Internett har ikke vært så tilgjengelig som jeg hadde håpet på denne reisen... eller jeg hadde vel ikke håpt på så mye, jeg er tross alt i Afrika. Men dagene går unna, og jeg får oppleve så mye unikt, så når kvelden kommer sovner jeg før jeg rekker å tenke på oppdatering her. Er det en ting jeg har fått orden på nå, er det døgnrytmen. Vi legger oss i 8-9 tiden stort sett hver kveld, da vi ofte har lange bussreiser til nye destinasjoner fra tidlig morgen.

Etter skuffelsen av å ikke kunne gjennomføre skydiving pga dårlig vær i Swakopmund, reiste vi til Spitzkoppe og videre til Etosha dagen etter. På vei dit fikk vi sett så masse dyreliv, ikke minst i Etosha nasjonalpark.

Tross dårlig vær, var Okavanga Delta ett høydepunkt. En båttur som skulle vare i 3 timer ble til 5 timer, vi ankom derfor når det var mørkt, og den siste timen bestod av torden, lyn og regn. Men på båtturen fikk vi se masse krokodiller, flodhester og ulike fugler, samtidig som skogbrannen stod på på hver side av elven. Litt skummelt, men mest av alt trist.

I Okavanga delta fikk vi prøve Mekoro, en tradisjonell kano som brukes her. Ute i vannet så vi flodhester på nært hold. Den ene kvelden satt vi rundt bålet etter middag, og en elefant kom gående forbi oss, bare 10 meter unna. Dette var virkelig en unik opplevelse. Jeg må også nevne at jeg var heldig å fikk oppleve helikoptertur over Okavanga Delta. Ikke bare én, men to ganger, da jeg trakk riktig lapp om det ledige setet.

Etter (alt for) mange netter i telt fikk vi nå en mer luksuriøs utgave da vi ankom Maun. Permanente telt med baderom, elekrisitet og senger ventet oss. Noen timer ved badebassenget fikk vi også tid til her, før vi reiste videre til One tree island og lå under åpen himmel.

Våknet ved soloppgang ved One tree island, før vi reiste mot Victoria falls. På vei dit stoppet vi for en båttur i Chobe nasjonalpark, med det mangfoldige dyrelivet det hadde å by på. Vi ankom greenfire lodge i Victoria falls utpå kvelden, og spiste middag før vi la oss. Dagen etter tok vi zipline, vandret i nasjonalparken, slappet av ved bassenget, før vi avsluttet kvelden med pizza og drinker.

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Jeg er så skuffet nå.. Jeg og to andre fra gruppa hadde bestemt oss for å hoppe i fallskjerm når vi ankom Swakopmund. I går formiddag dro vi til stedet hvor vi kunne gjøre dette, vi ventet og ventet.. Etter 3 timers venting fikk vi beskjed om at vinden var for sterk, og at vi fikk prøve på nytt i dag. Vi dro derfor tilbake kl 5 i dag tidlig, og ventet i 2 timer til før vi fikk beskjeden igjen, for dårlig vær. Været har virkelig vært dårlig på denne reisen, vi gikk glipp av flere planlagte aktiviteter i Cape Town - Table Mountain, Cape of good hope og Cape point. Vi fikk heller ikke med oss jeep-tur i sanddynene grunnet sandstorm.

Når det er sagt så hadde vi en utrolig gøy start på dagen i går, vi kjørte firhjuling i sanddynene før vi prøvde sandboarding. Jeg klarte å tryne skikkelig, da jeg var for opptatt av å holde kameraet riktig, det kjennes på kroppen i dag for å si det sånn. Senere på kvelden dro jeg og noen fra gruppa på en restaurant ved stranden, her nøt vi sushi og noen drinker!

Nå sitter jeg i bussen på vei til vår nye destinasjon, Spitzkoppe.

Før innreise til Namibia tilbringte vi en natt på ett gjestehus langs kysten. Vi stod opp tidlig dagen etter,  pakket med oss varme klær og sovepose, kanotur og overnatting under åpen himmel langs Orange River stod for tur. Vi satt rundt bålet hele kvelden, drakk vin og delte historier med hverandre. For en flott gjeng jeg reiser med!

Vi våknet da solen stod opp, og spiste frokost før vi tok kanoene videre langs elven hvor vi tilslutt ble hentet og kjørt til vår basecamp. Deretter fikk vi satt opp teltene for første gang. Her var der basseng og bar, vi brukte derfor dagen langs bassenget. Deilig å endelig få litt sol, det har jeg absolutt ikke vært bortskjemt med siden jeg reiste. Det er overraskende kaldt, spesielt om natten. Hver natt er det på med ullundertøy og varme sokker. De aller fleste har vært nødt til å kjøpe varmere klær under oppholdet.

Etter å ha overnattet en natt i telt på en lodge ved Orange river, kjørte vi videre til Fish River Canyon, som er den nest største av sitt slag. Fantastisk fint! En lang busstur ventet oss etter lunch ved Fish River Canyon. Vi kom frem til campen i ørkenen i 20-tiden, og måtte derfor sette opp teltene i mørket. To av fire telt fikk første kveld besøk av mus, derfor har min roomie måttet sove alene i to netter. Jeg har nemlig valgt å sove på gulvet i trucken, da mus er min største frykt.

