Själafrid

We can go somewhere new, I don't need no sunlight.

Vi kämpar, vi slåss och vi krigar. Alla med våra egna olika demoner och bekymmer. Vi pratar om lycka, mest materiell och mindre själslig.
Vilken människa med stor materiell tillgång är riktigt lycklig? om man frågar, så är svaret oftast detsamma - pengarna har inte köpt ens lycka.
Däremot kan en lycka finnas över att ha uppnått mål i livet, som är en del av din nuvarande livsposition, det var den vägen som gjorde din lycka.
Inte själva sakerna, utan din passion och din glädje inför att kunna uppnå saker som är viktiga för dig - din egen bedrift.

För mig är lycka i livet att vakna upp varje morgon och ha ett eget val hur du vill tackla denna dag. Varje dag har jag nya möjligheter. Att välja min utveckling. Göra gott för mig själv och även i förlängningen göra gott för andra.

Idag kan jag välja att låta oro över ekonomi, framtid, hälsa och drömmar tära mig därför att jag befinner mig i ett läge där allt det är i högsta grad aktuellt.
Jag kan också välja att tänka efter, vad jag kan göra i dagsläget, här och nu, för att göra det bästa av situationen. Jag kan ta tag i situationen på det sätt jag kan och sedan kan jag lägga bort det med gott samvete om att jag gjort vad jag kan just nu, för min egen skull.

Jag kommer alltid att uppskatta alla utmaningar jag stöter på i livet, därför att de kommer att utveckla mig. De ger mig en bredare syn och mer kunskap som kommer att hjälpa mig i framtiden.

Valet faller enkelt för mig, hur många gånger man än känner att man håller på tappa fotfästet eller till och med har gjort det så kommer oron, besvikelsen och uppgivenheten som lätt kommer till en inte att hjälpa mig. Det som kommer att hjälpa mig är mitt eget synsätt.
Ett synsätt att alltid göra det bästa för stunden oavsett vad, att nyttja alla händelser och skeden i livet till att lära sig, omfamna dom istället fast det ibland kan vara tungt.
Jag blir rädd, jag blir ledsen, jag blir frustrerad, jag blir besviken men det är okej. Det är en del av livet och helt naturligt. Alla dagar är olika, går upp och ned, men i slutändan tar vi oss igenom det. Bit för bit. Hela tiden med ett eget val om hur vi vill ta oss an dagarna. Ibland blir det för svårt, då är det okej att ta hjälp, hitta nya verktyg för att fortsätta resan framåt.

Att vakna upp med den innerliga lyckan över egentligen ingenting, men också allting, är för mig ett kvitto på att jag gjort gott för mig själv. Ett kvitto som ger mig en sådan själslig glädje och omtanke för mig själv. En riktig lycka som jag njuter av till fullo, tar vara på och lever länge på efteråt.
Medvetenheten över att jag själv skapar detta, för mig själv, glädjer mig att fortsätta även i svackorna. För de kommer alltid att finnas och jag är precis lika glad över dem, därför att de är en del av denna dags fullkomliga lyckorus - bara över att finnas till och fortfarande kunna välja min väg, varje dag.

Precis så som du också kan välja, varje dag. ⭐

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Idag ligger vi på soffan, jag med huvudvärk & trötthet och Isa med vattensvans. Hon får det så lätt nu när det börjar bli kallare så det är bara till att klä henne ordentligt redan nu trots de ynka minusgraderna. Vi myser iallafall på rätt bra under filtarna med tända ljus & jag fortsätter läsa min kära bokserie, Sagan om Isfolket - världens bästa böcker! 📑

Hoppas att ni har en fin dag där ute ❤️

Likes

Comments

Själafrid

Åtta månader.
Åtta månader har nu gått sedan jag påbörjade min resa. Om man tänker på längden på det sättet så låter det i mina öron ganska mycket. Det blir lätt att man börjar tänka, hur lång tid som slösats bort. Det är lätt hänt att man i svårare situationer känner att man har slösat tid på något.

