Header

Jeg lovte dere oppskriften på fylt sopp og her kommer den! Dette er en oppskrift jeg har kommet fram til selv, med noe inspirasjon fra andre. Jeg fikk mye skryt for den og jeg synes selv at jeg gjorde en ganske god jobb. Dette skal jeg lage flere ganger!

Oppskriften er laktosefri, men den kan også gjøres helt melkefri. Foreløpig har jeg spist laktosefrie produkter og jeg spiser ost, da den skal være laktosefri. Det ser dessverre ut som at jeg må spise helt melkefritt framover, noe som kan bli en utfordring, men jeg håper at jeg får det til!

Dette trenger du til rundt 10 personer
  • 20 store champignon
  • 1 pakker med oppkuttet bacon (du kan også kutte opp selv)
  • 0,5-1 pakke revet ost
  • 1,5 pakke laktosefri Philadelphia kremost
  • 0,5 boks laktosefri Creme Fraiche
  • Melkefritt smør til steking (se bilde lenger ned om hva jeg bruker)

Steg 1
Varm opp ovnen til 200 grader. Dra stilkene ut av soppen og legg de i en skål. Om dette blir en utfordring kan du bruke en skje. Sett alle soppene på en stekeplate, med bakepapir.

Steg 2
Kutt opp stilkene og stek de sammen med baconet. Jeg stekte soppen litt lenger enn baconet, da jeg synes at det pleier å ta litt lenger tid. Stek dette til det er sprøtt.

Steg 3
Putt kremosten og halve boksen med Creme Fraiche i en bolle. Rør dette godt, før du tilsetter krydder. Jeg tok bare fram noe jeg hadde i skapet og trikset litt med dette, men det ble i alle fall veldig godt! Så rører du osteblandingen inn i baconet og soppen. La blandingen smelte litt, før du begynner å røre - det var mye enklere.

Steg 4
Fyll soppene med en toppet teskje av blandingen. Dryss over med ost og stek i ovnen, i ca. 20 minutter.

Dette er faktisk noe av det bedre jeg har smakt og jeg er imponert av meg selv. Jeg sa til pappa mens jeg drev å kokkelerte at jeg kommer til å bli hobbykokk når jeg flytter for meg selv. Jeg ELSKER å lage mat og jeg har alltid vært veldig interessert i mat. Derfor kommer det sikkert flere oppskrifter framover! Denne anbefales i alle fall på det sterkeste💗

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Likes

Comments

Når denne gjengen samles, kan man ikke forvente annet enn god stemning og mye latter! Det var det også på fredag, da vi hadde julebord. Vi spiste tapas og koste oss med vin, før noen av oss dro en liten tur ut. Jeg tok ikke så mange bilder, fordi jeg heller ville kose meg med jentene enn å tenke på akkurat det. Jeg var faktisk ute både fredag og lørdag, noe som var i overkant mye, men jeg hadde det i alle fall veldig moro! Jeg elsker at vi er så flinke til å samles og det er aldri kjedelig når vi er sammen. Det var dessverre en del som ikke kunne komme, men sånn blir det med årene...

Jeg kjenner at jeg trenger en liten pause fra festingen og jeg tenker at jeg ikke skal dra ut før bursdagen min, som er 7.februar. Herregud, jeg blir 21 år!? Jeg synes at det er så merkelig og jeg husker 18-årsdagen min som om det var i går. Plutselig er jeg 27 år og kanskje jeg har begynt å tenke på å få barn og sånt. Nei, jeg må nyte disse årene her - jeg får de aldri tilbake!

