Tiden går fort när man har roligt, eller hur? Dagarna här rullar på så fort. Det känns tråkigt att jag bara har en vecka kvar här. Samtidigt så har jag ju så mycket mer att se fram emot, men det kommer helt klart bli svårt att lämna.

I måndags hade vi nya volontärer vår training, vilket är en massa information och tips hur man ska lära ut till barnen osv. Jag behövde egentligen inte gå på det eftersom jag har gjort det innan, men jag hade inget bättre för mig så jag gick dit ändå. Det var givande trots allt. Efter det åt vi lunch och sen hade vi möte med alla volontärer och personal, som man alltid har på måndagar. Resten av dagen tog vi det lungt bara.

Två av hundarna som bor här.

I söndags började dagen med att vi åkte in till Kapstaden och hade en guidad tur. Jag har redan gjort den här turen innan så för mig var det mest repetion, men en del nya intressanta saker. Det handlade mycket om apartheiden, som är så nära i tid. En sak som han tog upp, som jag minns sen sist, var pen-testet - hur man separerade de vita och de svarta människorna. Då tog man en penna och satte i håret. Om den trillade igenom så var man klassade som vit. Om den fastnade så var man klassade som svart. Sjukt!

Efter turen så gick vi och åt en snabb lunch, och sen tog vi bussen hem igen. När vi var tillbaka så chillade vi hela eftermiddagen och på kvällen så var vi ett gäng som gick ut och drack några drinkar på en av pubarna i närheten.

Tyvärr så har jag inte så mycket bilder på mobilen, då jag tar en hel del foton med min go pro, men jag ska försöka ladda upp bilderna från go pro'n också när jag har bättre wi-fi.

Lördagen var vår första heldag här. De nya volontärerna som jag hänger med ville bestiga (hike) Lion's Head. Jag gjorde det förra gången när jag var här, men jag kände why not? Why not do it again? Utsikten är sjukt vacker och det är väldigt bra träningen, och jag älskar att röra på mig, så jag hängde på.

Lion's Head är ett utav bergen här i Kapstaden, det mellersta (669 m). Halva vägen består av att gå i en ganska rejäl uppförsbacke och den sista biten är mer varierad klättring. På vissa ställen måste du klättra upp för stegar och använda handtag som sitter fast i bergen. Jag, som är höjdrädd, tycker att det är liiite läskigt, men klarar lätt av det. Den största utmaningen är att stå ut i hettan. Det är såå svettigt! Det är så ansträngande att utsätta sig för något så fysiskt i den här värmen när solen steker på, meeeen det är helt klart värt det! The view is amaziiiing!

Det tog oss ca 2,5 h sammanlagt - att gå upp, va där uppe och ta oss ner. Vi var rejält utmattande när vi kom ner. Vattnet tog slut efter halva vägen och benen var lagom skakis. Väl nere så tog vi en taxi ner till Kapstaden och åt en sen lunch på en mexikansk resturang på Long Street. Long Street är den mest kända gatan i Kapstaden. Den är fylld med barer, klubbar och restauranger. Det är här alla backpackers brukar hänga och på natten så förvandlas gatan till ett enda stort party. Av tidigare erfarenheter så kan jag säga att jag inte tycker om att festa där. Det är så extremt farligt så man måste hålla ihop i en större grupp och du rekommenderas att inte ta med dig mobil eller värdesaker som kan bli stulna. Sen är det extremt mycket folk överallt och afrikanerna kan vara väldigt klängiga på en turist som mig, med skandinavisk utseende.

Tillbaka på Salty Crax så vilade vi lite innan vi hoppade in i duschen och fixade oss för kvällens utgång/chill-party. Inte i Kapstaden, utan här i Table View. Vi bor 5 min från alla pubar osv, så det är väldigt skönt. Det här området är dessutom mycket mer safe. Vi började med någon cider i baren här på Salty Crax och minglade lite med alla andra volontärer och personal. Det var jättekul att träffa alla härliga människor som jobbar här igen! Vid 23 gick vi till Thirsty Turtle (en av pubarna) och spenderade resten av kvällen där. Jag hade riktigt kul och ser fram emot att spendera kommande två veckor med dessa människorna!

