Så var tiden kommen. Vi sitter på en restaurang vid stranden och ska snart äta vår sista måltid här på Bali.

Att försöka komma på ett bra sätt att sammanfatta resan är ganska svårt, det har ju faktiskt hänt en hel del under den tiden vi varit iväg. Därför tänkte jag ta hjälp av lite låttexter, eftersom låtskrivare har en tendens att fånga känslor i texter som få andra.

"I feel so close to you tight now it's a force field"
För vi har levt som iglar på varandra under hela resan. Delat allt från säng till schampo till svettiga kläder och notor.

"Because I'm happy, clap along if you feel like happiness is the truth"
Jo men vi har trots några få argument hit och dit, några dalar, humörsvängningar och ett par missöden faktiskt varit riktigt jävla glada under denna tid.

"Pepole are strange, when your a stranger"
The doors hittade rätt ord för kulturkrockarna som uppstår lite då och då här nere i Asien. Antalet gånger vi utryckt oss om hur konstigt en hel del asiater beter sig är svåra att räkna till.

"Don't stop me now! Cause I'm having such a good time"
Föreställ er oss, dansandes, svettiga, aningens för högljudda och iförda flipflops på Asiens åh så högklassiga nattklubbar.

"Wake me up before you go-go"
Jag tycker om att gå upp tidigt på morgonen.
Sofia och jacqueline tycker om att veta vart jag tänker gå. Enough said.

"Ett steg närmare rätt, ett sätt att se på saken"
Svenska björnstammens ord har klingat i våra öron när saker och ting inte riktigt gått som planerat och vi försöker se saker saker från den ljusa sidan. När vi till exempel betalt alldeles för mycket för en taxi, lyckats beställa en sinnesjukt stark maträtt eller till och med landat med flyget på fel plats.

"Det kommer aldrig va över för mig!"
Vi ber om ursäkt redan i förväg. För ni kommer få höra "Det var som i Asien när vi...." och "haha jag kommer ihåg han från Kambodja som..." lite för många gånger.

"Sola och bada med pina colada, på sommarn är livet som bäst"
Sammanfattar resan ganska bra utan vidare förklaring.

Och så slutligen-
"This must be just like Living in Paradise, and I don't wanna go home"
Texten beskriver på ett ungefär precis det vi känner för tillfället. Det har gått alldeles för fort och vi är inte riktigt redo att packa ihop våra väskor för sista gången. Men men, vi ska inte klaga, fler resor kommer och det ska bli kul att träffa alla människor där hemma igen och duscha i en riktig dusch.

Nu tackar vi för oss, pussar och kramar the naked girls from dorm 1

Changgu

Gili Trawangan

Kuta

Nu har vårt äventyr snart nått sitt slut, det är endast 24h kvar tills planet lyfter. Vi har väldigt blandade känslor inför vår hemgång, men vi alla tre känner att vi mer än gärna hade stannat några månader till. Hade räckt med en snabb visit i Sverige så vi fick pussa alla nära och kära och sedan hade vi gärna åkt tillbaka till detta paradis.

Sedan vi kikade in här senast har vi hunnit med massor. Vi var på Gili Trawangan i 6 dagar, vilken underbar ö, med våra underbara lapoint vänner. Vi bodde 3 nätter i vårt dorm sedan tackade vi för oss och checkade in på samma boende som de andra från campet. Sammanlagt var vi 13 st från campet som bodde tillsammans, underbara människor som vi kommer sakna.

Vi hyrde bland annat cyklar och cyklade runt ön, när vi var varma stannade vi tog oss ett dopp och sedan cyklade vi vidare till nästa stopp. I fredags var vi alla 13 från campet på en partykryssning, trots ösregn var det en av de bästa dagarna. Vi dansade i regnet och hade det så sjukt roligt.

Igår tog vi båten tillbaka till kuta, vi hade bokat ett hotel när vi kom fram märkte vi att vi var de enda gästerna på hotellet. Jag och Sofia började genast spekulera om varför det inte fanns några gäster, vi kom fram till att det måste spöka. Men spökena väckte oss i alla fall inte i natt utan vi sov som små bebisar, alla 3 i en 1.60 säng så varmt och mysigt har vi det.