Likes

Comments

Det er noen dager siden jeg logget meg inn her og grunnen til det er helsa mi. Jeg har noen symptomer man virkelig skal ta på alvor og i går var jeg nødt til å ringe legen, når jeg var på skolen. Jeg fortalte om hva som foregikk, men hun jeg snakket med var bare spydig og fortalte meg at jeg ikke kunne få time før neste uke. Jeg fortalte dermed at jeg trengte en time NÅ, men da ba hun meg om å ringe neste dag for en akutt-time. Hun kunne i det minste bedt meg komme inn, for å se om de kunne presset meg inn eller bedt meg om å dra på legevakta, men jeg følte at hun ikke brydde seg om hva jeg ringte for. Jeg kjenner jeg blir så irritert på disse folkene og det virker ikke som at de liker jobben sin overhodet.

Utover kvelden ble jeg verre og mamma sa at vi måtte ringe legevakta. De ba meg om å komme med en gang og han som satt i skranka tok meg virkelig på alvor. Det gjorde selvfølgelig at jeg hadde høye forhåpninger til hva som skulle skje. Da jeg kom inn til legen hadde han allerede bestemt seg for at dette ikke var noe spesielt, uten å ta en eneste prøve. Jeg fortalte han at jeg ville ha en full sjekk, men han slo seg til ro med en liten prøve - som jeg VET at ikke kan si noe som helst. I tillegg var han ordentlig hardhendt og hele timen var så ubehagelig at jeg er traumatisert. Han lo litt når han presset på de stedene jeg hadde vondt og fortalte meg at dette var helt vanlig. Vanlig? Jeg er et menneske og du burde i det minste sette deg inn i min situasjon, når du skal eksaminere meg. Både jeg og mamma var skikkelig irriterte på han. Jeg var på gråten, men han sa at han ikke kunne gjøre noe fordi dette var bare en legevakt. Hvorfor i alle dager ber dere meg om å komme inn da, tenkte jeg... Ikke nok med det. På venterommet satt det mennesker som skrek av smerter, gråt og hadde det helt forferdelig. Det var ikke en eneste lege som hjalp til og de fikk bare beskjed om å vente. Skal det være sånn???

Nei.. jeg skal være helt ærlig og si at jeg er dritt lei av legesystemet vi har! Jeg har gått mye til legen for mageproblemer og forskjellige ting, men de har aldri vært noe annet enn tafatte. Som om det er noe galt med meg, eller hodet mitt. Det var en periode hvor jeg gikk dit ganske ofte, fordi de ikke fant ut noe og etter hvert ble de bare oppgitte av å se meg der. Heldigvis dro jeg til en homeopat som også er lege, og han kunne fortelle meg nøyaktig hva det var etter en time. Om det er mangel på kompetanse, ressurser eller rett og slett empati for andre mennesker, skulle jeg gjerne likt å visst. Men jeg synes i alle fall at dette er helt på tryne!!! Jeg har heldigvis fått en time hos en privatlege og jeg er sikker på at alt er bra med meg, men når man har slike symptomer skal man virkelig ta det på alvor og få en full utredning.

Det kan absolutt hende at det finnes mange flinke leger der ute og jeg har møtt på de, jeg også. Men om man drar på en legevakt og sitter der i flere timer, forventer man å få hjelp! Det jeg opplevde i går er ikke OK og jeg synes ikke at det er feil av meg å dele det på bloggen. Det finnes så mange som opplever det samme som meg og noe må gjøres. Du kan ikke være lege uten å ha empati for andre mennesker, akkurat som at jeg ikke kan være barnehagelærer uten å ha empati for andre mennesker. Yrkene våres handler ikke kun om det faglige, det handler om så mye mer.

Likes

Comments

For litt siden, leste jeg et innlegg om Oslo Raw på bloggen til Andrea Sveinsdottir og jeg ble veldig nysgjerrig på hva dette konseptet handlet om. Jeg vet jo litt om hva rå mat dreier seg om, men at det var sukkerfritt, melke- og glutenfritt visste jeg ikke! Jeg og Malin tok oss derfor turen på torsdag. Det var deilig å kunne spise alt fra en meny, uten å sjekke ut alle ingrediensene. Når jeg er ute og spiser ender jeg som regel med en salat (ofte uten dressing) og det er ganske kjedelig i lengden. Jeg skulle virkelig ønske at restauranter var bedre på alternativer for oss med allergener! Norge har en lang vei igjen, å gå. Og for ikke å snakke om de glutenfrie produktene man får i butikk - 90% smaker papp og er veldig overpriset.