Tänker man en gång extra, så förstår man att så inte är fallet. Av allt vi är med om, så lär vi oss alltid något. Ännu är jag inte kapabel till ens ett halvtidsjobb har jag just fått erfara, men tänk, hur många år av dålig behandling av mig själv det tagit mig att hamna i ett läge där kropp och knopp protesterar.
Åtta månader har nu gått, sedan jag började ta hand om mig själv. Prioritera mig själv. Göra saker för min skull. Lära känna mig själv och allt vad jag egentligen tycker om att göra. Fortfarande kommer jag till olika insikter varje dag, insikter som både lär och utvecklar men också insikter som får mig att känna mig närmare mig själv, tryggare i mig själv. Åtta månader är kort tid, jämfört med alla tidigare år och jämfört med alla framtida år, som jag nu väljer att njuta av. Att utvecklas av och att se på med helt andra ögon. Snälla ögon.

Likes

Comments

Själafrid

En trött hjärna behöver vila.
Hur vilar man en hjärna?
Varje dag tänker vi massor av tankar, hela tiden. Vi gör saker och aktiviteter som hjärnan också används till, vi tänker mycket när vi pratar, vi använder hjärnan när vi tar in information från TV, böcker osv. Hjärnan har minst sagt mycket att göra och behöver liksom kroppen, vila & återhämtning för att orka med i det långa loppet.

Jag har i veckan designat och fått hem min egna personliga almanacka från personligalmanacka.se, som en hjälp efter vägen.

Sedan en tid tillbaka så vet jag att jag kommer sällan ihåg saker, tider m.m. som sägs till mig och jag försöker inte heller komma ihåg det. Jag har tagit för vana att skriva ner sådant för att avlasta hjärnan från saker. Om jag inte gör det så glömmer jag, och kan senare bli irriterad för att jag inte minns saker = skapar bara dålig stämning för mig själv och pressar min trötta hjärna.

Ett bra sätt att inte behöva arbeta så mycket tankemässigt är att skapa en struktur, något som jag aldrig någonsin varit bra på eller tyckt om men nu har jag fått tänka om för detta är vägen mot tillfrisknande och en bra sak att ta med sig i vardagen. Min morgon består numera av:

🕗 - Alarmet ringer kl. 08:00 varje morgon.
🐶 - Jag går ut med hundarna på morgonpink.
☕ - Jag äter frukost i lugn och ro.
📒 - Jag tar fram min almanacka, kikar vad jag ska göra idag & fyller i om något tillkommit.

Beroende på dag så tar jag sedan hundarna på en motionsrunda, gör någon hemmasyssla eller om jag har något ärende att uträtta så gör jag det och strukturerar hemmasysslor & hundar därefter. Varje dag har jag även som rutin att utföra mindfulness två gånger per dag, vanligtvis förmiddag och eftermiddag, eftersom att även det är en aktivitet där hjärnan vilar. Känner jag mig extra trött så tar jag en extra övning och känner mig genast mer harmonisk och piggare i hjärnan efteråt.

I min almanacka skriver jag även peppande meningar för varje vecka och mål till veckans slut så att det alltid känns motiverande att öppna & stänga den.
Är man i min sits och inte har oändligt med energi så består inte dagens to-do's av olika jobb, möten, flera hushållssysslor och liknande. För att jag ändå ska känna att jag gör något och att jag lever ett meningsfullt liv om än situationen inte tillåter hur mycket som helst just nu så kan min dagliga to-do i min almanacka se ut såhär:

❤️ Kliv upp 08:00
❤️ Ät frukost
❤️ Borsta tänderna
❤️ Bädda sängen
❤️ Gör mindfulness
❤️ Boka tvättstuga
❤️ Aktivera hundarna
❤️ Gör mindfulness

Hips vips, så kan man få ihop en liten lista som inte alls är avancerad på något vis men det blir ändå svart på vitt framför en att man faktiskt har uträttat saker även de dagar man knappt orkar lyfta ett finger. Det gör att man får ett annat perspektiv och känslan av att inte göra något och att ha en värdelös dag kan ändras till att det faktiskt var en helt ok dag, man har faktiskt gjort flera saker fast det inte kändes så. Man blir genast mer snäll mot sig själv.

