Från östkustens dyraste stad noosa där ett hushåll ligger mellan 10-70 miljoner kronor. Till bushen där det (kända) backpacker campet "Gagaju" ligger. Ryktena och känslorna innan denna resa är blandade. Vi har hört att det ska vara bland det roligare utflykter från ena örat medans det andra örat talar ett helt annat språk. Att Gagaju Bush camp skulle vara något för alla är såklart långt innan dementerat. frågan var hur det skulle vara för oss?

Första stegen på campet känns bra. Lite för bra för att vara sant? När vi går en rundvandring får vi se att det finns tillgång till beach volleyboll, film studio, lägereld, goon Pong spel, vatten och kanoter.

Det dröjde inte heller länge förens man kunde se "svenska landslaget" spela volleyboll. Med många timmar och fina matcher på campet så kan man säga att nätet i skogen gjorde sitt jobb. Under kvällarna satt vi mer en gärna med våra kompisar från campet och spelade kort eller mös vid lägerelden.

Med detta sagt får man en fin bild av campet som rullar vidare mot en blandning av härligt häng till ett ställe vi bara ville åka ifrån. Jag talar bland annat om kanot utflykterna som var lite av en katastrof. Med höga förhoppningar på att paddla till härliga utflyktsplatser i trånga vattendrag med mycket djurliv. Till att faktiskt bara åka till meningslösa platser känns tråkigt och oengagerat från personalen på Gagaju. Fick känslan att de bara skickade ut oss i en båt tills man tröttnade och hittade på olika utflyktsplatser från ingenstans. Första dagen paddlade vi 4 km och andra 17km. Gillade inte upplägget med turerna hade en förhoppning att man skulle få välja när man kände för det att paddla kanot. Efter mycket spel av volley och andra aktiviteter började man även bli lite rastlös, myggbiten och trött över att sova i tältet.

Betyg

Sebastian 6,7/10 tycker det var värt att göra och hade kul men det finns mycket utrymme för förbättringar.

Joar 7,5/10 Även om vi inte såg några koalor eller ormar trots att vi paddla 21km och trots att våran lunchlåda blev uppäten av bushturkeys så träffade vi iallafall två fantastiska vänner från Holland.

Gustav 4/10 finns inget tråkigare än att paddla tur att umgänget var bra.

Två veckor som började med att vi låg sjuka på ett riktigt dåligt hostel, till att vi låg rastlösa på ett bättre hostel i väntan på att Gusta skulle komma ner, till att vi upplevde den mest osannolika, fantastiska tajming någonsin! Här kommer en tillbakablick om vår tid i Agnes Water!!

Efter 6 dagar på det första hostelet när vi hade tillfrisknat flyttade vi till ett annat hostel som låg i centrum av Agnes Water! Eller ja, Centrum bestod i och för sig bara av en mataffär, bensinmack, ett apotek och några mindre butiker... men det nya hostelet var helt klart en förbättring på tillvaron i den håla vi börjat tröttna på efter bara en vecka! För inte nog med att vi plötsligt hade mycket närmare till metropolens kärna så hade det nya hostelet en väldigt öppen atmosfär och vi blev snabbt ett gäng personer som umgicks! I väntan på att Gustav skulle komma ner gick tiden ändå lite fortare när vi satt på stranden runt en lägereld!

Dock hände det inte särskilt mycket mer än så! Dagarna gick och den största action vi fick var väl den på bilden nedan! Påväg till stranden ser vi ett tjugotal personer som stirrade fokuserat mot mitten av den ring de stod i! Vi gick dit gör att se vad som hände och möts av synen av en Bush-Pyton som håller på att äta upp en tvättbjörn! Chockade av synen inser vi återigen att man verkligen ser djur i Australien när man minst anar det!

Men ja, vid sidan av lägereldar och pytonormar stod tiden ganska stilla! Så för att bota vår rastlöshet hyrde vi cyklar och lämnade "centrum"  för en dag!

Vi cyklade norrut, i ca 30 min till "seventeen seventy" eller 1770 som det också kallas! Det är helt enkelt platsen där captain cook avgjorde Australien år 1770!

