Jag har inte uppdaterat på ett tag nu, men jag har verkligen haft fullt upp. Jobbat, shoppat, tränat, tagit massvis med promenader, upptäckt att jag har ett hål i tanden (som jag var och fixade idag) och så har jag varit till Rottnest Island och träffat quokkas. Har drömt om att träffa quokkas rätt länge, sedan innan jag hade bestämt mig att åka till Australien. Den dagen var en av de bästa dagar jag haft sedan jag lämnade Sverige. Jag hade inga förväntningar på ön i sig, utan det var mest quokkorna jag ville träffa. När det sedan visade sig att ön var rena paradisön så var det som att flyga på små rosa moln. Vi cyklade runt i några timmar, med många stopp på fantastiska stränder och möten med quokkas. De två första quokkorna vi träffade var väldigt skygga. Vi satt i 15 minuter och försökte locka dom närmare, men så fort man gjorde en "hastig" rörelse sprang dom in i busken igen och man fick försöka igen. Jag blev lite besviken då jag trodde att alla andra quokkas skulle vara lika skygga. Fem minuter senare när vi skulle stanna vid en strand så ser vi helt plötsligt en quokka komma emot oss. Vi tog snabbt fram kameror och lite kex och vips så var där 5-6 quokkas som klättrade på oss. Det kändes som rena drömmen. Quokka är bland de sötaste djuren jag sett, så oproportionerliga och knäppa. Det bästa var att jag äntigen fick min quokka selfie, så det kan jag äntligen bocka av på min bucketlist. Hade en fantastisk dag och det kommer nog inte dröja allt för länge innan jag åker tillbaka dit. Hade det varit billigare (båten tur och retur kostar 600 spänn) hade jag åkt dit varje vecka. Om du som läser det här nån gång åker till Perth så måste du besöka Rottnest island, du måste.

Igår drog den riktiga värmen in över Perth, äntligen! Jag och barnen åkte till ett badhus och lekte (jag får alltså betalt för att göra sånt!!) Vi badade dock inomhus. För mig som svensk känns det lite fel, när det är fint väder vill man ju bada ute eftersom man bara kan bada inomhus under resten av året. Det var så mycket som jag behövde komma ihåg att packa till barnen så jag glömde mina egna underkläder. Jag fick köra hem i blöta badkläder och handduk.

Spenderade helgen i Mandurah med familjen, och vilken mysig stad det är! Måste definitivt åka tillbaka dit, tåget från Perth går ju faktiskt dit. Atmosfären i stadskärnan var så avslappnad och härlig. Fik och restauranger precis vid vattnet och när vi gick där såg vi en delfin som lekte i vattnet, så mysigt. Spenderade en hel del tid på stranden, promenader, joggingturer, solat och badat. Stranden låg två minuter från vårat holiday house. Vi åkte också på en delfin båttur. Såg några delfiner som lekte vid båten och fick se Mandurah från alla dess kanaler. Åkte igenom vad jag antar är Mandurahs dyraste stadsdel, Port Mandurah. Alla husen ligger längs kanalen och bara en tomt går på MINST 1,5 milj AUD (ca 9 milj SEK). Köper man en tomt där måste man dessutom bygga ett hus som är värt minst lika mycket som tomten. Var något hus som var vört drygt 10 milj AUD (60 milj sek), och något hus som hade en hemmabio med plats för 40 pers och det var endast två personer som bodde där. Vår guide sa att hon dessutom aldrig ser nån människa ute, jag antar att de flesta är och jobbar skallen av sig. Alla dessa hus kör all in på julbelysning, så varje kväll går flera båtturer längs kanalerna för att se julbelysningen. Vi ville åka med en sån båttur, men allt var fullbokat december ut. Vi åkte iställer dit med bil och kikade på lite belysning från en tom tomt. Carter fyllde dessutom 4 år, så vi firade honom med Star Wars cupcakes, massa presenter och bio.

Igår var jag hemma med båda barnen, Ashas lov har börjat nu. Vi bakade pepparkakor, dom bakade i 30 min och jag fick fortsätta en timme själv + en timmes städning efter det kaos dom lyckades skapa på 30 min, vi lekte också ute i parken, åkte till McDonald's och lekte lite här hemma. Var barnvakt igår också, så jobbade över 12 timmar i sträck, är fortfarande helt slut. Fick sovmorgon som tack idag, så jobbar bara två timmar i eftermiddag. Så välbehövligt. Har inte orkat göra någonting över huvud taget idag, men ska ta mig ut på en promenad snart.

Idag är första gången på länge som jag kunde ta en så lång sovmorgon jag ville. Eftersom jag kommer behöva vara barnvakt i helgen så har jag fått denna dag ledigt (eller iallafall på morgon och förmiddag). Med barn i huset blir min sovmorgon givetvis inte direkt lång. Mellan sju-halv åtta kommer en överlycklig Carter in i mitt rum och väcker mig. Jag mumlar någonting till honom om att jag vill sova lite till, men kan givetvis inte somna om. Jag fick mig en timmes sovmorgon iallafall och det är ju inte helt fy skam. Har legat i sängen och dragit mig ett tag, men nu är det dags att gå upp. Ska käka frukost, träna och packa och kring lunchtid så åker vi söderut.