Oavsett livssituation så har jag upptäckt glädjen och meningen med denna form av struktur, hur det verkligen kan hjälpa en att klappa sig själv på axeln och avlasta hjärnan.
Istället för att inte ha en aning om hur dagen ska bli eller vilken ordning du ska göra allt du måste göra, glömma bort saker och bli stressad över saker - skriv upp och bocka sedan av bit för bit. Du behöver inte tjorva till det och behöva fundera ens utan du kan bara öppna almanackan och så har du en klar bild. Oavsett om du har mycket eller lite att göra, så ser du också en ungefärlig tidsåtgång till aktiviteter när du har dem framför dig och kan även se ifall du har möjlighet att fara och träffa en vän, åka på massage, ta en vända på stan eller vad som helst som du är sugen på, utan att känna en stress och fundera över om du hinner.

Att för mig se orden "Your speed doesn't matter, forward is forward" varje dag ger en enorm drivkraft & det är så kul att man kan designa sin almanacka precis hur man vill för att skapa sin egen motivationskälla som passar en själv.

Likes

Comments

Själafrid

Här har det ekat tomt under en liten tid nu. Planer går inte alltid precis som tänkt och min vision om att ge någon form av ledstjärna till andra via det jag skriver gick inte riktigt som planerat, att leva som man lär. Jag har återigen kämpat emot mig själv, i ren desperation, intalat mig själv att allt är okej bara för att överleva. Det var inte okej, jag var för snabb.

Det var superroligt att börja jobba igen efter att jag började må bra, bli friskare, men tyvärr ett för kraftigt steg att direkt starta i den takt jag gjorde, vet jag nu. Jag visste det inte då, inte till en början. Jag var glad, lycklig, inspirerad, kände att det verkligen gick bra nu. Jag var människa igen, nästan helt frisk.

Sedan kom ryggvärken, nackvärken, den ytliga eller obefintliga sömnen på natten, den minskade aptiten, tröttheten, feberkänslan, panikångesten. Pang bom bara så sov jag 3 dygn, nästan i sträck, dygnet runt. Fortsatte med att jag orkade vara vaken men orkade inte utföra något, ingenting alls. Jag vet vad detta är och jag är inte rädd för det denna gång så jag kan hantera det mycket bättre men till en början blev jag stressad, irriterad på mig själv, besviken, kände det som ett misslyckande.
Men vad hjälper det en själv, att tänka dessa tankar om sig själv? absolut ingenting, du tjälper istället.

Jag är fast besluten, fortfarande, att bli frisk. Jag vet att det kommer att ske, jag har också klarat det en gång tidigare, att bli mycket bättre. Man måste acceptera läget, att det är såhär nu. Göra det bästa för stunden. Jag kan och jag vill.

Om du inte klarar något, se det inte som ett misslyckande. Det var en erfarenhet. En erfarenhet att ta med dig till framtiden, som en liten krycka, hjälpreda för framtida situationer. Det är inte hela världen. Slå inte på dig själv. Klappa på dig själv och ge dig själv en knuff i ryggen, du är bra.

Jag är redo.
Redo att göra bättre beslut för mig själv, så som jag tidigare har gjort och så som jag vet att jag kan. Detta är bara en del av resan, som kommer att utveckla mig mer inför framtiden.

Bästa Facebook-sidan när jag de få gånger är inne och scrollar i flödet: Ett positivt sinne. ❤️

Likes

Comments

Själafrid

Du har tillåtelse att vila
Du är inte ansvarig för att laga allt som är trasigt
Du behöver inte försöka vara alla till lags
Lägg tid på dig själv nu.

Känner du dig glad? Njut.
Känner du dig ledsen? Känn.
Känner du dig orolig? Det är okej.

"Vi människor är bara ångestfyllda gurkor som vandrar omkring på jorden".

Människor består till ca 70% av vatten. Vi är skapta från jord och jord blir vi åter. Celler, molekyler och DNA.

Lika viktigt som det är att behålla denna jordnära tanke om vad vi är skapta av och inte låta tankarna snurra iväg allt för mycket utan också tänka på att alla är vi kött & blod som i grunden är en och samma massa. Lika viktigt är det också att kunna acceptera vår egen individ och omfamna våra känslor som vi faktiskt har.
Visst är det jobbigt att känna sorg, nedstämdhet eller oro? man vill helst bara få det att gå över. Att vara nervös, arg eller irriterad - det gnager i en.

Varför? Oftast för att vi inte vet hur vi ska hantera känslorna. De är otäcka, obehagliga, svåra.
Som tur är så kan vi faktiskt träna på just hanteringen, göra det lättare. Inte göra känslorna mindre känslosamma men att lära oss att på ett lättare sätt gå igenom dem.

