Efter en tio timmars lång flight med Quantas A-380 kom vi fram till Hongkong! Vi tog express tåget till Kowloon, där det sedan fanns gratis shuttle bus till hotellet. Eftersom vi landade sent på kvällen, åt vi middag ganska direkt efter att vi checkat in, vi tog en promenad runt området Tsim Sha Tsui som vi bor på och hittade en pizza hut som föll våra hungriga magar i smaken. Vårt hotellrum ligger på 27:e våningen med utsikt över hela Viktoria Harbour och Hongkong ön! I förrgår tog vi MTR(tunnelbanan) till central för att sedan ta "the Peak Tram" upp till Viktoria Peak! Där fick vi fin utsikt över hela Hongkong! Efter några vackra spenderade timmar där så tog vi bussen till Stanley Market. Det tog cirka 45 min dit men det var en vacker åktur på dubbeldäckaren längs kusten. Både jag och Hampus shoppade lite och efter en rundtur där fann vi ett jätte mysigt cafe där vi delade på en sallad och en banan, jordgubb och nutella crêpe!

En lite längre bussresa tillbaka tog oss nästan hela vägen tillbaka till hotellet. Bode jag och Hampus var så stolta att vi hade hittat rätt station, buss, plats m.m utan probelm!

På kvällen kände vi för att titta förbi Temple Street Night Market och Ladies Market. Vilket slutade med lite fynd där med!

Annars har våra mornar bestått av frukost på Starbucks samt promenader runt staden! Vi tog även en titt på det fina hotellet Peninsula med både Rolls Royce och Bentley bilar utanför! :)

Nu är det vår sista dag här i Hongkong och vår sista dag på vår 80 dagars långa resa! Den här resan har verkligen varit så fantastisk och jag är så glad att jag och Hampus gjorde denna tillsammans! Vi har fått uppleva så underbara ställen, människor och landskap och vi tar verkligen med oss en rejäl erfarenhet och minne i bagaget! Nu tror jag vi båda längtar efter en skön säng där hemma och vänner och familj men först väntar en 16 timmars flight först! Planet går vid midnatt så det blir ett sista stopp på Temple Street Night Market innan vi tar oss till flygplatsen! Vi hörs i Stockholm! Puss

Hej!! Nu är vi Hongkong! Vi har haft svårt att hitta bra internet så har inte kunnat blogga om
veckan i Australien men nu tog jag tillfället i akt när jag fann gratis wifi i hotell lobbyn här! ;)

Taxin kom klockan tre till hotellet i Auckland för att hämta och köra oss till flygplatsen. Där gjorde vi ett inköp av varsin nackkudde, även fast vi kanske borde införskaffat sånna tidigare.. Men det bästa av allt var att vi skulle åka Airbus A380 med Emirates vilket är för dem som inte är lika intresserade av flygplan som jag är, världens största passagerarflygplan med två våningar!!! Planet var mycket komfortabelt och rymligt med en cool design, dessutom värdigt ljudisolerad. Både start och landning var väldigt mjuka. Helt klart bästa flygplatsen upplevelsen om nu frågar mig!

