Så ska man hinna med att skriva här med var det ja.. Mycket har hänt sen sist och det är anledningen till varför det inte har uppdaterats så mycket. Allt med mig är toppen och jag kör på för fullt här i den "lilla" byn Pitlochry i det Skottska Highlands. Redan från dag ett när jag var tillbaka i min kockrock och klev in i köket här på Hotellet så fick jag vara med under middags servicen. Jag fick ansvar för förrätter. Förrätterna vi har här är inte så avancerade men det är bra för då hinner man fokuserar på snygga upplägg och att få ut maten snabbt. Efter jobbat någon vecka fick jag börja köra frukosten. Första gången fick jag stå vi sidan av och kolla på men dagen efter blev jag lämnad ensam i köket och fick fixa all frukost själv för hela hotellet plus alla som jobbar, men preppen här är så bra var nästan allt redo för att tillagas och jag behövde bara laga det och sen var det bara att skicka ut tallrik efter tallrik.

Jag har även fått ett par kompisar här nu som jag umgås med. Kristy, Monika och Sindy. Kirsty jobbar i receptionen, Monika i servicen och sindy är den andra Erasmus studenten. Oftast är passen delade på 2 under dagen så man jobbar ett antal timmar på morgonen och ett antal på kvällen så man har dagen ledig. Och om man inte sover på sin tid mellan passen så brukar vi gå och dricka kaffe. Här i Pitlochry finns sjukt många caféer med tanke på storleken på byn, mitt favorit café här är ett fantastiskt café so. rostar sitt egna kaffe men är även en vin butik! Personalen är grymt trevliga och väldigt pratglada(som alla är här i Skottland). Slutar oftast med att vi går dit 4-6 gånger i veckan..

Annars händer det inte så mycket spännande, oftast så ser dagen ut som: Jobb-ledig-jobb-sova och så börjar det om och när man jobbar 6 dagar i sträck blir det inte mycket annat man hinner med.

Nu när december närmar sig så kommer det bli mer och mer att göra, byns julmarknad brukar locka mycket folk och vi kommer även börja med en ny meny på helgerna med jul tema. Ska bli skit kul att lära sig en ny kulturs sätt att fira jul på. Men med tanke på att det blir mer att göra blir det längre dagar och mindre tid för annat men jag ska försöka hinna göra en uppdatering innan jul! Tills dess för ni ha det så bra i mörka och kalla Sverige och så hörs vi snart igen.
Kram på er!
Edvin/Scottishme

Hej på er! Nu är det bestämt vart jag hamnar efter flera om och men, http://www.crerarhotels.com/scotlands-hotel-leisure-club På måndag går flyttlasset till Pitlochry där jag ska spendera resten av min tid här i skottland. Menyn ser spännande ut och jag ser framemot att få lära mig den.

Eftersom det har dröjt lite med vart jag skulle hamna så har jag fått spendera denna veckan på Marriott hotell här i glasgow. Eftersom det är ett stort hotell har det varit stora mängder som ska preppas. På måndagen fick jag hjälpa till att göra potatisstomp till 600 pers för hand, på tisdagen och onsdagen skala jag sammanlagt 110kg morötter och i dag, torsdag, skar jag upp 400 portioner morots trianglar. Jag är även fått hjälpa till med upplägg och andra saker men till större delen är det bara prep jag gör, inte så kul men bra mängd träning!

Kände att jag bara skulle uppdatera er på situation här och berätta vart jag ska. skriver nog en liten rad nästa vecka när jag kommit in i det. Fram tills dess får ni ha det så bra!

Sláinte!

Hej på er, Edvin här!

Nu har den fjärde veckan gått och jag har då varit här 1/5 av tiden! Känns så jävla sjukt att tiden ska gå så fort.

Även denna veckan har det varit full rulle med massa spännande och roliga saker som vi gjort.

Måndag:
Vi började måndagen med att gå till Glasgows Cathedral och The Necropolis. Fantastiskt vackert! Efter det gick vi till Drygate bryggeri för att käka lunch, jag åt en av favorit, Fish&Chips. När man var mätt och go, var det dax för nästa sak, gå 2 minuter till Tennets bryggeri för att sedan gå en rundvandring för att se hur det går till när man gör Skottlands favorit öl! Spännande att se skillnaden på hur man gör Öl och Whisky, är ju endå två drycker som består av princip samma råvaror.