En viktig fråga att ställa sig är:
Varför känner jag som jag känner just nu?

Om du är ledsen över något, ta reda på vad du är ledsen över och tänk "ja, det är klart att detta sårar mig för det är något jag bryr mig om, då kan man såklart reagera såhär".

Om du är irriterad, ta även här reda på vad som irriterar dig och tänk "är detta något jag kan göra något åt? är det en livsviktig sak? behöver jag ödsla tid åt detta?".

I alla känslor, oavsett karaktär, finns en grundorsak till reaktionen. Det finns ofta en förklarlig orsak men ibland måste man gräva lite djupare för att finna den.
Det som ofta spär på känslan är att vi där inne i oss blir rädd för att vi inte vet var känslan kommer ifrån eller inte har orsaken tydligt framför oss. Om vi letar reda på orsaken så kan vi se det ur ett annat perspektiv än bara inifrån känslan, det blir något verkligt som man också kan se på.
Om vi tränar på att lyfta fram orsaken för oss själva så kan vi sedan plocka isär orsaken, studera den och ta reda på hur vi ska gå vidare.

Om du irriterar dig över disken, smutstvätten, barnet som kladdat färg överallt eller din partner som gör något på ett slarvigt sätt, fundera.
Vad är det värsta som kan hända om inte disken blir diskad nu eller om inte tvätten blir tvättad nu? Vad är det värsta som kan hända om det kommer färg på bordet, stolen, mattan eller golvet? Varför irriterar du dig på din partners utförande av något?

Mest troligt så kommer inte något särskilt hemskt att hända om du tänker efter, inte egentligen. Disken kommer bli diskad förr eller senare, det kan vara mer eller mindre disk men ingenting värre händer än att det kanske tillkommer en tallrik eller två, det är inte hela världen.
Du kanske får torka upp och rengöra efter ditt barn men varför skulle jorden gå under för det? ta vara på glädjen som kom med målandet istället för att försöka hindra saker från att ske hela tiden.
Det blir stökigt, det blir fläckigt, det hör till och inte kommer världen att gå under för det.
Alla är vi olika människor som utför saker på olika sätt, inget sätt är rätt sätt och vi alla prioriterar olika saker.

Att du irriterar dig på någon annans utförande av något hjälper varken dig eller den andre att utföra det bättre, det skapar bara dålig stämning. Tillåt den andre att göra på sitt sätt. Sen kan du göra på ditt sätt när du utför saken. Det är okej att släppa lite på hur du vill ha det ibland, ingenting farligt kommer att hända och ofta skapar vi onödiga bråk av saker som egentligen är rätt oviktiga. Skippa kommentaren om hur du tyckte att bäddningen blev fel, säg istället "bra jobbat, tack för hjälpen!".

Genom att studera känslorna på detta sätt så kan du skapa en tydligare verklighetsbild för dig själv och tänka flera steg längre eller till och med lösa ett problem. När du fått ett helhetsperspektiv så har du ofta också en klarare bild på hur du kan ta känslan vidare. Du vet orsaken och kan därför lättare acceptera din reaktion och tillåta dig själv att känna som du gör. Det blir förståeligt. I och med att det blir förståeligt så kan du lättare finnas i känslan, vara där och ta in känslan. Omfamna känslan. Alla känslor är egentligen bra känslor därför att vi utvecklas av dem och kan lära oss att hantera olika skeden och därför långsiktigt bli mer balanserade.

Det handlar inte om en strävan efter att vara lycklig, det handlar om en strävan att finna balans.

Efter att du haft det lite tungt en tid, hur härligt är det inte att sedan känna något glädjande? hade du känt känslan av glädje lika tydligt om du alltid var glad? hade du sett den lilla glädjestrimman i det svåra om du alltid var på topp?
Om du aldrig var ledsen, hur skulle du då hantera sorgen när du väl blev drabbad av den?

Om du går igenom alla dina blandade känslor och tränar på att finnas i nuet, då har du skapat en bredare kunskap till dig själv, om dig själv, för framtiden.
Du kommer fortfarande att bli ledsen men du kommer att veta att du tar dig igenom det.
Du kommer att bli arg men du kommer kunna hantera det.
Du kommer att bli glad och du kommer att kunna känna glädjen lite extra där inne i själen.

