​På onsdag drar siste del av alle de jeg har blitt utrolig glad i dette året. Heldigvis skal jeg reise med to(3) av dem! Først drar vi til Belgia for å møte Kim og er der noen dager, så buss til Amsterdam og etter det Roma i Italia og Venezia før jeg må tilbake og starte skole igjen. Går heldigvis ikke glipp av mye skole for dette er vel egentlig en 'once in a lifetime' sjanse. I og med at Bessie er fra Australia og vil se så mye av Europa som bare mulig.

Gleder meg utrolig mye! Sykt befriende følelse å bare reise, spesielt når du kan dra med noen du er glad i. Hadde vært greit nok å reise alene om jeg bare hadde trivdes å være uten de er glad i, men akkurat nå vil jeg helst oppleve ting med noen jeg er glad i merker jeg.

Jeg kom tilbake til Stirling på fredag og da dro jeg rett på restaurant og spiste middag med Max og Tara etter mye styr med trikk og tog fra flyet. Er så mye tull med tog til Stirling! De siste dagene har blitt brukt på trening, 'Westworld', 'Euro Trip' og 'Nocturnal Animals'. Det vil si mye kos! Jeg, Tara og Max klarte å kave oss sammen i en seng for å se på serie som var litt morsomt. Livet uten tv<3

Nå må jeg sove, klokken er 02.48 og døgnrytmen er ikke på plass! I morgen skal jeg og Tara på massasje på sportssenteret. Digg!

• 2 lesere

Da har jeg plutselig vært hjemme i to uker, og snart drar jeg igjen!

Så deilig å komme hjem igjen til vind og regn. Karmøy har sin egen sjarm! Første jeg traff på flyplassen var ingen haha, så derfor måtte jeg kjefte på pappa og Sander som satt utenfor i bilen i og med at jeg løp som en hest fra flyet. Så snart dukket Sander opp og utenfor stod Pappa og Rambo, koselig velkomst <3 Flyturen gikk hjem til tross for alle varslene om storm.

Når jeg kom hjem fikk jeg lasagne og så mer og mer god mat. Har hatt både pinnekjøtt, ribbe og kalkun så veldig fornøyd på den fronten. Og nok sjokolade dette året også!

Dagen etter jeg kom hjem var det grøtkveld hos Anna og da fikk jeg vel nesten sett alle venninnene mine igjen, veldig koselig men også veldig overveldende. Mye oppmerksomhet og klemmer (som jeg egentlig elsker da), men det var så rart å plutselig være i Norge igjen. Er liksom vant med å være i Skottland bobla, så tok vel en uke før jeg forstod at jeg faktisk var hjemme og at det ikke bare var noe jeg tenkte på.

På lille-julaften dro jeg til Sola for å feire jul med mamma sin familie. Holdt på tradisjonen og såg Polarekspressen igjen før resten av dagene føk forbi. Rart hvor likt alt er når du tviholder på tradisjoner, så lurer litt på om jeg kanskje skal prøve noe nytt i år. Fikk se to fantastisk fine juletrær og gløgg med rødvin så da var alt av ting jeg gledet meg til i boks! Men det kjekkeste var vel at vi hadde ekte juletre hjemme som jeg har mast om helt siden vi fikk plastikktre, tror det var det fineste treet vi har hatt hjemme på lenge. Gren til og med av glede når pappa sa det!

Når det gjelder julestemningen så var ikke den like stor som den pleier å være av en eller annen grunn, men jeg orket ikke å stresse så mye med det som jeg har gjort før så det gjorde ingenting!

Når jeg kom hjem igjen ble det mye tv-titting, lesing, latskap og bytte/bruke gavekort sjau for å si det på den fine måten. Dette året var det liksom ikke så mye jeg trengte eller ønsket meg til jul, så det ble veldig vanskelig. Fikk ny macbook air av meg selv og pappa så det var vel den beste gaven! Vi dro også til hytta, så masse film og gikk små turer rundt i nabolaget.