Tisdag:
Mot huvudstaden! Vi tog tåget till Edinburgh, där vi spenderade hela dagen med att gå på museum och butiker! Vi käka även lunch på The Elephant House som är resturangen där Harry Potter skapades! Staden påminnde mig om Göteborg då den ligger vid havet och har spårvagnar! Jag skulle kunna tänka mig att spendera några fler dagar där då jag känner att vi knappt fick se en tredjedel av allt! Blir verkligen ett återbesök dit!

Onsdag:
På onsdagen åkte vi till The Kelpies, två gigantiska hästhuvuden i metall. Riktigt mäktiga! Vi passade även på att ta en omväg till min praktikplats innan vi åkte hem. Ett ord: WOW! Villket ställe! Längtar så mycket tills jag ska flytta dit(villket verkar bli på torsdag eller fredag denna veckan). Kommer komma ett eget inlägg någon av dagarna här där jag berättar mer om stället, sålänge får ni nöja er med en bild på utsikten från matsalen. Vi passade även på att stanna till vid ett till destilleri påväg hem, tyvärr var klockan förmycket så det var stängt.(Ligger cirka 30 minuter från praktiken så blir säkert ett besök här)

Torsdag:
Börjar dagen på favorit restaurangen här i glasgow, Bloc+, var ju endå kentucky Thursday villket betyder friterad kyckling för £4! Efter det var det dax för Go-kart! Först gången jag körde och fyfan vad kul det är! Jag kom på fjärdeplats av sex stycken så är ju inte helt dåligt endå! Sen var det snabbt hem för att duscha och ta på sig kostymen då vi skulle på ett privat whisky event på en members only club! Whiskyn som serverades var en tysk whisky! Jag tyckte den hade kunnat lagras några år till då det var väldigt unga whiskys(beror på att det är ett nytt företag) men det finn verkligen potential för att bli något väldigt bra! Sluta med att jag köpte en flaska Whisky cream och fick då en annan flaska på köpet. Sen gick vi till resturangen 29 där vi hade 50% på allt för vi hade varit på eventet. Vi började med Ostron, sen till huvudrätt åt jag griskind som var något av det bästa jag ätit! till efterrätt blev det en skottskt klassiker, Sticky toffee pudding. En väldigt lyckad dag om jag får säga det själv!

Fredag:
Vi var och besökte en restaurangskola och börja med att äta lunch, jag blev mycket förvånad över kvaliteten på maten som lämnade köket med tanke på att det var deras förata dag! Efter maten fick dom ställa frågor till oss och sen deltog vi i en lektion om det skottsk köket.

Lördag:
Whisky festival!!! Blev en sen start på dagen men när jag väl tagit mig upp från sängen var det bara att ta sig ner till The Whisky shop för att träffa Michael. Efter några smakprov där gick vi vidare till Bon Accord för att starta kvällen med lite mat. Sen tog vi en taxi till festivalen. Festivalen fungera så att man kom in och fick ett glas och 12 biljetter till whiskyn. 3 för varje kategori, sen var det bara att börja testa. Whiskyn jag testa under kvällen:

Bunnahabhain-18y/o Limited edition (£94.36)

Glendronach-21y/o Parliament (£99.95)

Glenlivet-21y/o botteld early 1990s (£110)

Glenmorangie Signet (£137.72)

Bowmore 15y/o Douglas Laing bottling (£100)

Glenfiddich- cask strength, botteld early 1990s (£100)

Lagavulin 16y/o (£47.95)

Ardbeg Corryvreckan (£71.81)

Scottish malt whisky society secret blend från 1970-talet (£200)

Talisker- 57 north (£68.95)

Old elgan fine old malt. Buteljerad 1980s, troligtvis Macallan i den (£80)

Pride of Orkney 12. Buteljerad 1980s. Troligtvis highland park i den (£80-100)

Glengoyne 21y/o (£109.79)

Glengoyne cask strength (£50)

(priset är för en flaska och för att få det till svenska kronor ta det gånger 10)

Min favorit var Bowmore Douglas Laing bottling.

