Hej på er!

Här kommer ett frukosttips. Helt vegetariskt (såklart!), enkelt och supergott.

I botten hällde jag "soy-gurt" och en smoothie gjord på fryst mango, ananas och lite apelsin. Sen kommer vi till toppingen (som är det bästa enligt mig) och här går det ju att ha på allt man tycker är gott. Jag hade: 

  • ​Chiafrön
  • Valnötter
  • Cashewnötter
  • Kokoschips
  • Pumpakärnor

Jag älskar blandningen av den neutrala "soy-gurten", den söta smoothien och de krispiga nötterna. Det bästa är ju att denna bowl är fylld av nyttigheter. Jag som inte äter några animaliska produkter är väldigt beroende av att få i mig vissa fetter, vitaminer och mineraler vilket finns i nötter och frön, så därför brukar jag alltid toppa min smoothie, gröt eller "fil" med just det. 

Ni får gärna berätta vad ni brukar äta till frukost!

Ha det bäst. 

KRAM


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Vad tycker ni om vintern? Gillar ni snön eller är kylan bara jobbig? Själv är jag väldigt kräsen när det kommer till väder (och då är ju Sverige bland de sämsta länderna att bo i, haha). Om vintern ska vara bra så vill jag ha en halv meter snö, sol och några minus. Än är det ju inte så mycket vinter att det kommer massa snö (förrutom en massa is och nån centimeter snö som smälter bort dagen efter). Utan nu är vi inne i den absolut sämsta perioden enligt mig. Det börjar seriöst bli mörkt innan 16! Då är jag fortfarande i skolan, och det har hunnit bli mer än kolsvart ute innan träningen börjar. Jag märker hur jag bara blit tröttare och tröttare på mornarna och eftermiddagarna på grund av mörkret! Förlåt, men förstår inte de som tycker det är mysigt med hösten/tidiga vintern, för nej är det inte.
Jag skulle gärna ha sommarvärme året om kanske åka på en skidsemester en gång om året. Sen är det nog.
Fy vad tråkig jag har varit nu, men jag ser inget kul med att dagen bara blir kortare och kortare.
Här kommer iallafall lite bilder från en promendad för någon dag sedan (jag går nämligen mycket nu när jag inte riktigt kan springa, som jag skrev om i förra inlägget).

Likes

Comments

Just nu har jag hamnat i en djup svacka vad det gäller träningen. Mina knän och benhinnor tillåter mig inte att träna så mycket som jag vill. Och jag lyssnar på min kropp. Om det gör ont vinner jag ingenting på att fortsätta.

Det var ungefär veckan efter terräng- SM som smärtan i mina knän blev så påtaglig att jag verkligen inte kunde springa. Då fick träningen istället bestå av cykling på spinningcykel och styrka. Tråkigt men nödvändigt. Så tränade jag i ca. 2 veckor fram tills denna veckan. Då sprang jag för första gången. Och ni ska bara veta hur mycket jag längtat efter att bara få springa! För er som inte tränar eller är aktiv i en sport är det nog svårt förstå hur man kan längta efter att springa, men löpningen är ju det jag brinner för. När jag har suttit på cykeln i arenan och sett de andra springa varv efter varv på banan är det ända jag vill att springa.

Men nu har jag varit väldigt noga med att ta det lugnt och att det inte får göra ont, för då slutar jag direkt. Att kunna träna fullt och få till en bra tävlingssäsong nästa år (med start redan i början av januari) är superviktigt för mig.

I torsdags sprang jag sammanlagt ca 7.5 kilometer (3x 2.5 km), dock i lungt tempo och det gick faktiskt ganska bra och jag kände mig väldigt glad och peppad under det passet! Den känslan vill jag kunna ha. Knäna börjar bli bra men benhinneinflammationen som började visa sig redan för ett år sedan och som det varit lite fram och tillbaka med, är inte lika lätt att bli av med. Benhinneinflammation gör sjukt ont eftersom det finns så många nerver på benhinnorna och det svåra är att det ibland kan det krävas flera, flera månader utan den minsta belastning för att bli bra.

Jag funderar på om jag ska gå till en sjukgymnast för att få hjälp (även fast min tränare är väldigt bra så kan det behövas fler som säger vad de rekomenderar). En sak som gjort att jag inte riktigt vill gå till idrottsskadespecialist är att jag är rädd att de ska säga att jag inte borde träna på flera veckor eller månader. En sådan sak skulle krossa mig... Men jag försöker säga till mig själv att inte ha brottom utan det viktigaste är att jag ska bli bra och att jag även ska kunna springa om 10 år.

Förlåt om det här blev flummigt, men det är så många känslor som snurrar runt. Tänk om jag inte kommer kunna träna fullt nästa år och missar alla tävlingar!!