Den siste uka har blitt brukt til å se på Tour de Ski, soving(døgnrytmen er definitivt ødelagt) og kjøpesenter og kafe. Kjenner jeg er rimelig klar for å dra tilbake til Stirling for å møte venner og reise litt til før skolen starter. Alltid trist å dra, men merker det blir lettere på en rar måte. I dag har jeg gått tur med Camilla og spist pizza med Lisa, Eli og Lena etterpå.

Neste innlegg kommer sikkert når jeg er tilbake i Skottland, snakkes da!

• 11 lesere

​Tenkte å lage en slags bucket-list for dette året. Må bare huske at jeg må spare penger også! Har så mye tid til å jobbe i sommer da så det skal gå bra. Kan ikke dra til alle disse landene, men må prøve å få til noen av dem.

Cardiff - Wales

Fillipinene

India

Indonesia

Tips til sparing og reising tas gjerne imot!

• 20 lesere

Godt nyttår!

Dette året har gått fort, så rart at det plutselig er 2017. Digger at du kan starte på nytt da, og jeg håper og tror at dette året blir mye bedre! Føler jeg har vokst en del etter at jeg flyttet til Skottland, at jeg på en eller annen måte har fått mer kontroll på livet mitt og gjør ting som gjør meg glad. De siste månedene har jeg vært glad nesten hver dag, jeg har reist så mye og blitt kjent med så mange bra mennesker.

Nyttårsforsetter er jo litt teit, men jeg vil i hvert fall fokusere på å være frisk(har vært så mye syk!!), bli bedre på å planlegge reiser, være mer aktiv, tenke litt mer på fremtiden med jobb og sånn og prøve å få dra til minst en eksotisk plass snart. Må finne ut av hva jeg skal gjøre med oversetting også, og hvor jeg skal flytte osv. Herregud det er mange planer, men de får bare ligge her på bloggen og så får jeg finne ut av det når det kommer.

Tusen takk 2016, du var knall hehe <3

xoxo Silje

• 20 lesere

Og så vanvittig bra det var!

Så mange bra mennesker, så mange bra opplevelser og så mange bra øyeblikk! Tror jeg var trist maks tre dager, og det var akkurat det jeg trenge nå. Utrolig trist at det var over og at jeg må si ha det til så mange bra mennesker som jeg vil se hver dag. Om du har vært på utveksling selv så skjønner du det sikkert!

Nå sitter jeg alene på hotellrom før jeg drar med flyet i morgen. Gleder meg til å se alle igjen, men føler uansett at jeg forlater noe bra. Nå tror jeg at jeg trenger ferie, få samlet tankene og prøve å oppsummere det første semesteret. Dårlig blogging kan vel egentlig være det første jeg tenker på haha! Men har hatt det alt for gøy.

Legger med to sanger som oppsummerer følelsene nå!

• 25 lesere

Stakkars søster som kom rett inn i en emosjonell berg-og.dal bane i og med at det var de siste dagene til alle jeg har blitt kjent med! Dårlig samvittighet i og med at hun måtte se meg grine to-tre ganger og henge med folk hun ikke kjente to ganger. Men uansett så var det veldig kjekt å få deg på besøk!

Vicky kom torsdagskveld etter at jeg ventet på henne på kjøpesenteret i et par timer pga. forsinkelser. Det første vi gjorde var å spise god middag der jeg sikkert fortalte henne alt jeg hadde opplevd, for senere på kvelden når Tara skulle fortelle henne ting visste hun det allerede haha.

På fredagen dro vi til 'The Wallace Monument' og på shopping rundt i byen. Første jeg sa til henne før hun kom var at vi aldri hadde regn(tro det eller ei) men det regnet jo så klart første dagen... Koselig dag for det da! Vi spiste middag på 'The Castle Walls' og dro hjem og slappet av før kino på skolen der vi så den nye Star Wars filmen,

Lørdagen var det tid for avreise til Edinburgh og vi delte taxi med guttene og tok tog med dem inn til Edinburgh. I Edinburgh shoppet vi, spiste mat og dro på julemarkedet og møtte hele gjengen. Senere på kvelden spiste vi middag sammen med dem og jeg tok farvel. Alle gren så mye at det så sikkert veldig dramatisk ut for dem som gikk forbi, men alle jeg har blitt glad i(minus Bessie) dro samtidig så det ble litt tårer.

