Här kommer en liten sammanfattning av Phuket och Bangkok innan vi börjar bli sentimentala inför morgondagens resa hem!

Precis som gå Gili Air fastnade vi längre än planerat på Phuket. Vi växlade mellan tre stränder, Bang Tao, Laem Sing och vår kära Surin Beach. Gjorde mest ingenting under dagarna utan passade på att ligga i solen (i tappra försök att bli lite brunare sådär i slutspurten på resan) och bada en massa! De enda avvikelserna från stranden blev nattmarknad inne i Phuket town och Cheng Talay, ett barnhem i muang mai och tre sena kvällar på stranden med våra kära burmeser. Vi fastnade speciellt för nattmarknaden i Phuket town, hur mycket mat som helst och allt man kan tänka sig hitta på marknader här nere. Blev en hel del mat och passionfruktshakes kan man väl påstå.... Även besöket på barnhemmet var otroligt bra! Vi blev guidade runt av en som för tillfället är volontär där, fick prata med en av de som driver barnhemmet och avslutade med att äta middag med dem. Väldigt mysigt!

När fokus ändå hamnade lite på mat kan jag ju berätta våra dagliga matvanor på Phuket. Började med frukost på restaurangen patcharin på Surin Beach, passionfruktshakes och grillad kyckling till lunch och avslutningsvis Lap Gai, morning glory (två nya favoriträtter) eller chicken cashew nut på en väldigt enkel men otroligt bra restaurang tvärs över gatan från Tiw and Too. Lika lite variation där som på Gili Air om än aningen mer lokal mat på Phuket.

Tror dock inte vi hade stannat kvar så länge om det inte vore för att vi fick spendera dagarna med Fridas vän Emma som precis flyttat till Phuket. Vi är väldigt glada över att ha fått umgås med henne, kunde faktiskt inte blivit bättre sådär i slutet av resan efter att ha umgåtts med varandra enbart ända sedan Malaysia. Hon blev dessutom vår personliga guide runt ön, hade nog inte kommit länge än till Surin Beach om det inte vore för henne!

För att spara pengar åkte vi nattbuss söndag till måndag, en utav de bättre bussarna vi åkt i Thailand kan ju tilläggas, och nu är vi inne på vår sista heldag här i Thailand och shoppingdag nummer två i Bangkok. Har blivit en hel del shopping, alla presenter är avklarade och det har även blivit en del saker till oss själva. Nu ska vi bara fördriva resten av dagen med att gå runt och kolla inne på MBK innan vi ikväll beger oss av till flygplatsen för att spendera sista natten där!

• Thailand, Asien

Ska inte låta er sväva i ovisshet längre, nu kommer ögonblicket ni alla väntat på: den hemliga gästbloggaren är *dun dun duuun*

Emma Nilson aka hönsmamma! Vissa av er kanske känner igen mig från min tid på Porthälla, men nu befinner jag mig alltså i Thailand där jag hoppas jobba som engelsklärare det kommande året.

I fredags landade alltså WBT här på Phuket, och jag fick (tog?) uppdraget att visa dom min ö från sina bästa sidor! I och med att dom hade skippat sömnen natten tidigare var det några trötta tjejer som anlände, men dom tog sig till stranden i hyfsad tid där jag låg och väntade.

Vi har hunnit med ganska mycket under dessa dagar: hängt mycket på Surin, druckit kopiösa mängder passionsfrukt-shake, bränt oss på maneter i Laem Sing, prutat till oss flera kap på den fantastiska nattmarknaden Naka, ätit gräshoppor och larver (smakade chips respektive popcorn), hängt med min hund Bobby i Bang Tao, åkt longtail-båt, snorklat, druckit whiskey med burmeser, introducerat rätterna Laab gai och Som tam, druckit buckets, ätit [riktig] grön mango, lagat Fridas telefon, haft simskola, ja ni hör ju bara hur mycket vi gjort. För att inte tala om hur många skratt det blivit!

Nu har det hetsats ganska länge om att det här inlägget skulle skrivas färdigt (främst av slavdrivare Frida) så jag sätter punkt för den här gången nu.

Sawadeekha!

