Var nyss på hälsoundersökning och sitter just nu och väntar på att V ska sluta jobbet så passar på att skriva här.

Igår gjorde jag något som jag verkligen ser framemot: bokade flygbiljetter till Finland (wihooo!!) så åker dit om en vecka och stannar där ett par dagar innan jag börjar jobba.

I helgen händer även en del trevligheter. På fredag ska jag iväg och shoppa med mamma, på lördag ska jag och V hjälpa Vendela och Tobias att flytta in i deras nya lägenhet och på kvällen har jag bjudit över killarna på middag för att fira min födelsedag.

I helgen shoppade jag och V second hand och fyndade massa fint. Utöver det har jag sovit så mycket (har verkligen vänt på dygnet) och i söndags åkte vi in till stan och deltog i en demonstration mot rasistisk och nazistisk organisering. En av talaren där var Hédi Fried(!!!). Därefter åt vi på Vigårda. Så gott!!

Snart kommer V ut så då ska vi åka hem till honom, så vi hörs!

Hej på er!

Sitter i soffan tillsammans med Vincent samt mina föräldrar och ska kolla på Familjen Annorlunda, hehe. Började dagen med en arbetsintervju (som gick bra), och slog sedan följe med mamsen till stan där vi fikade samt testade ut nya glasögon åt mamma och sen klippte hon sig. Mysigt med kvalitetstid mitt i vardagen. När jag åkte hem satte jag mig i solen och läste en av alla de böcker jag lånat av Becca.

Hittills denna vecka har jag bland annat umgåtts med Alfred. Så roligt att träffa honom igen. Det är så tråkigt att alla mina närmsta vänner befinner sig långt ifrån mig, dock blir det ju desto roligare och mer uppskattat när man väl ses då också. Vi kaffade hemma hos honom innan vi hämtade V, åkte runt och lämnade ut tackkort (bättre sent än aldrig, heheh) och hängde hemma hos Vincent.

Igår gjorde jag något superskoj!!! Åkte in till stan och tatuerade mig. Äntligen var det dags igen och jag är så jäkla nöjd med resultatet! Skulle egentligen göra tre stycken igår men på grund av tidsbrist för Thures del så gjorde jag två stycken och ska göra resten antingen i helgen alternativt nästa vecka.

Hej hörni!

1 oktober idag och min födelsedag närmar sig.

I veckan hängde jag med Becca till Heron där hon skulle införskaffa en del nödvändigheter inför hennes och Hannas resa.

En kväll fick jag i födelsedagspresent av Becca att gå på bio så vi åkte till Heron igen tillsammans med Hanna där vi åt middag och tittade på Silvanas film. Den var så bra!!! Efteråt stannade jag hemma hos Becca till rätt sent och lånade en hel hög med böcker som jag ska läsa. Sluta aldrig lär kidz, för okunskap är onajs och föder fördomar.

Aja, i fredags åkte jag och Vincent till Kyoto och åt middag men maten var inte alls fräsig så det fick tumme ner. Tur att sällskapet aldrig sviker i alla fall. Vi handlade med oss vinägerchips och alkoholfri öl och spenderade kvällen hos mig.

Igår mötte jag och Vincent upp Hanna, Becca, Musse och Coffe och gick till Caesars där vi drack öl. Sedan vandrade vi till Flamman och dansade innan vi tog nattbussen hem. På flamman träffade jag dessutom min fina vän Roxana som jobbar där.

Idag sov jag och V länge innan vi spenderade otaliga timmar i soffan och kollade filmer med Vendela och Tobias.

Hej på er!!

Ligger nyvaken hemma i sängen och drar mig från att gå upp. Det är så skönt här.

Idag har jag ingenting planerat förutom att städa, så jag får se vad jag hittar på.

Jag hade verkligen en så himla bra helg. I fredags mötte jag upp mina föräldrar i Södertälje och bjöd dem på middag på Minako. Så himla bra kvalitetstid.

