Dagene går i ett her i Sør-Afrika, fra morgen til kveld er det alltid mye å gjøre. Jeg forlot Aloha lodge lørdag morgen, og ble kjørt av venner jeg har fått der til Greenfire Lodge, hvor jeg nå har overnattet siden i går. Jeg møtte gruppen jeg skal reise videre sammen med, og vi har allerede rukket å bli godt kjent. Alle kommer godt overens, og jeg tror de resterende 22 dagene kommer til å bli fantastisk fine.

Etter møtet med gruppa på lørdag fikk vi omvisning i trucken, før vi dro opp til Signal hill. Deretter dro vi til Waterfront for å spise lunch og handle de siste nødvendighetene. Etter mye vandring ved Waterfront dro vi tilbake til hostellet for å slappe av før middag.

Startet dagen i dag med frokost på hostellet, før vi kjørte i retning Cape Point. Været ble værre og værre jo nærmere vi kom, vi bestemte oss derfor for å dra på Groot Constantia for vinsmaking. Jeg hadde vært der tidligere denne uka, men vinen var så god at jeg valgte å gjøre det en gang til. Etter ett par timer der dro vi til Waterfront for å se på akvariumet. Her har jeg også vært tidligere, men det var fortsatt en fin opplevelse. Det er hyggelig å gjøre ting sammen med gruppa, vi har allerede rukket å bli godt kjent nå!

I kveld har vi vært på en typisk afrikansk restaurant, jeg spiste mopane worms til forrett, tre ulike typer kjøtt m/tilbehør til hovedrett og ostekake til dessert. Larvene smakte overraskende mye bedre enn jeg hadde forventet, og jeg fikk i tillegg smake krokodillekjøtt fra en av de andre reisende. Spennende matopplevelse!

Nå har jeg pakket baggen, og er klar for å reise videre til Namibia i morgen! Jeg blir nok uten internett i noen dager da vi skal campe de førstkommende nettene.

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Da var vi over halvveis i uken allerede.. Jeg hadde en fantastisk fin dag i går med Marisa, ei Tysk jente som jobber på hostellet. Vi spiste frokost ved Waterfront, gikk opp til Lions Head, vandret rundt i Long Street, og tittet på de fargerike husene i Boo Kap. Her fant vi en super koselig café, hvor vi måtte sette oss ned og drikke en juice før vi gikk videre. Tror ikke jeg har gått så mye på leeenge. Da vi kom hjem gikk jeg rett i dusjen før jeg lagde etter min mening, verdens beste kveldsmat. Nystekt brød med pesto, spekeskinke, parmesan, toppet med ruccola og cherrytomater. Sykt digg!

I dag er planen å gå en tur langs promenaden, og dra en liten tur inn til byen. I kveld skal jeg se solnedgangen ved Lagoon Beach, etterfulgt av spillkveld og middag med resten av hostellet. Vel, nå må jeg se å stå opp. Ha en fin Torsdag ❥

Personlig hadde jeg lyst til å gå til toppen av Table Mountain, men ble anbefalt av lokale å ta Cable car siden jeg skulle dra alene. Jeg tok derfor Citysightseeing-bussen opp dit, og ventet i hele to timer i kø for å kunne ta banen opp. På lørdag reiser jeg videre for å møte gruppen jeg skal tilbringe den kommende måneden med. En av aktivitetene man kan delta på gjennom gruppeturen, er en tur opp til Table Mountain. Forhåpentligvis er det mulighet for å gå en av de mange rutene opp dit da.

Siden jeg brukte så lang tid på å komme meg opp til Table mountain, ble det desverre ikke tid til å besøke en vingård til. Kanskje tar jeg meg tid til det senere denne uken, men først vil jeg se mer av det Cape Town har å by på.

Jeg tok Citysightseeingbussen videre med den røde ruten, som går langs strendene Clifton og Camps bay før jeg hoppet av ved Waterfront, hvor jeg ble med på en båttur langs havnen.

Avsluttet dagen med en gratis guide-tur i byen før jeg tok bussen tilbake til hostellet.
Familien som eier hostellet, drar hver kveld ned til lagoon beach for å se solnedgangen. Og i dag fikk jeg følge med dit, sammen med to andre jenter som bor her.

I dag bestemte jeg meg for å kjøpe billetter til sightseeingbussen her i Cape Town. Jeg gikk på ved Waterfront, og ble med den blå ruten som går rundt de ikoniske fjellene Table Mountain, Signal hill og Liond head. Jeg gikk av ved vindistriktet Constantia for å prøve vinsmaking der. Her var det tre ulike gårder å se på, jeg valgte å ta bussen videre til Groot Constantia, Sør-Afrikas eldste vingård. Jeg betalte 120 Rant for vinsmaking, inngang til museumet og guidet tur. Jeg brukte noen timer her, og kom i kontakt med flere under oppholdet, både lokale og turister.

Videre gikk turen til Hout Bay, jeg gikk av her i håp om å få tatt båten til Seal Island, men klokken var blitt så sent at de hadde avsluttet for dagen. Jeg gikk derfor på samme buss og fortsatte videre mot de vakre strendene Camps bay og Clifton. Jeg fikk fortalt at Clifton er ett av de dyreste stedene å bosette seg på i Sør-Afrika, og det kan jeg forstå. Det var rett og slett nydelig her!

Jeg gikk av der jeg stod på, ved Waterfront. Her spiste jeg middag på en fantastisk fin Sushirestaurant før jeg dro tilbake til hostellet. Siden jeg kjøpte en to-dagers billett tar jeg sightseeingbussen i morgen også. Da vurderer jeg å dra på en vingård til, og muligens ta Cable car opp til Table mountain.