Nu har det gått några dagar sedan senaste inlägget. Vi har gjort en hel del men snart väntar ett gästinlägg av en hemlig person om vad vi gör här på Phuket.

Våra två sista dyk på Gili Air var väldigt bra. Först dök vi på Mirkos. Det är ett ställe med mycket småsaker, koraller, småfisk och andra smådjur. Väldigt annorlunda dyk för vår del men väldigt roligt. Det sista dyket vi gjorde var vid Manta Point. Det var helt sjukt bra, absolut bästa förutsättningarna vi har haft någonsin på ett dyk. Vi hade säkert 40-50 meter sikt. Helt galet! Otroligt vacker dyksite som vi gärna hade dykt på igen! Men men, sista dagen på Air var det och det blev även resans sista dyk.

På kvällen blev vi inbjudna till AW på Beach Club där vi hängt alla dagarna. Väldigt trevligt men Gili-öarna är tyvärr kända för att det finns mycket droger och detta verkar väl inte vara helt obekant för lokalbefolkningen. Inte en favorit bland oss. Sista halvdagen låg vi på stranden, solade och åt gott. Väldigt bra. Sen åkte vi på Gili Trawangan.

Gili Trawangan åkte vi egentligen bara tillbaka till av två anledningar. Snorkling och en restaurang med underbara shakes och efterrätter. Vi hittade ett bra och riktigt billigt hotell och njöt av solnedgången sista kvällen. Kanske kommer det en profilbild eller en omslagsbild där ifrån snart? Snorklingen lyckades vi verkligen med. Jag (Rebecca) var ute först och hittade några sköldpaddor. Efter som Frid och Jess inte var med fick jag ta med dem ut för att leta igen. Direkt när vi kom ut till stupet där de gillar att vara hittade vi en direkt under oss. Under timman vi var ute blev det i alla fall två till varav en stor var på väldigt grunt vatten riktigt nära oss, så kul att se! Gili T har verkligen fantastisk snorkling norr om hamnen. Rekommenderas verkligen!! Restaurangen hade sina goda shakes men tyvärr var deras Death by Chocolate slut så då blev vi lite besvikna. Men Gili T var trots allt snäll moot oss ändå och vi hade några fantastiskt fina dagar där.

Efter två nätter på Gili T åkte vi tillbaka till Bali där vi landade i Kuta. En natt spenderades där. Vi hade ärligt talat ganska dålig uppfattning av hur Kuta såg ut och vart vi befann oss så det var inte förrän efter natten vi insåg att vi var tio minuter från stranden. Kuta tyckte vi nog inte var superspännande. Det blev lite nya solglajjor och annat smått. Sista vi gjorde var nya henna tatueringar. Frid och Jess testade lite tatueringsmodeller medan jag valde en mer traditionell henna på handen.

På kvällen gick flyget från Kuta och vi vinkade hejdå till det fantastiska landet Indonesien som vi alla älskat. Under 11 timmar befann vi oss sedan i KL i Malaysia innan vi återigen sa hej till Thailand. Timmarna i KL gick förvånansvärt bra. Mat, kortspel, sömn och samtal hem blev det för att fördriva tiden. När planet äntligen lyfte för att ta oss till Phuket var vi alla väldigt glada. Synd bara att vi inte var på flygplatsen ett dygn senare då Lis, som vi hängde med på Koh Tao och i Kuala Lumpur, även hon spenderade en lång väntetid där! Att vi höll på att missa andra flyget kanske vi ska nämna? Vi förstod inte riktigt hur gate- och säkerhetssystemet fungerade, speciellt då de ville att vi skulle gå genom säkerhetssystemet bredvid vår gate. Vi förstod alltså inte detta. Så tio minuter innan planet ska gå får vi springa igenom gaten och på planet. Men vi kom med, och det är ju trots allt det viktigaste!

Väl framme på Phuket tog vi oss till samma hotell som vi bodde på senast på Surin. Vi som i början av resan sa att vi inte ens skulle till Phuket, se hur det gick med det... Men vi tycker mycket om livet här. Vi funderade på att åka till Kho Chang sista veckan men antagligen blir vi kvar här. Nu i slutet orkar vi inte flytta på oss så mycket. Vi har varit runt och sett så många ställen, nu är det skönt att bara bo på samma ställe. Fördelen med Phuket jämfört med Gili Air där vi var 10 nätter är att man kan åka till olika städer och stränder här så lite blandat blir det!