Vi bestilte oss en pizza som var laget av et slags knekkebrød, toppet med masse grønnsaker, parmesan og på bunnen var det smurt rød pesto. Prisene var heller ikke så verst, mtp hvor mett man faktisk blir. Det var utrolig godt og jeg ble veldig overrasket over at rå og vegansk mat kunne smake så mye. Jeg orket ikke middag selv om vi spiste kl. 13.00... Som dere ser spiste vi også en brownie og jeg bestilte meg en smoothie i tillegg, noe som absolutt ikke var nødvendig - men det var morsomt å prøve ut i og med at det var vårt første besøk. Jeg skal definitivt tilbake hit og jeg håper jeg ser mere av dette framover!

Likes

Comments

Som nevnt skal jeg delta i Sentrumsløpet 21. april og jeg skal løpe 10 km. For dere som ikke har fulgt bloggen min, har jeg aldri løpt så langt før og jeg har flere ulemper når det kommer til kondisjonstrening. Den ene er at jeg har en svak form for astma som merkes under trening, kulde eller varme og den andre er at jeg har hatt problemer med beinhinnebetennelse i mange år. Jeg sliter ikke med dette akkurat nå, men jeg er redd for tilbakefall om jeg presser meg for hardt over kort tid.

Jeg vil først og fremst påpeke at jeg ikke har noen form for utdanning innenfor dette feltet. Dette er min vei, noe jeg har kommet fram til ut i fra egne erfaringer og tidligere kunnskapsinnhenting. Jeg er veldig opptatt av at vi mennesker er forskjellige, vi har forskjellige behov og forskjellige måter å gjøre ting på. Det som funker for meg - funker kanskje ikke for deg! Dere må absolutt ta i bruk eller la dere inspirere dere av min måte, men det er også viktig å finne sin egen vei.

Når jeg først kom på idéen om å dokumentere framgangen til Sentrumsløpet var jeg veldig usikker på hvordan jeg skulle gjøre det. Å komme med 1-2 innlegg i mnd - virket som det beste alternativet der og da. Dette blir en introduksjon, hvor jeg vil skrive rundt noen mål og ting man må huske på. Jeg starter som en nybegynner, da det er alt for lenge siden jeg har løpt aktivt og for at det skal kunne gagne flere der ute, som ønsker å oppnå noe av det samme som meg. Dette vil si at de aller fleste kan klare dette, dersom jeg klarer det.

Først og fremst er det viktig å sette seg noen mål, eller delmål.
  • Det er litt over 13 uker til selve dagen og mitt mål er å øke avstanden jeg løper, for hver uke. Jeg vil øke mellom minst 0,5-1 km i uka.
  • Jeg vil gjennomføre minst to løpeøkter i uka, enten det er intervalltrening eller langkjøring. Disse kan gjennomføres alene eller etter styrkeøkter.
  • Under treningsøktene mine, skal jeg helst ikke ha noen form for pauser eller stopp. Jeg vil prøve å ha et jevnt tempo som ikke sliter meg ut, slik at jeg kan holde ut hele veien.

Det er flere ting man må huske på når man kanskje trener hardere, enn man vanligvis er vant med.