Søndagen ble den store sightseeing-dagen! Vi så palasset, Greyfriars kirkyard og Elephant House( der J.K. Rowling fikk inspirasjon til og skrev Harry Potter bøkene) og slottet. Veldig fin dag! På hotellet så vi 'Snøfall' før vi la oss. Mandagen dro hun etter vi spiste frokost imens jeg har sovet lenge, dratt litt rundt og slappet av på hotellet. I morgen er det hjem til hundene, familien og vennene hjemme!! Gleder meg.

Kjekt å få vise henne hvor jeg har vært de siste månedene!

• 25 lesere

...er noe jeg definitivt ikke kan kalle meg selv. Dumt at jeg er så dårlig på å huske å skrive fordi det er så mye jeg ikke vil glemme.

Siden sist så har jeg levert inn min siste oppgave, vært på julemarked i Edinburgh og slappet av! Og for å ikke glemme, vært i London!! Utrolig vanskelig å huske alt jeg gjør merker jeg, men det er vel litt fordi jeg ikke tenker på sosiale medier mer enn å kommunisere med de jeg er med her for tiden. Noe som er utrolig bra med tanke på hvor mye jeg har kjedet meg de siste to årene og alle de tv-seriene jeg har sett på. Når vi var på road trip og i London tok jeg nesten ingen bilder fordi jeg bare nøt det.

Jeg og Tara reiste til London 2.desember og ble kjørt av Max til Edinburgh for å kikke litt på julemarkedet før vi dro til flyplassen. Tror faktisk Tara er en av de personene som er mest lik meg når det gjelder ting vi liker, og det inkluderer London, Sherlock Holmes, Harry Potter, trening, Christmas(!!) og One Direction blant annet. Turen til London ble en kosetur der vi shoppet for det meste haha, men det var gøy. Jeg fikk sett Camden town, Soho og Covent Garden som jeg aldri har sett før selv om jeg har vært i London fire ganger. Vi gikk også gjennom Mayfair på vei til Hyde Park og jeg tror aldri jeg har sett så mye luksus i mitt liv. På vei til Winter Wonderland så vi skuespilleren som spiller Seamus Finnigan i Harry Potter, fornøyde!

Den første dagen ankom vi det vi liker å kalle 'The Hood', for herregud et mer sketchy nabolag har jeg aldri bodd i før. Tror stedet var Southwark, der tube-stasjonen var en endestasjon kalt Elephant & Castle. Hostellet var forferdelig med bad som lignet på noe du ser i en skrekkfilm og køyesenger som har sett bedre dager. Vi dro ut av hostellet så fort vi kom frem i ni-tiden(bussen tok to timer.....) og spiste middag i Soho på en kul diner. Vi gikk rundt og kikket i Piccadilly Circus og Oxford Street, og julepynten var fantastisk!

Lørdagen våknet vi så fort vi kunne, spiste frokost og dro ut igjen til Piccadilly Circus og Soho. Vi shoppet der og I oxford Street, dro på kafe, tok tuben til Covent Garden og på kvelden gikk vi gjennom Mayfair for å sjekke ut Winter Wonderland som vi måtte droppe pga. gigantisk kø. Senere på kvelden hadde vi thaimat til middag før vi dro på musikal! Vi så 'Half a Six Pence' som var en veldig kul Broadway-lignende musikal. Vi koste oss med vin før vi tok uber hjem igjen.

Søndagen var det knallvær så vi gikk til London Eye og Big Ben før vi tok tuben til Camden town. Der spiste jeg så mye god mat som italiensk sammenbrettet pizza for å kalle det noe og brownies og sjokolade. Digg! Etter det dro vi tilbake til Oxford Street før vi dro til flyplassen og begynte den lange turen hjem. Veldig gøy tur med mye till om 'The Hood', Crepes og rosevin. Livet altså<3

Nå sitter jeg her og venter på at alle skal bli ferdige med eksamen sånn at jeg kan være sosial igjen. Det er ikke synd på meg, selv om jeg synes det er litt trist. I det siste har vi sett 'The Grinch', 'The Holiday', 'Elf' og 'Home alone'. Dratt ut på byen på 'Dusk', vært på trening og kino på skolen der vi så 'The Light Between Oceans'.