På lördagsmorgonen hoppade jag och mamma in i min bil och körde till Eskilstuna där vi shoppade en del samt lunchade. Jag hann sen bara åkte hem och fräscha till mig lite innan jag var tvungen att åka igen. Jag hämtade upp Vincent för att åka och titta på ishockeymatch, SSK-Tingsryds. Det var en alldeles lagom aktivitet eftersom jag var sjuk. Efter matchen åkte vi hem till V där jag sov kvar.

Dagen efter åkte vi till Stockholm och gick i affärer och mot kvällen åkte jag hem till mig.

I måndags mötte jag upp Becca för svampplockning och till vår stora förvåning hittade vi en hel del vilket var så kul. Vi åkte hem till mig och rensade dem och samtidigt anslöt mina föräldrar samt Vincent så då avnjöt vi trattkantarellerna på knäckebröd.

Igår låg jag hemma sjuk hela dagen eftersom jag hade full rulle hela helgen och ej lät kroppen vila. Mot kvällen åkte jag hem till V där vi kollade en dokumentär och åt middag.

Hej från Sverige!!!

Helt plötsligt är jag på hemmaplan igen och det känns rätt skojsigt faktiskt.

Sen senast då? Sist vi hördes befann vi oss i Makedonien (<3) men ganska snart efter senaste inlägget begav vi oss mot nya platser. Tyvärr fick vi bed bugs med på köpet när vi lämnade Ohrid och dem släpade vi nog med oss i ett par länder.

Vi, och våra nyfunna kompanjoner aka vägglössen, stack vidare till Prizren, Kosovo. Det var intressant och jag ångrar att vi inte spenderade mer tid där för att verkligen få uppleva kulturen. Vi sov i alla fall en natt där och dagen efter gick vi på jakt efter en buss till Bulgarien. Vi mötte en svensktalande kvinna som hjälpte vilket var så snällt och omtänksamt. Vi fick till sist tag på överpriserade biljetter till Sofia. I väntan på furgonen mötte vi två fascinerande personer som arbetade som journalist samt reporter i Turkiet. Det var ett intressant möte.

Resan till Sofia, Bulgarien, var därtill en av de mest fartfyllda under våra veckor i Balkanländerna. Vi skickades runt mellan furgon, privata bilar och stora bussar samtidigt som ingen talade engelska eller förklarade för oss vad som hände. Det var intressant må jag säga, att bara förlita sig på dessa, för oss, okända människor och hänga med i svängarna. Vi hade tydligen hamnat på den bussresan som turister vanligtvis inte tar, utan som framförallt locals använder. Bland annat smugglades mediciner och tobak under golvet inne i bussen som skulle in i Turkiet.

När vi väl var 'framme' i Sofia så ville de ej köra oss till busscentralen utan släppte oss på en öde väg ett par kilometrar utanför centrum, sent på kvällen dessutom, men det löste sig självklart. Vi hoppade in i en taxi som tog oss hela vägen till det hostel vi hade bokat ett par minuter tidigare.

Vårt viktigaste mission i Sofia var att få bort vägglössen så efter en god natts sömn satte vi direkt igång. I flera, flera timmar satt vi och gick igenom varendaste liten söm på varje plagg. När vi behövde en paus vandrade vi till McDonalds och åt lunch. När vi skulle gå tappade Becca sin telefon i sopptunnan vilket var ett väldigt intressant ögonblick. Lyckligtvis återfanns telefonen, dock längst ner på botten i en läskpöl. Vi vandrade vidare, till busstationen, där vi köpte biljetter till München och sedan shoppade vi en vodkaflaska med 47%. Efter en taxiresa till hostelet fortsatte arbetet med att få bort vägglössen och sedan började nästa moment: duscha oss i vodka. Det var mjaaa; kul, intressant, inte så äckligt som jag föreställt mig och uppfriskande. Haha.

Dagen efter hoppade vi på en buss på över 22 timmar till München. Det gick verkligen så smidigt och mellan varje passkontroll och paus sov jag för det mesta. Vi stannade dessutom ett par gånger i Serbien så fick tillslut uppleva även detta land trots att vi bestämde oss för att åka till Bulgarien istället för Serbien på grund av situationen mellan Kosovo och Serbien.

