Header

VARDAG

Såhär har såg gårdagen ut! Jag, Dexter, sängen, myskläder, glass, pudding, frukt och alvedon. Vaknade upp igårmorse och mådde HEMSKT men gick till skolan ändå. Efter att ha lidit igenom psykologilektionen var jag tvungen att gå hem, jag hade inte klarat 5 minuter till. Det kändes som att huvudet skulle sprängas och att jag närsomhelst ramla ihop. Tror febern låg på 40 grader igår och idag känner jag inte av någon feber alls. Är fortfarande inte helt pigg ändå, så jag ska försöka vila ut idag så jag förhoppningsvis kan gå till skolan imorgon.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

VARDAG

Hej fina!

Så jag provade att göra lakrits nice cream imorse och jag blev helt kär! Nu kommer jag göra nice creamen med lakritssmak ett bra tag framöver. Nice cream är redan väldigt sött (ju mognare bananer, desto sötare), men med lakritspulvret smakade det ännu mer godis. Fortfarande är det så nyttigt att du kan äta det till frukost! :)

Mixa bara två bananer som legat frysta under natten och en tesked lakritspulver. Sedan är det bara att hälla upp i en skål eller i ett glas, hur enkelt som helst! Det kan inte bara vara jag som älskar dessa sugrörsskedar, använder de till ALLT, yoghurt, glass, kaffe, vatten, you name it! ;P Ha en bra tisdag vänner!

Likes

Comments

VARDAG

Phuu! Äntligen är det fredagkväll och ikväll tar jag ledigt från ALLT. Kände att jag verkligen behövde en hemmakväll delux. Bara legat i soffan med min mysigaste filt hela kvällen, way to spend a fridag night. Haha. Kände dock inte för att gå ut och träffa någon, är så himla trött efter den här skolveckan. 

Ville titta på film istället för serie, för omväxlings skull, men det var jättesvårt att hitta någon film jag inte redan sett! Såg den nya tecknade Husdjurens hemlighet, mysig film men inget wow. Sen tittade jag om på Horrible bosses 1 & 2. Förberedde mig inför kvällen med glass och annat gott. Ha en härlig kväll! Puss!

Likes

Comments

VARDAG

Gått runt och trott att det är fredag hela dagen idag! Det blev till och med tacokväll, hur mer likt en fredag kan det bli? ;P Min farbror kom till oss idag och stannar över natten, vi åt som sagt tacos (är jag den enda som skulle kunna leva på tacos?!) och nu ska vi bara umgås och mysa framför någon film pappa letat fram, pls låt det vara en bra film för en gångs skull. Det blir en lugn kväll, men det är ju bara torsdag så det är oookej. Kort dag i skolan imorgon och inget jobb, så ser verkligen fram emot morgondagen.

Ha en trevlig TORSDAGSkväll! ♥

Likes

Comments

ALLMÄNT

Känner du en rädsla för att misslyckas eller för att inte lyckas leva upp till dina eller andras förväntningar? Prestationsångest räknas inte som någon psykiatrisk diagnos, men ändå är det otroligt många som mår psykiskt dålig på grund av den.

Att känna den typen av rädsla är, tyvärr, extremt vanligt bland ungdomar. Ungdomar som är rädda för att bli granskade och bedömda för att sedan få veta att de inte duger. Den känslan man då känner är oftast inte kopplad till det man faktiskt presterar, jag presterar inte sämre bara för att jag har prestationsångest. Det är till och med så att jag ofta presterar bättre, men under tiden jag gör den prestationen mår jag inte bra. Man upplever och värderar sina prestationer olika. För mig är det lätt att fastna i negativa tankegångar och tycka att min prestation är dålig, jag blir helt enkelt inte nöjd. Jag tänker då ofta att jag kunde ha gjort det bättre. Folk som har prestationsångest är ofta perfektionister, och ja, jag är en typ av perfektionist. Ställer dagligen höga krav på mig själv och mina prestationer, men hur får det mig att må?

Vi är olika, men ändå lika. De flesta ungdomar som har prestationsångest har det nästan alltid i samband med skolan eller sporter. Jag dock ska inte rata prestationsångesten totalt, den har visat sig vara positiv då jag faktiskt gjort bättre ifrån mig, men som sagt, det har ju känts också. Det finns flera saker som kännetecknar att man har prestationsångest, bland annat reagerar kroppen, dvs. fysiska saker som hjärtklappning, ökad puls, illamående etc. Eller som jag nämnde tidigare med negativa tankegångar och övertänkande. Sedan är det vanligt att man undviker situationer som väcker rädsla och ångest, och det är inte alls bra då man kan bli begränsad av att göra saker i vardagen.

Nu har inte jag någon speciell kunskap inom det här, men när jag känner prestationsångest över saker brukar jag försöka vända på saken och se det ur en positiv synvinkel, vilket faktiskt ofta hjälper! Något annat jag lärt mig hantera mer och mer desto äldre jag blivit är att sluta jämföra mig med andra, vi är ju faktiskt olika bra på olika saker och det måste vi alla acceptera. Viktigast av allt, att våga göra misstag. Hur många gånger har vi inte fått höra att man lär sig av sina misstag, men vi tycks aldrig ta det till oss. Sista tipset från mig till er är att släppa tanken om att vara perfekt, för vem är det egentligen som avgör vad som är perfekt eller inte?

Att jag aldrig känner av prestationsångest längre kan jag inte säga, för det gör jag. Dock så har jag inte alls lika mycket som jag hade förut. De saker jag gjorde för att hantera min prestationsångest hjälpte mig, det kan hjälpa andra också, men det beror helt på hur du fungerar som person och vilken grad av prestationsångest du har.

Jag tycker verkligen inte att man ska sätta för höga krav på sig själv, inte så höga att man mår dåligt av att försöka nå upp till dem. Och jag vet själv hur oerhört svårt det är att vara nöjd med sig själv och sina prestationer, men det är något man måste lära sig att hantera för att må bra.

Likes

Comments