​När man har Moas mobil och upptäcker hur man tar selfies :)

Dagen idag har hittills varit full av aktiviteter och sysslor. Morgonen var hektisk med barn som ville göra allt annat än just det dom skulle göra. Jag och Carter har varit iväg på gymnastik och efter det åkte vi till Hyde Park, där vi var förra torsdagen också. Carter lekte i vattenparken och denna vecka hängde jag på honom. Det var skönt med det svalkande vattnet i värmen. Sen vi kom hem har jag haft tvätt att hänga, lunchboxar att diska ur, golv att sopa osv. Under tiden har Carter spelat på sitt Wii. Vi behöver strax åka och hämta Asha från skolan, så tills dess passar jag på att ta en välbehövlig paus med en kopp te.

Family dinner igår var jättetrevlig. Carter fyller år på lördag, men redan igår fick han två presenter. En fotbollsgrej, och en Darth Vader utklädnad, som han älskade. Han sprang runt i dräkten hela kvällen. Jag fixade i ordning tacos och efter middagen hade vi en spelkväll. Eftersom jag lagat maten så fick jag välja spel. Det blev ett tärningspel som har många namn, Farkle, 10 000 osv. Vinnaren är iallafall den som får 10 000 poäng först. Ingen hade spelat detta spel tidigare men alla gillade det, som tur var. "Självklart" var det jag som vann (var dock tight mot slutet), så mitt namn hamnade på pokalen. Yey.

Imorgon åker vi söderut mot Mandurah. Dee och Steve är bjudna på bröllop på lördagen, så vi tar en långhelg dit. Vi ska bo precis vid stranden, så jag hoppas på toppenväder. Jag och kidsen ska dessutom gå på bio och se Vampire academy 2. Ska bli väldigt kul att se ännu en stad, om Mandurah räknas som en stad?

Snart är julen här, men idag är en helt vanlig onsdag och det börjar äntligen bli varmt här igen. Har varit runt 20 i några dagar nu och jag har frusit. Känns lite konstigt att frysa när det "bara" är 20 grader, då Sveriges sommar oftast inte är så mycket roligare.

Idag har jag tagit en promenad längs stranden med en finsk au pair, som jag förövrigt gjort alla onsdagar sen jag kom hit. Jag hade dock lite bråttom hem, så det blev inget bad för mig. Idag är det jag som lagar middag till "family dinner", som min värdfamilj har varje onsdag. På vägen hem behövde jag därför handla ingredienser till det, handla pepparkaksdeg på IKEA eftersom jag och kidsen ska baka nästa vecka och uträtta lite andra ärenden, På IKEA här har man redan börjat REA ut alla juldekorationer, eftersom dom klär granen och pyntar färdigt redan första december här. Julpyntandet är dock mycket mysigare hemma. Det enda som antyder till jul här hemma är granen, några julstrumpor, kökshanddukar med julmotiv (som är från sverige med Carl Larsson motiv, jättefina!), några julkort som Asha fått (allt detta är enbart i ett rum) och lite belysning på utsidan. Att solen skiner, värmen gassar härligt och att poolens vatten blänker dagen lång kan ha en liten del att göra i att julkänslan inte infinner sig. Kommer nog inte ha någon julkänsla över huvud taget i år. Men vad gör det, JAG ÄR I AUSTRALIEN!! Internet här är inte det roligaste heller. Jag vill lyssna på Christer Lundbergs nya bok som han ger ut i julkalenderformat, men kan inte ladda ner avsnitten... Får nöja mig med att lyssna på hans bok Gräspojken, som förövrigt är fantastiskt rolig.

Vill bara inflika att IKEA har mycket roligare utbud i deras bistro här nere. Wraps, våfflor, frozen yoghurt (som är billig), fish & chips. (Jag kan vara efter och ha missat att detta finns hemma också, hehe)

Spelade lite Sean Banan låtar för Carter en dag, och nu är både han och Asha helt förälskade i hans låt "Cobacabanana".

- Moa, can you play the banana song? (Hela tiden)

Uppdatering​ - Precis efter jag skrivit detta inlägg kom båda kidsen in i mitt rum och hoppade upp i sängen och ville se låten på Youtube, när han är med i melodifestivalen. Nu gick dom precis och la sig och jag hör dom sjunga den i sängen. Så söta man kan vara.

Det är kallt i Perth nu. Sommaren ska vara här men senaste dagarna har jag nästan trott att jag varit i Sverige igen. I lördags var det den kallaste sommardagen här på 61 år, enligt vår termometer här var det 20 grader, men det kändes som 10.