Och om historikerna har fött det rätt var det tydligen hör han hoppade iland! Vi tänker att han förmodligen gjorde någon form av segergest så nedan har vi ett bildexempel åå hur landstingen kan ha sett ut! 👌

Vi lämnade platsen och cyklade vidare till spetsen av landmassan 1770 där St Josephs nationalpark ligger!

Otroligt mäktiga stup och klippor i det konstanta mullrande av stilla-havs vågorna som dundrade in över dem!

På vägen hem m såg vi en känguru! Vilket inte var något att jämföra med de "stora flockar" folk på vårt hostel sett andra dagar, men ja vi var ändå rätt nöjda ändå!

Efter en dag på cyklar i Agnes Water var rastlösheten nästan botad! men bara nästan för det var då vara en natt tills vår kära vän Gustav skulle landa med planet i Gladstone för att sedan möta upp oss i Agnes Water 2h söderut längs kusten!

Vi hade innan ordnat så att Gustav köpt samma sorts busskort som vi har rest längs kusten med, men problemet som uppstod natten innan var att bussbolaget vi reser med inte hade någon avgång Gladstone-Agnes Water efter att Gustavs plan landat på förmiddagen!

Jag satt desperat och började Googla bussturer mellan Gladstone och Agnes Waters men det visade sig att vårt bussbolag var det enda som ens körde den sträckan det datumet och den bussen skulle inte Gustav hinna med! Vilket misslyckande tänkte vi först! Skulle han sova själv en natt i hålan Gladstone för att sedan ta en tidig morgonbuss dagen därpå? Men nej nej, inte alls!

Jag satt där frustrerad för att vi inte verkade kunna hitta någon lösning överhuvudtaget! Men så kom jag på att vi hade ju bestämt att möta upp paret August och Isabella i Agnes Water! Paret lärde vi känna redan i Cairns och dessa två fantastiska människor reste längs kusten u en van och var på väg till oss i Agnes Water! Tanken slog mig, hur långt till Agnes Water hade kommit? Kunde de kanske vara i höjd med Gladstone just då?

Några sms senare var det klart! De befann sig just då 2h norr om Gladstone och skulle åka söderut dagen efter och så otroligt hjälpsamma som de är kunde de självklart plocka upp Gustav i Gladstone och sedan köra vidare till Agnes Water!

Tack vare den otroliga, osannolika tajmingen var vi alla fem samlade dagen efter! Efter en lunchgrillning drog vi till stranden!

På bilden nedan från höger: En sovande Bella, trött efter att ha kört Van över de Australienska motorvägarna hela dagen! En glad August som både beundrar Sebbes sandslott men kanske ännu mer hur nöjd sebbe är med det! Ja, Sebbe som bygger ett  sandslott för att bota tillfällig rastlöshet men som kombinerar detta med att göra ett stort kvinnotecken i sanden för att sprida feminism på andra sidan jorden! Och ja, sist men inte minst en likblek Gustav som jobbar på brännan trots den molniga himlen! Vilket dock verkar ha gett resultat då han nu blivit brunare än vad jag är på halva tiden! 😬

På kvällen firade vi med en brasa på stranden dom självklart tändes med största försiktighet och säkerhet ;)

Vi hade sedan några dagar alla fem samlade innan vi skulle åka vidare till Hervey Bay för att ta oss till Fraser Island!

På bilden ser vi August som föredömligt vandrat till den bästa utskiktspunkten för att avgöra vilken strand som helt enkelt ser bäst ut!

Väl nere på stranden tog det ju såklart inte en lång stund innan jag och August inte kunde vänta längre på att klättra upp till den högsta utskiktspunkten!

Medan jag själv tog den enkla vägen ser vi här nedan när August pressar sig över kanten efter att ha klättrat lodrätt ca 3 meter 👏

Något högre upp än Sebbe, Gustav och Bella nere på stranden njöt vi av utsikten! Morgonen efter åkte vi vidare ner längs kusten till Hervey Bay och Fraser Island! Och ett Inlägg om det hittar du längre ner på bloggen! 👌😀

/Joar

/Joar

Som Gustav skrev i inlägget "Fågel, Fisk eller Mittemellan" så var Hervey Bay inte den roligaste plats vi besökt i våra liv! Men anledningen till att vi behövde stanna i den tragiska hålan var ju väldigt mycket trevligare än stöllet självt! Det var nämligen ju från Hervey Bay som vår tur till Fraser Island utgick från och den som väntar på en tour till världens största sandö väntar väl inte för länge?

