Inlägg från torsdag 26.1
Förstår inte hur tiden kan gå så fort! Känns som fredag hela tiden, kanske för att vi lever som fredag hela veckan, men ändå. Fem nätter i Byron Bay blev kanske lite långt med tanke på hur liten staden är. En mainstreet med mysiga restauranger och barer, några nattklubbar och fina stränder. Stämningen i staden är väldigt avslappnad och det kryllar av barfota "hippisar" med dreads och pösiga kläder.

Vårt hostel låg lite utanför city, i djungeln, så vi hade en shuttlebus som gick lite nu och då. De var mycket vilda djur runtomkring, stora ödlor och massa bushturkeys. En del av hostelet bestod av en camping och man kunde också bo i teepee tält. Jag råkade elda lite i köket den första kvällen då en kökshandduk råkade hamna under lågan på gasspisen..ups!

Utgång på cheeky monkey där dansgolvet var byggt som olika bord och trappor(?!) väldigt konstigt..En dag promenerade vi en timme i hettan upp till fyren och den mest östligaste punkten i hela Australien! Sjukt tungt och svettigt var det, men jättefin utsikt.

Igår flög vi tillbaka till Melbourne, där vårt Australien äventyr började, och nu även slutade. Vi shoppade lite och åt sedan sushi, ovanligt nog hehe. Idag åkte vi till flygplatsen och fick veta att vårt flyg till Bangkok är försenat.. Vi ska spendera en natt i Bangkok, men bara bredvid flygplatsen för att imorgon ta flyget hem.

Kram Sarah

Vi stannade två nätter i Surfers paradise, även kallat Australiens Miami! Mysig liten stad precis vid stranden, precis i våran smak.
Den första dagen hängde vi på stranden, sedan sushi och spindel-jakt före pubcrawl på kvällen. Vi hängde bland annat på en rätt skum klubb där de hade en stor säng på tjejernas toalett och en annan där man inte var välkommen om man hade tatueringar.

Det regnade och blåste väldigt mycket dagen efter så vi bestämde oss för att gå runt på stan och kolla lite butiker.

Önskar att vi hade haft någon dag till här i Surfers!

/Bim

I måndags kom vi till Noosa rätt tidigt på morgonen och fick vänta till klockan 3 för att checka in.. På dagen tog vi det lugnt vid poolen och när solen började gå ner gick vi en del av coastwalken nere vid stranden. Vi var väldigt trötta på kvällen så vi åt middag på det omtalade stället Bettys burger!

På tisdagmorgonen ringde klockan rätt tidigt och vi skulle upp för att åka på utflykt i everglades. Vi paddlade, åt god lunch och njöt av solen. En fin utflykt men kanske inte riktigt värt pengarna. På kvällen köpte vi lite cider och gick ner till stranden och satt där ett tag. Blev en tidig kväll då vi skulle upp och ta bussen vidare morgonen efter.

Nu är vi i surfers Paradise! Hörs snart igen
Sarah

Vi kom fram med bussen till rainbow beach tidigt på torsdag morgon, lagom trötta efter fjorton timmars bussresa. Vi hängde vid poolen hela dagen och sedan briefing på kvällen då vi fick reda på bilgrupper och information om touren.

På fredagen bar det äntligen av till Fraser Island tillsammans med cirka hundra andra personer. Första dagen besökte vi Lake mckenzie och ett skeppsvrak. Vi hade även turen att träffa på en Dingo=vildhund! På kvällen lagade vi mat tillsammans med vår härliga bilgrupp och sedan spelade vi fuck the dealer, drack goon och hängde på stranden .

Vi blev väckta tidigt nästa morgon för att besöka The champagne pools, Indian head och tillsist min favorit Eli creek.

På kvällen blev vi alla inbjudna på aborigindans, jättehäftigt!

Den sista dagen besökte vi en röd teatreeoil sjö innan det blev dags att bege sig tillbaka till Rainbow beach igen.

Idag kom vi fram till Noosa där vi ska tillbringa två nätter. Efter två nätter på båt, en natt på buss och två nätter i tält känns det väldigt skönt att sova i en riktigt säng igen.

/Bim

Bussen till Airlie beach gick inte alls smidigt.. När vi hade åkt halvvägs fick vi reda på att vägen in till Airlie var översvämmad av allt regnvatten och att bussen inte kan köra oss dit. Busschauffören släppte av oss och ca30 andra mitt i ingenstans vid en liten bensin mack. Där väntade vi under taket medans regnet spöade ner på lokalbussen som aldrig dök upp. Två timmar senare fick vi äntligen tag på en taxi som kunde ta oss till vårt hostel.

Vi spenderade två regniga dagar i Airlie innan det var dags för Whitsunday äventyret. Lyckligtvis hade vi väldigt tur med vädret och fick bara lite regn på oss. Vi fick se regnbågen mitt ute på havet, whitehaven beach, hill inlet, coola fiskar, sköldpaddor, havsörnar och mycket mer.
Två nätter sov vi ute på deck under en pressening tillsammans med gruppen. Vi har haft två väldigt härliga dagar ute i whitsundays.