Första dagen hände inte så mycket. Alla var trötta efter våra långa flighter. När vi anlände hit till Salty Crax så fick vi våra rum, men de är bara tillfälliga under den här helgen. På måndag flyttar vi in i vol-house (volontärhuset där jag bodde förra gången, som ligger en gata bort från Salty Crax). Det ska bli himla skönt, för i rummet där jag bor nu är vi 5 tjejer och 1 kille som trängs på en väldigt liten yta. Rummen i vol-house är mer rymliga och förhoppningsvis så är wi-fi bättre där borta. Så var det iallafall sist. Wi-fi här är inte on top, därför kan uppdateringen här bli lite sådär…

Efter att jag hade fått mitt rum så hoppade jag in i duschen, borstade tänderna och bytte kläder. Man är ju inte mycket till människa efter att ha rest i ca 30 h, så det var så skönt att få fräscha upp sig. Sen gick vi nya (jag känner mig inte ny haha) runt här i Table View. Jag visade vart stranden låg och så köpte vi med oss lite vatten osv.

Vid 19-tiden så åt vi kvällsmat. Den var tyvärr väldigt äcklig. Det var ris med någon kycklinggryta, men det var med buljong och kycklingben… Efter att ha försökt trycka i oss lite mat så satt vi bara och snackade i någon timme. Det är ju så många nya människor att lära känna, som kommer från olika länder och kulturer. När klockan närmade sig 21 så orkade vi inte vara uppe längre, så vi gick och la oss för att komma ikapp med sömnen.

Mina 9 h väntan i Doha blev 10 h, men det var inte så jobbigt som jag förväntade mig. Kanske för att jag har väldigt bra tålamod, eller rättare sagt för att jag hade gratis wi-fi hela tiden haha...

Nästa flight var 9,5 h, men det som var så bra med att jag inte hade sovit så mycket var att jag sov bort nästan hela flighten. Jag var i princip bara vaken när vi skulle äta, så det var väldigt skönt!

Jag landade i Kapstaden vid lunch och möttes av en extrem lång kö vid passkontrollen. När jag väl hade kommit igenom passkontrollen och fått tag i min väska så möttes jag av resans första problem... Mitt namn fanns inte med på någon utav skyltarna som chaufförerna höll upp. Men som tur var så har jag ju varit här innan och kände igen företaget som skulle hämta upp oss, så jag pratade med dem och sen var det löst hur lätt som helst. Vi var 6 st volontärer som blev upphämtade samtidigt, eftersom det landade 2 st plan samtidigt.

Vi blev skjutsade till Salty Crax, vilket är stället jag bor på här i Table View, och det var sååå kul att komma tillbaka! I love this place. Det går inte att beskriva hur skön atmosfären är, hur mysigt och unikt det är, och hur goa alla volontärer och personal är. Det är något man själv måste uppleva för att förstå.

Det här är stranden som jag bor 5 min från, Bloubergstrand.

För att inte behöva skriva ett inlägg om varje dag och inte heller skriva allt på en gång så delar jag upp USA-resan i 3 olika delar.

Som jag berättade så åkte vi ju upp till Oslo för att ta flyget till USA. Vem åker 5-6 h till Oslo när man som Halmstad-bo bor 2 h från Kastrup kan man ju fråga sig?? Anledning var helt enkelt att det var så mycket billigare och passade den dagen vi ville åka, eller aa jag hehe. Jag ville ju hemskt gärna få skrivet högskoleprovet nu i höst, så det blev att vi åkte direkt efter det.

Vi landade i Miami någon gång vid tre fyra på eftermiddagen. Efter att ha tagit oss igenom alla passkontroller så gick vi och hämtade ut vår hyrbil. En stor bil med 7 säten, men vi fällde sätena där bak för att få plats med alla våra väskor. Sen rullade vi mot första stoppet: Miami Beach. Vi la in väskorna på hotellrummet, sen tog vi hotellets cyklar och cyklade runt på den kända strandpromenaden och några utav områdets kända gator så som Ocean Drive. Tyvärr så var det molnigt och blåsigt när vi kom till Miami, så det var inte så kul att ta bilder. När vi återvände till hotellet lämnade vi bara cyklarna och gick ett kvarter bort för att kvällsmat på en resturang. Väl tillbaka på hotellet så somnade vi snabbt efter en lång dag av resande.

