Igår och idag har vi besökt Angkor Wat och några kringliggande tempel.
Även om vi har tagit alldeles för många kort så tror jag inte att någon gör dem rättvisa.
Templen är helt enorma igår var vi i "Tomb radier" som bara är 1000 x 650 meter stort, ganska litet i detta sammanhanget.
Ankor Wats yttre murar är 3,7 km det är för stort för att man ska kunna ta in det.
Vi har haft en fantastisk lokal guide med en stor portion humor.
Det negativa har varit att det har varit för många tempel på för kort tid. När man får springa runt ett gigantiskt tempel på 1 timma, hinner man inte riktigt njuta av tempelruinerna och naturen. Naturen är lika imponerande som templen i sig.

Efter S21 och Killing fieIds så blev vi avsläppta på Russian market. Bästa marknaden i hittills i stämning och mysfaktor i Asien för min del, Isa hade dock lite problem med matsektionen där inne. Lukten var det första man slogs av. Fisk och skaldjur låg framme för försäljning utan kylning, det var 30 grader plus där inne, de sålde ankor med inälvorna kvar i, hej matförgiftning! 😝
Men jag tycker det är viktigt att se för att förstå hur de har det här.
Det bästa var att man kunde gå runt i lugn och ro och titta utan att bli antastad av en massa inkastare hela tiden.

Tuk tuk färden hem till hotellet var en kapitel för sig, tur att vi hade förhandlat om priset innan, säger jag bara!
Vi fick en full city sightseeing, för endast 3$.
Trots att vi visade chauffören kartan, (hotellet ligger jämte central market, ALLA känner till den) och han fick hotellets visitkort med adress, så var han totalt vilse! En tur som ska ta ca 10 minuter tog nog 1 timma och 20-30 minuter. Vi åkte runt hela stan och såg alla sevärdheter vi såg igår, idag igen 😂 stackarn fick stanna tre gånger och be andra chafförer om hjälp med vägen tillslut, även om han drog sig så länge han kunde för att inte behöva fråga någon om vägen först! Typiskt manligt.

Bästa maten i Phnom Phem åt vi senare på kvällen ett kvarter bort från vårt hotell på gatan, nästan sittandes i körbanan.

Idag åkte vi buss till Phnom Penh, Kambodja. Bussen hämtade upp oss 07.30 på hotellet. Under varje säte låg det ett paket kaffe, bussen var för allmänheten. Men det var två grupper som reste tillsammans med ett resebolag och typ 3 vietnameser utöver oss.

Självklart undrar man ju om det verkligen bara var kaffe.

Den vietnamesiska gränsen var ett kapitel för sig. Turordningen var sådan att den som gav gränsvakten mest pengar fick gå först i kön. Själva stod vi och väntade i evigheter på att de skulle ropa våra namn och vi skulle få tillbaka våra pass. På ambassadens hemsida sa de att visum skulle kosta 30$ men att de kan ändras, vi betalade 35 och undrade vem som fick överskottet. Vi betalade vid den vietnamesiska gränskontrollen - pengarna är för det kambodjanska visumet.
Efter en hel evighet i en ganska liten hall, utan ac och utan fläkt, fullproppat med folk, fick vi äntligen våran utresestämpel i passen. Upp i bussen igen för en busstur på två minuter för att återigen kliva av bussen, nu för den kambodjanska gränskontrollen.
Det var också väldigt noga med att vi skulle ha med oss minst två nya passfoton innan man anländer till gränsen - dessa var de inte de minsta intresserade av, kanske för att vi betalade 5$ för mycket.

Väl i Phnom Phem så fick vi fräscha till oss och åkte sedan på "cyclosightseeing" i stan

På middags menyn hittade vi Deep fried tarantula som ett av menyförslagen, det var dock ingen i våran grupp som kände sig manad att smaka på detta idag.
Men vi får se om någon vågar sig på att prova innan vi lämnar Kambodja.

Idag har vi varit på utflykt på Mekongfloden smakat på massa frukt, kokosnötsgodis, honungste, bananvin och honungsvin mycket trevlig dag och god lunch 👍 dagens tråkiga var dock att ida glömde sin bok på bussen men som tur var fans den digitalt på storytell 👍

Nu har vi bytt hotel från äkta backpackeranda till "lyx" som är 3 stjärnigt 😍 (detta ingår i vår förbokade tripp genom Kambodja till Thailand med gt adventures).
Vårt förra hostel hade ingen ac endast en golvfläkt spartansk stenhård säng och låg mitt i backpackerområdet men det var toppen att bo där enligt mig 😀 Ida föredrar detta läget lite längre bort men ändå gångavstånd som ni ser på kartan 👍

Man lär sig verkligen att uppskatta bekvämligheter som mjuk säng och ett badkar så man slipper stå i handfatet/toaletten och duscha 😂🙈👍

Att promenera i Saigon är förenat med livsfara. I det området där vårt första hotell låg är trottoarerna fulla av uteserveringar och moppar - vilket gör att man blir tvungen att gå i körbanan. Bilarna stannar inte - de tutar bara och kör vidare aktar man sig inte blir man överkörd.