Dom hade även ett lotteri där stjärnvinsten var en Highland park Fire edition som i Sverige kostar 2000/flaska. skuta med att jag köpte lotter för £19.. jag kanske inte vann Highland park flaskan men jag gick inte där ifrån tomhänt! Lyckades vinna en flaska med Arran 10år!

Snart dags för praktik och då kommer jag troligtvis inte kunna uppdatera varje söndag men ska försöka uppdatera er minst 2 gånger i månaden.

Ni får ha det bra tills nästa gång, ta hand om er.

Kram
Edvin

Hej på er igen! Nu är den tredje veckan här i glasgow slut och med bara en vecka kvar innan jag börjar på min praktik (som jag kommer hålla hemligt fram tills jag börjar där) känner jag hur jag längtar in till köket igen.

Men veckan som gått har varit den bästa i mitt liv, så mycket otroliga saker som jag fått uppleva och göra.

Måndag och tisdag:
På måndag var det dax att hoppa på bussen som vi skulle åka med upp till Highlands och Inverness med.  Guiden var pratglad och skämtsam så det var aldrig en tråkig stund på bussen, även om vi spenderade hela dagen i den. Med flera stopp på vägen på fantastiska platser som Loch Lomond och bergen i Highlands blev jag bara mer förälskad i detta land. När vi stanna för lunch åt jag en fantastisk fisksoppa som kallas Cullen Skink (gjord på rökt fisk och potatis). Efter lunch åkte vi till ett ställe Skottland är känt för, Loch Ness! En sjö jag velat besök länge, just för att få se Nessie, men tyvärr fick jag inte se henne då. Efter loch ness åkte vi till Inverness och där vi skulle bo under natten. Efter lämnat väskorna på rummet gick vi ut på stan för att hitta något att äta, efter 20 minuters letande hitta vi en restaurang som hade det vi sökte, Haggis! Ni som inte vet vad haggis är ska jag berätta, man tar inälvorna från får och kryddar för att sedan tillaga i magsäcken. Till det serveras potatismos och majrovamos. Visst låter det gott!? Nja kanske inte men det var förvånansvärt gott!
Tisdagen började vi med en b&b frukostbuffé och sedan kom bussen och plocka upp oss för att sätta kurs mot slagfältet där den sista kriget på skottsk mark utspela sig, The Battle of the Culloden. En mäktig och skämmande känsla när man vandra på ett fält där ca 2000 människor har förlorat sina liv. Nästa stopp på listan var ett folk museum om hur livet var förr i skottland. Efter det kom vi till resans höjdpunkt enligt mig, Blair Athols Destilleri! Whisky älskare som jag är tyckte det var otroligt att få se hur det skapas och villket arbete som går ner i det. Tyvärr så fick man inte ta bilder. Resan avsluta i Edinburgh där vi tog tåget hem till glasgow.

Onsdagen var en dag fylld av whisky, Först åkte vi taxi till Auchentoshan destilleri som ligger 20 minuter utanför glasgow. Det enda destilleriet i Skottland som destillerar sin whisky tre gånger. Här fick vi även ta bilder. Så intressant att se skillnaden på två olika destillerier, man förstår varför whisky smakar olika beroende på destilleriet. När vi var klara på destilleriet åkte vi hem till kordinatorn, vars man samlar på whisky, för att ha en provsmakning för att öva inför fredagens whisky ambassadör prov. Jag var den enda som fick alla rätt villket känns väldigt bra inför fredagen.

På torsdagen tog vi tåget till den lilla staden Sterling där vi besökte en kyrkogård och William Wallace monument. Jag åt även det konstigaste till lunch, beställde hamburgare med pommes i tron om att det var en vanlig hamburgare.. men det jag fick var en panerad och friterad hamburgare utan bröd. Kändes som att man skulle få en hjärtinfarkt efter man ätit den. Som tur gick vi över 20000 steg och över 260 trappsteg den tagen. Utsikten från Monumentet var helt fantastiskt.

