag hade lagt ett vitt band på marken med lite olika föremål på, en Barbie, en orm, en giraff och ett lejon. Det var lätt för barnen att minnas i vilken ordning de låg.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Vi har tillverkat fågelholkar av mjölkkartonger som vi hängde ut i skogen fyllda med fågelmat.

Idag skrev vi en gemensam text om vår upplevelse.

Eleverna skrev av texten i sina naturböcker. När de skrivit klart fick de min text som var sönderklippt att sätta ihop igen. Alla fick läsa texten högt.

Likes

Comments

Idag arbetade vi med den här boken.

Jag hade lagt in alla bilder i en PowerPoint där ingen text fanns med. Vi började med att titta på framsidan. Vem är det vi ser på bilden? Vad gör han? Var är han? Vad kan boken heta?
Eleverna kom fram till en rubrik på boken och sen tittade vi och pratade om alla bilderna från boken.
Varje elev fick minst en bild var att skriva en mening till och det resulterade i en helt ny bok som jag läste upp för barnen.

För att göra deras meningar tydligare skrev jag rent dem på datorn och satte sedan upp berättelsen på väggen.

Likes

Comments

Igår hade vi friluftsdag uppe i skidbacken. Vi erbjöd alla som ville slalomskidor, liftkort och skidlärare. 10 elever som aldrig stått på ett par skidor lärde sig att åka. Det var underbart att se glädjen och stoltheten i deras ögon när de susade förbi.
Idag

Idag är vi tillbaka i klassrummet och eleverna skriver och berättar om gårdagen.

Likes

Comments

Idag är jag på temautbildning i NTAs tema Papper. Det är ett renodlat tekniktema och eleverna får följa pappersfibrernas livscykel från träd till papper.

Under vårterminen kommer ni att få följa mitt arbete med temat.

Likes

Comments

Ettorna fick idag höra när jag läste den här boken högt för dem.

Under tiden jag läste fick de se på bilderna. Efter läsningen fick de i små grupper skriva en mening till varje bild. Alla grupper skrev på alla bilder.

Det blev en helt ny saga att läsa upp😀

Likes

Comments

Idag jobbar vi med teknik på no lektionen. Uppgiften är att skapa ett fordon med en ballong som motor. Det var stor kreativitet i rummet.

Likes

Comments

Den första gruppen ska få blue-bot att stanna vid bokstäverna i Sverige.

Den andra gruppen skulle följa skattskattkartan och stanna vid bron, bläckfisken, stegen, repet och vulkanen.

Den tredje gruppen skulle ta sig genom Sverige och stanna vid Dalarna, Gästrikland, Tärnaby, Gällivare och Karesuando.

Likes

Comments

De fick följa med hem över helgen. Planerar för en temavecka med programmering. Skulle vara toppen om man kunde jobba mer med temaveckor. Vi får se framöver om det går. Gäller att alla i arbetslaget är på bara.

Likes

Comments

Berta Drake kom och hälsade på oss i klassen.

Likes

Comments