Vi fick dock inte sova länge förrän brandalarmet tjöt igång och väckte oss i panik. Som tur var så var det false alarm och vi kunde gå och lägga oss igen. Morgonen efter kompenserade hotellet med att bjuda på frukostbuffé, så vi som egentligen skulle hittat något på stan, sparade både tid och pengar på att det där j*dra brandalarmet gick. Efter frukost satte vi oss i bilen och rullade vidare mot Sawgrass som ligger lite innanför Fort Lauderdale. Där finns nämligen en utav Floridas bästa och största outlet, och outlet betyder ju shopping, så det ville vi inte missa. Vi gick runt där princip från öppning till stängning och kom ut några hundralappar fattigare, men det är väl ingen som har missat att det är mycket som är billigare att köpa på outlets i USA?

Efter en shoppingdag på Sawgrass Mills gick vi och la oss på hotellet som vi bodde på 2 min därifrån. Återigen helt slut och somnade bums. Måste även berätta att när man bor på Dubbel Tree Hilton som vi bodde på, så får man en varsin varm, stor, supermegagod cookie. Den var SÅ god!

Morgonen därpå satte vi oss återigen i bilen och hade bestämt oss för att åka ut till Fort Lauderdal och äta frukost på stranden. Så på vägen dit stannade vi på en mataffär som var allt annat än hur de ser ut i Sverige. Bara själva grejen att handla där var en upplevelse haha. Efter handlingen åkte vi till beachen och fick i oss frukost, innan bilen rullade vidare norrut...

Jag tänkte klargöra något som har fått många att bli lite förvirrade. Det verkar inte som att någon riktigt har hängt med när jag har åkt hit och dit och nu ska iväg på det ena och det andra, vilket är förståeligt för jag har väl inte varit så tydlig. Jag har bara sagt att jag ska åka till USA, Sydafrika och sen vidare till Asien, så folk blev ju förvånade att jag var hemma nu i dagarna haha. Såhär ligger det iallafall till.

Vi backar tillbaka tiden några veckor... Den 28e oktober gjorde jag min sista arbetspass på Maxi. Den 29e oktober skrev jag högskoleprovet. Direkt efter högskoleprovet satte jag mig i bilen och rullade upp mot Oslo. Sov där en natt och den 30e oktober satte jag mig på flyget mot USA, närmare bestämt Florida. Jag har alltså nyligen varit i USA och var bara hemma i Sverige i en vecka innan jag åkte iväg nu igen. Så ja, ni kanske förstår vad de senaste dagarna hemma har bestått utav. Packa upp, tvätta, packa och en himla massa fix inför resan. Sen har jag även hunnit med att säga hejdå till flera utav mina kompisar, som var hemma i Halmstad i helgen. Visst att vi är vana vid att vara ifrån varandra, då vi bor i olika städer, men nu blir det verkligen länge och det känns himla tråkigt att inte vara i Halmstad över julen när alla kompisar kommer tillbaka... Självklart är det tråkigt att inte vara med familjen på julafton också, men det är sånt man får ta om man vill åka iväg såhär, och det kommer ju faktiskt en jul nästa år igen så.

Tillbaka till USA. Jag åkte alltså med familjen till Florida för att fira att pappa har fyllt 50 år. Vi var där i 11 dagar och jag är så imponerad! USA är väl inget resmål jag har bönat och bett efter, men att åka till Florida var verkligen häftigt för det var över förväntan. Dessutom var det en annorlunda semester jämfört med vad vi brukar göra. Jag är liksom uppväxten på Alcudia, Mallorca om ni förstår vad jag menar. Vi har aldrig åkt iväg på en semester där vi förflyttar oss och hittar på så varierande saker. Detta får jag dock berätta mer om i ett annat inlägg för annars blir det alldeles för mycket text, vilket jag känner att det redan är...

