View tracker
View tracker
View tracker

Tänkte tipsa om två bra mellanmål som är fräscha och super goda när man vill lyxa till det lite! För vem tycker inte om smoothie?

xoxo, Jessica ?


 

 Grön smoothie. 

VAD MAN BEHÖVER:

En näve fryst spenat

½ banan

Frysta hallon

Limejuice

Mixer

HUR MAN GÖR:

Mixa ingredienserna med en stavmixer eller i en vanlig mixer! Sen är det klar att dricka!


Bär smoothie. 

VAD MAN BEHÖVER:

Yoghurt

Frysta bär

Mixer

 

HUR MAN GÖR:

Mät upp hur mycket yoghurt du ska ha genom att tänka hur stor smoothie du vill ha. Tillsätt sen ungefär 1-1,5 nävar med bär. Mixa och sen är det klart att dricka!


 

Likes

Comments

Heej!
Dessa låtar lyssnar jag antingen på eller tycker de peppar bra inför en träning,värt att lyssna och tycka till om.
 
1.R.I.P-Rita Ora.
 
2.Sexy Bitch-David Guetta feat Akon.
 
3.Wake Me Up-Avicii.
 
4.Där jag hänger min hatt-Norlie&KKV.
 
5.Där palmerna bor-Medina.
 
6.Miss Decibel-Medina.
 
7.Flytta på dej-Alina Devecerski.
 
8.Blow-Kesha.
 
9.Disturbia-Rihanna.
 
10.Hey Brother-Avicii.
 
11.Can't hold us-Macklemore&Ryan Lewis feat Ray Dalton.
 
12.Work Hard, Play Hard-Wiz Khalifa.
 
Detta var några låtar som får mig peppad på träning.Lyssna och känn hur träningssuget kommer fram!
 
Puss,Nicole

Likes

Comments

Som student kan det vara svårt att både ha råd, tid och ork med att göra värsta lyxfrukosten varje morgon. När klockan ringer på morgonen är min första tanke ”jag kan snooze lite till, jag hinner ändå.” Jag är en sådan som gärna kramar ut så mycket sömn som möjligt.

Känner du igen dig? Man behöver inte vara student för att känna så. Detta kan alltså vara för dig som är allmänt morgontrött, seg startad eller lite lat på morgonen. Här kommer mitt tips på en hälsosam frukost som inte tar många minuter.

xoxo, Jessica ?


 

 

Havregrynsgröt med banan (1 portion). 

VAD MAN BEHÖVER:

1,5 dl havregryn (fiber havregryn föredrar jag)

2,5 dl vatten

En nypa salt

1 banan

Mjölk

HUR MAN GÖR:

Börja med att mäta upp 2,5 dl vatten i en kastrull och ha sedan ner 1,5 dl havregryn och en nypa salt. Koka sedan upp och rör om tills det tjocknat lätt eller efter eget tycke.
Häll sedan upp den färdiga gröten i en skål och häll på mjölk. Sen brukar jag skiva en banan över istället för att ha sylt eller socker på gröten.

Om jag en morgon känner att jag är extra hungrig brukar jag koka eller steka ett ägg till och äta.
VOILA! En stadig frukost som inte alls tar lång tid att koka ihop. Det tar ca 3 min (12min om man kokar ägg) att göra och det håller mig mätt ända fram till lunch.

Likes

Comments

Jag provar något nytt. Om 12 veckor så ska jag vara en springare, eller löpare kanske det heter.

Jag har alltid avundats de som springer och önskat att jag också kunnat göra det. Det ser alltid så uppfriskande och befriande ut. Så när jag hittade ett ”schema” på pinterest som påstod sig göra en till en löpare på 12 veckor var det inte mer än naturligt för mig att börja läsa om det.

Det hela går ut på att börja gå rask takt första veckan och sedan successivt öka med att växelvis springa och powerwalka. Tillslut så har man då övergått till att bara springa.

Schemat är upplagt så att det tar 20 minuter om dagen i 12 veckor vilket jag anser inte är mycket tid alls. Så idag, måndag, var min första dag och jag råkade gå 40 minuter istället för 20, men jag tror jag ska fortsätta med det. Det var en lagom runda att gå och förhoppningsvis kunna springa hela den efter 12 veckor.

Pinterest gav mig inte bara detta löparschema utan även en ”squat-challenge” som går ut på att på 4 veckor träna upp sig så att man kan göra 200 ”squats”.

I utmaningen så är det fem olika sorters squats som visas och idag var utmaningen att göra sex squats av varje sort (då är vissa sex squats med höger och sen lika många med vänster ben).