For en fantastisk fin helg! Lørdag morgen dro jeg og fire andre fra hostellet til Neighbourgoods marked. Markedet ligger i Woodstock, og var det perfekte stedet å tilbringe lørdag formiddag på. Her ble det solgt mat fra ulike boder fra over 100 forhandlere. Det var også mulighet for å handle kunst, klær,og vesker blant annet.

Da vi kom tilbake til hostellet slappet jeg av en times tid, før vi kjørte til stranden for å se solnedgangen. Hun ene som bor her permanent, inviterte meg og ei til på ett event med jobben senere på kvelden. De hadde leid hele akvariumet her i Cape Town, og det var flere spisesteder og barer rundt omkring. De hadde til og med egen godteribar, her kunne vi velge fritt hva vi ville ta med oss. yummi!

I dag tidlig dro jeg og en av mine roommates med bussen til Waterfront. Her spiste vi frokost mens båtene kom og dro, før vi ble med Cape Wheel for å nyte utsikten over området. En skikkelig fin start på dagen!

Etter å ha spist frozen yoghurt med livemusikk som underholdning, tok vi bussen til Sea point for å en gåtur langs promenaden. Deretter dro vi tilbake til hostellet, da hun jeg var sammen med skulle på visning for en leilighet her i området. Det er vistnok ikke enkelt å finne ett rimelig sted å bo her nede. Og heldigvis for min del, blir hun boende her ut denne uken.

Jeg ankom Cape Town rundt kl 12 i går formiddag. Reisen var på 27 timer, med en mellomlanding på 11 timer i Doha. Da jeg hadde vært der i omtrent to timer begynte jeg å kjenne på kjedsomheten. Jeg hadde gått flere runder på flyplassen, og begynte å tenke på hvordan den videre reisen kom til å bli. Kom jeg til å være alene hver dag fremover?

Jeg gikk til gaten 6 timer før avgang, i håp om å møte noen i samme situasjon. Jeg så ingen backpackere som skulle reise videre til Cape Town. Men i det jeg satte meg ned ved gaten kom en ansatt på café bort til meg, jeg fikk kaffe og croissant. Han foreslo at jeg burde dra inn til byen for å se den, og dersom jeg gjorde det kunne han kjøre meg til flyplassen når han var ferdig på jobb. Jeg kunne også få nøklene til leiligheten hans. Jeg ble fristet, men turte ikke ta sjansen. Det var mørkt ute, og jeg hadde ikke gjort noe reasearch på forhånd. Jeg stakk av i det han var borte i noen minutter. Det er godt mulig han bare var hyggelig, men jeg måtte lytte til magefølelsen.

Flyturen på 10 timer ned til Cape Town gikk overraskende fort, da jeg sov nesten hele veien. Når jeg landet gikk jeg til minibanken for å ta ut penger, jeg gikk der det var lengst kø, da følte jeg meg tryggere. Jeg tror jeg brukte 1.5 time på å finne ut hvordan jeg skulle komme meg til Aloha lodge, hostellet jeg skal være på frem til overlandingen starter. Jeg hadde hørt at det ikke var trygt med taxi, men da uber-appen ikke fungerte måtte jeg bare ta sjansen. Ikke hadde jeg funnet noen å ta den med heller, så jeg reiste alene. Krysset fingrene for at det kom til å gå bra, og det gjorde det.

På hostellet ble jeg møtt av ei hyggelig dame som viste meg rundt, jeg fikk tips og råd for den kommende uken. Hostellet har både en hund og to katter, og flere av de som er her, bor her permanent.

Jeg fikk tildelt plass i kjøleskapet, og dro derfor ut for å handle litt mat. På veien til matbutikken fikk jeg kjenne på frykten. Busser og biler tutet i det jeg gikk alene langs veien. Folk hang ut rutene og plystret og ropte. Jeg stod klar med overfallsalarmen i hånden. Utenfor butikken var noen mennesker så intense og nærgående, at jeg valgte å gå en annen vei hjem, en mindre befolket gate.

Tilbake på hostellet møtte jeg de jeg skal bo med. Vi spiste middag sammen, og hadde en hyggelig kveld. Jeg fikk tilbud om å være med på The neighbourgoods foodmarket i dag, det blir godt å komme seg ut av hostellet, sammen med noen.

Vel fremme på gardermoen, og godt plassert i flysetet. Nå har jeg kun meg selv å stole på, stort sett. Jeg beveger meg ut av komfortsonen, bort fra det trygge og vandte hjemme i Norge

Jeg tror det er en fordel å trives i eget selskap, og det har jeg alltid gjort. Er det noe jeg ser frem til ved denne turen, så er det å kunne gjøre hva jeg vil, når jeg vil, og hvordan jeg vil. Det kommer til å bli enklere å slå av en prat med fremmede, både lokale og reisende. Og med det vil jeg lære.

Det finnes utrolig mange hyggelige og hjelpsomme mennesker omkring i verden, om man bare er åpen for å slippe dem til. Jeg må bare følge magefølelsen. Det meste løser seg, og problemer er til for å løses. Man kommer langt med en positiv innstilling.

Denne reisen er for meg en personlig utfordring, jeg har lyst til å gjøre ting på egenhånd, vise ovenfor meg selv at jeg kan hvis jeg vil, og at jeg må tørre å gå utenfor min komfortsone.