Nu börjar vi verkligen inse hur lite tid det är kvar. En och en halv vecka tills vi är hemma på Landvetter igen. Ganska jobbigt att tänka på att komma tillbaka till rutiner, icke-tropiskvärme, vardag och tråkigheter. Men väldigt kul att komma hem till familj och vänner. Er saknar vi!

Mer om de dagar vi spenderat på Phuket kommer det antingen skrivas om i gästinlägget eller så kommer det snart ett till inlägg att se fram emot! Men fram tills dess, puss o h kram!

Efter idag har vi varit på exakt samma strand här på Gili Air i en vecka och fler dagar ska det bli då vi inte ska tillbaka till Gili T förrän på måndag! När vi andra dagen här bytte boende till vårt nuvarande bokade vi tre nätter där. Tre nätter blev till fem, fem till sju och sju till nio. Kan väl kort och gott säga att vi har fastnat något kopiöst för denna ö, vårt enkla men mysiga boende för 30kr/natt, restaurangen där vi spenderar hela dagarna och restaurangen där vi äter middag varje kväll. Gili Air är som en blandning mellan Gili T och Gili Meno, det är en lugn ö men inte lika som Meno och har väldigt många bra restauranger osv vid stranden som på något underligt sätt blir helt fulla på kvällarna men det är inget festande som på Gili T. Helt enkelt en ö för sådana som oss från landet lagom!

En typisk dag här ser ut som följer:
Går ner till restaurangen The Beach Club och paxar varsin solstol, äter frukost, badar, solar, läser böcker osv tills det är dags för lunch. Efter det har vi fortsatt vårt slappande i solstolarna fram till kvällens film när det varit något sevärt (i vårt fall, den nya jungelboken och The Good dinosaur). Sett på den tillsammans med en glass eller juice för att sedan äta middag på restaurangen Chill out bar and bungalow. Oftast har vi redan vid måltiden innan bestämt vad vi ska äta och varierar mellan tre-fyra rätter i princip. Sen dusch och sova!

Vid detta laget har vi gått och blivit kändisar på The Beach Club, de vet vad vi heter, vad vi brukar äta och våra dagsrutiner här och de blir lika glada varje dag vi kommer tillbaka (förhoppningsvis). Igår sa personalen här att de ville ha ett foto med oss innan vi åker så det får det bli vår sista dag här på söndag!

Vår bungalow där vi bor är definitivt den mest simpla hittills, tre sängar, en dusch och en toalett, inget internet och fläktar istället för AC. Bristen på wi-fi där har verkligen varit skönt, istället är vi ute till nio/tio på kvällen vilket är mycket roligare än att bara ligga på rummet på kvällarna! Därav att vår middagsrestaurang har blivit oss väldigt kär med sina grillspett och bakpotatis elr tempeburgare (så god!!) och pommes. Där har vi också en favoritkille som vi brukar hälsa på varje kväll och som vi verkligen gillar!

Men vi har faktiskt gjort lite avvikare i form av dykning, både förrgår och igår dök vi och vi ska även dyka snart idag och imorgon. Första dyket vid Shark point här var något av en flopp men gårdagens dyk vid Turtlepoint var helt amazing och nog det enda dyket som är i klass med dyken på Similand Island, massa fina koraller, megastora sköldpaddor och helt enkelt sjukt bra! Fick dessutom beröm alla tre efteråt för att vi höll oss på en jämn nivå under säkerhetsstoppet, väldigt kul att få beröm av Divemasters och instruktörer!

Kan avsluta med att säga att detta är första gången för oss alla tre som vi är på södra halvklotet, vilket bara det känns som en väldans bra merit att ha genomfört tillsammans! Vi kommer sakna Gili Air något enormt, vår semester på semestern.

