Idag är det dags för en av mina favorittävlingar, Tjörn runt! Tjörn runt är en seglarfest där alla kan vara med, antingen om man vill segla den yttersta banan, den traditionella och i år kan man även vara med utom tävlan i cruiser-klassen. Jag seglar med båten Kracer och ska segla den traditionella banan. Vi startar i grupp 5 och har några riktigt snabba båtar med i vår grupp, men vi ska göra vårt bästa för att ge dem en match! Nu kör vi! 😎💪

Äntligen, där fick vi målskottet!
Idag seglade vi den tredje och avslutande delen av Ulvöregattan, Pelle Melinders race. Detta race går runt södra och norra Ulvön, med målgång i hamnen. Det blev en spännande segling! Vi startade bra med en bidevind, men ju närmare vi kom den södra spetsen desto mer lättade vinden ut. Vi satsade på att termiken från land skulle ge oss lite vind, så vi strök efter land, hela tiden med ena ögat på ekolodet. Plötsligt fyllde seglen och vi fick en bra skjuts iväg och efter udden fick vi en fin spinnakersegling. Hela tiden kom och gick vinden, så det gällde att vara alert och trimma om konstant! När vi rundat norra udden började vi verkligen att få vittring på att det kunde bli en förstaplats, vi skulle bara hålla en Wasa, en Dehler och en X362 bakom oss. Wasan valde att gå ut i havet medan Dehlern och X-båten följde oss nära land. När vi till sist rundade sista udden innan målgång så va Wasan oss hack i häl, men vi lyckades hålla farten och tog oss över mållinjen som första båt! Detta gav oss en vinst även efter omräknad tid i racet och dessutom en andraplats i den sammanlagda regattan. Tack Fredrik, Ingrid, Arvid, Andreas, Magnus och Stefan för att jag fick vara en del av ert team denna helg! Tack också till Örnsköldsviks Segelsällskap för ett trevligt arrangemang! Det har varit en riktigt rolig första Ulvöregatta och jag kan nog lova att det inte är den sista! I morgon rullar bilen söderut igen, hem till Malmö 😎 Tack för denna gång!

Idag va det dags för delsegling två av tre i Ulvöregattan, Ulvöskrinet, även detta en distansbana runt några öar. Prognosen för dagen va lite difust 4-11 m/s, men det va faktiskt precis vad vi fick!
Vi gjorde en riktigt bra start i lä och tuggade oss sakta men säkert snett framför hela fältet med både bra fart och bra höjd. Efter första rundningen fick vi till en början problem med spinnakersättningen då det blåste hårda byar. När vi fått suggat ner (stabiliserat tamparna) så kom farten igen och vi fick en fin undanvind. Redan på första benet hade vi legat och fightats med en Dehler 34 och medan vi strulade lite med spinnakern hade de fått ett ordentligt försprång. Vi tog upp jakten och kom sakta men säkert närmare. Inför sista kryssen upptäckte vi en reva i focken (förseglet) så vi hoppades att det skulle hålla hela vägen i mål. Det blev riktigt spännande på slutet, men vi hamnade till sist på en andraplats, både i mål och efter omräknad tid. Det ska vi vara nöjda med! I morgon ska vi segla sista deltävlingen, runt Ulvön.
Efter dagens segling är det alltid lika mysigt att bli välkomnad hem av skeppshunden Rut! Hon är lika glad att se mig oavsett hur det har gått på seglingarna 😍

Äntligen blev det dags för lite tävling igen!  Nu befinner jag mig ute på Ulvön, en ö sydöst om Örnsköldsvik. Här ute, i mitten av juli seglar men Ulvöregattan. Ulvöregattan är en regatta uppdelad på tre race, där man kan välja att ställa upp i vart och ett av racen eller alla tre. Jag seglar på en First 34,7, vars skeppare jag träffat på en av de tävlingar där jag varit tävlingsledare tidigare i år. Dagens race hette Gnäggen runt och bar en distansbana runt ett par öar på Ulvöns södra sida, med målgång i hamnen. Det hade utlovats hårdvind, men det blev snarare lätt- till mellanvind och mestadels undanvind så vi kunde segla större delen av racet med Code-0 eller spinnaker. Det gick ganska bra för att vara en besättning där alla inte har seglat ihop tidigare. Vi hade bra fart, bra manövrar och trevligt ombord. Ni ska vi bara slipa detaljer inför i morgon då vi ska segla om Ulvöskrinet. Nu ringde klockan sex glas på kvällen, så är det dags att släcka lampan 😪 ladda inför morgondagen.

Senaste tiden har det varit lite dåligt med segling för egen del. Istället har det varit mycket jobb ute på seglingstävlingar. En del av mitt jobb på Seglarförbundet handlar om att arrangera och stötta klubbar att arrangera större seglingstävlingar. Först ut va Allsvenskan i Segling som vi arrangerade i Strängnäs i mitten av maj. Min roll på Allsvenskan är att vara tävlingsledare och hålla ihop alla delar av tävlingen, tillsammans med den som är seglingsledare (bestämmer på vattnet) och den lokala projektledaren från klubben. Det innebär också all kontakt med deltagare, båtägare och media. I Strängnäs hade vi tre fantastiska dagar! Perfekt vind, duktiga funktionärer och tighta seglingar 🖒Har aldrig varit där innan men åker gärna dit igen!
Därefter bar det iväg till Uppsala för Junior SM.

Junior SM är en tävling för seglare i åldern 13-20år som tävlar i sju olika klasser, totalt ca 420 seglare. Den största utmaningen med JSM är logistiken! Det är tävlingsbåtar, förljebåtar, föräldrar, syskon och ca 150 funktionärer. Och alla dessa ska sjösätta, äta och får rätt information 😊 Då är det skönt att veta att det team av lokala fuktionärer har planerat regattan tillsammans med mig under det senaste 1,5 året. Det gjorde ett fantastiskt jobb, men behövde nog lite semester efter det 😉

Efter JSM åkte jag till Stockholm för att packa om släpet tillsammans med min kollega Johan. Jag skulle packa för Trissjolle SM och Johan för JR cup som han är tävlingsledare för senare i sommar. Sedan körde jag ner släpet till Borås där jag fick låna en hage där släpet kunde stå 😉 medan jag åkte hem och firade midsommar.

Sista helgen i juni var vi med som en del av SM-veckan. För er som inte vet vad SM-veckan är så är det ett ett evenemang som Riksidrottsförbundet arrangerar med ca 50 idrotter samlade som har sitt SM på samma ort. I år var segling med genom SM i Trissjolle. Även här hade jag rollen som tävlingsledare och i och med SM-veckan så handlade det då mycket om att rapportera nyheter och resultat till den genemsamma portalen, förutom det vanliga som en tävlingsledare gör. Trissjolleklassen är en mycket trevlig klass, en ganska avslappnad inställning men spännande blev det på slutet ändå! Nu är det dags för lite semester i Lappland för min del, innan jag äntligen ska få tävla lite själv. Nästa vecka börjar Ulvöregattan och jag ska då segla med en First 34,7. Jag har hört så mycket gott om den regattan så det ser jag fram emot! Men först några lata dagar i Tallsjö 😎