  • Det er viktig å ha godt utstyr, uansett vær og vind. Dette kommer selvfølgelig an på inne- eller utetrening, men for min del er jeg mest glad i å løpe ute uansett vær.
  • Mat er kroppens bensin og det er viktig med et godt kosthold under hele prosessen. Næringsrik og for all del - NOK mat. Selv, fokuserer jeg på mye grønnsaker, proteiner, fullkorn og sunt fett. Jeg kommer nok ikke til å legge ut hva jeg spiser på de ulike dagene, da dette er så forskjellig fra person til person.
  • Vann er en essensiell del av hverdagen og må til slik at vi ikke blir dehydrerte og slitne. Drikk ca. to liter hver dag og litt mer på treningsdagene. Contigo-flaskene er til å anbefale dersom man sliter med å få i seg vann, når man drikker av disse glir vannet rett ned!
  • Restitusjon er viktig, slik at musklene kan bygge seg opp igjen etter at de brytes noe ned, under treningen. Ha derfor hviledager og utfør øktene med mellomrom.

Skriv målene ned, svart på hvitt, slik at du husker de. For min del er det mye lettere å gjennomføre noe, om jeg skriver det ned. Det kan være lurt å skrive ned eventuelle motivasjonsfaktorer og tanker på samme sted. Oppbevar dette på et sted hvor du kan se de ofte! En god idé kan være å lage seg en treningsdagbok, hvor man dokumenterer absolutt alt som skjer før, i mellomtiden og etter.

Å gjennomføre dette i løpet av 13 uker, er jeg ganske sikker på at jeg får til så lenge jeg følger delmålene mine. Jeg vil som sagt komme med innlegg om hva jeg gjør økt for økt, senere. Det er veldig morsomt å dokumentere denne prosessen og jeg blir nesten enda mer motivert av det! Jeg håper at innleggene som kommer, kan være til hjelp eller inspirasjon hos flere der ute. Jeg gleder meg!

Likes

Comments

Goood fredag!

Selv med dårlig samvittighet over at det ikke ble noe skriving på meg i går, er jeg i veldig godt humør i dag! Fredag er seriøst min favorittdag, uten tvil. Det er en helt annen stemning på fredager, enn de andre dagene i uka. Alle er så glade og spente på hva de skal gjøre i helga. I dag hadde jeg en kort forelesning før jeg dro på Sats. Det passer meg ypperlig med korte dager på fredager, jeg skulle ønske vi hadde det hver eneste uke! Dessverre har vi ganske lange dager framover og lite fri, men sånn er det.

I kveld skal jeg faktisk på julebord... i januar. Denne gangen er det jentene fra russebussen som står for tur og jeg gleder meg veldig! Jeg er så glad for at vi fortsatt har kontakt og at vi fremdeles kan finne på sånne ting, selv om det snart er to år siden vi ble ferdige med russetida. En ting er sikkert og visst - det kommer til å bli hæla i taket som vanlig, haha! Vi skal spise tapas og kose oss. Jeg skal ha med meg fylt sopp og asparges, og jeg tenker at jeg skal få delt oppskriften på fylt sopp med dere senere. Den er både melke- og glutenfri💜 Vi prates senere, nå må jeg komme meg på kjøkkenet!

Likes

Comments

Hei alle sammen!

Nå sitter jeg på skolen og dette innlegget er forhåndsskrevet. Jeg føler at jeg driver med konstant multitasking for tiden! Siden jeg har så mye å gjøre, ender jeg opp med å gjøre flere ting om gangen. Trening skal gjennomføres 4-5 ganger i uka, bloggen skal oppdateres hver dag, jeg skal gå på skolen og har flere skoleoppgaver hengende over meg. Allikevel er jeg mest effektiv når jeg har mye å gjøre, av en eller annen grunn. Jeg rekker liksom ikke å for eksempel se på serier eller andre ting som stjeler verdifull tid. Men akkurat nå, gjør det ikke noe! Jeg skal prøve å skrive litt på arbeidskravene mine i dag, fordi jeg har treningsfri. Lesingen... den får jeg hente inn igjen til helga. Alt går og jeg kommer meg gjennom det!