Efter en härlig tur uppe i lyften landade vi på Sydneys flygplats. Vi tog då deras express tåg in till Central station där vårt hostel låg. Vi hade bokat ett dubbelrum med eget badrum vilket var riktigt skönt. När vi vaknade upp dagen efter så gick vi till mataffären Coles för att handla mat och frukost för den närmaste veckan. Efter det promenerade vi hela George Street till Sydney Harbour. Att få uppleva Sydney Opera House och se Sydney Harbour Bridge var nästan overkligt. En varm och lååång promenad blev det. Vi hann med att kolla in nyårs schemat inför nyårsafton och var man borde stå för att få bäst utsikt av fyrverkerierna. Det vi fick höra var att folk skulle köa från fem på morgonen på nyårsafton för att få bästa plats. (Dem bästa platserna var förstås uppbokade av olika event som man fick betala en dyr biljett till om man ville få en bra plats vid tolvslaget). Men som dem sa så gick jag och Hampus upp tidigt, mötte upp vår kompis Hannah och promenerade bort till Botanic Garden där gaten skulle vara för insläppet. På vägen dit stannade vi vid mataffären för att köpa piknick för dagen. Sen väntade ett långt köande, vi kom dit åtta på morgonen och insläppet började klockan tio. Så i två timmar så satt vi på en gräsmatta i form av en lång orm(kön). Vid tio började kön röra på sig men vi var inte inne på området förens vid tolv. Då var det huggsexa för att då bästa platsen på den lilla udden. Vi lyckades få riktigt bra platser unde ett träd vilket var skönt då det var stark sol hela dagen. Vi spelade kort, snackade, åt, fotade, gick på toa och vilade. Vid sex på kvällen började det hända lite aktiviteter ute på vattnet. Strax innan nio lyste hela bron upp i olika led-färger. Vid nio var det "familjens fyrverkeri" och efter det började det en tre timmars stående köande för att komma igenom en till gate för att komma längst fram. Dessutom skulle dem bara ta in tio stycken till, till denna plats. Dem som satt där hade köat sen fem på morgonen... Hampus lyckade dock lura sig in där vid elva, varpå han fick in mig strax efter. Vid halv tolv kom Hannah och vi hade fixat bästa platserna att sitta på!!!;)

När alla räknade ner 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1,0... tillsammans då rös jag, det var så ballt. 12 minuters fyverkerishow som bara överraskade för varje minut.(En fyverkerishow som kostade 40 miljoner kr och planeras 18 månader innan). Det var det största, färgrikaste och coolaste jag sett. Helt klart värt väntan och helt klart det bästa nyåret i mitt liv!!!!

Dem tre dagarna efter nyårsafton spenderade vi på Bondi Beach! Vi gjorde picknick som vi tog med oss varje dag. Och något som var lite häftigt var att vi såg på när dem spelade in till filmserien Rescue på Bondi Beach!

Sista dagen i Sydney klättrade vi på Harbour Bridge! Vi fick helkroppsoveraller och sele för att kunna sitta fast oss i bron. Inget fick vara löst, allt skulle sitta fast i overallen. Vi besteg bron på den övre halv cirkeln ända upp till toppen! Vi hade en panorama vy 360 grader över hela Sydney! När vi kom tillbaka efter 2h på bron fick vi ett certifikat och ett gruppfoto. Vi valde även att köpa dem fotografierna som togs på oss också! Världens bästa minne! :)

Igår tog vi tillfället i akt att promenera runt i staden och se oss omkring. Vi har i stort sett bara hängt runt shoppinggatan queenstreet så vi kände att vi ville se lite mer än så. Vi kom först ner till hamnen som var stor och vacker. Vi hittade stora solstolar som vi låg på och pratade om allt man kan tänka sig..! Efter det delade vi på en god italiensk glass, dock kände vi att vi inte hade törstat vårt glass sug så vi tog varsin glass på mc donalds också haha... Vi älskar verkligen glass! På vägen tillbaka till hotellet fyndade vi både sushi till middag och ett par Steve Madden klackar till mig.👠 Härlig och prefekt avkopplande dag! :)

Idag lämnade vi inte hotellet förens klockan ett. Vi tog rejäl sovmorgon vilket var skönt! Han med att Skypea med hela släkten som var på middag hemma hos familjen. Till lunch delade jag och Hampus på en take away Box från en Kina restaurang och en jordgubbssmoothie! I samma sekund bestämde vi oss för att gå på bio. Så vi köpte varsin biljett till filmen "natt på museet 3". Riktigt bra film med humor och spänning! Väl tillbaka på hotellet bokade vi in taxi till flygplatsen i morgon, och Hampus hittade thai airs crew som vi hälsade på! Nu ska vi packa väskorna som kommer bli ett spännande projekt och sedan gå ut och äta middag och säga hejdå till Auckland och Nya Zeeland!

Kram

Här kommer en sammanfattning om dem senaste dagarna. Just nu är vi i Auckland tills måndag då vi flyger tillbaka till Sydney.

Efter Q-Town kom vi till en liten by som hette Lake Tekapo. Där fanns det i stort sett inget att göra när vi kom dit på kvällen så vi lagade chicken tikka masala och tittade på Harry Potter i tv rummet istället.