Omfamna dig själv, i alla lägen och tillåt dig själv att vara du. Tillåt också dig själv att växa och att ta hand om dig själv. Känslor har vi, gurkor eller ej, tillåt känslorna att finnas medan du fortfarande står kvar med fötterna på jorden.🌻

Likes

Comments

Allmänt

Okej, återigen konstaterar jag att min optimism är total. Jag hann absolut med mycket igår men att slipa och måla klart allt som jag tänkt? Nä.

Sänggaveln är iallafall målad ett varv och jag tänker måla ett varv till. Sängborden är inte ens slipade, suck, det är verkligentråkigt att slipa, helt galet vilken tid det tar - fingrarna är helt uppruggade av allt gnuggande. Jag tänker iallafall att jag får visa resultatet när än det är färdigt, det tar verkligen alltid längre tid än man tror.

Är rätt mör i huvudet idag efter att också ha hållt på rensa och sortera i varenda låda och skåp vi har fram till väldigt sent igår. Ska ta det lite lugnt idag. Om än jag inte har några inredningsbilder klara eftersom ingenting blev klart igår så bjuder jag på ett gäng bilder från gårdagens promenad i höstrusket så länge 🍁

Jag tog även in en hel del löv och dekorerade med här hemma, både i vaser och ramar.

Ha en fin dag där ute ❤️

Likes

Comments

Allmänt

Ungefär så skönt nerbäddad som Isa är på bilden, är jag just nu, klockan 10:40.

I normala fall skulle jag ha haft en hel del ångest med tanke på att jag vaknade klockan 10 idag och allt efter kl. 8 känns skräckinjagande sent, men, nu har jag jobbat många dagar på sistone och behövde verkligen bara sova utan att ställa ett alarm. Måste ändå säga att jag ligger som på moln och har gjort det hela natten, svårt att slita sig upp i detta läge trots att jag är rätt pigg.

Dock väntar en spännande dag fyllt av projekt som jag äntligen har tid och energi till. Jag har sett världens finaste väggfärg, helt otippat för min vanliga färgsmak då den är någon form av grå/blå/grön blandning men den bara måste jag ha någonstans. Eftersom att vi bor i en hyreslägenhet så blir det tyvärr inte på väggarna men då kom jag på den briljanta idén att måla sänggaveln och sängborden istället, som jag ändå verkligen ogillar för tillfället, så jag tänker att sovrummet ska få sig en liten uppiffning idag.
Ska åka in på någon färghandel lite senare och se om jag hittar färgen och även ut i skogen och plocka lite grenar och löv till ytterligare några inredningsidéer.

Jag tänker att jag kikar in här senare idag med lite före- och efterbilder på ett höstigt inredningstema!

Likes

Comments

Sådär, till skillnad från igår så känner jag mig idag som en vanlig människa med en vanlig förkylning, pjuh!
Jag blir så glad att jag hittat så många verktyg att hantera ångesten med, som idag gör att jag sällan har långvarig ångest och ibland tillochmed kan tackla den direkt.

Trots mitt tillstånd igår så släpade jag mig in i bilen tillsammans med sambon och stack iväg till min mamma på taco-middag, det bästa jag kunnat göra då den jobbiga känslan i kroppen släppte allt eftersom under kvällen och när vi kom hem igen vid 21-tiden så tog vi en skön liten kvällspromenad med hundarna.

Ibland måste man tvinga sig själv till enklare saker vid tillfällen där ångesten gärna vill stoppa en, för min del så kan det göra att det släpper trots att jag känner mig nära döden till en början.

Idag står bara vila på schemat, låta kroppen återhämta sig och jobba mot förkylningen. Tänkte ta en kopp te på balkongen & pyssla lite, njuta av dagen precis som den är, i lugn och ro.

En av alla roliga saker med att jobba på hotell - du får massor av inspiration till frukost, vilket medför att jag får äta hotellfrukost både de dagar jag jobbar morgon och även mina lediga dagar hemma eller de dagar jag jobbar kväll eftersom att jag då också oftast har tid och lust att inta en superfrukost ✌️ har blivit helt galen i äggröra.


Ha en fin dag ni där ute! 🍁

Likes

Comments