Har også hatt avskjedsmiddag på min italienske diner med Max og gjengen, drukket kaffe og grått noen tårer siden det nærmer seg avreise.

I dag lagte jeg glutenfrie boller, vanlige boller og grøt til Tara, Bessie, Kim og Belen for å få en sjanse til å se dem haha. Det var kjempekoselig!

Har så lyst å kunne beskrive hverdagen her og hvor koselig det er, men det blir liksom så kjedelig på skrift. Jeg er med de jeg kjenner her hver dag og vi har det så gøy. Det blir så fælt å forlate dem, men skal heldigvis se dem igjen i Januar og i sommer. Har også blitt veldig god venn med guttene i Flat 31 og vi hang der hele dagen på onsdag når vi var hangover. Tror de ble drittlei oss til slutt, men morsomt. Neste semester skal jeg ha 'Creative Writing' så håper jeg blir bedre på å skrive da. Har også lyst å prøve å beskrive de jeg har blitt kjent med her, så det skal jeg prøve på. Spørs bare hvor mye det interesserer dere, men jeg vil huske dette året best mulig. For et godt valg jeg har tatt!

• 32 lesere

I helgen dro jeg på road trip med Tara, Bessie og Kim. Vi dro nesten rundt hele Skottland så det ble mye kjøring, men vi fikk se så mye fint! Jeg turte ikke å kjøre siden vi fikk en Mercedes som leiebil og kanskje fordi jeg er en pingle haha.

Vi hentet bilen tidlig på fredagen, dro til Tesco og handlet mat før vi satte kursen mot Oben som var første stopp. På veien stoppet vi med en "loch", et tilfeldig sted midt i det Skotske Høylandet fordi det var masse snø og ved en foss for å spise lunsj før vi var fremme i fem-tiden. I Oben gikk vi bare rundt og kikket litt og bestemte oss for å heller kjøre til Fort William og sove der. Fort William er en liten by som ligger rett med Skottland sitt største fjell som er Ben Nevis og er en veldig koselig by. Utrolig fint der! Vi fikk booket oss et hostell og spist middag. På kvelden satt vi i fellesrommet som hadde peis og brettspill og slappet av. Utrolig koselig kveld!

På lørdagen stod vi tidlig opp og kjørte mot Glen Finnan for å se Harry Potter broen, så kjørte vi videre mot Inverness. På veien stoppet vi ved et slott langs veien som jeg ikke klarer å huske navnet på og i Loch Ness før vi var fremme i Inverness i fire-tiden. Inverness var like fin som Fort William så vi gikk og kikket rundt før vi dro til Aberdeen. Vi tenkte det kunne være greit å sove der, men herregud for en stygg og forvirrende by. Google maps klarte å gi oss feil veiforklaring og vi var alle veldig oppgitte. Vi klarteheldigvis å finne et fint hostell og vi fikk til og med et eget rom så da ble kvelden reddet. Julemusikk og tre latteranfall fra min side gjorde at vi alle la oss trøtte og glade. Blir så glad av de tre jentene altså!

Søndagen stod vi tidlig opp og kom oss så fort ut av Aberdeen som vi bare klarte. Vi kjørte til Stonehaven for å se på drømmeslottet mitt Dunnottar Castle og for å møte kompisen til Tara fra Irland. Slottet var akkurat så fint som jeg hadde håpet! Definitivt prikken over i-en på denne turen. Jeg og Bessie betalte for å gå inn og kikke på ruinene og vi såg så mye kult. Du kunne virkelig se de store salene og bakeriene som hadde vært der, og soverommene med benker og fantastisk utsikt mot sjøen. Nede ved et av kjøkkene leste vi et skilt der det stod at det spøkte der og vi ble utrolig redde begge to for det var noe rart med det rommet. Plutselig hørte vi et brak og kosting og vi begge skrek og sprang så fort ut vi bare kunne. Jeg lo meg ihjel for dette her måtte det finnes en forklaring på. Tøff som jeg er dro jeg inn igjen og kikket og fant vaktmesteren som kostet gulvet. Han lo av oss og sa at neste gang skulle han ta med en kjetting på jobb.