• Asien, Indonesien

Ubud

Vi åkte till Ubud med tanken om att vara där i ungefär tre dagar. Det slutade med fem dagar. Detta på grund av att Jessica och Frida blev sjuka med feber och annan skit. Sedan tyckte vi att Ubud var jättemysigt så vi hade ingenting emot att strosa om kring i den lilla staden och ligga vid poolen. Fyra aktiviteter fick vi till också. Två helhjärtade och två lite mer halvhjärtade. Rafting och matlagningskursen var sjukt kul. Framför allt matlagningskursen. Monkey forest var superläskigt och risfälten var regnig och vi var rätt sega.

Vi hittade ett

Våra Ubud Minus -

+ MATLAGNINGSKURS. Alltså det finns på massa ställen i hela Asien men många väljer att göra det i Ubud för all mat blir verkligen lokal. Canting Bali hette vår och den rekommenderar vi alla dagar i veckan!!

+ Umah Pizza. Alltså bästa restaurangen. Skitbilligt och skitgött. Väldigt vanlig mat men otroligt gott.

+ Marknaden. Den var jättemysig och vi hittade mycket saker där. Det var väldigt mycket Afrika style på den vilket gjorde att vi fick massa throwback från Etiopien.

Våra Ubud minus

- Monkey Forest, det är inte naturligt för aporna att leva så. Det är turister över allt vilket gör att aporna beter sig på ett väldigt onaturligt sätt.

Risfälten är verkligen inte dåliga. Åk dit. Vi var nog inte superpeppade när vi väl var där!

Tack å hej

Heeeej!

De här med bloggandet har vi inte varit superduktiga på senaste tiden och skylla på att vi inte har tid kan jag inte göra för mycket mer än strandhäng gör vi inte.

Just nu är vi på Gili öarna i Indonesien utanför Lombok. Här har vi bara planerat att sola, bada, slappa och dyka. Jessica har fått öroninflammation så dykningen får vänta och stranden får dras med oss. Hoppas inte den har något emot det. Dykningen här ska tydligen vara jättebra med både skölpaddor, hajar, fiskar och fina koraller så det ser vi fram emot när öronen mår bättre.

Igår morse åkte vi från Gili T till Gili air där vi befinner oss nu. ( I skrivande stund på en solstol, atm bild har ni här, korv eller ben?)

Gili air är väldigt lungt men vi tycker det är skönt. Vi har hittat ett boende här för 30 kr/natten vilket plånboken mår väldigt bra av. Dock har vi inget wifi men det mår nog vi ganska bra utav egentligen fast vi inte vill erkänna det. Det får bli långa luncher och middagar.

Nu har vi ungefär två veckor kvar i Indonesien innan vi åker till Thailand. Tanken var att vi skulle åka till Phuket, där vårt plan landar men vi fick reda på imorse att de typ stängt den stranden vi ville till så nu är vi lite förvirrade. Har någon tips på vart vi kan åka i Thailand där det inte är regnperiod?

Det är väldigt konstigt att vi bara har 3,5 veckor kvar. Så blandade känslor kring hemgång och flera gånger per dag säger någon av oss "det här kommer jag sakna hemma". Samtidigt som man saknar mycket hemma, familj, kompisar och bekvämligheten. Men livet här är verkligen så härligt. Vi klagar inte och vi är så otroligt tacksamma att vi fått möjligheten att göra denna resan.

Nu ska jag försöka få med mig mina kompanjoner ner i plurret.

Puss

Nu var det ett tag sedan förra vanliga inlägget! Vi har hunnit vara på Ubud i några dagar och nu på Lembongan, tiden går sjukt fort!

Kvällen när vi varit på rafting mådde jag (Jessica) och Frida otroligt dåligt. Vet inte riktigt vad det berodde på men hade nog båda feber, frös och svettades om vart annat och gick och lade oss redan vid halv nio. Därav ställde vi in onsdagens aktivitet och chillade hela den dagen. Dock fick vi byta hotell då vi glömt förlänga det boendet på Ubud. Uppgraderade oss till ett rum med eget kök, inbyggd garderob och stor dusch så gjorde inte jättemycket även om det kändes mindre bra i plånboken. Utnyttjade köket två av kvällarna genom att steka ägg och laga vår egen middag, väldigt värt faktiskt!

