I helgen dro jeg på road trip med Tara, Bessie og Kim. Vi dro nesten rundt hele Skottland så det ble mye kjøring, men vi fikk se så mye fint! Jeg turte ikke å kjøre siden vi fikk en Mercedes som leiebil og kanskje fordi jeg er en pingle haha.

Vi hentet bilen tidlig på fredagen, dro til Tesco og handlet mat før vi satte kursen mot Oben som var første stopp. På veien stoppet vi med en "loch", et tilfeldig sted midt i det Skotske Høylandet fordi det var masse snø og ved en foss for å spise lunsj før vi var fremme i fem-tiden. I Oben gikk vi bare rundt og kikket litt og bestemte oss for å heller kjøre til Fort William og sove der. Fort William er en liten by som ligger rett med Skottland sitt største fjell som er Ben Nevis og er en veldig koselig by. Utrolig fint der! Vi fikk booket oss et hostell og spist middag. På kvelden satt vi i fellesrommet som hadde peis og brettspill og slappet av. Utrolig koselig kveld!

På lørdagen stod vi tidlig opp og kjørte mot Glen Finnan for å se Harry Potter broen, så kjørte vi videre mot Inverness. På veien stoppet vi ved et slott langs veien som jeg ikke klarer å huske navnet på og i Loch Ness før vi var fremme i Inverness i fire-tiden. Inverness var like fin som Fort William så vi gikk og kikket rundt før vi dro til Aberdeen. Vi tenkte det kunne være greit å sove der, men herregud for en stygg og forvirrende by. Google maps klarte å gi oss feil veiforklaring og vi var alle veldig oppgitte. Vi klarteheldigvis å finne et fint hostell og vi fikk til og med et eget rom så da ble kvelden reddet. Julemusikk og tre latteranfall fra min side gjorde at vi alle la oss trøtte og glade. Blir så glad av de tre jentene altså!

Søndagen stod vi tidlig opp og kom oss så fort ut av Aberdeen som vi bare klarte. Vi kjørte til Stonehaven for å se på drømmeslottet mitt Dunnottar Castle og for å møte kompisen til Tara fra Irland. Slottet var akkurat så fint som jeg hadde håpet! Definitivt prikken over i-en på denne turen. Jeg og Bessie betalte for å gå inn og kikke på ruinene og vi såg så mye kult. Du kunne virkelig se de store salene og bakeriene som hadde vært der, og soverommene med benker og fantastisk utsikt mot sjøen. Nede ved et av kjøkkene leste vi et skilt der det stod at det spøkte der og vi ble utrolig redde begge to for det var noe rart med det rommet. Plutselig hørte vi et brak og kosting og vi begge skrek og sprang så fort ut vi bare kunne. Jeg lo meg ihjel for dette her måtte det finnes en forklaring på. Tøff som jeg er dro jeg inn igjen og kikket og fant vaktmesteren som kostet gulvet. Han lo av oss og sa at neste gang skulle han ta med en kjetting på jobb.

Etter slottet kjørte vi så langt inn i høylandet du kan komme(følte jeg) for å gå en tur Kim snakket en del om. Fantastisk natur på veien og på turen så vi masse hjort og vi gikk langs en innsjø som lå midt mellom fjell som faktisk minnet meg om Island. Etter turen kjørte vi hjem over fjellet og det var akkurat som en berg-og-dal bane! Veldig morsomt med all-sangen vår. Når vi kom hjem så vi Love Actually før vi stupte i seng.

Nå sitter jeg her med en spansktest og en "global cinema" test på torsdag. Utrolig trøtt så håper jeg føler meg bedre i morgen. Til helgen drar jeg og Tara til London, uken etter drar jeg kanskje til Belfast og så kommer Victoria på besøk! Elsker livet, håper det kan fortsette sånn minst tre år til. Neste onsdag er jeg ferdig på skolen så da kan jeg endelig slappe litt mer av. Gleder meg sånn til jul!!!

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - klikk her!

​Så om to uker cirka er semesteret over, det er litt sykt. Merker det når det gjelder stressing over prøver og innleveringer, men tror det skal gå ganske bra. I helgen var vi i Perth for å se sjokoladefestivalen de hadde der. Veldig koselig by og bra marked! Fikk ikke sett så veldig mye av byen fordi jeg stod bare og hørte på en av gatemusikantene der som hadde en sinnsykt fin stemme. Ikke ofte det skjer! Han heter Christy O'Donnel, men har ikke lagt ut noen av sangene sine så kan ikke reklamere heller. Tilbake til markedet! De hadde også reinsdyr, esler og tivoli så det ble en fin dag. Marina, Lauren og Michelle ble også med så da ble det en liten jentetur.