Som sagt så var jag hemma i en vecka nu innan jag gav mig iväg igen, och nu i skrivande stund så sitter jag på planet på väg att mellanlanda i Doha. En mellanlandning på 9 h som jag ska spendera helt själv. Ja, ni förstår säkert hur extremt kul jag kommer att ha...eller inte. Men det är det värt! Under fredag förmiddag kommer jag landa i Kapstaden där jag kommer att hålla hus i 3 veckor. Efter den tiden kommer jag att resa runt ytterligare 3 veckor och sluta upp i Johannesburg. Därifrån tar jag flyget till Bangkok och vad som väntar där får ni se då...

Nu kanske ni har fått en lite klarar bild. Kan tillägga att jag kommer att resa runt ensam i Sydafrika, så är det inga frågetecken på det heller. Jag har alltså varit i USA, vart hemma en vecka, är just nu på väg till Sydafrika och efter Sydafrika så åker jag direkt vidare till Asien.

Bjuder på några bilder från USA så länge.

Nu är dagen äntligen här!!! Idag åker jag tillbaka till Sydafrika, början på mitt efterlängtade äventyr. Har fortfarande inte förstått vad jag har gett mig in på. Känns som att jag bara ska vara borta i 3 veckor och sen komma hem igen, men så är det ju inte den här gången... Visst är det lite nervöst, för nu är det jag och ryggan mot världen, men det ska samtidigt bli sååå kul.

Just nu sitter jag i bilen på väg till Kastrup. Gårdagen gick åt att fixa allt det sista med packningen och viktiga papper osv, samt att ta de sista vaccinationerna. Full rulle hela dagen. Gick och la mig någon gång efter 23 men kunde självklart inte sova eftersom hjärnan gick på högvarv med alla tusen tankar. Alarmet ringde 3.30 så totalt fick jag väl knappt 2 h sömn, men det ser jag bara som positivt för då har jag mycket lättare att somna på planet, vilket jag måste.

Vem är jag? ​Eftersom detta är en ny blogg med en del nya läsare som inte vet vem jag är så tänkte jag kicka igång med att svara på 20 random frågor för att ni ska få ett liten inblick i vem jag är som person. Så here we go!

1. Vilka är dina bästa vänner på snap? Det du ;)

2. När fyller du år?​ Den 22 augusti

3. Vad är du rädd för? Höjder, att flyga, att bli sviken eller lämnad, att någon i min närhet ska bli svårt sjuk eller gå bort

4. Vilken årstid är din favorit? ​Sommar!!

5. När kände du dig senast stolt över dig själv?​ När jag flög hem från USA för några dagar sen. Jag är flygrädd så jag känner mig stolt varje gång jag har klarat av att behålla lugnet under en flygresa.

6. 3 filmer du tipsar om?​ Jag är den sista personen man ska fråga om filmtips för jag är ingen filmfantast...

7. Vilka bloggar läser du?​ Jag brukar faktiskt inte läsa några större bloggar. Jag läser hellre bloggar som folk i mina kompiskretsar har där de, precis som jag, skriver om vad de gör på sin vardag eller resa osv.

8. Hur gammal är du om 8 år? ​20+8=28 år

9. Vart skulle du vilja resa?​ Jorden runt - överallt!

10. Favoritsport?​ Fotboll, jag har spelat sen jag var 8 år

11. Vad jobbar du med? Jag har nyligen sagt upp mig så jag är arbetslös (läs: friiiii), men mitt senaste jobb var på Ica Maxi Flygstaden

12. Favoritsysselsättning?​ Träna och lyssna på musik

13. Vad längtar du efter?​ Att anlända till mitt första stopp på resan, helt klart

14. Vilken film kan du replikerna utantill till? ​Ingen haha

15. Lyckonummer? ​17

16. Vilken är din favoritklädaffär?​ Forever 21 <3

17. ​Favoriträtt​Gnocchi med en vit sås med stekt broccoli och parmaskinka till, en rätt som jag åt hos mitt ex för första gången men som vi har gjort om i vår familj, såå gott

18. Vad skulle du göra om du vann 1 000 000?​ Använda en liten del av summan till att resa och sen skänka resten till de som behöver pengarna mer än mig