Det löser sig säkert om jag har tålamod (hehe, inte min starkaste sida). Hoppas iallafall att ni mår bra!

Kram

Likes

Comments

Hej på er! Det var länge sedan sist och det har hänt en del. Men jag kan ju inte dra igenom allt utan nu tänkte jag berätta om vad jag gjorde i lördags.
På lördagsmorgonen åkte jag, två tränare och några från min löpargrupp upp till Huddinge. För där gick nämligen årets terräng-SM! Jag är jätteglad att jag blev uttagen att få vara med.

Vi kom dit några timmar innan min start (en av killarna skulle tävla tidigare). Vi hade innan fått berättat för oss att banan var superlerig och att man definitivt behövde springa med spikskor. Och synen vi fick av banan var densamma, om något värre. Det var så himla lerigt och blött. Banan på 2 km var i stort sätt bara på gräs. Men istället för att springa på just gräs var det vatten, lera och djup gyttja. Jag och min tränare gick runt banan för att kolla läget. Som tur var hade jag höga stövlar på mig, men blev ändå lerig upp på byxorna.

De flesta starterna var innan min start så jag hann kolla på ganska många. Att se de bästa löparna i Sverige var superkul och väldigt inspirerande. Att folk kan springa så fort är sjukt imponerande!

Ni kanske undrar hur själva loppet gick, och ja jag kommer dit snart.... Loppet var 4000 m, alltså 2 varv på banan. Och som jag nämnde ovan så sprang jag alltså i spikskor (de är var vita). Jag var faktiskt inte så nervös som jag trodde att jag skulle vara. Såklart jag var nervös, det måste man ju vara, men jag kände att jag klarade mig bra. Ibland kan man ju bli så nervös att man nästan inte vill vara med. Men den här gången kände jag att pressen på mig inte var så stor och att jag inte förväntades göra en toppenprestation. Det var ju trots allt mitt första SM.

Under loppet tänkte jag inte så mycket utan mest att jag inte skulle ramla i leran och orka ta mig runt.

Efter loppet var jag väldigt trött i kroppen, lerig men nöjd över mig själv. Jag känner mig nu taggad på att träna inför säsongen 2018!

Kram

Likes

Comments

Hej på er! Först vill jag bara be om ursäkt över min dåliga uppdatering. Jag har bara inte hunnit med bloggen. Andra saker har blivit högre prioriterade (förlåt för det!)

Men nu tänkte jag iallfall berätta lite kort om några saker som händer nästa vecka.
Redan imorgon (måndag) är det en "löpartävling" på skolan. Spåret är ungefär 5.6 kilometer och går i skogen. Jag har kommit 2:a de två andra gångerna jag varit med så jag hoppas väl på en förstaplacering i år. Min form just nu är jag dock lite osäker på. Jag har ju inte tränat regelbundet på många veckor och dessutom var jag ju sjuk hela förra veckan. Målet blir att ta sig runt på en hyfsad till och jag är nöjd så länge jag gjort mitt absolut bästa.

På tisdag är det en tävling igen. KM (klubbmästerskap) 5.3 kilometer terräng.
Min känsla inför är väl lite liknande som inför imorgon. Vet inte riktigt hur min form är så har lite svårt att sätta några förväntningar på mig själv. Men att göra sitt bästa räcker ju.

En tråkig sak som hände i veckan var att min mobil helt plötsligt kraschade. Jag lämnade in den på Telia (där den är köpt) men de hade ingen aning om vad felet var. Så de hade blivit tvungna att fabriksåterställa den. Smart som jag är har jag ju inte backup på mina bilder så alla försvann. Började nästan gråta när jag fick reda på det, men det finns ju inget jag kan göra förutom att spara mina bilder på Onedrive, eller något liknande, i fortsättningen. Man tror ju aldrig att sådant ska hända (peppar, peppar...) men nu tar jag inget för givet.
Därför kan det komma en del inlägg utan bilder framöver eftersom kamerarullen är tom just nu.

Hoppas ni får en bra vecka!

Kram

Likes

Comments

Hej underbara ni.

Idag mår jag mycket bättre och kom faktiskt iväg på träningen. Som jag säkert nämnt tidigare så var det träningssäsongsstart idag. Vi var en stor grupp som tränade relativt lugnt för att sedan gå igen allmän info om kommande träning och händelser i klubben.

För mig var det ju första träningen på över 1 vecka (på grund av sjukdom) och det märktes verkligen att jag inte är i någon bra form nu. Hoppas iallafall att jag snart kommer tillbaka, och att den här förkylningen inte har försämrat min kondition och styrka alltför mycket.