Dagen har spenderats på stranden, vi hyrde varsin surfbräda och surfade i några timmar. Nu sitter vi på en mysig restaurang och dricker öl och analyserar vår resa. Vi har kommit fram
till en sak och det är att detta var vår första resa men absolut inte vårt sista.

Snart ses vi, vi är inte övertaggade men vi saknar er.

En sista svettig kram från detta paradis.

Va gör vi nu förtiden, varför hör vi aldrig av oss? Alldeles för längesen vi sågs..

Just nu hänger vi på lapoints underbara surfcamp och vi trivs som fiskarna i vattnet. Vi bor tillsammans med 48 st andra, överlag svenska blonda tjejer. Dagen börjas med 2 timmar surfing varje dag och sedan är det poolhäng som gäller.

I torsdags hade vi poolparty och sedan åkte vi in till kuta för en rolig kväll, vi såg ut som en skolklass när vi vinglade runt på kutas gator tillsammans. Dagen efter var vi lediga från surfing så vi åkte till Ubud och såg på risfälten, vi besökte även Monkey forest och gick på marknad.

Något påskfirande blev det inte då vi inte hittade något svenskt godis i buskarna men vi fick surfa 2 timmar så vi var nöjda. Resten av påskafton spenderades vid poolen med mysiga människor och sedan gick vi till old man en härlig bar här i närheten.

Sista surf dagen var i söndags och det var helt amazing, fångade många bra vågor och hade riktigt roligt. Efter surfningen åkte vi snabbt hem och bytte om och sedan gick vi till en mysig restaurang och hade avslutningsmiddag med hela gänget. Vi avslutade kvällen med poolparty, trubadur och nattliga samtalsämnen.

Nu har vi precis kommit fram till Gili, vi välkomnades med ösregn, blixtar och åska. Vi har hittat ett billigt boende för 52kr natten och vi är säkra på att vi och stockholmarna kommer att trivas bra här.

ETT FÖRSENAT GLAD PÅSK TILL ALLA FINA VÄNNER

KRAMAR OCH PUSSAR FRÅN PROFFS SURFARNA

Eftersom det var vår sista kväll i Malaysia, men också vår sista kväll bara vi två, bestämde vi oss för att gå till skybar. En helt underbar utsikt och riktigt gott vin. Tanken var att kvällen skulle avslutas på skybar men ni vet ju vilka vi är, kvällen fortsatte på vår underbara rooftopbar på vårt schteckiga hostel. Vi blev tvingade av Mr.Chao att sjunga Dancing Queen, riktigt kassa var vi men vi fick applåder och en drink.

Idag har vi gjort sightseeing och bland annat sätt Batu Caves. Vi märkte hur dålig kondition vi har då de 247 trappstegen tog död på oss. Men det var värt det för när vi kom upp såg vi hur vackra grottorna var och vi fick en underbar utsikt över Malaysia.

Vi har precis avslutat en oerhört god lunch, Tryffel pasta och ankpaj.

Ikväll lämnar vi Malaysia för Bali, det känns både tråkigt och roligt. Tiden flyger förbi och snart landar vi i regniga Sverige igen. Men det är bara början på ett nytt äventyr.

Kramar från två tards någonstans i KL

VILKEN STAD, vi stortrivs här, människorna, vårt hostel, allt med denna stad. Vi bor på ett hostel som heter Reagge Mansion, bästa hostelet någonsin.

Gårdagen spenderades i Chinatown, alldeles för billigt för att komma därifrån tomhänta. Sofia som reste ner med 18 kilo kommer garanterat resa hem med övervikt efter vår dag där. Kvällen spenderades på Reagge Mansion roofbar, väldigt trevlig kväll med härliga människor från alla möjliga hörn av världen.

Just nu sitter vi på vårt favorit cafe med varsin islatte och pratar om resan, inte långt kvar till hemresa. Imorgon reser vi vidare till Bali för att möta upp Lisa och surfa, vi är mer än taggade och ska njuta av vår sista tid på denna resa.