Lite kort kan man säga att Fraser Island är ett av de tre mest populära turistmålen i hela Australien! Det mest populära sättet att ta del av ön är att åka fram i fyrhjulsdrivna bilar, över ön och längs stranden, ledda av en guide som berättar om öns historia osv!

Under vår resa fram till Fraser Island hade vi såklart mött mängder av backpackers som gjort Fraser och från dessa hade vi fått höra allt ifrån att ön var häftigt till att det var det bäste någon gjort i hela sitt liv! Så ja man kan väl erkänna att att våra förväntningar på touren efter hand hade blivit, ja, ganska höga!!

Till slut blev det fredagen den 18:e november och dagen innan avfärd till ön var kommen! Alla deltagare samlades under eftermiddagen för att delas in i grupper och jag, Sebbe och Gustav hamnar i en jeep tillsammans med fem tyska killar som också reste tillsammans! Vi handlade på kvällen och förberedde maten för de kommande dagarna på ön!

Vi går upp kl 06:00 på lördagen, checkar ut och hoppar in i jeeparna! De tyska killarna hade tagit framsätena, mittensäterna och lämnat baksätet till oss! Inga problem tänkte vi först! När vi sedan såg benutrymmet kom vi på andra tankar! Jag själv är ju 187cm men känner mig kort bredvid Sebbe och Gurra! Att Gurra satsade på fotboll och inte basket är nog en av de saker jag aldrig kommer förstå då han är 198cm lång! Men kanske förstod jag ännu mindre hur han klämde in sina ben i baksätet! På något sätt gick det och vi rullade iväg!

Vi hade vid det laget inte lärt känna våra tyska kamrater än och följde den hetsiga tyska konversation som rådde i bilen utan att förstå ett ord! Plötsligt tog killen som körde och räckte bak bilens walkie talkie till en av hans kompisar i mittensätet medan de andra hetsade på tyska! Den korta biffiga killen tog emot micken, tryckte in knappen och gjorde ett fejkat, dock extremt högt, pruttljud i walkie talkien så att de andra tre bilarna också kunde förstå nivån på mogenheten i bil nr 4!

En bilfärja senare var vi framme på ön och vår guide ledde tåget av jeepar över en sandväg kantad av tät skog på båda sidor!

Menmen efter en kort regnskogspromenad och efter att vi dumpat all packning vid vår campingplats hoppade vi in i det mysiga baksätet uran benutrymme för att åka till dagens mål, Lake Warby!

Vi hoppat ur bilarna, hoppar i flipp floppen och börjar den 30 min långa promenaden till sötvattenssjön inåt landet! Och det var nog påväg till sjön som vi insåg att ön är rätt mäktig ändå! För när vi vandrat igenom skogen möts vi plötsligt av en liten öken eller kanske stor sanddyn! hur som helst har jag inte sett något liknande innan! Efter ett dopp i den kalla sjön med spafiskar som äter käkade död hud var det bara att promenera tillbaka! Tillbaka på campet tändes grillen och första dagen var avklarad! 👌 De två kommande dagarna åkte vi omkring i jeeparna till öns kända platser!

OBS: Som vanligt äger vi inte rättigheterna till någon musik! Så 1 min och 10 sek in i klippet bör du sätta på "Havet är djupt" 🎶 för bästa upplevelse!

För ja det var ju inte igår kanske... men 27-29 oktober var ju jag och Sebbe och seglade omkring runt Whitsundays Islands på en trimaran tillsammans med 25 andra backpackers!! Whitsundays består av 72 olika öar som är hem för mängder av fåglar, fiskar, korallrev och även världens vitaste strand!!

Vi snorklade vid 4 av dessa öar och jag kände mig som en japansk turist i nirvana och tog sammanlagt ca 130 filmklipp...