Etter slottet kjørte vi så langt inn i høylandet du kan komme(følte jeg) for å gå en tur Kim snakket en del om. Fantastisk natur på veien og på turen så vi masse hjort og vi gikk langs en innsjø som lå midt mellom fjell som faktisk minnet meg om Island. Etter turen kjørte vi hjem over fjellet og det var akkurat som en berg-og-dal bane! Veldig morsomt med all-sangen vår. Når vi kom hjem så vi Love Actually før vi stupte i seng.

Nå sitter jeg her med en spansktest og en "global cinema" test på torsdag. Utrolig trøtt så håper jeg føler meg bedre i morgen. Til helgen drar jeg og Tara til London, uken etter drar jeg kanskje til Belfast og så kommer Victoria på besøk! Elsker livet, håper det kan fortsette sånn minst tre år til. Neste onsdag er jeg ferdig på skolen så da kan jeg endelig slappe litt mer av. Gleder meg sånn til jul!!!

• 50 lesere

​Så om to uker cirka er semesteret over, det er litt sykt. Merker det når det gjelder stressing over prøver og innleveringer, men tror det skal gå ganske bra. I helgen var vi i Perth for å se sjokoladefestivalen de hadde der. Veldig koselig by og bra marked! Fikk ikke sett så veldig mye av byen fordi jeg stod bare og hørte på en av gatemusikantene der som hadde en sinnsykt fin stemme. Ikke ofte det skjer! Han heter Christy O'Donnel, men har ikke lagt ut noen av sangene sine så kan ikke reklamere heller. Tilbake til markedet! De hadde også reinsdyr, esler og tivoli så det ble en fin dag. Marina, Lauren og Michelle ble også med så da ble det en liten jentetur.

Søndagen dro jeg inn til byen og gjorde spansklekser med Hannah og Evelina, og vi snakket om at vi kunne reise en plass neste semester så da har jeg noe å se frem til når alle drar fra meg! Etterpå møtte jeg Bessie, Kim og Tara og vi så på julegrantenningen (som var utrolig skuffende siden det ikke var no allsang, gåing rundt juletreet og juletreet var veldig tacky) og etter det dro vi på kino og så "Arrival". Rart at når jeg gjør så mye gøy hele tiden at det nesten ikke er gøy lenger, kommer til å savne dette så mye så prøver å kose meg!

Var i litt dårlig humør i helgen så da jeg i dag fikk sjokolade av Hannah på skolen og pakke med sjokolade i posten fra Pappa så lettet det veldig på humøret. Gode mennesker altså!! Nå har jeg akkurat jogget med Tara og vi skal ha flatparty etterpå som sikkert blir den siste så det blir kult! Først skal vi se på at Bessie shaver underarmene sine hahaha, sært men det ligger en historie bak dette her.

Vi snakkes!!

Legger til bilder senere hehe

• 52 lesere

Nok en uke med skole, god middag, turer og filmkvelder. Har også prøvd polo på hest for første gang og det var utrolig gøy! Men herregud så støl jeg ble, nå er jeg på fjerde dagen etter og sliter enda litt med å gå. Veldig lyst til å fortsette med det, men må betale 500 kr bare for å bli medlem og 400 kr for hver ridetime... Så det må nok bli en annen gang dessverre.

På lørdag dro jeg og Frida til St. Andrews som er en liten by som ligger ved havet to timer unna. Veldig fin og koselig liten by, perfekt for en lørdagstur! I dag har jeg sett en kompis spille amerikansk fotball og "The Lord of The Rings" film nummer en. Dagene går mye i det samme her nå med gode venner, filmer og planlegging av turer fremover. Kan ikke livet alltid være sånn som dette? Eneste som mangler er alle menneskene jeg er glad i på ett sted!