Australien

Australien vistelsen har verkligen varit toppen, ett land vi absolut kommer att besöka igen, finns så mycket mer vi skulle vilja göra. Sanne och Petter har bosatt sig i en fantastisk stad och vi är övertygade om att de kommer få några underbara år här. Vi är så avis! Som tur är dröjer det inte allt för länge tills att vi ses igen då de kommer de hem i sommar! Jippie!

Förhoppningsvis kommer vi snart att återvända till Australien, då Ida igår bestämde sig för att åka iväg och vara au pair där form september (och såklart för att hälsa på Sanne och Petter igen. :)) )

​(Petter försökte lära oss en dans ;) )

Tänk att man kan ha så fina vänner <3

Australien

Vi åt en lunch i St Kilda på Matcha Mylkbar, SÅ GOTT! Hit måste man om man besöker Melbourne! smörgåsar gjorda på kaktus mjöl, grönt hamburgerbröd av matcha, och VEGANSKA ÄGG (tydligen det enda stället i världen som serverar det?!) som var gjorda på sötpotatis och kokosmjölk, det var såååååååå GOTT, skulle lätt kunna byta ut vanliga ägg mot det. :))

Vi skulle minsann äta glass vid stranden. Vädret på topp.

Australien

Dagen efter spenderades med att promenera runt på University of Melbourne, där Sanne och Petter pluggar Bachelor of commerce. Det är ett stort och fint campus med massor av gamla byggnader (kändes som på film!). Vi blir verkligen sugna på att börja plugga när man får se och höra allt om hur det är på universitetet.

Såååå häftigt, vill också gå här!

Vi hann även med lite sightseeing och shopping, mamma du skulle älska arkitekturen (hit borde ni åka på nästa inspirationsresa ;)).

Australien

På fredagen och lördagen gjorde jag mina sista exams i engelska och det firade vi med en utekväll på lördagen då vi käkade en god tapas middag och sedan gick på restaurangens rooftop bar. Vi mötte även upp några kompisar till Sanne och Petter på en bar och avslutade kvällen på nattklubb! Johan och Petter begav sig hem lite tidigare, mot morgonkvisten blev det världens oväder och halva Melbourne verkade vänta på taxi så jag och Sanne fick ta en löptur hem i skyfallet och åskan. :))

God middag under fredagen på Veggie Bar i Fitzroy

Promenad längs floden efter att testerna var färdiga

Sanne och Pettes utsikt från balkongen är perfekt

TAPAS VAR SÅ MUMS och utsikten från rooftop baren var magisk

Min fina partypingla <3

Såhär hittade jag och Sanne våra mysiga killar när vi kom hem, de verkade vilja sova kvar så jag fick skeda med Sanne i hennes säng istället. :))

Australien

Nu var det vår tur att besöka Sanne och Petter i Melbourne. Vilken häftig stad! Massor av fina skyskrapor och gamla hus i blandade färger och former över allt, hur mycket god mat som helst och massa annat trevligt. Vi blev varmt välkomnade i deras fina lägenhet med lite plockmat och bubbel på balkongen i solnedgången, för att sen gå ut på stan och käka en god middag. Morgonen där på klev vi upp tidigt och jag och Klara hämtade vår hyrbil och började tvådagarsresan på Great Ocean Road.

Australien

Sista veckan i Surfers har varit med blandade känslor, skönt att äntligen bli klar i skolan men samtidigt lite trist att vi snart ska åka härifrån.Det har varit två intensiva plugg månader (rekommendation är att man går minst 10 v, men jag kände att jag inte hade tid med det) och trots att vi nästan bor på stranden har jag totalt haft tre "sola på stranden dagar" sedan vi kom hit. Det ska med andra ord bli skönt att halvt återgå till semester. :))

Sista dagen i skolan fick jag fina presenter från några goa tjejer i klassen och caféet vid skolan bjöd mig på en sista kaffe, hehe. Johan hade lagat en god köttbit till middag och kvällen avslutades med minigolf.

Australien

Förra helgen hade jag exam i Brisbane, en väldigt seg dag, provet varade mellan 8:00-12:30 + en muntlig del senare under dagen. Dagarna innan var fyllda av ångest, ville bara ha det över samtidigt som jag verkligen ville ha ett bra resultat. Jag bokade därför in två exam tillfällen för att vara på säkra sidan, nästa tillfälle blir i Melbourne 30/4.