Christchurch blev slutet på resan för många av våra kompisar vi hade lärt känna, då dem hade flyg att passa vidare ut i världen. Vi sa därför hej då till Hannah, Dana, Andrea! Förhoppningvis träffar vi Hannah och Dana i Sydney då dem ska vara där samtidigt som oss under nyår!!

Vår chaufför Wazza berättade om jordbävningarna som skedde 2010 och 2011 i Christchurch. Även fast det hade gått cirka 4 år sedan det inträffade så såg staden fortfarande väldigt sliten ut. Husen i centrum hade sprickor och spräckta glas. Dem hade byggt upp ett shoppingcenter gjort av containrar. Lite läskigt att se vad jordbävningar kan göra mot en stad och vilka krafter som faktiskt äger rum.

Vår andra vistelse i Kaikoura valde vi att spendera på detta vis: vi tog en långpromenad till den stora mataffären New World och köpte frukt och grönsaker, riskakor och två pajer som lunch till färjan över till nordön. Väl på hostelet så tog vi en snabb Nap och sedan lagade vi middag. Det blev som vanligt sallad med tonfisk:) Dessutom han vi med vår"Workout Program" innan vi la oss!

I måndags korsade vi Marlborough Sound med Interislander för att ta oss till nordön och Wellington. En fin båttur på fyra timmar. När vi kom fram så var klockan redan fem så vi checkade in och åt middag. Alla affärer var i stort sett stängda så vi tog det bara lugnt och promenerade runt i huvudstaden.

Dagen före julafton blev det en lång busstur upp till Taupo. Vi stannade till i Matamata som är en stad där alla turer till hobbiton utgår. Hobbiton är en uppbyggd liten by från sagan om ringen filmerna och Hobbit filmerna. Vi ska försöka besöka det senare i veckan.

På julafton checkade vi in på fint hotell, vilket var så skönt efter boende på hostel dem senaste veckorna. Vi hade dock lite problem vid incheckning då vår reseagent hade hjälpt oss att boka detta boende men råkat boka in oss den 24 dec 2015... Betalning var redan gjord till henne vilket gjorde att vi fick göra en ny bokning där och då... Men för allt krångel uppgraderade dem oss till king bed med utsikt från nionde våningen över hamnen!!! :)
På kvällen gick vi och åt på en italiensk restaurang och avslutade kvällen med tre kulor glass på Mövenpick! Oförberedd Julafton med en annorlunda tvist, men mycket trevlig och mysig ändå! :)

På juldagen var staden helt tom, inga butiker, restauranger eller matbutiker öppna. Det kändes som att vi var ensammast i hela världen när vi gick runt på gatorna i city;) det blev en lugn dag med tv tittande och chill på hotellrummet, samt tvättning och träning under dagen! Hampus var jätte snäll och hittade en Kina restaurang som var öppen, så han köpte med hämtmat som vi avnjöt på hotellrummet!

Idag var det Boxing Day vilket betyder rea med stora bokstäver!! Hela staden var som en myrstack jämfört med igår! Vi shoppade loss både till oss själva och julklappar till nära och kära! I all trängsel träffade vi våra japanska kompisar från Kiwi Experience som vi inte sett på en vecka:) Nu har vi precis ätit sushi som var jätte god.

Hoppas ni myser av snön som kommit där hemma, nu börjar man längta lite till den, men bara lite;)

I lördags firade vi Lucia lite annorlunda jämfört med hur vi brukar. Den dagen kommer jag aldrig glömma! Vi bestämde oss för att bestiga Franz Josef Glacier! Det var det häftigaste jag gjort i hela mitt liv!! När vi kom för in checkning på morgonen så var det väldigt molnigt och vi fick höra att vår grupptid kunde bli inställd... Som tur var så chansade dem på att vädret skulle spricka upp så vi blev dem första på flera dagar att komma upp till glaciären då vädret hade varit dåligt dem senaste dagarna!

Vi fick vattenavstötande byxor och jacka samt rejäla kängor med separata sulor med istaggar och en väska att ha kamera och snacks i. Vi fick en kort genomgång av helikopter turen, innan vi fick klartecken! Att åka helikopter var så jäkla coolt! När helikoptern startade sprang vi lite hukade fram och hoppade på. Vi och våra roomies åkte i samma helikopter och vi hade så kul!