Ellers er jeg en skikkelig frysepinne om dagen, men det er kanskje ikke så rart? I byen er det iskaldt, selv om gradestokken viser noe annet. Denne sure vinden må virkelig gi seg snart! -5 føles ut som -20, om ikke verre også. Jeg klarer såvidt å bevege meg og bloggbilder kan jeg bare glemme... Jeg har egentlig planer om å møte Malin for litt titting etter skolen, men vi får se hvor lenge vi orker mtp været. Nå gleder jeg meg til våren, jeg🌷

Likes

Comments

Her om dagen gjorde jeg noe skikkelig dumt... Jeg lagde en avtale og tok pappa i hånda på at jeg skulle være med å løpe Sentrumsløpet i år. Det er i april og man løper 10km, noe jeg som nevnt ikke har gjort før... så det kan bli veldig spennende! Jeg er veldig glad i å løpe, men 5km holder som regel for min del! Allikevel er målet mitt å en dag løpe 10km, kanskje ligge mellom 5-10km per løpetur, men innen april!? Det er jeg faktisk usikker på om jeg får til. Har jeg stilt for høye krav til meg selv? Å ha det liggende i bakhodet gir så klart motivasjon til å trene hardt og jeg synes det er viktig at fokuset på trening ikke kun blir gjort pga. utseende. Jeg er inne i en god rutine nå, men det har vært litt lite kondisjon og løping, noe som er helt essensielt for at jeg skal holde ut i dette løpet.

Før gårsdagen var det sikkert en måned siden jeg hadde løpt sist og det merket jeg, for å si det sånn! Jeg tenkte jeg kunne oppdatere dere på veien om hvordan jeg ligger an og hva jeg gjør for å få det til - OM jeg får det til. Jeg skal få det til. Om det så tar meg lengre tid enn jeg ønsker, skal jeg søren meg komme i gjennom det. Dette er en stor test på vilja, rett og slett! Nå er det bare å følge mine egne "motivasjonstips" som jeg skrev et innlegg om for noen måneder siden, dere kan lese det HER. Ønsk meg lykke til😓

Likes

Comments

Da var jeg tilbake på skolebenken og det skal jeg jammen si var uvant! Forrige halvvår hadde vi som regel skole i 3-4t om dagen, men i dag hadde vi fra 08.30-15.15 og det var tungt... Jeg skulle egentlig ta meg en tur på Sats når jeg kom hjem, men jeg var så utslitt at jeg måtte legge med ned i stedet. Alarmen ble slått av i søvne, noe som resulterte i at jeg våknet to timer senere og trodde at jeg var i en annen verden. Haha! Jeg er i allefall uthvilt nå og jeg lurer på om jeg ikke skal ta meg en liten løpetur, for å få ut litt energi før sengetid. Ellers må kvelden brukes til litt lesing, noe jeg er veldig flink til... de første ukene, heh. Det dabber av med en gang man har oppgaver både her og der, så jeg prøver å lese litt for å gjøre meg kjent med det nye faget, denne uka i alle fall.

I pausen møtte jeg en gammel kollega og venninne for en liten kaffe. Vi går det samme studiet, på samme skole, men møtes aldri - så det var egentlig på tide! Det var veldig hyggelig 💚 Jeg prøver å holde meg unna kaffe så godt det lar seg gjøre om dagen og bestilte meg derfor en matcha latte fordi jeg er avhengig av koffein.... Jeg skylder på studentlivet. Kanskje jeg må skaffe meg det selv, slik at jeg kan lage det hjemme?

Ønsker alle en fin uke!

Likes

Comments

Det er januar og 50% av den norske befolkningen er vel i gang med en eller annen form for diett, vil jeg tro? Nyttårsforsettet om en sunnere livsstil går igjen hvert eneste år og jeg skal ikke lyve... jeg prøver meg, jeg også. Men jeg har aldri vært, heller kommer jeg aldri til å bli - et "diettmenneske". Jeg har det bare ikke i meg, å måtte spise etter visse regler eller å konstant gå med en tanke i bakhodet at "husk at du er på diett!" Tro meg... jeg har prøvd. Jeg har prøvd både lavkarbo, clean eating, 5:2-dietten, høyt proteininnhold-diett og gudene vet. Hva har de til felles? Ingen har fungert, fordi jeg ikke er i stand til å forholde meg til regler eller kaloritelling.