På fredagen var det dax för Whisky ambassador training som är en 7 timmar lång kurs där man pratar om hur whisky görs och hur man kan bli en bättre säljare för att kunden ska få en så bra upplevelse som möjligt. Efter kursen är det ett skriftligt och ett praktiskt prov. Det skriftlig är 30 frågor om allt som har med whisky att göra och det praktiska är att man får tre whiskys framför sig som man sedan ska känna med hjälp av smak och doft villken karaktär dom har. Jag vet att jag klara den praktiska delen men får reda på skriftlig delen på måndag.

På Lördagen blev det mer whisky! Jag träffade kordinatorns man nere på The whisky shop där vi resta denna månadens 6 whiskys, en del riktigt bra fanns det. När vi var klara där gick vi till den kända Whisky baren Bon Accord för att kolla på Sverige-Luxemburg matchen som vi vann med 8-0. (Kordinatorns man är från Sverige så vi båda var väldigt nöjda över vinsten!)

Jag avslutar denna fantastiska vecka med att gå och se Woes, Real Friends, As It Is och Neck Deep på O2 Academy på söndagkvällen. Bästa spelningen jag varit på så nu ligger jag här klockan 2 med ett leende på läpparna och skriver detta. Men nu måste jag sova så ni därhemma i Sverige (eller vart ni nu är) får ha det jättebra tills nästa söndag när vi hörs igen.

Kram på er alla!
Cheers!

Hej igen! Kände att det var dax för en uppdatering nu efter en vecka full av aktiviteter och roliga saker. Mycket har hänt sen sista uppdateringen så ska berätta lite kort om allt. Efter Engelska skolan på måndag tog vi oss till Kelvingrove park och Museum. (Något jag verkligen gillar med Skottland är att så många av deras museum är gratis!) Här hade dom utställningar från Egypten, Glasgows historia, och djur, med mer. En ganska bra blandning av spännande saker att se!

På tisdag gick vi till Glasgow universitet och Huntarian museumet. Universitetet påminner ganska mycket om Hogwarts i Harry Potter, och det går cirka 26000 elever på skolan.

Huntarian museumet var från början en privatpersons egna samling men har nu blivit ett museum. Här fanns allt från olika stenar och kristaller till kroppsdelar i glasburkar.

På tisdag gick jag även tillbaka till whisky butiken för att delta i en provning. 6 olika whiskys fick jag testa. Sluta med att jag även köpte en flaska av Benriach 10år. En rökig whisky från Speyside.

På onsdagen var det dags att gå till Glasgow Science center, här tog jag tyvärr inte så många bilder utan hade fullt upp med att leka.

På torsdagen hade vi tack lunch för 2 som varit och jobbat på Light on the path, vi gick till en indisk restaurang då indisk mat är en stor del av det skotska köket. Till förrätt åt jag något som hette Haggis Pakora, det var panerad och friterad haggis, kanske inte låter så gott men det var det! Bra kryddning och textur. Till huvudrätt blev det Chicken malaider, lägger upp en bild på menyn så ni kan läsa vad den innehöll. Efter Lunch gick vi till Riverside museum som handlar om glasgows transport historia, här fanns det gamla ånglok, spårvagnar, bilar och motorcyklar. En favorit för mig som är intresserad av bilar.

Fredagen var det bästa på hela resan hitintills! Sista dagen i Engelska skolan så nu har man ett certifikat på att man studerar engelska 2 veckor i glasgow. När skolan var slut gick vi och käka på en pizzeria som heter Mozza, där hade dom pizza för 1pund!(10 svenska kroner!) Och efter det gick vi till ett konstgalleri som heter The lighthouse, på toppenvåningen har dom ett glasrum så man får en fantastisk utsikt över staden. Men dagens höjdpunkt (vet att pizza för 10kr är svårt att slå men det gick) var Curry och Comedy på Tennents bryggeri. Först fick vi laga kycklingcurry med saffransris och nanbröd för att sedan åka taxi till en comedyclub som heter Yes bar. Jag hamnade längst fram och fick vara med i flera av akterna. Har nog aldrig skrattat så mycket som jag gjorde då! När det var slut gick vi och avsluta kvällen på Bloc+ med bra musik och proseco.