Mäktigt beskriver väldigt bra hur det var att promenera runt på glaciären. Vi fick åla på magarna genom små is hål och gå igenom en 15 meter hög spricka i isen. Utsikten var jätte fin och det läskigaste var när man såg vissa ispartier rasa en bit bort, och ljudet studsade mellan bergsvägarna! Isen kunde nämligen flytta sig en meter per dygn. Vi spenderade 3 timmar uppe på glaciären, och det var tre mycket dyra men prisvärda timmar. Bättre beslut kunde jag inte tagit.

I söndags spenderades dagen i Wanaka. Mina tankar om denna stad var att den skulle vara trist och tråkig, men jag hade så fel. Så mysig stad. Vi bodde för andra gången på ett Base hostel, vilket vi var livrädda för, men denna var så mycket bättre än den i Brisbane. Det här hostelet hade en anslutande balkong till köket med jätte in utsikt över skön och bergen. Vi spenderade eftermiddagen på stranden och gjorde god tacos samtidigt som vi snackade med två killar från Singapore!

Bussturen till Queenstown i måndags var för en gångs skull lite kortare och vi stannade till på två roliga stopp. Första var en frukt och grönsaksodling, där jag och Hampus gick wild på deras hemgjorda glass. Först bjöd jag Hampus, och efter den goda glassen så ville vi ha en till så Hampus bjöd mig. När vi beställde den andra glassen berättade vi för dem i kassan att vi älskade glassen. Dem blev så glada så vi fick dela på en femte :) det blev vår lunch.

Det andra stoppet blev en introduktion av bungy Jump som är känt i trakterna av Q-Town. Inget jag skulle våga mig på men häftigt att se. Den högsta dem hade var på 134 meter, Nevils Bungy...

Staden är en jätte mysig alpstad med hamn, mysiga butiker och restauranger. Det finns en jätte fin park som vi har promenerat och tränat i. Vi har ätit god glass från stället Patagonia, och haft barbecue kväll kiwi gänget med utgång därefter. Milford sound har vi hunnit med också. Det är en nationalpark med fjordlandskap. Lång bussresa dit och väl framme en båttur på två timmar längs fjorden och dess häftiga landskap. Vi åkte även in med fören av båten i ett vattenfall, vilket var coolt!

Vi har hunnit med att käka hamburgare på det kända hamburgestället Ferg Bugers! Samt en regnig och svettig promenad upp för ett brant berg på 850 meter!

Sista bilden är på en tröja i storlek xs men som av någon anledning blivit xxxl. Den har jag kastat nu. Dags för ny shopping!
Imorgon åker vi norrut! Kram :)

Efter ett försenat flyg har vi äntligen anlänt till Nya Zeeland! Det här är för mig det vackraste landet i världen som jag har besökt hittills! Naturen lyckas hela tiden överraska med nya formationer och vyer! Det känns som att någon gud har bestämt till punkt och pricka exakt hur allt ska se ut, för allt är verkligen perfekt. Stora kullar/berg/bergstoppar med snö på/slätter med får, kor och hästar, utmärker sig överallt och havet är ljusblått och klart. Slätter som korsas av bäckar och större floder!

När vi anlände till Christchurch i måndags så var det ca 15 grader. Från vad vi var vana vid så var ju detta iskallt speciellt med den packningen vi har. Så det blir att försöka köpa någon fleece eller liknande. I tisdags så hoppade vi på bussen som ska ta oss runt hela syd och nord ön! Vi åker med Kiwi Experience som är jätte bra, härligt gäng, bra chaufför och smidigt. Något som är skönt är att vi i inte behöver boka boende i förväg, utan det skickas runt en boendelista i bussen för natten sen är det bara att fylla i om man vill sova på det hostelet som erbjuds. Det är alltid garanterad sovplats vilket är najs! Aktivitetslistor skickas runt i bussen för kommande destinationer om man känner för att göra något nytt äventyr också! Igår kom vi till Kaikoura, en stad intill havet som är känt för sitt marinliv. Hampus och jag valde att åka på whale watch med en katamaran ut på havet. Vi hade riktig tur och lyckades se tre stycken Sperm Whales, massa delfiner och sälar samt albatrosser!! :)) Det var så häftigt när vi fick syn på valarna för dem är bara uppe vid ytan i fem-tio min så det gäller att ha tur för när dem har andats en stund dyker dem ner ca 1500 meter ner och stannar där ca 45 min! Att se valen ta sitt sista andetag och se fenan dyka upp över ytan för två sekunder var så häftigt.

