Through my iPhone

I dag har jeg allerede vært i Sydney i én uke, og jeg føler jeg har fått sett mye av det området har å by på. Jeg trives veldig godt her, og gleder meg bare mer til å enda bedre kjent. På søndag var vi en liten gjeng som tok ferga over til Manly og tilbringte store deler av dagen der. Selv om det regnet og var overskyet, ble jeg utrolig fascinert over hvor vakkert det var der. Atmosfæren var virkelig helt unik - akkurat slik du kan se for deg en australsk forstad skal være. Her løper ungene rundt barbeint for å kjøpe seg en is, familier og venner har piknik i parken, og det tar ikke lang tid før du blir passert av en langhåret gutt på skateboard. Tenk å kunne vokse opp og bo slik da!

Den siste uken har jeg bodd på tre ulike hosteller på ulike steder i byen. Det å bo på hostell er en helt ny erfaring for meg, og jeg ser både positive og negative sider ved det. Først og fremst er det en veldig fin måte å komme i kontakt med nye mennesker på, ettersom du hele tiden er omgitt av andre. Jeg har blitt kjent med og møtt mange mennesker fra ulike steder i verden, noe som kanskje er det aller morsomte med det å reise. På lørdag tilbrakte jeg hele dagen med ei jeg snakket med på badet om morgenen da jeg pusset tennene, slik skjer ikke ofte! Haha. Allikevel begynner jeg å bli lei av å bo i sekken min, og savner en annen plass å kunne legge fra meg klærne mine på. Har allerede vært på et par visninger på noen leiligheter, og gleder meg helt villt til å få en egen plass å bo.

For øyeblikket befinner jeg meg på et hostell rett ved Bondi Beach, hvor jeg blir til mandag. Her er det virkelig så utrolig fantastisk fint, og det å vandre rundt på stranda og observere surferne i havet og livvaktene i tårnet (hehe bondi rescue #1 fan) er helt surrealistisk. I dag skinner endelig solen også, så dagen i dag skal tilbringes med sand mellom tærne.

Det er en veldig spesiell følelse å plutselig få se alle disse stedene og monumentene jeg tidligere kun har sett på bilder. Du bygger deg opp noen forventinger og idéer om hvordan ting skal være, og noen ganger stemmer de overens med virkeligheten - andre ganger ikke.

Darling Harbour med både Sydney Opera House og Harbour Bridge var én av disse stedene jeg hadde bygd meg opp forventninger til. Med blå himmel og solskinn vil jeg påstå at havna viste seg frem fra sin aller beste side, og da skal det svært mye til for å bli skuffet. Havneområdet er veldig vakkert og den utrolige utsikten til de høye skyskraperne fra CBD får deg nesten til å måpe.

Sydney er - ut i fra det jeg har sett så langt - en fantastisk vakker by.

Tirsdag 3. oktober var endelig dagen her - dagen hvor jeg endelig fikk satt snuten sørover og til andre siden av jordkloden. Selv om dette var en dag jeg har sett frem til veldig lenge, var det også først nå alvoret virkelig traff meg. Det er skummelt å skulle flytte til motsatt side av verden uten så mange klare planer og avtaler. Også jeg synes det. Jeg er ikke så "tøff" som så mange skal ha det til, tvert i mot. Men så er det dette med å trå utenfor komfortsonen, da. Noen ganger må man tørre å ta noen sjanser, og det er dét jeg gjør nå.

For så raskt jeg fikk boardet første flyvning til Oslo, føltes alt veldig rett. Sommerfuglene var der, naturligvis, men nå på en god måte. Det er jo dette jeg har sett frem til, og drømt om, så evig lenge. Etter et alt for langt mellomstopp på Gardemoen, gikk turen videre til Amsterdam og Schipol. Her rakk jeg å få i meg en liten matbit, før det igjen var på tide å boarde neste fly til Abu Dhabi.