Søndagen dro jeg inn til byen og gjorde spansklekser med Hannah og Evelina, og vi snakket om at vi kunne reise en plass neste semester så da har jeg noe å se frem til når alle drar fra meg! Etterpå møtte jeg Bessie, Kim og Tara og vi så på julegrantenningen (som var utrolig skuffende siden det ikke var no allsang, gåing rundt juletreet og juletreet var veldig tacky) og etter det dro vi på kino og så "Arrival". Rart at når jeg gjør så mye gøy hele tiden at det nesten ikke er gøy lenger, kommer til å savne dette så mye så prøver å kose meg!

Var i litt dårlig humør i helgen så da jeg i dag fikk sjokolade av Hannah på skolen og pakke med sjokolade i posten fra Pappa så lettet det veldig på humøret. Gode mennesker altså!! Nå har jeg akkurat jogget med Tara og vi skal ha flatparty etterpå som sikkert blir den siste så det blir kult! Først skal vi se på at Bessie shaver underarmene sine hahaha, sært men det ligger en historie bak dette her.

Vi snakkes!!

Legger til bilder senere hehe

Nok en uke med skole, god middag, turer og filmkvelder. Har også prøvd polo på hest for første gang og det var utrolig gøy! Men herregud så støl jeg ble, nå er jeg på fjerde dagen etter og sliter enda litt med å gå. Veldig lyst til å fortsette med det, men må betale 500 kr bare for å bli medlem og 400 kr for hver ridetime... Så det må nok bli en annen gang dessverre.

På lørdag dro jeg og Frida til St. Andrews som er en liten by som ligger ved havet to timer unna. Veldig fin og koselig liten by, perfekt for en lørdagstur! I dag har jeg sett en kompis spille amerikansk fotball og "The Lord of The Rings" film nummer en. Dagene går mye i det samme her nå med gode venner, filmer og planlegging av turer fremover. Kan ikke livet alltid være sånn som dette? Eneste som mangler er alle menneskene jeg er glad i på ett sted!

• 17 lesere

Så var vi plutselig i november og det er bare syv mandager til jul! Så gira men samtidig trist fordi det betyr at de fleste jeg har blitt kjent med flytter. Vet heldigvis at jeg kommer til å se noen av de igjen da, så det hjelper.

Siden Dublin har jeg sovet alt for mye, levert inn essay og hatt spansk test. Mye stress, men også litt deilig med litt hverdag. På mandag var det Halloween og vi kledde oss som hovedkarakterene i the Wizard of Oz. Jeg var Dorothy og kostymet mitt var veldig lav-budsjett men det var gøy uansett. Vi skulle egentlig inn til Edinburgh og se på Samhuinn fire festival, men det regnet så vi droppet det og dro heller på flat-party. Veldig gøy kveld!

Akkurat nå sitter jeg og prøver å få styr på bildene mine, skal snart på trening og så vaske klær etter det. Mye tur, gode middager med venner har jeg også hatt denne uken. I morgen drar vi sikkert på kino og spiser god middag igjen. Ikke så alt for mye å fortelle, men har jo alltid noen bilder å dele!

• 31 lesere

Så har jeg vært i Irland, igjen. Trodde at jeg kom til å kjenne meg igjen og liksom vise de andre rundt, men nei den byen er mye større enn jeg trodde. Vi bodde på hostell i et helt annet område så jeg har vel aldri vært så forvirret haha.

Første kvelden gikk vi ut for å spise skikkelig irsk middag og jeg hadde biff lagt i en kasserolle med guiness, som var godt! Når vi kom tilbake til hostellet booket vi en heldagstur til klippene til 'the cliffs of Moher', men vi innså ikke at turen startet kl 7 om morgenen. Derfor kjøpte vi croissanter og nutella til bussturen og la oss tidlig. Tror den natten var den verste jeg har hatt noen gang. Våknet vel hver halvtime på grunn av at vi var 12 stykker i rommet og folk kom hjem fra byen og noen dro til flyplassen klokken 4 om morgenen. Heldigvis våknet alle sammen og vi kom oss på bussen! Det ble mye soving og filming av trøtte fjes siden Kim hadde med gopro og speilrefleks og planer om å lage 'aftermovie'. Vi kjørte rundt omkring på vestkysten av Irland og såg kirker, steingjerder og slott. Fin tur, men bussjåføren snakket vel i et sett i 6 timer. Men når vi endelig kom til klippene var det verdt det! Det var så pent at jeg sikkert stod der i 15 minutt og bare kikket på de. Fun fact: Ene inngangen til hulen ble brukt i Harry Potter når Harry og Dumbledore leter etter den ene horcruxen til Voldemort! Når vi kom hjem igjen ble det Mc Donalds og en drink på en irsk pub med live musikk. Koselig!