Dagene går i ett her i Sør-Afrika, fra morgen til kveld er det alltid mye å gjøre. Jeg forlot Aloha lodge lørdag morgen, og ble kjørt av venner jeg har fått der til Greenfire Lodge, hvor jeg nå har overnattet siden i går. Jeg møtte gruppen jeg skal reise videre sammen med, og vi har allerede rukket å bli godt kjent. Alle kommer godt overens, og jeg tror de resterende 22 dagene kommer til å bli fantastisk fine.

Etter møtet med gruppa på lørdag fikk vi omvisning i trucken, før vi dro opp til Signal hill. Deretter dro vi til Waterfront for å spise lunch og handle de siste nødvendighetene. Etter mye vandring ved Waterfront dro vi tilbake til hostellet for å slappe av før middag.

Startet dagen i dag med frokost på hostellet, før vi kjørte i retning Cape Point. Været ble værre og værre jo nærmere vi kom, vi bestemte oss derfor for å dra på Groot Constantia for vinsmaking. Jeg hadde vært der tidligere denne uka, men vinen var så god at jeg valgte å gjøre det en gang til. Etter ett par timer der dro vi til Waterfront for å se på akvariumet. Her har jeg også vært tidligere, men det var fortsatt en fin opplevelse. Det er hyggelig å gjøre ting sammen med gruppa, vi har allerede rukket å bli godt kjent nå!

I kveld har vi vært på en typisk afrikansk restaurant, jeg spiste mopane worms til forrett, tre ulike typer kjøtt m/tilbehør til hovedrett og ostekake til dessert. Larvene smakte overraskende mye bedre enn jeg hadde forventet, og jeg fikk i tillegg smake krokodillekjøtt fra en av de andre reisende. Spennende matopplevelse!

Nå har jeg pakket baggen, og er klar for å reise videre til Namibia i morgen! Jeg blir nok uten internett i noen dager da vi skal campe de førstkommende nettene.

Da var vi over halvveis i uken allerede.. Jeg hadde en fantastisk fin dag i går med Marisa, ei Tysk jente som jobber på hostellet. Vi spiste frokost ved Waterfront, gikk opp til Lions Head, vandret rundt i Long Street, og tittet på de fargerike husene i Boo Kap. Her fant vi en super koselig café, hvor vi måtte sette oss ned og drikke en juice før vi gikk videre. Tror ikke jeg har gått så mye på leeenge. Da vi kom hjem gikk jeg rett i dusjen før jeg lagde etter min mening, verdens beste kveldsmat. Nystekt brød med pesto, spekeskinke, parmesan, toppet med ruccola og cherrytomater. Sykt digg!

I dag er planen å gå en tur langs promenaden, og dra en liten tur inn til byen. I kveld skal jeg se solnedgangen ved Lagoon Beach, etterfulgt av spillkveld og middag med resten av hostellet. Vel, nå må jeg se å stå opp. Ha en fin Torsdag ❥

Personlig hadde jeg lyst til å gå til toppen av Table Mountain, men ble anbefalt av lokale å ta Cable car siden jeg skulle dra alene. Jeg tok derfor Citysightseeing-bussen opp dit, og ventet i hele to timer i kø for å kunne ta banen opp. På lørdag reiser jeg videre for å møte gruppen jeg skal tilbringe den kommende måneden med. En av aktivitetene man kan delta på gjennom gruppeturen, er en tur opp til Table Mountain. Forhåpentligvis er det mulighet for å gå en av de mange rutene opp dit da.

Siden jeg brukte så lang tid på å komme meg opp til Table mountain, ble det desverre ikke tid til å besøke en vingård til. Kanskje tar jeg meg tid til det senere denne uken, men først vil jeg se mer av det Cape Town har å by på.

Jeg tok Citysightseeingbussen videre med den røde ruten, som går langs strendene Clifton og Camps bay før jeg hoppet av ved Waterfront, hvor jeg ble med på en båttur langs havnen.

Avsluttet dagen med en gratis guide-tur i byen før jeg tok bussen tilbake til hostellet.
Familien som eier hostellet, drar hver kveld ned til lagoon beach for å se solnedgangen. Og i dag fikk jeg følge med dit, sammen med to andre jenter som bor her.

I dag bestemte jeg meg for å kjøpe billetter til sightseeingbussen her i Cape Town. Jeg gikk på ved Waterfront, og ble med den blå ruten som går rundt de ikoniske fjellene Table Mountain, Signal hill og Liond head. Jeg gikk av ved vindistriktet Constantia for å prøve vinsmaking der. Her var det tre ulike gårder å se på, jeg valgte å ta bussen videre til Groot Constantia, Sør-Afrikas eldste vingård. Jeg betalte 120 Rant for vinsmaking, inngang til museumet og guidet tur. Jeg brukte noen timer her, og kom i kontakt med flere under oppholdet, både lokale og turister.

Videre gikk turen til Hout Bay, jeg gikk av her i håp om å få tatt båten til Seal Island, men klokken var blitt så sent at de hadde avsluttet for dagen. Jeg gikk derfor på samme buss og fortsatte videre mot de vakre strendene Camps bay og Clifton. Jeg fikk fortalt at Clifton er ett av de dyreste stedene å bosette seg på i Sør-Afrika, og det kan jeg forstå. Det var rett og slett nydelig her!

Jeg gikk av der jeg stod på, ved Waterfront. Her spiste jeg middag på en fantastisk fin Sushirestaurant før jeg dro tilbake til hostellet. Siden jeg kjøpte en to-dagers billett tar jeg sightseeingbussen i morgen også. Da vurderer jeg å dra på en vingård til, og muligens ta Cable car opp til Table mountain.