Nu förbereder jag mig för måndagens äventyr upp till Loch Ness och The Highlands, tror det kommer bli en fantastisk resa. Ni får ha det så bra tills vi hörs igen, ta hand om er därhemma!

Cheers!

Idag är bästa dagen hittills(inte ett svårt val när man varit här i fyra dagar). Dagen börja med att vi i Engelska skolan skulle ut och upptäcka staden genom att ta bild med olika byggnader eller ställen, vi fick inte använda internet för att hitta dom utan var tvungen att fråga. Jag tycker att mitt lag fick till några väldigt fina bilder. Vi besökte bland annat Världens högsta biograf(bilden vid Vip skylten), en staty med en kona på huvudet och modern art museet. När vi var klara med skolan gick vi och åt traditionell skottsk mat, jag valde kyckling lever och bacon pate med rödlöksmarmelad(Så otroligt gott!) till förrätt och till huvudrätt blev det fish&chips. Resturangen vi åt på heter Ardnamurchan, så har ni vägarna förbi glasgow rekommendera jag att ni bokar bord där! När vi var mätta och belåtna tog vi tunnelbanan in till staden igen för att gå en guidad visning i City Chambers. En fantastiskt fin byggnad som är svår att beskriva så jag låter bilderna få tala för sig själva. När vi var klara med turen så fick vi glra vad vi ville och jag passa på att bli medlem i en whisky klubb så jag kan på att gå på provningar när jag är här i Skottland. Man fick ett prov glas, en 50ml flaska whisky( bowmore 12 år) och en whisky bibel när man anmälde sig. Innan vi åkte hem till lägenheten så tog jag, Simon och Stephanie en öl ute på en pub, det är sånt man kan göra en onsdag eftermiddag när ölen kostar 2.59pund(27kr). Nu är det snart dax att sova så vi hörs nästa gång.

Cheers!

Efter att jag har anlände till skottland på Söndagen har jag nu haft lite tid att lära känna staden och jag kan redan nu säga att jag känner mig som hemma. Glasgow är som ett större Göteborg.

Måndagen började med 3 timmar i Engelska skolan i Glasgow, läraren är sådär men mina klasskamrater är jätte trevliga och roliga. När engelska skolan var slut för dagen mötte jag och dom andra Erasmus studenterna upp med våran kordinator, Sabrina för att äta lunch. Vi hamnade på en pizzeria som heter Mozza, där åt jag den bästa pizzan jag någonsin har ätit. Det var en vit pizza(ingen tomatsås) toppad med Mozzarella, gorgonzola, valnötter, ruccola, balsamvinäger och fikon. Efter den fantastiska lunchen gick vi till Light on the paths kontor där vi mötte fler utbytes studenter och fick lära oss lite om skotska ord och uttryck. När vi var klara där gick vi vidare till en Whisky butik där vi fick testa 7-8 stycken olika whiskys, min favorit var en 10 årig Benriach, single malt. En kraftig doft och smak av rök.

Tisdagen började på samma sätt som måndag, 3 timmar med engelska och när vi vad klara med engelska skolan gick jag och dom 3 andra Erasmus studenterna och åt sopplunch för att sedan möta sabrina vid Glasgow City Chambers där det var tängt att vi skulle gå en guidad visning men tyvärr var det fullt så det får bli en annan dag. Istället hoppa vi på en guidad busstur som tog oss genom hela Glasgow. En underbar upplevelse, Glasgow är en fantastiskt vacker stad men en underbar ariutektur och historia. När vi kom tillbaka frpn bussturen var vi alla så frusna så vi bestämde oss för att gå till en bar och ta en drink och prata om vad vi kommer göra dom kommande veckorna. Baren vi gick till heter The Corinthian Club och förutom massa champagne hade dom drinkar för 3.50pund (37kr). Jag tog en drink gjord på Fläderblommor och gin som var helt fantastiskt god. När vi var nöjda där sa vi hej då till varandra och jag och Simon(Fransmannen som jag bor med) åkte hem för att äta middag och sen var det dax för sängen. Det är även i sängen som jag ligger och skriver detta och ska nu ta och sova. Efter två dagar I glasgow kan jag redan säga att jag kommer trivas här.