Idag så vaknade vi på utforsknings humör, så vi promenerade bort till en resturang och bad ägaren pekar ut finaste stranden på koh lipe på en karta. Det skulle ta 30 minuter att gå genom skog i ödemarken för att att hitta till platsen som knappt fanns utsatt på kartan.

Vi hittade ganska lätt med hjälp av hans vägbeskrivning och det var så värt den svettiga promenaden. Titta bara på bilderna hur fint det var? Här låg vi kvar hela dagen och solade och badade. När vi blev uttråkade så klättrade vi upp på berget och kollade på utsikten och pojkvännen min fotade även några bilder som kan bli min framtida header. En perfekt dag!

Vad tycks om min nya bikini föresten? Bättre bilder på den kommer en annan dag!

Resor

Hallå där! Nu har vi hittat en resturang som har wi-fi, och det verkar vara den ända restaurangen som inte fick sin anslutning utslagen igår i ovädret. Så här var det, igår när vi satt och åt middag så drog värsta ovädret in över koh lipe. Regnet öste ner och det blixtrade och mullrade i över en timme. Efter det så visade det sig att blixten slagit ner i masten som bland annat gör så wi-fi fungerar. Så sedan igår kväll så har all anslutningen varit borta. Men nu efter lite letande så hittade vi faktiskt en resturang som verkar ha klarat sig!! Så nu har vi lyckats boka boende på Phi Phi inför imorgon och allt känns bra. Nu väntar middag! Puss

Jag har förberett ett tidsinställt inlägg med bilder från dagen så håll utkik.

Resor

Efter frukosten så mådde Mattias lite halvbra, ont i magen och illamående. Så jag promenerade ner till stranden ensam för att ta en promenad och ett dopp. Dock så kändes det lite skumt eftersom jag och Mattias knappt varit ifrån varandra på 6 veckor?
Men efter en halvtimmes promenad med en podcast i öronen och en halvtimmes solande så saknade jag honom och gick upp till bungalow igen hehe.
Sedan väntade lunchen. Jag beställde världens godaste grekiska sallad med fetaost från himmelriket. Tyvärr så god att den redan låg i magen när jag kom på att jag skulle fotat mästerverket, synd.

Resor

Igår så slappade vi ganska mycket uppe vid vår bungalow på eftermiddagen. Vi köpte med oss chips, choklad och läsk och satt på balkongen och kollade igen avsnitten vi missat av paradise hotel och Parneviks. Vid 9 promenerade vi bort på stranden för att titta på eld show och äta middag. Vi åt varsin gryta med rödcurry och jätteräkor. Efter middagen så spelade vi två omgångar biljard och drack några cider respektive öl för Mattias. En mysig kväll och dag.

Imorse så bytte vi boende, anledningen var för att boendet vi bodde på inte hade fler nätter tillgängliga. Så vi bytte till en annan bungalow här på stranden som heter family song. Detta boendet är något bättre men vi saknar AC även här så vi "svalkar oss" genom att vara ute där det är över 30 grader (till skillnad från inne i bungalown där det säkert är närmare 40). Men vad är det att klaga på?

Resor

Under våran ganska korta (alldeles för korta) vistelse i Malaysia så tog vi vara på varje dag. Vi hade att göra från 9 på morgonen till 1 på natten utan överdrift. Dels för att vi träffade våra vänner micha och Joanna och dels för att langkawi hade så mycket att erbjuda och vi ville verkligen hinna med så mycket som möjligt på den korta tiden. Detta blev bloggen lite lidande av tyvärr men så är det med den saken!

Låt mig komma till saken, vi älskade Malaysia och langkawi. Mitt första intryck när jag klev av färjan var bara shit här är det lyxigt. Det var så rent och fräscht och nybyggt på något vis. Men när man kom ut till kedawang så liknade det mer de thailändska öarna, men ändå så var det något som skilde sig. Som sagt, renar och fräschare och man såg att dom var i fullgång med att bygga upp en stad.

Vi bodde som sagt i området kedawang som jag rekommenderar att man ska åka till om man vill ha lite fart och fläkt. Stranden är otroligt fin och lång, du kan hyra både solstolar och parasoller för en billig peng. På stranden finns det även möjlighet att hyra vattenskoter (vilket vi gjorde två gånger), åka bananbåt och flyga parasailing.
Vi bodde på ett guest house som heter rainbow langkawi inn. Det var så bra där så till och med våra vänner bytte till boende hehe. Tips tips tips! Kostade 170 kronor per natt för ett eget rum med varmvattens dusch, kylskåp och wi-fi.