Den siste dagen gikk vi til Trinity college og såg 'The Book of Kells', vandret rundt og spiste på Kc Peaches som er den restauranten jeg, pappa og Sander tilfeldigvis spiste på når vi var i Dublin. Maten er så god der! Det er restaurant med buffet som inneholder poteter, kyllingpai osv. Alle ble så gira over hvor god maten er, trist at det stedet bare finnes i Dublin. Etter maten dro Kim, Bessie og Tara på Guinness fabrikken og siden jeg har vært der før(og det er dyrt) så dro jeg for meg selv og kikket rundt i byen. Jeg kjøpte meg ny topp, is, smoothie og slappet av i parken. Tror virkelig jeg må tøffe meg opp til å dra til en by alene en gang! Er bare så redd for å bli ensom haha. Så dro vi til flyplassen, spiste middag og måtte selvfølgelig ta buss til en helt annen togstasjon og vente en time på tog til Stirling. Men det resulterte heldigvis bare i at vi var overtrøtte og lo og danset. Kommer sikkert til å se veldig bra ut på filmen Kim lager.

Veldig kjekk og billig tur, Irland er alltid koselig! Men nå etter å ha vært i York og Dublin så har jeg bare blitt enda mer glad i Stirling. Det føles virkelig som hjemme og kan si 100% sikkert at jeg valgte rett sted etter alt stresset mitt med valget.

God natt!

• 46 lesere

​Haha det er vel det som er mest spennende denne uken. Selv om vi var ute på både tirsdag og torsdag og hadde det kjempegøy! Har også levert inn mitt første essay og vært på trening.

Neste uke er det reading week, men vi liker å kalle det for travel week. Så derfor har vi nettop booket tur til Dublin fra Mandag til Onsdag så det blir gøy. Og neste helg blir det kanskje Halloween-feiring i Edinburgh. Litt greit med en avslappende helg også, tror kroppen trenger det.

Victoria har booket tur så hun kommer i desember, wuhuu!!. Jeg og gjengen min her tenker på å ta en roadtrip rundt Skottland og kanskje en tur til London. Gruer meg allerede til å måtte flytte tilbake, livet er så bra akkurat nå!!

Vil bare studere mer og dra ut på mer utveksling, men må kanskje jobbe litt først for å bli kvitt lånet. En dag om gangen, hehe.

P.S om noen lurer på noe så spørr, så kan jeg skrive om det her på bloggen! Classy bloggespørsmål, men jaja.

God natt!

• 49 lesere

I helgen dro jeg på tur med Heartland travels, som er en bedrift som har tre dagers reiser i en minibuss med 16 personer. Noen kjente jeg litt fra før, andre kjente jeg ikke så det ble veldig gøy å bli kjent med flere folk.

Vi møtte opp utenfor skolen kl 9 og så var vi på vei. På veien opp stoppet vi ved Doune Castle som er kjent fra både Outlander og Game of Thrones. Vi stoppet på kafeer, kjøpte mat og flere dobesøk. Så såg vi de berømte fjellene kalt for 'the three sisters', stedet der de filmet inn scenen i Harry Potter ved Hagrid's hus, når de drar tilbake i tid for å redde Buckbeak, Harry potter bruen og Eilean Donan Castle. Rart hvor mye du får sett bare ved å kjøre litt! Vi bodde i et lite hus nede ved sjøen i Stromeferry, som var superkoselig. Første kvelden lagte vi taco og noe amerikanerne kalte for 'smores' som er marshmellows, sjokolade og kjeks.

Lørdagen stod vi opp tidlig og dro til Isle of Skye. Det beste med kjøreturen var timingen til guiden vår på historiene sine og sangene, for når vi kjørte over broen til Isle of Skye spilte han 'The Skye Boat Song'. Første stopp var ved 'the fairy pools', som var utrolig fint. Synd vi hadde lite tid for der kunne jeg ha vært en stund! Jeg og Frida klarte til og med og vimse oss bort og måtte begynne å klatre oppover bratte fjellvegger haha, men det gikk bra. Neste stopp var en liten foss som jeg såg på et postkort, et sted til og med ikke guiden vår hadde vært på. Så jeg fikk masse skryt for å få de til å dra der! Kanskje det blir et stopp de skal gjøre flere ganger. Så dro vi til 'the Fairy Glens' som var akkurat som å være i en Ringenes Herre film, ble så gira at jeg sprang over alt haha. Sykt kul natur! Vi såg også noen klipper der jeg ble bestevenn med en hund (så lykkelig) og Quaraing som var veldig vindfullt haha. Etter dette var vi så våte og kalde at når vi dro hjem sovnet vel hele gjengen i en time. Det var ikke noe problem for når vi våknet hadde tourguiden laget Haggis til oss! Veldig kult å prøve, men ble litt dårlig og det smakte ikke så godt så skal nok ikke spise det igjen.