Vårt mål var att ta oss hela vägen till Weilheim och det tog över 25 timmar totalt men till slut kom vi ju fram!! Vi mötte direkt upp Waschtl, slängde in ena väskan i frysen i hans restaurang och begav oss vidare till hans lägenhet där vi sov i ett par timmar så länge han jobbade. På kvällen gick vi till hans restaurang, Loco, och åt en så himla god middag och drack öl.

Dagen efter, i söndags, bjöd han på frukost i restaurangen, vilket inkluderade bland annat banantårta, bacon, ägg och latte macchiato. Ren lyx. Under dagen låg jag och Becca och kollade Skam och på kvällen vandrade vi till en kulle för att titta på Alperna och åt sedan sushi och tittade på film.

I måndags fikade vi länge på ett kafé i grannbyn innan vi begav oss till Törnrosa-slottet för upptäcktsfärd och sedan en sväng över till Österrike innan vi åt lunch i Füssen. På hemvägen stannade vi även till i en annan by för att titta på utsikten.

I tisdags packade vi snabbt ihop våra saker, handlade frukost på ett bageri och begav oss sedan till tågstationen. Allt blev superstressigt men tillslut, tack vare omtänksamma medmänniskor, hann vi ändå till Münchens flygplats, från vilken vi hoppade på ett flyg till Stockholm. Direkt när vi landade handlade vi Max som vi avnjöt innan vi tog ett tåg till Nykvarn, där mina föräldrar mötte upp mig.

De senaste dagarna har jag både hunnit ta i tu med en del ärenden men även tagit det så lugnt. Jag njuter verkligen av varje stund just nu. Har självklart även hängt med Vincent.

Ikväll ska jag ta ut mina föräldrar på middag för att fira födelsedagar samt VM-silver. Det ska bli mys!

Så dumt att jag alltid, alltid, alltid låter det gå alldeles för länge innan jag skriver ett nytt inlägg. Jag gör det endast komplicerat för mig själv eftersom mitt minne inte alltid är på min sida. Tur nog har jag mitt bildgalleri till förfogande och hjälp.

Vi har i alla fall förflyttat oss en del sedan senast. Sist jag skrev befann vi oss i Montenegro där vi framförallt lappade sol men även utforskade gamla stan samt avnjöt en, för oss backpackers, lyxigare middag. Sedan begav vi oss till Ulcinj med buss och fick veta att det inte gick en endaste buss till Shkodër så vi hoppade in i en taxi som tog oss till gränskontrollen och där växlade vi taxi till en som tog oss till Albanien. På plats bokade vi ett familjeägt hostel som var riktigt fräsigt(!) med sköldpaddor, hundar och katter som sprang runt ens fötter. Där spenderade vi ett par dagar med att chilla, försöka oss på aktiviteter som endast misslyckades och äta mat. Dock hade vi rätt dåliga matupplevelsen där och dessutom blev jag dundersjuk igen. Trots dessa 'motgångar' går det ändå inte att säga att vi inte hade det bra, för det hade vi. Det är så lätt att se problem istället för möjligheter och något jag och Becca verkar vara experter på under våra resor är att bara se allt som en rolig utmaning.

Efter Shkodër hade vi funderat på att åka till Makedonien men istället tog vi oss ner, via Tirana, till Sarandë för ett par dagar där. Där utforskade vi staden, solade en del och en dag hoppade vi på en färja över till den grekiska ön Corfu. Väl värt ett besök om en är i närheten. Dock var både färjan samt allt på ön rätt dyrt.

I torsdags hoppade vi på en furgon tidigt på morgonen som tog oss till Elbasan, där vi snabbt bytte furgon till en som tog oss till Pogradec. I denna furgon träffade vi på tre superfräsiga 85-åringar som hade som hobby att springa maraton runt om i världen.

I Pogradec fick vi snabbt hjälp med att ta oss över gränsen till Makedonien och Ohrid med en taxi så det gick smidigt. Väl här bokade vi ett hostel som vi fortfarande befinner oss på.