Jag tänkte att jag lägger in bilderna som jag hittade på Pinterest så ni kan se och prova själva!

Let's get fit! 

xoxo, Jessica ?

 
 

 

Likes

Comments

Jag tänkte skriva ihop ett inlägg med några enkla tips för att kickstarta träningen! Det är saker jag har tänkt på, lärt mig och läst om lite överallt. Hoppas ni gillar det!

xoxo, Jessica ?


 

  1. Bestäm dig och hitta inspiration!

Det kan låta enkelt, att bestämma sig, men för många så är att verkligen bestämma sig och ge sig tusan på att man ska göra det, det kanske svåraste steget. Det bästa är nog att inte tänka så mycket utan mer bara köra igång och prata med vänner eller familj som kan göra en sällskap eller bara peppa inför träningen. 
Inspiration är för mig en stor del av ifall jag faktiskt tränar eller inte. Är jag inte inspirerad så tränar jag inte, så enkelt är det. För att hålla mig inspirerad så läser jag mycket om träning och peppar mig själv med att kolla på saker kopplade till mitt mål.

Som just nu är mitt mål att bli mer hälsosam och få en starkare, slankare kropp inför nästa sommar då planen är att åka utomlands med en av mina bästa vänner. Då för att peppa mig själv kollar jag gärna på resor, bikinis, klänningar och sånt som hör utlandssemestrar till. Det får mig så peppad att det känns som om jag skulle kunna springa ända från Göteborg till Småland! (Haha, nej men ni förstår vad jag menar.) Annat sätt att hitta inspiration kan vara att läsa träningsbloggar, tidningar eller böcker. 

Viktigt är också att börja träna av rätt anledningar. Att börja träna för att ”bara” bli smal och tänka att man då blir mer lycklig är enligt mig inte rätt anledning, inte heller att träna för att någon annan menar att du ska träna (om det inte är läkarorder pga hälsa osv) är rätt anledning enligt mig.
Detta är något jag har kämpat med under mina tonår men som jag först nu i vuxen ålder har fått pli på. Jag tränar för att bli hälsosammare och för min hälsas skull starkare i kroppen och därmed slankare, jag tränar alltså inte för att bli smal, mer lycklig av det eller för att någon annan tycker att jag ska det. Om man tänker att man ska träna för att bli smal och att man skulle bli mer lycklig av det så tror jag att man måste tänka om. Visst, du kanske blir lyckligare för en stund om du blir ”smalare” men för att verkligen må bättre tror och anser jag att man först och främst måste jobba med att acceptera sig själv som den man är. När man väl accepterat sig själv för den man är så kan man börja tänka på vilka positiva förändringar man skulle vilja göra, så som viktnedgång för hälsans skull.

 

  1. Välj rätt träningsform och lägg dig på en bra nivå!

Det finns så oändligt många olika träningsformer för att både tränas mentalt och kroppsligt, men det viktigaste är nog ändå att hitta en träningsform som passar en själv – något man tycker är roligt.
Är man någon som tycker om dans så finns det massa dansträningspass. Tycker man bäst om att träna i grupp eller ensam? Utomhus eller inomhus? Det bästa är att hitta något som passar just en själv så man ser fram emot eller känner pepp inför att gå och träna och det blir därav lättare att få in träningen som en rutin i vardagen.


När man väl börjar träna så är det då viktigt att lägga sig på en bra, lagom nivå så att man inte känner att tröttnar för att man inte orkar allt direkt. Viktigt är att förstå att om man i nuläget inte tränar alls så kommer man mest troligen inte orka allt direkt.
En del av att träna är att bygga upp uthållighet så att man successivt kan öka farten, styrkan och formen på sin träning. Kör man fullt blås direkt så blir man mest troligen bara trött, slutkörd och får en känsla av att träna inte var så kul. Börja lagom och öka sedan sakta men säkert! Ni vet väl vad man brukar säga, ”många bäckar små blir snart till en å.”

 

  1. Planera och glöm inte möjligheterna till vardagsmotion!

Gör träningen till en vana, en rutin i vardagen. Planera in en dag i veckan som fast träningsdag så kan man kanske ha 2+ dagar som kan vara rörliga. Hellre fler korta pass än färre men längre pass.

Glöm inte heller att man inte behöver gå till ett gym för att träna! Man kan röra på sig vart man än befinner sig. En promenad eller cykeltur till affären när man ska små handla istället för att ta bilen. Enkla hantlar, gymboll, hopprep, gummiband, hävstång osv kan göra trädgården eller vardagsrummet till din alldeles egna plats för träning hemma.

 

 
 

 

Likes

Comments