I torsdags började vi dagen med att bränna oss genom att sola på förmiddagen lite för länge, inte vårt bästa beslut. Däremot var matlagningskursen på kvällen helt fantastisk! Fick laga flera olika indonesiska maträtter och framförallt maträtter typiska för Bali, väldigt roligt och väldigt gott!

I Fredags mådde Frida fortfarande inte helt bra så hon stannade på hotellet medan jag och Becca gick till marknaden och påbörjade jakten på presenter till alla nära och kära där hemma. Fick ändå handlat en hel del! Sedan åkte vi till risfälten på eftermiddagen. Vår förare rekommenderade ett ställe med världens dyraste kaffe, lewak kaffet (även kallat bajskaffe), gillades starkt av mig då det var första kaffet på resan som smakar som det vi har hemma. Vi fick även smaka på massa olika kaffe och tesorter, varav vi fastnade för ett te med lemongrass smak som vi köpte! Risodlingen däremot blev en flopp då vi inte ville betala för att gå där så vände ganska snabbt och åkte tillbaka hem.

I Lördags åkte vi hit till Lembongan, en väldigt liten ö med dykning som enda mål. Gjorde inget speciellt på Lördagen och spenderade nästan hela Söndagen vid poolen med böcker och mandalas. Hyrde nämligen cyklar på eftermiddagen för att hitta ett apotek och en restaurang. Kom till en lång uppförsbacke, vände och hittade en restaurang vid stranden... Så mycket orkade vi!

Idag har vi äntligen dykt! Anledningen till att vi valt att dyka här är för att de är kände för att ha massa mantor. Något som undgick oss under våra två fundives vilket känns lite surt men aja, dyken var ändå helt ok även om de inte var i närheten av de på Similand Islands! Tror vi såg åtminstone fyra sköldpaddor så vi är lite nöjda ändå.

Nu på kvällen har vi haft projekt ketchup. Vattnet i poolen här innehåller något obekant ämne som gjort alla tres hår smått grönt så vi har under kvällen smetat in våra hår i ketchup och lindat in det i aluminiumfolie. Resultatet är av varierande grad men allas hår har iallafall blivit mindre grönt om än inte helt återställt.

Nu ska vi packa och göra oss iordning inför morgondagens resa till Gili-öarna!

• Asien, Indonesien

Singapore. Storstaden som är ett eget land. Sydostasiens egna lilla guldland som blivit stenrikt på de 50 år sedan det blev självständigt. Känt för sina många lagar och hårda straff. Vi mötte blandade åsikter om lagarna. Bla en polack som bott där i många år och som gillar lagarna för att det bidrar till låg brottslighet. Han sa ungefär att Singapore är enda landet en kvinna kan gå ensam genom stan naken på natten utan att bli våldtagen och det är ju väldigt bra. Men vi mötte också en taxichaufför som sa att någonting måste saknas i landet om man behöver ha så många lagar för att reglera vad folk gör. Vi spenderade två dagar i staden. En spenderades på Universal Studios och under en dag traskade vi runt och sög in stadens atmosfär.

Våra +
1. Universal Studios. Vi gjorde ju inte så mycket i Singapore men vi spenderade en dag på US. Jätteroligt! Vissa delar av parken var helt klart roligare än andra delar. Parken är väldigt barnanpassad och det är nästan mer attraktioner för barn än för vuxna, men väldigt roligt ändå!
2. Kollektivtrafiken som gör det väldigt lätt att ta sig runt. Vi köpte tvådagars kort och fick åka MRT, LRT och vanliga bussar. Staden är stor och det är ett jätteväl-utvecklat kollektivtrafikssystem. Supersnabbt och smidigt. Viktigt! Lämna in korten sista dagen och få 15 S$ tillbaka, vi kollade inte när infon vid flygplatsen stängde och kom dit försent så vi fick inte tillbaka de pengarna, väldigt onödigt!