Att ta 130 klipp kändes rimligt när man snorklade för att allt var så sjukt häftigt! Att ta 130 klipp kändes dock inte lika rimligt när man skulle klippa och ta fram det bästa 😁 Men tro det eller ej, dessa 130 klipp har nu till slut kapats ned till 5 min film och det är den som ni hittar nedan!! Titta och njut! 👌

Bättre sent än aldrig har man hört genom sina år på jorden, och det stämde konstigt nog även den här gången! Tillslut landade även denna fågeln på Australiens östkust och vilken bländande entré han gjorde, Sveriges sol på vintern är lika frånvarande som killens bränna..

Mitt namn är Gustav Kadura, och det här inlägget är bara mitt!!

Min resa startade med en del transportproblem kan man säga, utan möjlighet att ta sig från den glada stenen (Gladstone) med buss på ett dygn stod jag nu frågandes hur jag skulle resa vidare till mina glada vänner 1,5 h söder ut...
Men utan förvåning så har såklart Joar och Sebastian pratat med en hel del människor under sin första månad i Australien, och vilken tur för mig, två av dom( kockarnas svar på Zlatan, August och rallyföraren Bella) har köpt en bil som de just vid den tidpunkten var i Gladstone och skulle köra ner mot Agnes Water där grabbarna befann sig.

Så några timmar efter landning sitter jag alltså i Agnes Water och äter lunch med hela gänget! Vilken start på resan tänkte jag!

Efter att ha tillbringat några lugna dagar, med lärdomen att kriget för varje sparad cent var det viktigaste, i byn där centrum bestod av en bensinmack och en matbutik så gick resan vidare mot vårt sista stopp innan Fraiser Island nämligen Hervey bay.

Staden som vi trodde skulle bli mer händelserik och intressant än vår senaste, blev inte alls vad vi hade tänkt oss.. Sevärdheter och utflyktsmöjligheter lös med sin frånvaro i den gamla fiskarbyn, men något var man allt tvungen att göra! För att släppa tankarna en stund från det f.d mentalsjukhuset vi bodde på med numrerade våningssängar i långa rader och helvita sängkläder så var dagarnas stora höjdpunkt att gå den 50 minuter långa promenaden till närmaste lågpris mataffär.

Men det skulle inte vara nog där, nejnej detta var bara början! Vi frågade personalen på vårt hostel efter sevärdheter i och runt staden och fick lite tips, så vi beslutade oss för att hyra en bil och se om det var något att ha... Men inte, den första stranden vi kom till som skulle vara en av de bättre behövdes kikare för att se var vattnet började, så där förtärde vi våran lunch för att senare ta oss till en ännu bättre strand! Men inte blev den bättre, snarare sämre! Att kalla det stället för strand är en enorm nedsmutsning av benämningen strand...

Men vi ska inte vara bittra, vi har ju trots allt varandra!

Efter ett besök på Hervey Bays långa pir (850 meter) sista dagen så fick vi äntligen ta oss till Fraiser Island!!

Fortsättning följer!

// Lord

Ja en podd om ön har vi släppt men dock inte några bilder!! Här kommer några få bilder från koalaön Magnetic Island!!

En film från detta kommer när nätverket samarbetar bättre ;)

Ha de gött

vi har blivit bitna av våran hektiska livstil och tar det nu otroligt lugnt på YHA i Agnes water. både jag och joar har dragit på oss semestersjukan. Jag har en inbiten hosta som kan väcka lik i natten med en varierande huvudvärk. Joar har något stänk av något feberliknande hur som helst kan man säga att vi varit lite slitna de sista.

Idag mådde jag dock lite bättre och tog tag i något jag velat göra väldigt länge och som förknippas med Australien. Jag tog nämligen en surf lektion. Att surfa var verkligen inte något av det lättaste jag gjort.
Det tog ett tag innan man fick rida en våg. Det kändes som att man antingen var för snabb eller för långsam när man ställde sig upp. samtidigt var väderförhållandena  svaga små vågor som gjorde att de var svårare att få fart och man fick vänta längre för att hitta en fungerande. Efter ett tag kom jag dock upp. Det kändes fantastiskt att faktiskt kunna följa med en våg även om de inte var någon långtur med slalom och 360 så var det en härlig kick och frihetskänsla.

avslutningsvis så har det varit en grym dag och jag längtar redan efter nästa dag då jag ska få ge mig ut i havet med en bräda...vilken känsla!