Søndagen våknet vi enda tidligere for da var det tid for båttur i soloppgangen. Neil the fisherman tok oss med på 'scallop fishing' og vi fikk både fange, smake og styre båten. Kjempegøy! På veien hjemover stoppet vi ved Loch Ness og 'the Heritage'. Så var jeg plutselig hjemme igjen. Kjempegøy tur som har gitt meg et veldig bra minne fra Skottland!

Harry Potter broen var forresten veldig skuffende, siden den var liten og vi fikk ikke gått helt bort til den. Men har i hvert fall sett den!

• 61 lesere

Vi har hatt det så gøy!! Selv om jeg så klart hadde influensa og var kjempeforkjølt og hadde ingen stemme. Så typisk meg haha! Hev innpå med paracet og halspastiller og magisk te, så det hjalp heldigvis.

De kom til Edinburgh på torsdagen, men siden de kom veldig sent møtte jeg dem på fredags morgen. Vi hoppet på en sightseeing-buss og fikk sett hele byen. Vi stoppet på Edinburgh castle og ved Hard Rock Cafeen siden Pappa og Sander absolutt må ha seg en t-skjorte. Vi var veldig heldige med været bortsett ifra når vi måtte hente kofferten og gå til togstasjonen. Sander ville absolutt ta trikk, noe som ikke var vits, så han klarte å poengtere at det hadde vært så mye smartere hele veien til togstasjonen. Godt å ha de to tullingene på besøk!

Når vi kom til hotellet var det en kjempehyggelig jente i resepsjonen, som vi kalte for 'Astrid', og så var det rett inn på hotellrommet og slappe av. Vi tok oss en tur på matbutikken og kikket litt før jeg tok nytte av badekaret. Hele badet ble damplagt, men hallo så digg! Spesielt når det er gratis.

Lørdags morgen snek jeg meg med på hotellfrokost(måtte betale) før vi tok turen til Stirling Castle, kafe og shopping. Rart hvor lite det høres ut når jeg skriver her, men så fint og gøy vi hadde det. Fant også en liten julebutikk der Sander og Pappa poserte fint for årets julebilde. Etter crepes med nutella var vi(bare pappa fant vi ut) så mette at det ikke ble noen middag før kinoen. Det resulterte i at både jeg og Sander var litt smågretne, men filmen var så bra at det fort ble bra igjen. Vi så 'Miss Peregrine's home for peculiar children' som Sander kalte for skrekkfilm, latet som han var livredd(mulig han var litt redd) så derfor ble det en del tulling med det resten av tiden. Etter filmen spiste vi veldig god mat på restauranten rett over gaten. Hotellet ligger rett med kinoen og tre restauranter, noe som var veldig digg.

Søndagen viste jeg de rundt på campus og det virket som om begge ble veldig imponerte, så gikk vi litt mer på kjøpesenter før vi slappet av på hotellrommet igjen. Det tar på å være turist! Når vi kom hjem ble det rask middag før avslapping på hotellet.

Mandagen dro vi til Glasgow, jeg hadde endelig stemme men var supertett så var nok litt mer gretten enn vanlig. Det fikset seg så fort vi var ferdige med å kikke på universitetet(som ligner veldig på Galtvort) og satt oss på en sightseeing-buss igjen. Råder de som er i Glasgow til å ta den bussen siden byen er så stor! Glasgow ble plutselig mye mer interessant. Det eneste stoppet vi gjorde var på 'Kelvingrove Art and Museum' som var et kjempefint bygg. Veldig fint, men ikke så veldig bra utstillinger. Den bygningen burde bli brukt mye bedre!! Når vi kom hjem igjen dro vi og spiste på på Nando's og kikket på 'James', før vi dro på hotellrommet og så Nederland-Frankrike og spiste is. Så dro jeg hjem til leiligheten min igjen siden jeg hadde spansktest dagen etter, hardt liv.