Vi har verkligen haft det fantastiskt här i Ohrid, Makedonien. Själva Ohrid är fint, men det är framförallt vårt hostel samt människorna vi mött som gjort denna plats så minnesvärd. Troligtvis fortsätter vi vår resa imorgon, om inget annat dyker upp, så fortsättningsvis njuter vi av Ohrid.

Under våra dagar här har vi framförallt hängt med ett gäng fina människor, gått på hike, sprungit i spöregn och hoppat in i sjön med alla kläder på, ätit middagar tillsammans och klubbat. Därtill har stora delar av dagarna spenderats med världens finaste valp. Vår nyfunne norske vän Kenneth hittade honom på gatan, springandes runt i cirklar i panik i en rondell, så Kenneth kunde inte blunda för det utan tog med honom till hostelet för att sedan försöka ta honom till ett center för hemlösa hundar, men till vår glädje adopterade hostelägaren honom. Han har döpts till Bastard och han är så fin. Jag har tagit hand om honom de senaste dagarna, tvättat honom, gett honom mat, sovit med honom och gett honom mediciner så nu mår han loppan men snart är det dags att lämna honom, och det skär i hjärtat, men han har det så bra här jämfört med på gatan.

Idag vandrade vi till ett fort, åt grekisk sallad och nu myser jag med Bastard samtidigt som det spöregnar och blixtrar. Mys!!!

För övrigt har jag även följt streamen av VM i armbrytning för att se min mamma tävla och hon tog dessutom två silver vilket är så stort och coolt.

Hej gänget!

Snart går vi in i en ny månad, en riktig höstmånad hemma i Sverige, men än lever jag och Becca loppan i värmen. Eller just i detta nu är det inte riktigt toppen men det är en annan femma.

Sen senast har vi varit i Kroatien och Bosnien-Hercegovina och just nu är vi i Montenegro.

Kroatien var verkligen nice. Vi bodde på ett hostel 30 minuter från Split, precis vid havet, under fyra nätter. Vi spenderade dagarna i solstolar och när det blev för varmt hoppade vi ner i havet. Det var verkligen livet. Det sög dock att min laddare blev snodd där, men i övrigt var allt toppen.

Vi begav oss sedan vidare till Mostar, i Bosnien, där vi övernattade en natt. Det var verkligen värt ett besök!

Igår hoppade vi på en nio timmar lång bussresa klockan sju på morgonen som skulle ta oss till Budva i Montenegro. De första timmarna sov jag och sedan halvsov jag ett par timmar men märkte att jag började må rätt dåligt i omgångar. Toaletten var dessutom låst och ur funktion, men som tur var gick det bra i bussen men jag blev verkligen sämre och sämre. När vi till slut kom fram till busstationen var vi tvungna att boka hostel och sedan hopppade vi i en taxi dit. Efter en välkomstshot tog vi oss i alla fall till en restaurang för att äta, och jag fick verkligen äta sakta för att få ner något. När vi kom tillbaka till hostelet spårade mitt mående verkligen ur och jag hade en riktigt jobbig kväll och natt. Jag hade alltså blivit matförgiftad.

Idag mådde jag äntligen bättre, förutom att jag känner mig otroligt svag och inte orkar gå längre sträckor samt att jag måste äta mat som är lätthanterad för magen. Vi har därför endast spenderat dagen på stranden. Förhoppningsvis är jag fullständigt återställd imorgon och kan äta vanlig mat igen.

Hej hörni!

Alltså vilken fantastisk plats vi har spenderat de senaste dagarna på!!!

I måndags hoppade vi på Flixbussen som skulle ta oss till München och sedan vidare till Ljubljana. Första buss etappen gick klockrent medan buss nummer två, nattbussen, var vidrig. Tyvärr. Allt som allt tog det i alla fall 21 timmar Hamburg-Ljubljana.

Vi anlände 04.20 på morgonen i tisdags och inte ens busstationen hade öppet så vi hängde på ett bageri tillsammans med en tysk tjej innan stationen öppnade och vi spenderade några timmar där innan vi begav oss till hostelet för att lämna av väskorna. Incheckningen öppnade vid två så vi traskade till en park där vi sov i gräset ett par timmar. Efter incheckning slöade vi resten av dagen.