Våra -
1. Bussystemet (inte MRT och LRT systemen) är väldigt svårt att förstå. Antingen heter hållplatserna olika på olika sidor av vägen, även om de ligger rakt över varandra. Eller så kör inte bussarna med samma nummer till samma hållplatser när de kör i de två olika färdriktningarna. Vi vet inte riktigt vilket av de två alternativen som är rätt men det ledde i alla fall till att vi en kväll spenderade över en timma på att försöka hitta hem. Tillslut fick vi ändå ta en taxi sista biten.
2. Det är en dyr stad. Det är alltid dyrare i storstäder men Singapore är väldigt dyrt ändå. Det är inte kul för backpacking plånboken och det märkes att många väljer bort den staden när de är ute och reser då det inte alls var lika mycket backpackers där som det är överallt annars.

Kuala Lumpur var vi i fyra dagar och blev en stad med mycket shopping, en del svenska inslag, turistiga fotografier utanför Petronas towers och lyxiga måltider. Sist men inte minst fick vi göra allt detta tillsammans med en fjärde alldeles fantastisk reskamrat, Lis! En väldigt mysig stad med mycket att göra helt enkelt!

Hiss:
1. KL är en stad med smidiga och framförallt billiga sätt att transportera sig på. Deras gratisbussar räcker för att ta sig till de flesta ställen och är alla gratis. Något som passade oss alldeles utmärkt!
2. Stadens shopping är också att rekommendera då det finns sjukt många shoppingcenter med allt man kan tänka sig och väldigt mycket bra budgetshopping. Finns dock en risk för att det blir lite väl mycket shopping men det får det vara värt!
3. Stadens flexibilitet får alla plus som finns! Vill du åka dit för att shoppa loss kan du göra det, vill du upptäcka mer lokala saker som China Town och Little India finns det, vill du vara den ultimata turisten finns sevärdheter såsom Petronas Towers. Som kontrast till de lokala matställena i bla China Town har du Hard Rock, Nandos och t.o.m. IKEA om du skulle få hemlängtan. Helt enkelt en stad för alla!

Diss:
1. Staden har så sjukt mycket turister så allt som är turistigt kostar en del. Tex stod ett besök upp i ett av Petronas towers på listan men efter att ha sett priset skrotades den idén ganska snabbt....

Dock gillade vi KL alldeles för mycket för att kunna hitta någon mer diss så det får räcka med en enda sådan!

Åh! Vi älskade verkligen Langkawi och hade några riktigt bra dagar där. Det påminner lite om hur det är ute på landet i Sverige. Vi bodde bland kossor, tuppar och hästar och på en tio minuters promenad var vi på stranden. Stranden var jättebra och man hyrde solstolar billigt vilket är sjukt värt. Badet kanske inte är det bästa. Det är väldigt mycket maneter vilket gör det obehagligt att bada. Det var också väldigt strömt vilket var bara allmänt jobbigt (I-landsproblem).

Sedan är Langkawi en taxfree ö vilket gör att det blev en del chockladshoppande vilket vi uppskattade och även våra själar uppskattade.

Klara och Jessica vi träffade på Langkawihade varit där i två veckor och hyrt
moppar flera gånger för att ta sig runt på ön. De var tydligen jättesmidigt så utan att vi gjort det så kan det vara något att rekommendera.

Det finns även en mängd med utbud på utflykter. Vi åkte till Langkawi Skybridge och gjorde skytrex vilket var värt båda två.

Våra Langkawi plus
+ Taxfree. Haha alltså det är verkligen värt. Chockad är livet och sedan finns det givetvis massa annat än choklad. Parfymer, alkohol och massa mer.

+ Blandningen av allt typ. "Svenska landet", stor strand, känns som en liten stad samtidigt som en stor. Man kan välja mellan en lugn dag på stranden eller att hyra båt, jetski åka banan eller någon av alla andra utflykter som finns.

+ Bra utbud av restauranger och snabbmatsställen. Vår standard lunch blev en schawarma + en dricka av en kille i ett gatustånd för 22 kronor. Middagarna var inte heller dyra så det var gött!

Våra Langkawi minus
- Havet. Vi tyckte verkligen det var obehagligt med alla maneter. Det stack hela tiden och man ville nästan bara gå ber och doppa sig och sedan upp igen. Det är läskigt med maneter då man inte ser dom + att vissa är riktigt farliga.

Vi kommer inte på några fler minus. Langkawi tyckte vi verkligen om supermycket. Men som alla andra ställen så är fyra-fem dagar lagom för rastlösa själar som oss.