Några sevärdheter som vi bockade av som man inte får missa är...

Nöjesparken geopark är som Liseberg om jag ska försöka jämföra med något. Där var vi inne på ett 3D konstmuseum för verkligen var värt att besöka.

Cabelcars tillhör parken och det är som linbanor som går upp till toppen av ett berg. Du sitter alltså i en glaskub som tar dig 750 meter över havet med den galnaste utsikten någonsin.

Skybridge ligger på toppen av berget och det är langkawis största sevärdhet egentligen. Det är precis vad det låter som, en bro uppe i himlen. Detta ligger med på topp 5 på häftigaste grejer jag upplever, någonsin.

Seven falls är ett jättefint vattenfall som man kan bada i. Det ligger ganska nära nöjesparken men man måste ta sig dit med bil. Vi hyrde en bil en heldag för att se platser som denna, så värt!

Bra att veta om langkawi

Det är billigt, verkligen, till och med billigare än Thailand. Valutan heter ringgit.

Det sticks när man badar i havet pågrund av maneterna men det är inget farligt.

Det är en muslimsk ö så det är halal överallt. Vilket innebär att du inte kan köpa alkohol på alla ställen, det serverad inte griskött någonstans och befolkningen uppskattar inte as mycket att du går lättklädd.

Det finns väldigt mycket att se och göra i langkawi så boka in minst en vecka, gärna två.

Det finns många vilda apor längst vägarna som gärna tar emot en smula mat hehe. Även mycket vilda stackars katter och hundar. Men annars så är det som Thailand, kackerlackor mygg och ödlor är garanterat.

Malayerna är väldigt trevliga och hjälpsamma och de flesta är hyfsade på engelska också.

Det finns ett ute liv om man är partysugen!!

Resor

Nu är vi framme på koh lipe efter en smidig båtresa på cirka en timme. Vi har hittat oss ett boende och hunnit äta några goda spring rolls till lunch.

Nu ska vi springa ner till havet (30 meter från vår bungalow) och svalka oss. Att bära sin 10 kg backpack på ryggen och en 5 kg ryggsäck på magen i 30 grader.. phu! Välförtjänt dopp

• Resor

Imorgon bitti så lämnar vi vemodigt langkawi för att åka till koh lipe. På den thailändska ön blir det dock bara ett ganska kort stopp på cirka tre eller fyra dagar för sedan ska vi resa vidare till Phi Phi öarna. Där ska vi möta upp Malin och Becca vilket vi är så glada för!! På Phi Phi så lär vi stanna i en vecka ungefär (inget spikat men det är tanken just nu). De kommande veckorna kommer att spenderas på öarna i öst Thailand som koh tao, koh phangan och koh samui. Där ska vi möta upp micha och Joanna igen, och Mattias och micha ska ta dykcertifikat. Vi ska också gå på full moon party i mars!
Jag är så redo för ännu mer Thailand och ännu mer äventyr!

Resor

I förrgår så testade vi utelivet här i langkawi, och då jag och Mattias inte har festat så mycket här nere så var vi super taggade. Så vid 6 så började vi förkröka på våran uteplats. Och som känt sedan innan så är ju förfest något av det bästa som finns! Vid 11 så gick vi till en bar där vi spelade dart och drack drinkar. Sedan gick vi mot bargatan (som visserligen bara har tre nattklubbar) fördelen är att det går att gå mellan alla klubbar hur man vill. Vi hade en grym kväll, verkligen!

Under natten så bestämde vi att om tre veckor så ska vi mötas upp igen och det är ju så kul! Jag berättar mer ikväll om vart vi ska mötas nästa gång och vart jag och Mattias ska resa imorgon.

• Resor

Det godaste man kan äta i Asien antagligen? Fried rice. Kostar cirka 20-30 svenska kronor och smakar gudomligt! Idag åt jag det med räkor till.

Nu är klockan 3 här och vi har några timmar till att avverka på stranden innan vi ska kolla på solnedgången och spelar neger och president till sent på natten.

Godmorgon! Idag är våran sista dag här i Malaysia, langkawi, för denna gången. Imorgon bitti reser vi vidare mot nya stränder och äventyr. Men idag så ska vi utnyttja denna stranden till fullo. Vi ska åka ner med bilen och lämna den och sedan äta frukost. Sedan blir det pressa järnet mellan 11-17 hehe. Det blir nog en sväng med vattenskotern sedan också! Ha det bra så länge 🌴