Brisbane ligger ca 1 h bilfärd från Surfers Paradise och är Australiens tredje största stad med 2,3 miljoner invånare, vi hyrde bil över helgen då det det kändes smidigast och samtidigt gjorde det möjligt att åka runt i Gold Coast en sista gång innan vi åker härifrån.

När testerna äntligen var över återupplivade Johan mig med sushi, färskpressad jucie och fina ord. :)) <3 Vi åkte sedan på bio och såg Djungelboken och under söndagen körde vi längs kusten mellan olika surf ställen.

Australien

När vi var på TAO båtturen i Filippinerna träffade vi en dam från Australien som bodde i närheten av Byron Bay (1,5 h söder om Gold Coast). För två veckor sedan bjöd hon ner oss över en helg. Hon hade planerat och fixat allt så bra, körde runt oss på massor av fina ställen som man aldrig hade hittat som turist. Vi fick även bo i hennes fina hus som ligger mitt i ingenstans, ca 1 h in i landet från Byron Bay. Vi åkte länge på små krokiga grusvägar innan vi kom fram till hennes hus uppe på en hög höjd/berg. Hon tog bl.a. med oss till små söta koalor och wollabies ute i naturen (bättre än på zoo, hehe). Vi stannade till i Nimbin, (hippie ställe där alla röker på och säljer cookies på gatorna, en tjej frågade mig om jag ville ha brownies :)) var även på en marknad och kollade på vattenfall. En väldigt trevlig helg, så snällt av Julie att bjuda ner oss!

​Hon har två åsnor, kossor och några hundar. :))

Australien

Resten av tiden som Sanne och Petter var på besök så passade vi på att göra några dagsutflykter då vi hade tillgång till bil. Det blev två dagar i Byron Bay där vi kollade på den berömda fyren, gick runt lite i Byron och bara slappade på stranden.

En dag åkte vi till Dream World, som är ett stort nöjesfält/vattenland som ligger en bit utanför Surfers. Det var verkligen SVINKUL!!!! Haha man blir verkligen som ett litet barn igen när man är på nöjesfält! Vi åkte massa roliga attraktioner, bla. ett 114 m högt fritt fall! Eftermiddagen spenderade vi på vattenlandet, som tyvärr blev mest köande.. Men det vi åkte var ändå väldigt kul!

En morgon blev det uppstigning 04:45 för avfärd mot Springbrook för att se soluppgången. Tyvärr var det lite molnigt, men vi fick ändå en hel del fina bilder på soluppgången.

Australien

Över påsk fick vi finbesök här hos oss av Sanne och Petter, som numera bor och pluggar i Melbourne. Så när de fick påsklov så flög de upp hit, och så hyrde vi en bil tillsammans för att upptäcka kring Sunshine Coast, som ligger ca 20 mil härifrån. Första dagen så packade vi in oss i bilen och for, med surfbrädorna på taket, mot Sunshine Coast. Vägen upp blev ganska lång, då alla verkade åka åt samma håll ungefär samtidigt som oss.

När vi kom fram så åkte vi direkt till stranden i Mooloolaba, där vi promenerade runt en sväng, och sen lade vi oss på stranden i eftermiddagssolen.

Efter stranden åkte vi till vårt hostel som låg i Maroochydore. Det var väl ingen höjdare, men ändå helt okej, och faktiskt det enda som var ledigt under påsk, då vi såklart var ute lite i sista sekund… Vi promenerade sedan in till en liten restauranggata där vi åt middag.

Dag två så satte vi oss i bilen och åkte upp mot Rainbow beach, där vi besökte Carlo sand blow, vilket var riktigt häftigt! Det var som en liten öken mitt i skogen, med utsikt över kusten från fraser island till Noosa.

Efter detta åkte vi ner mot Noosa för att äta middag, vilket blev en strandpicknick i solnedgången. Riktigt mysigt med ost, kex, kyckling, melon, nachos och andra godsaker!

Sista dagen klev vi upp tidigt för att åka till Buderim Nationalpark för att kolla på ett vattenfall. Efter detta drog regnet in och då bestämde vi oss för att åka tillbaka mot Surfers, med ett stopp på DFO, en outlet utanför Brisbane.