Mitt første lille møte med Midtøsten (og en annen plass enn Europa forøvrig) kan oppsummeres med ett ord: KAOTISK. De førti klamme varmegradene som slo meg i det jeg gikk ut av flyet (påkledd ullgenser, selvfølgelig), var mildt sagt svært ubehagelige - og bedre ble det ikke da det viste seg at jeg kun var ett av flere hundre mennesker som skulle bruke denne flyplassen for å komme meg videre. Med en rulletrapp ute av funksjon og en sikkerhetskontroll uten noe som helst form for køsystem, tok det gode nitti minutter fra jeg gikk ut av flyet og til jeg kom meg inn i boardinghallen på flyplassen. At klokken var halv seks om morgenen hjalp tydeligvis svært lite, for ut fra min egen erfaring å dømme, vil jeg neppe tro det finnes noen rolige morninger på Abu Dhabi International Airport.

Og som om denne kaotiske opplevelsen ikke skulle være nok, ventet det enda en bagasje- og visumsjekk før jeg fikk boarde fjerde og siste flyvning til Sydney. Denne strekningen hadde jeg grudd meg litt til, for jeg synes ikke fjorten timer i fly er noe å kimse av. Heldigvis gikk det langt bedre enn forventet, ettersom jeg klarte å sove meg gjennom hele ti av disse timene. Tre måltider og hundrevis av filmer og tvserier på skjermen i flysetet får jo også tiden til å fly, bokstavelig talt hehe;p

Vi landet i Sydney i dag, 5. oktober klokken 06:30 lokal tid, og ble møtt av blå himmel og tyve varmegrader. Deiliiig! Hadde jo også grudd meg til grensekontrollen på flyplassen i Sydney, men makan til raskere og enklere deklarasjon hadde jeg virkelig ikke sett for meg. Jeg kom meg fint gjennom og blir derfor ikke å se på neste sesong av Border Control Australia, haha. Kom meg raskt til hostellet hvor jeg fikk tatt en etterlengtet dusj og sjekket inn på et seksmannsrom med fremmede folk fra ulike steder i verden. Her skal jeg bo de neste fire dagene, og tror det kan bli veldig uvant, men også svært spennende.

Nå gleder jeg meg enormt til å få bli bedre kjent med denne vakre byen!

Hvem hadde trodd dette innlegget skulle komme, hæ?

Jepp, du leste rett! Snuppa sjæl har fiksa seg blogg, gitt. Det nærmer seg nemlig avreise for min del, og for å holde folk her hjemme oppdatert på hva jeg gjør og opplever - er det like så greit få samlet det meste på en blogg. Hva gjør man ikke for å roe mammahjertet, hva? Haha neida. Jeg har også opprettet denne bloggen for min egen del. Det er utrolig fint å kunne ha en plass hvor jeg selv kan se tilbake på det jeg har opplevd, erfart, tenkt og delt. I tillegg tror jeg det vil være veldig deilig å kunne uttrykke meg gjennom både tekst og bilder her på bloggen. Så da er det bare å glemme alle mine tidligere tanker om at blogg er kleint, bryte et par indre grenser og gi litt faen i hva andre skal mene og ikke.

For om kun 2 (!!) små dager setter jeg endelig kursen i retning Australia og Sydney. Planen er å bli værende i Sydney i minst 6 måneder, finne et sted hvor jeg kan bo og en måte å tjene penger på. Videre har jeg ingen konkrete planer, annet enn å ta én dag om gangen og tørre å leve livet litt ekstra;P (ja, sykt klisjé) I øyeblikket gleder jeg meg veldig, men sitter samtidig med en klump i magen. Jeg aner virkelig ikke hvordan de kommende månedene vil bli, men det er vel sånn det skal være. Det er utenfor komfortsonen man vokser, har jeg hørt.

Dersom du har lyst til å følge meg og den nye hverdagen min videre i tiden som kommer, hadde det vært utrolig kult. Skal prøve å bruke bloggen flittig og dele mye av det jeg opplever, ser, lærer og erfarer.

Så ja, velkommen skal dere alle være - både kjente og ukjente. Både håper og tror jeg får mye spennende å komme med her.