Taskig bild tagen från kameran med mobilen men man ser iaf vad jag menar.

Att korsa en gata är ännu värre, inte ens ett övergångsställe med grön gubbe gör någon skillnad.
Bilarna och mopparna bara kör - man får kryssa runt bilarna mitt i gatan de väjer lite i sidled för en, tutar och fortsätter i samma tempo.
Vi håller varandra i handen och tittar åt alla håll samtidigt.
Saigonborna verkar vara lika rädda som vi.

Idag har vi gått upp i tid, det känns som att jetlagen håller på att gå över och vi har anpassat oss till lokal tid.
Frukosten bestod idag igen utav nudlar och ett par bitar kött av okänt slag, jag är helt säker på att vi fick båda två bitar hjärta var i soppan också. Inälvsmat är vanligt och finns i vartenda litet stånd där de säljer mat på gatan.

Vi har nu checkat ut från vårt första hotell, ett budget hotell mitt i smeten. Första kvällen frågade isa om vi hade radion på... Det var musik från gatan. Det blev snabb anpassning till värmen då vi har sovit tre nätter nu utan AC. Vi hade dock en stor kyl för vatten etc.
Nya hotellet låg 4 minuters promenad bort, vi fick lägga våra väskor där under dagen, men vi måste vänta till 12 innan vi kan checka in. I lobbyn var det helt tyst, svalt och luktade gott - värsta lyxen!
Så vi har valt att hänga på ett café tills klockan blir 12. Sen blir det matmarknad i parken.

Vill man prata med folk som bor här är parken ett utmärkt ställe, på eftermiddagen kryllar där av vietnamesiska engelskastudenter som vill öva på att prata engelska. Något vi märke igår när vi var på väg hem från Ben Than market, vi fastnade där i två timmar.

Bilden föreställer dagens kafé, här är förhållandevis tyst och lugnt trots att gatan går precis utanför.

Idag har vi tagit en ordentlig sovmorgon. Vi har ju ändå semester 😃.
Väl uppe dags för frukost går vi till ett ställe där du får en dricka om du beställer mat och för frågan om vi vill ha öl till maten, nej tack vatten blir bra! Troligtvis vill väl de flesta backpackers ha öl så han såg lite förvånad ut 😂,
Efter det promenerade vi till marknaden och passerade två stora gator, varje gång känns det som man har livet som insats, vad är övergångsställen med herr går man. 😐
Allt inne på marknaden var dubbelt så dyrt som utanför så det fick bli skoinköp på utsidan ett par nya Nice Nike 😂😂 ida fick dock ett par bra tofflor där inne till ett vettigt pris.
Efter middagen träffade vi ett härligt gäng från England tre syskon en kusin och en vän 👍 vi fick en takvåning med biljardbord för oss själva och en bartender 😂👏 nu är det dags att gå å lägga oss. Imorgon blir det matfestival och på kvällen möter vi upp vårt gäng vi reser till Kambodja med 😄

Idag har vi varit på utflykt till Cu Chi tunnels som är ett av alla berömda tunnelsystem som finns utbrett i stora delar av Vietnam som användes under kriget.
Det var mycket intressant och vilka hemska och läskiga fällor de tillverkade för att fånga och skada amerikanerna! 🙈

När det var dags att hoppa ner och krypa i tunnlarna gick vi ner bägge två men fick snabbt efter några meter in klaustrofobi och backade ut ( finns ingen möjlighet att vända sig där nere). Ida tog dock mod till sig igen och lämnade ryggsäcken ovan jord och tog sig igenom hela längan genom 4 alternativa stopp/uppgångar. Ca 100 meter.
Kan tilläggas att de har förstorat tunnlarna något för att turister ens skall få plats!!

Efter så hoppade vi av bussen och promenerade till museet och på vägen dit satte vi oss och åt lunch med ett annat syskonpar från England vi mötte på utflykten, väldigt intressant på museet men väldigt vinklat mot amerikanarna, vietnameserna hade pris för dem som sköt flest amerikanska officerare mm.. 😐
Inte riktigt som man sett på film. Det var mycket fotografier på de som skadats av napalmen och även Agent Orange som fortfarande efter 4 generationer påverkar barnen som föds missbildade, helt fruktansvärt!