Efter 10 hektiska dagar på Airlie beach och Whitsundays har vi nu tagit oss söder ut för lugnet efter stormen. Våran tid på airlie var grym och man kan så här i efterhand fråga sig vad som hände och vad som inte hände på airlie..

Vi är iallafall eniga om att det har varit en riktigt fin upplevelse. Vi har fått träffa så mycket kompisar och gjort så mycket roliga saker att vi faktiskt börjat glömma dagar och tid lite grann iallafall haha

Om jag säger Magnums så undrar ni säkert vad jag menar. Detta är antagligen ett av våra favorit hostel där våran Airlie vistelse startar.
Varför Magnums? Jo för att du har 150 m till stranden och lagoonen samtidigt som du lever i mysiga karaktäristiska hus i djungeln som de faktiskt är..ett exempel är att vi haft en stor orm utanför köket vilket inte brukar vara bland det normala i svearike.
En annan faktor var och är att det är en väldigt öppen och trevlig stämning. Jag och joar som inte är allt för blyga om man säger så (haha) träffade en handfull av trevliga människor som vi gått ut med till de två stora klubbarna "boom och "Mama Africa" . Vi har även haft barbecue kvällar och taco nights som ni säkert redan sett. Jag har också fått briljera som "hairdresser" på Tyler vilket han var väldigt tveksam till men resultatvis slutade ypperligt kanske något man vågar lägga till på cv:et eller inte.

Efter 6 nätter på Magnums var vi redo att känna på vinden i seglen och ta oss ut på katamaranen Avatar som skulle ta oss hela vägen runt Whitsundays och tillbaks igen. Med denna stora segelkatamaran så har vi tagit oss förbi 4 olika snorkel spots där inte minst den sista var sagolik (jag har nog aldrig sett så mycket fiskar i så många olika färger samtidigt) det gick knappt att simma utan att nudda en fisk ja ni förstår ju själva. Vi gick i land på Whitsundays nationalpark. På andra sidan när vi kommer ut från skogsbrynet så ser vi en kritvitstrand ingen annan strand en just " Whitehaven beach" som är en strand utöver det vanliga och som är ett natur fenomen på det sättet att stranden aldrig är sig lik. Stranden går från två sidor och det går inte att tröttna på vyn. Vi får höra från Luca en av befällen på båten att stranden är utnämnd till den näst finaste i världen och ja vi förstår varför. Vårt enda motstånd på denna båtturen är vårt kassa pigment men efter oändligt många insmörjningar och olika solskydds konster har vi kommit undan på ett fint och välförtjänt sett. Vi har även spelat in en podd vars utspelar sig mitt ute i vågarna på Whitehaven beach och där tror jag inte kingpodden vart än..

Efter Magnetic Island drog vi söderut vidare till Airlie Beach!! Vi bodde på ett grymt hostel med riktigt djungelkänsla - orm utanför köket och fåglar och ödlor som sprang förbi då och då! Men vad som framför allt utmärker hostelet från de tidigare vi bodde på är hur mycket människor man möter!! Många fantastiska minnen och många nya vänner! Nedan kommer några bilder från tiden här i Airlie Beach, som vi avslutade med att åka på en båttur till Whitsunday Islands - en ögrupp bestående av 72 st öar där du förutom mängder av mäktiga fiskstim och färgglada koraller hittar världens vitaste strand: Whitehaven Beach!!

En film från snorklingen kommer så fort jag vält bland de 130 filmer jag inte kunde låta bli att ta med tanke på hur omgivningen såg ut! ;)

Ha de gött!!

Grillkväll på söndagen!! 👌

Tacomiddag på onsdagen efter!! 👍👍

Och på torsdagen drog vi iväg med detta gäng för att göra Whitsundays!! 2 dagar och 2 nätter vi sent kommer glömma!!