Man kunde även simma med flera hundra delfiner i havet om man ville. Vi valde istället whale watch, men av dem som gjorde det sa att det var så himla ballt! Så vi funderar på att göra det när vi kommer tillbaka hit innan vi åker upp till nordön igen. Dock är det 14 grader i vattnet så det är iskallt, såklart har man våtdräkter men tydligen var det iskallt ändå...

Igår kom vi till Kaiteriteri! Känt för sin nationalpark Abel Tasman! På vägen hit stannande vi i Marlborough känt för sina vinodlingar, och gick på en vinprovning ;)

Nu är vi i Westport på den västra sidan av sydön. På vägen hit stannade vi till vid en vacker sjö omringad av höga berg, Lake Nelson!

Senast vi hördes har vi hunnit med att besöka tre nya städer! Noosa, Brisbane och Byron Bay!

I Noosa spenderade vi en natt på ett betydligt fräschare hostel än vad vi gjort på länge! Vi träffade en tjej som hette Fredrika som kom från Stockholm så henne umgicks vi med hella dagen medan vi solade vid stranden och gick runt lite i området där vi bodde. Noosa är tydligen det stället där många australiensare semestrar, ett lyxigt område på östkusten helt enkelt! Något som skiljer den här delen av östkusten jämfört med den norra är att det är betydligt "kallare" och mer vågor och strömt i havet. Många av städerna nedanför Brisbane är alltså typiska surfstäder :)

Påväg till Brisbane så gjorde vi ett obligatoriskt stopp på de kända zoo:t Australia Zoo, som är det zoo:et Steve Irwin ägde! Så mysig omgivning och alla som jobbade där var jätte trevliga, dessutom fick man verkligen komma nära djuren vilket jag tycker annars jämfört med andra zoo är ovanligt. Vi klappade kängurur, koalas, fåglar, såg alla djur man kan tänka sig och såklart tittade vi på showen i crocuseum! COOLT!!!

Brisbane påminde lite om New York faktiskt, en stad med mycket människor och höga byggnader. Dock så var det hostelet vi bodde på i två nätter det sunkigaste vi varit på. Men istället för att tänka på det så lyxade vi till det med middag på vapiano båda kvällarna! Lite julshopping hann vi med också!

Nu har vi varit i Byron Bay ett dygn! Vi bodde på ett motel, som var skönt efter alla hostel vi bott på. Byron är en typisk surfstad med en avslappnad känsla! Igår bestämde jag mig därför för att boka en surflektion till idag! När vi vaknade upp imorse var det okej väder men när vi la oss på stranden innan lunch började ett svart åskmoln dra in med kusten. Som tur var så drog det över tills att min surflektion börja så jag hade tur. Dock är vattnet betydligt kallare här än i Cairns så det fick bli våtdräkt på!

Att surfa var sååå kul!!! Det var bara fyra i gruppen med mig och jag var bäst! Tog varje våg! Detta gör jag helt klart om!

Juste imorse när vi hade lagt ut våra handdukar på en klippa intill stranden så var det några som stod och peka mot klipporna, vad vi inte visste så var det en tjock Pytonorm som låg där... Kan säga att jag hoppa till och skrek, efter det låg vi så långt bort som möjligt där ifrån!

Nu väntar nattbuss till Sydney och en natt på flygplats innan vi tar oss till Nya Zeeland!! :))

Vi har precis spenderat två härliga dagar på världens största sand-ö Fraser Island! Eftersom hela ön är uppbyggd av sand så använder man sig av stora fyrhjulsdrivna truckar för att ta sig fram på ön! Vägarna av sand är inte alltid lätta att köra på så mycket sladd och bumpy rides blev det! Vi åkte till en sötvattenskälla som hette Lake Mckinsey, som var rent dricksvatten och klarblått vatten! Vi åkte ca en mil på den långa stranden som fanns på öst sidan av Fraser. Stora vågor och strömmar samt hajar, maneter och stingrockor fanns det många av så att bada där var ingen ide. Att åka längs strandkanten medan vi hade hög musik i "bussen" var så härligt!!