Kramar från tjejerna som blev kära i världen.

Efter 9 underbara dagar på Kho Phi Phi så beger vi oss mot Malaysia.

Vi hunnit med många saker men det som fastnade bäst är dykningen. Vi har nu tagit open water och advanced så vi har dykt 10 dyk på 5 dagar. Däribland ett nattdyk som va helt fantastik då det var kolsvart om man inte lös med sin ficklampa och wreck dive där vi gick ner 25 meter under vattnet och såg en leopardshark. Det har varit 5 helt otroliga dagar under vattnet men också med människorna från Seafrog! Eftersom dom har klarat av min och Jacquelines instabila stunder men framförallt då jag tror att jag skall dö varenda gång jag inte har fullkoll... Men det har gått absolut galant tack vare vår instruktör Kas. Vi kommer sakna ön, människorna och självklart Banana bar där kvällarna alltid slutar med ett gott skratt.

Om några dagar möter vi upp vår väckarklocka och reskamrat Lisa för två underbara veckor i Bali. Men först lite shopping och en vistelse till Skybar i Kuala Lumpur.

Hälsningar två dykare på land

Livet under ytan är helt fantastisk och vi blev kära direkt, som rubriken lyder "en helt annan värld". Kas är vår underbara instruktör som har hjälpt oss med vårt open Water certifikat. Vi klarade vårt open Water igår och imorgon börjar vi med advanced.

Idag har vi tagit en båttur till longbeach, en väldigt bra dag med mycket skratt. Men vi längtar redan till morgondagen då vi äntligen ska ner under ytan igen.

Annars flyter livet här på andra sidan jorden på och snart beger vi oss av till Malaysia.

Oturen börjar vända.

Det var ett tag sedan vi tittade in här på bloggen. Men livet har ju inte slutat för det utan helt tvärt om! Det har gått alldeles för fort och vi har såklart sett, träffat och varit med om massa.

Just nu befinner vi oss på den finaste och underbaraste ön Phi Phi. Vi bor på ett hostel som heter tarainn som ligger precis bredvid öns nog mest kända Bar (Banana bar). Man kan säga att vår utsikt och balkong är på barens rooftop, alltid roligt med lite liv men inte när man faktiskt skall sova....
Men vi har varit med om värre!

Resan från Koh Tao till Koh Phi Phi gick galant förutom att det tog 15h istället för 13h... Vi förväntade oss en liten båt men istället då var det en gigantisk båt med två enorma dorms där alla hade var sin säng. Sedan så var det buss till Krabi och efter det båt igen. Väl framme så blev man VÄL omhändertagen av människorna på ön och man kände sig genast som hemma!

Hitintills så har vi varit på en "party" segling som inleddes dagen efter St Patricks day. Så det va full rulle hela dagen och kvällen.... Men eftersom jag och Jacqee aldrig har testat en "party" segling så var det bara att palla sig upp i värmen. Men det var det värt alla dagar! På båten så fanns det en underbar besättning och där ibland våran 66 åriga kapten som hade seglat båten från England till Thailand.

De senaste dagarna har varit lugna då vi äntligen blivit friska och kan hoppa ner och dyka. Vi älskar livet under ytan och ni kommer få höra mer om det i ett annat inlägg.

Skepp & hoj, alkohol är skoj

Idag är det exakt 31 dagar kvar tills vi landar i Göteborg. Tiden bara springer iväg men om vi tittar tillbaka har vi hunnit med oerhört mycket och träffat otroliga människor.

I skrivande stund sitter vi och avnjuter en god frukost i solen på cafe del sol. Koh Tao är en helt fantastisk ö och vi trivs trots omständigheterna. Vi åkte hit för att ta dykarcert men blev sjuka och skadade men det ger oss bara en anledning att komma tillbaka. Vi har varit på utflykt till Freedom beach en otroligt vacker strand, vi avnjöt en icecoffe på toppen av berget medan vi tittade ut över havet. För övrigt finns det minst en stockholmare var 10:onde meter.

Idag ska vi ut på en båttur till en liten ö i närheten, där ska vi sola och bara njuta.