Tirsdagen dro jeg så fort jeg kunne inn til byen for å være med Pappa og Sander før de dro hjem, så vi spiste på pub og gikk inn i verdens minste julebutikk. Pappa kjøpte en julekule til juletreet og nå gleder jeg meg veldig til å komme hjem til jul!!

Kjempegøy å få de på besøk, heldigvis ok vær og vi fikk gjort veldig mye! Savner de og det er ulempen ved å få besøk, men så klart verdt det. Nå sitter jeg her og er kjempetrøtt på grunn av at jeg gjør alt for mye og har alt for mye skolearbeid. Synes det er så vanskelig å si nei til å være med venninner fordi du føler at du faller utenfor gjengen samtidig som jeg trenger å være litt alene også. Etter denne helgen(drar til the Scottish Highlands osv) så må jeg lære meg å slappe av og gjøre ting jeg må få gjort. Dagene går så utrolig fort! Må innse at jeg ikke er på ferie selv om det føles sånn.

- Silje

Akkurat nå tror jeg pappa og lillebror har landet i Edinburgh, wiii!!!

Skal møte dem så fort som mulig i morgen så tar det første toget jeg klarer å våkne opp til. Planen er Edinburgh i morgen, så til Stirling og evt en dag i Glasgow også. Har savnet dem sånn så dette blir gøy! Stakkars lillebror trodde jeg skulle møte dem nå, men jeg har ingen plass å sove så da må det bli i morgen. Selv om jeg kjenner at det er litt trist å vite at de bare er en time unna og jeg ikke er der.

Men uansett, i morgen får jeg se dem igjen! Livet er bra

• 88 lesere

På torsdag reiste jeg til York for å besøke Helene. Morgenen startet med at jeg hadde ingen stemme og kikket derfor desperat på bussmannen når han sa jeg ikke fikk ta med kaffeen min inn på bussen, jeg fikk heldigvis lov. Først tok jeg buss fra Stirling til Edinburgh og så videre til Newcastle hvor jeg var i tre timer før jeg tok toget til York.

De timene jeg hadde i Newcastle var så gøy! Gikk bare rundt og kikket på alt pappa sa jeg måtte se(blant annet St.James Park, Chinatown og kjøpesenteret) og når jeg var nede med elven gikk jeg forbi innspillingen av tv-serien "Vera". Og der er jo hovedrollen hun som spiller moren i "Pride and Prejudice" som er favorittfilmen fin så jeg ble veldig Starstruck. Når klokka var hall seks på kvelden dro jeg videre med tog til York og etter å ha lett litt på stasjonen fant jeg Helene som stod klar til å filme meg når jeg kom ned trappen, men jeg gikk så klart feil vei haha. Så gøy å se henne igjen når jeg ikke har sett henne siden vi hadde eksamen i mai! Det første vi gjorde var å gå på restaurant og spise biff og bare snakke, veldig koselig!

Fredagen brukte vi på å gå rundt med vennene til Helene i byen og shoppe før vi senere på kvelden gikk på "Ghost Walk" som er en annerledes form for sight-seeing siden alt handler om drap, veldig gøy! Så dro vi på pub og var vel ikke hjemme før ti over hall fem om morgenen.

Lørdagen fikk jeg dratt med meg Helene alene, trengte litt kvalitetstid, og vi dro rundt på mer sight-seeing men det regnet selvfølgelig så vi kikket egentlig bare litt rundt. Og til alle som sier at Skottland bare har regn så har det faktisk vært mye finere vær i Stirling enn i York denne helgen! Når vi kom hjem igjen så vi en film før vi dro ut på byen igjen.

Søndagen startet jeg med å se Atletico kamp, de vant og det gjorde ikke Real Madrid eller Barcelona så nå ligger de på første plass(!!). Viktig å få dokumentert. Vi gikk til togstasjonen etter det og jeg klarte å få hosteanfall i køen og glemte nesten å gi Helene klem før jeg dro haha. Er alltid litt for stressa når jeg skal reise! Var en koselig helg i hvert fall, neste gang tror jeg at jeg bør drøye reisen til jeg er frisk. Turen hjem gikk kjempefint med to kjempehyggelige bussjåfører, fin utsikt og effektiv reising som vil si at jeg kom hjem tidligere enn hva jeg trodde. Nå sitter jeg på rommet med ovnen på og nyter varmen, det har blitt så kaldt nå! Skal lage en liste til pappa med hva han bør ta med når de kommer på torsdag, gleder meg!!! Men først må uken bestå av mye skole, for det er så mye gøy som skjer fremover.

Skal prøve å finne en annen måte å legge ved bilder på for innleggene blir veldig lange....