Det kan forsåvidt være alle tankene som kommer med en diett, som gjør at det rett og slett blir for mye for oss. Det å tråkke opp på vekta hver eneste dag, fordi Geir fra Hamar gikk ned 5kg per uke - så det må jo du også? Sant? Og når vekta ikke viser en endring, gir vi opp. Misforstå meg rett... Jeg har vel adri hatt et stort behov om å gå på diett og jeg hadde alltid en ekstremt høy forbrenning da jeg var yngre. Men.. ting forandrer seg og kroppen vår utvikles. Det finnes alltid noe man skulle kunne endre på og en sunnere livsstil gir flere helsemessige goder, ikke bare vektnedgang. Jeg har IBS og sliter derfor med en ekstremt sensitiv mage. Som nevnt kan jeg ikke spise melk, gluten eller hvete - fordi jeg ikke tåler det, men det finnes også andre ting jeg reagerer på. Eller om det bare er et ubalansert kosthold i seg selv som gjør det... Og det er derfor. Derfor jeg vil skaffe meg en sunnere livsstil. For at magen og alt som tilhører den, er i en form for balanse. Og for ikke å glemme at det er januar da dere. Nytt år, nytt meg. Eller hva? 😜

Nei. Jeg vil ikke sette opp noe nyttårsforsett om at jeg skal bli så himla mye sunnere i år. At jeg skal trene så, så mange ganger i uken eller at jeg skal spise lavkarbo. Jeg kjenner meg selv såpass godt, at det der... det varer i maks et par uker. Jeg har heller satt meg et slags mål. Et mål jeg skal nå gradvis, i mitt eget tempo. Og ja, det målet er en sunnere livsstil - men det målet setter jeg for hver uke og hver dag. Ikke for 2018. For 2018 er ikke det året jeg forandrer meg til det bedre, men hvem vet? Kanskje det blir det året kroppen min "liker meg" bedre? Jeg ønsker ikke å gå på en diett, men jeg vil være tilfreds med min egen livsstil. Jeg vil spise mer grønnsaker, mindre "raske" karbohydrater, mer fullkorn og mindre kjøtt. Sistnevnte er noe jeg aldri trodde jeg kom til å si høyt og jeg vet at jeg heller aldri kommer til å kutte det ut, men kjøtt til hvert eneste måltid er neppe bra og derfor skal det kuttes ned på! Ved å spise mer grønt, tror og håper jeg at magen min vil fungere bedre og at energinivået vil komme tilbake. Det er det viktigste for meg!

Så... jeg kommer nok aldri til å følge en eneste kostplan eller en diett igjen, fordi jeg rett og slett ikke er kompatibel til det. Jeg er drittlei av å kjempe meg i gjennom dietter her og dietter der, når det kun gjør meg gal i hodet. Vi må heller ikke la oss lure av alle nyttårsforsetter vi setter oss. For let's be honest... vi kommer aldri til å følge dem!! La oss heller starte i dag med å gjøre små endringer, over tid. Bytt ut kjøttpålgget med egg, putt litt spinat i sidesalaten. Neste uke, kan du kanskje gå ned til 5 glass med Pepsi Max framfor 10, om det er en av dine usunne vaner? En liten endring hver dag, eller hver uke, har jeg mye mer trua på, enn en diett. Små endringer jeg selv liker og som jeg kan leve med, uten å gå med en konstant tanke om at "husk at du er på diett!" eller at Geir har gått ned dobbelt så mye som meg. Men for all del, stor creds til dere som mestrer det!

Likes

Comments