På mitten av ön stannade vi till för att se Mahano Shipwreck som strandades på Fraser Island 1945! En stor gammal båt som användes som ett sjukhus på havs.

Att bada i Champagne Pools var precis som man sett på film eller sånt man inte trodde man kunde göra. Av klipporna som låg intill havet hade det skapats naturliga pooler, så när de stora vågorna träffade klipporna kastades det upp vatten som fyllde ständigt på vatten i poolerna!

Eli Creek var en sötvattens å, där sötvatten som silats under hundra år rann ut och tillslut nådde havet. Kan tala om att vatten som inte sett solljus på 100 år är uppfriskande😉 Ån skapade en ganska stark ström så jag och Hampus tog oss en bit upp i ån och sen lät vi bara flyta med ner till havet igen!

Vi blev informerade att hålla oss borta från djuret Dingo som är som en hund/ räv liknande djur som tydligen kan attackera! Den bor på ön och har så länge ön funnits där också funnits där. Vi såg två stycken men det var medan vi satt i bussen så vi var säkra!

Två riktigt händelserika och häftiga dagar!! Nu är vi påväg till Noosa för ett dygn. Sen stannar vi imorgon på Australia Zoo och åker imorgon kväll till Brisbane!

Varma hälsningar från två bruna filurer!

Nu har vi varit sen i torsdags i Hervey Bay för att vänta in morgon dagen, då vi med "Cool Dingo" ska upptäcka Fraser Island! Hervey Bay var ingen speciell stad, ganska tråkig med stora avstånd. Vi har mest legat på stranden och hängt med Johanna och Julia som vi träffade i Cairns! En kväll gjorde vi tacos tillsammans vilket blev väldigt smarrigt. Igår tog jag och Hampus en 40 min lång promenad till centrum för att gå på bio. Vi såg Hunger Games Mockingjay! Riktig bra film och häftigt att se den i Australien! Att gå på bio här är nästan identiskt som i Sverige!
Juste något som är riktigt coolt är att man ser hur många små papegojor som helst i träden! Blå huvuden med gul, röd och grön kropp! Sååå fina! Ska försöka ladda upp någon bild på dem i nästa inlägg! Har nämligen ingen på mobilen just nu. Nu måste jag sova så vi orkar med morgon dagen!
Kram

Yep. I found paradise!

Alltså jag har aldrig varit på en sådan här vacker strand som Whiteheaven Beach!

Allt började med att vi lämnade Airlie Beach från hamnen Able Point ut på barriär revet. Medan besättningen satte segel satt vi med benen över relingen och njöt av att ha vinden i håret och höra hur ljudlöst vi tog oss fram!

Vi stannade på en plats för att snorkla innan vi skulle ta oss vidare till platsen där vi skulle lägga till för natten. Innan läggdags har vi ett blåsljud. Inte långt efter upptäckte vi att vi hade två delfiner som cirkulerade runt båten!!🐬🐬 När vi väl skulle sova var det alldeles för varmt att sova nere i kabinen så jag och Hampus la oss uppe på däck under stjärnorna och njöt av blåsljudet från delfinerna när dem kom upp till ytan för att hämta luft, innan vi somna!

Vi väcktes tidigt för att bli dem första på dagen att se Whiteheaven Beach. Det var magiskt kristallklart vatten och kritvit sand, precis som mjöl! Aldrig sett något liknande. Vi spenderade 4 timmar där och sola och bada medan tidvattnet kom in! Då fick vi syn på flera stingrays och andra fina fiskar! Formationen som vattnet bilda mot den vita sanden när tidvattnet kom in var jätte vackert!

Härligt att vara ute på havet! Nu är vi tillbaka på land och jag sitter just nu i bussen påväg till Hervey Bay. Klockan är fyra på morgonen och jag är dödstrött, men att sova här på bussen är inte det enklaste så passar på att använda internet när jag ändå kan!

Längtar lite efter julstämning faktiskt, lite svårt i värmen att tänka sig att det är julafton om en månad!