Igår hade vi en heldag för att hitta på massa roligt så efter att ha tagit sovmorgon hoppade vi på en buss som tog oss till Bled. Där vandrade vi runt hela sjön, vilket tog oss omkring tre timmar, innan vi begav oss tillbaka till stan. Men alltså, Bled, vilken plats!! Älskade det från första stund!!!

När vi kom tillbaka gick vi i affärer och shoppade innan vi begav oss tillbaka till hostelet. Sedan gick vi och la oss runt nio för att vara pigga idag, men så blev det ej då vi hade ett gäng roliga rumskompisar som drog med oss ut på galej. Vi drog till en klubb och dansade nån timme innan sängen kallade. Väldigt spontant och roligt!

Idag checkade vi ut, begav oss till stan och uträttade lite nödvändigheter innan vi vandrade upp till slottet i staden för att titta på utsikten. Hann även med lite parkhäng innan vi handlade med oss mat, hämtade upp väskorna och begav oss till busstationen. Sitter just nu på bussen någonstans i Kroatien! Vi ska spendera de kommande dagarna i en liten stad utanför Split och det ska bli så skönt. Tyvärr (!!) har jag dragit på mig en förkylning men vad gör det när vi får uppleva så mycket spännande.

Jag vill verkligen trycka på hur bra upplevelse vi hade i Slovenien och rekommenderar alla att besöka detta mångsidiga och fascinerande land.

Ha det gött!

Tjoho från Hamburg!!

Jag har precis dragit ur allt innehåll ur min backpack och packat om, för imorgon är det dags att förflytta oss till Slovenien!!! Så taggad. Men först till något annat, för vi befinner ju oss fortfarande i Hamburg.

I torsdags eftermiddag tog vi tåget från Berlin till Hamburg och anlände sent på kvällen så då lagade vi endast middag och sov sedan. I fredags var det dags för Diynamic festival. Tydligen kvalificeras allt som innefattar fest utomhus under dagen som en festival för tyskarna, så vi var alltså på en endagsfestival, där det endast spelades techno. Det är inte något jag i vanliga fall lyssnar på men det var ändå supernajs! Igår sov vi bort hela dagen och kom inte ut förens vid nio på kvällen och idag har det sett i princip likadant ut. Vi har endast ätit och sovit hela dagen, ack så skönt dock.

Ikväll är det sista kvällen här och vi får se om vi hittar på något eftersom vi ska upp tidigt imorgon för att hoppa på bussen till Ljubljana. Allt som allt kommer det ta 21 timmar med byte i München, men det ska nog gå bra ändå.

Vi hörs nästa gång från Slovenien.

Hej från ett somrigt Berlin.

Sitter just nu i Görlipark och njuter av kvällssolen och smuttar på Mio Mio Mate. Det är rätt najs. Görli har blivit en liten favorit och därför spenderas större delen av dagarna här.

Vecka nummer två i Tyskland har nu passerat och vi har tillbringat tiden framförallt på två platser; Jüterbog och Kreuzberg. I Jüterbog bodde vi ju i tågstationen och fick allting serverat åt oss. Det var verkligen skönt att bli omhändertagen och spendera några dagar i ett riktigt hem istället för på ett hostel, för omväxlings skull. Det var verkligen intressant att få uppleva Jüterbog, eftersom det är en stad med rik historia. Under våra dagar där besökte vi bland annat Potsdam, plockade kantareller, utforskade förbjudna byggnader och njöt av lugnet.

Efter några dagar i Jüterbog tackade vi för oss och rörde oss in till Berlin och vårt älskade Kreuzberg igen. Det kändes verkligen som att komma hem. Som sagt spenderar vi just nu våra dagar framförallt i Görli, men vi har även hunnit med en hel del shopping samt tvättat kläder och druckit öl, som sig bör i denna stad där öl är en viktig del av vardagslivet.

På torsdag förflyttar vi oss till Hamburg för att spendera helgen där.