På grund av detta blev det inget Rottnest igår. Vi bokade om vår biljett till två veckor senare. När man betalat så pass mycket pengar för en dag så vill man gärna att det ska vara fint väder. Istället för Rottnest åkte jag och Sara till Fremantle. Vi bor ganska nära varandra och har båda rätt långt dit, så ingen av oss hade hunnit besöka det än. Vi gick en tour på fängelset, och det kvar riktigt coolt. Vår guide gick verkligen in i rollen helhjärtat, vi skulle vara tysta och stå på "linjer" så som fångar gjort förr i tiden. Fängelset stängder ner 1991 och vår guide hade jobbat där som fångvakt när han var ung. Efter vår tur där inne gick vi och käkade lunch på ett av många mysiga ställen i Fremantle. Vi gick runt på inomhusmarknaden som dom har varje helg, och där fanns allt möjligt. Kläder, leksaker, frukt, bakverk, turistgrejer, tavlor - ja allt du kan tänka dig att en marknad består av. Vi gick också runt bland alla fik och lunchställen och så besökte vi båthamnen. Efter Fremantle åkte vi vidare hemåt, men hoppade av tåget strax innan våra stationer för att besöka en "Carneval" i Leederville. Även fast vi inte var på Rottnest, och att värdet inte var det bästa så hade vi en riktigt trevlig dag!

Idag har jag varit och åkt sandboarding! Det var så himla kul. En svensk tjej som heter Bea (träffad henne första svängen jag var i Perth) bjöd med mig dit med hennes kompisar och brorsa. Imorse innan vi for regnade det som bara den, så var väldigt skeptiskt till att det skulle bli något åkande över huvud taget. Bilfärden dit är ca 1-2 timmar och värdet kan skilja ganska mycket. Enligt väderprognosen skulle det dock vara 15 grader?!? och regn. Men trots dåliga prognoser åkte vi ändå, i värsta fall fick vi se det som en liten roadtrip. Men när vi kom dit var vädret helt okej. Rätt kallt och blåsigt, men inget regn. När vi väl började åka så duggregnade det lite, det var inte så farligt. Dock så gick det inte att stå på två av tre brädor vi hyrde, för regnet gjorde dom så hala. Sprang upp och ner för sanddynerna och åkte gång på gång, tills det började vräka ner regn. Jag hade iallafall hunnit åka en hel del och var väldigt nöjd med trippen dit. Kommer definitivt åka dit igen!

Morgonen idag var riktigt stressig, Barnen kom ner senare än vanligt och dom åt långsammare än vanligt också, dom kunde helt enkelt inte sluta prata. Sedan var båda lite smått osamarbetsvilliga när dom skulle klä på sig och borsta tänderna. Men jag fick dom redo i tid! Jag körde Asha till skolan och någon timme senare åkte jag och Carter till hans gymnastik. Dom hade jultema där och vi hade jätteroligt! Efter detta åkte vi till en park där det finns ett litet vattenland. Vi åt picknick och njöt av värmen och sedan fick Carter leka i vattenlandet, och gud så kul han hade. Efter han lekt klar kom han springande mot mig, satte sig i min familj och sa "I love you Moa". Världens sötaste lilla pojke. Utöver det har vi idag spelat Mariocart, lekt starwars, dödat "bad guys", byggt lego, lekt med lera, kastat boll, ritat, testat min selfie stick och sjungit till "Hotline Bling", Adeles "Hello" och Baa Baa black sheep. Dagen började stressigt men resten av dagen har varit jättebra.

På lördag ska jag också åka iväg på äventyr till sanddynor. Denna helgen kommer bli så bra!

Lägger in lite bilder från dagen + två till charmiga bilder från veckan ;)

Idag är det onsdag och det innebär att jag har halva arbetsveckan kvar, Det är kul att jobba, men just nu vill jag bara att veckan ska gå så fort som möjligt så att det blir helg. Jag kom nämligen precis hem efter att ha varit hos en tjej som heter Sara (som jag träffade i söndags). Vi bokade precis en tur till Rottnest island på söndag!!!!!! Jag ska äntligen få se världens sötaste quokkas. Det är ett pungdjur som nästan enbart lever på den ön (ja i hela världen) och det har blivit en grej att ta en Quokka selfie. Ön är dessutom uppnämnd efter quokkan, då den i början ansågs vara ett stort råttdjur (råttornas ö). Har älskat quokkas sedan innan jag bestämde mig för att åka till Australien och när jag hade hittat min au pair familj här i Perth googlade jag lite om staden och så upptäckte jag att det är här quokkorna finns. Jag kommer bli jättebesviken om jag inte ser någon quokka, men jag bor kvar här i några månader till så jag kan alltid åka tillbaka (även om det kostar en förmögenhet). Ön i övrigt ska dessutom vara jättevacker med fina stränder överallt.Är jätte exalterad! Åkte och köpte mig en selfie stick idag också så jag kan ta en quokka selfie.

Min dag i övrigt har varit bra. Jag åkte ner till stranden med en finsk au pair jag också träffade förra veckan. Vi tog en promenad längs stränderna, 1 h 25 min, mina fötter är så ömma och fulla med skavsår. Efter promenaden tog vi oss ett välförtjänt bad och så låg vi och solade ett tag.

Nu kom kidsen precis hem så jag måste börja jobba igen.