Nu har vi precis kommit fram till Rainbow beach efter den 13h långa nattbussen med ännu mindre sömn. Idag ska vi bara vila och ta det lungt för imorgon ska vi åka ut till Fraser Island och spendera 3dagar där.

Vi hörs snart igen!
Sarah

I onsdags när solen äntligen tittade fram bestämde vi oss för att ta oss till den välkända lagunen här i Carins. Eftersom det finns krokodiler här får man inte simma var som helst. Mötte även upp Tazmin som också kommit hit nu! På kvällen förade vi på rummet med våra roomies och sedan vidare till klubben här på hostelet.

Dagen efter mådde vi förvånansvärt bra så vi tog oss till lagunen igen en sväng innan det började spöregna. På kvällen åt vi sushi innan utgång igen. Svårt att låta bli att festa när vårt hostel har två barer och en nattklubb..

Idag hade vi bokat en tour till en wild life park för att se på koalor, krokodiler och kängurus. Vi blev lite besvikna när det visade sig vara mer som ett zoo. Djuren såg dock ut att ha det rätt bra men det var inte vad vi förväntat oss..

Ikväll har vi tvättat och packat för imorgon ska vi stiga upp för att ta bussen och åka vidare!

Igårkväll anlände vi sent hit till Carins. Vi fick inte så mycket sömn då en av våra roomies snarkade högre än högst.

Imorse ringde klockan tidigt och de var bara att kämpa sig upp för lite frukost innan vi gick ner till hamnen. Båten var stor och fräsch, plus i kanten att vi fick morgon kaffe också. Det tog ca en och en halv timme att åka ut till revets första stopp. Går inte att förklara hur vackert det är! Inte ens bilderna kan fånga hur det såg ut. Efter en timme gick vi ombord på båten för lunch och åkte till det andra stoppet. Där hittade vi både Nemo, Doris och en HAJ. Den var dock inte alls så stor att paniken slog in, men nu har vi sett en iallfall. Lyckad dag och verkligen en sak alla borde uppleva innan alla koraller dött..

Kram Sarah

På nyårsmorgonen gick vi ner till Icebergs och tog en kaffe medans vi väntade på Tazmin. Sedan solade och badade vi hela dagen. Obligatorisk sushimiddag innan vi fixade oss och åkte till Sweethearts rooftop i Darlinghurst. De sista fyra timmarna av 2016 bestod av drinkar och "fingerfood". Sedan gick vi ner mot botaniska trädgården för att kolla den nästan halvtimmes långa fyrverkerishowen. 2miljoner människor hade kommit in till city för att kolla fyrverkerierna så det var svårt att ta sig fram!

Igår tvättade vi hela dagen och sedan belönade vi oss själva med burgarmiddag på Moo's burger i Bondi. Ikväll ska vi flyga upp till Cairns för att sedan ta oss ner längs östkusten. Tråkigt att lämna vårt älskade Bondi men vi har så många spännande saker inbokade. Vi kommer tillbaka snart igen!

/Sarah

• Australien

Onsdagen slutade med ett väldigt tråkigt besked hemifrån.. Livet är så himla orättvist. ❤️

Igår fyllde jag år! Vi mötte upp Tazmin och tog båten till Manly. Det var superfint att åka båt genom skärgården. Vi åt lunch på ett svenskt café som heter Fika Swedish kitchen. Vi åt köttbullar och skagen, suuupergott!! De hade även Ålands pannkaka, hur sjukt är inte det?
Mätta och belåtna tog vi oss till stranden, spelade lite beachvolley och tog det lungt bara. Vi fick dock inte simma då de hade varit två hajar på besök under dagen.
På kvällen bar det än en gång av till Ivy på "backpacker thursday". Lyckades ta oss in trots att det var fullsatt och sent in på natten.
Hade världens bästa födelsedag verkligen!

Idag har vi varit in till stan en snabbis och köpt lite grejer inför nyår och sedan en sväng till Tazmin i Kings Cross. Ikväll tänkte vi gå och lägga oss tidigt så att vi orkar med nyårsfestligheterna imorgon.

Hörs snart igen!
/Bim

Hejhej bloggen! Igår var det boxingday hästrace i Randwick. Det var gratis för alla med internationella pass så vi kände att vi måste utnyttja det. Vi mötte upp våra nyfunna mates och förfestade lite innan vi tog en uber till banan. Det var såå kul och alla var så fint uppklädda. Vi bettade inte på hästarna men det var en himla trevlig eftermiddag i solen.
På kvällen käkade vi middag på rooftopen och gick sedan till Bondi hotel för lite mer drinkar.

Idag har vi turistat runt i kungliga botaniska trädgården, sett Harbour bridge och operahuset. Efter åtta timmar av promenerande var vi helt nöjda och åkte hem till älskade Bondi igen.