Nu tänkte jag berätta lite kort om vad vi tränade. Först joggade vi en bit och körde igenom några uppvärmningsövningar för att bli varm. Sedan gav vi oss ut på 5-kilometerspåret. Med jämna mellanrum så stannade vi för att göra någon styrkeövning eller för att springa intervaller uppför backar. T.ex. en övning var att hoppa "grodhopp" uppför en backe och en annan var att springa en kort sträcka i lite högre tempo. 1 timme senare kom vi tillbaka till utgångspunkten och då stretchade vi de stora muskelgrupperna som hade fått jobba. Och som jag skrev här ovanför så hade vi sedan en genomgång av träningsplanering osv.

Imorgon ska jag träna igen och jag ser fram emot att komma igång med regelbunden träning nu.

Kram

Likes

Comments

Hej på er. Hoppas ni mår bättre än vad jag gör. Jag ligger här hemma i sängen och är sjuk. Nästan alla på skolan är/har varit sjuka nu i början av terminen, så det är ju inte konstigt att även jag blev drabbad. Men väldigt synd och tråkigt är det. Man missar ju mycket i skolan som man måste ta igen sen och träningen tappar man också på. Verkligeheten fortsätter ju medans man själv bara ligger i sängen/soffan och låter den passera.

Idag mår jag iallafall lite bättre än igår så jag hoppas att jag orkar titta på lite skolarbete. Skulle vara så skönt att ligga i fas när jag kommer tillbaka till skolan (förhoppningsvis imorgon). Gårdagen spenderade jag bara i sängen och soffan, och plöjde avsnitt efter avsnitt av serien The Vampire diaries och tittade lite på Youtube också. 

Blir väl någon liknande sysselsättning idag... 

Kram

Likes

Comments

Förra helgen så hölls Finnkampen i Stockholm och jag och mamma var där och kollade. Att få titta på de bästa friidrottarna i Sverige (och Finland) var väldigt kul. Några av dem hade ju även varit med och tävlat på VM i London.

För er som inte vet så är Finnkampen en friidrottstävling mellan Sverige och Finland.

Sverige vann både på herr- och damsidan. Då blev det ju lite extra roligt att titta också.

Jag blev ju även inspirerad att fortsätta utvecklas inom löpningen så att jag någon gång i framtiden kan vara med på en sådan här tävling....

När tävlingen var slut så gick vi lite på stan och åt middag. Vi hittade en mysig restaurang/café där det fanns mycket vegetariskt och veganskt. Jag tog en sallad som var väldigt god.

Det blev en lång dag, men det var väldigt roligt att vara där.

Kram

Likes

Comments

Hur mysigt är det inte att en helt vanlig tisdagseftermiddag när skoldagen är slut träffa en kompis, äta middag på ett berg, titta ut över staden och solnedgången och prata om allt och inget.

Jag önskar att jag kunde ha tid att göra det mycket oftare. För att umgås med de man älskar gör en så glad och fylld med positivetet.

Vänner är verkligen bland de viktigatse personerna man har i livet. Det är ju de som förgyller din vardag, de som du kan prata med om vad som helst och de som du gör roliga saker med. Vänner är helt enkelt en andra familj som du själv har valt.

Så var rädd om de du älskar och ta vara på tiden som ni har tillsammans!

Kram ❤

Likes

Comments

Hej på er! Det var sååå länge sen jag skrev här på bloggen och jag har verkligen saknat det. Men min lilla paus var välbehövlig. Nu innan skolarbetet drar igång på riktigt har det varit skönt med några lugna veckor utan krav.

Jag tänkte börja lite lugnt med några inlägg per vecka och se hur det känns och hur mycket tid jag har när dagens plugg och träningar är färdiga.

Nu tänkte jag berätta lite om hur träningssituationen ser ut just nu. (Jag har så mycket att berätta om men det skulle bli världens längsta inlägg så jag börjar med träningen.)

Vi är just nu i det absoluta slutet av säsongen och tränar mest skadeförebyggande och ganska lugnt för att få en bra grund att stå på inför kommande träningssäsong (som börjar om ungefär 1 vecka). Det innbär att vi springer mycket distans just nu. Mer exakt så ska man jogga 5-10 km varannan dag i ganska lugnt tempo.

Jag längtar faktiskt tills träningen drar igång igen, men den här lugna perioden i 2 veckor nu är välbehövd den med.

Idag sprang jag bara 4-5 km, för imorgon ska jag nämligen vara med på ett lopp. Det är ett "hinderlopp" med 6 km löpning och 35 hinder. Hindren kan vara allt från armgång till lerdiken till att åka vattenrutschkana och bära ett bildäck. Jag sprang det här loppet (AW-loppet i Skärblacka) förra året också och det var superkul. Jag ser verkligen fram emot det.

Nu ska jag alltså dra igång bloggandet igen efter några veckors uppehåll. Hoppas att ni ser fram emot det lika mycket som jag. Det ska bli roligt att skriva här igen iallfall.

Kram

Likes

Comments