Da har jeg fått publisert video bloggen fra turen vår til og opp Gaustatoppen! Håper dere alle liker den like godt som jeg gjør, for det er evig koselig å filme sammen med Jenny og Emil. Jeg har hatt det veldig gøy med å sette sammen denne første ordentlige videobloggen, ja jeg har filmet flere videoblogger fra forestillinger og turneer. Men en ordentlig video fra egen hverdag er sjelden vare. Det har på en måte vært enklere å bare legge ut bilder og skrive om det, men nå mine damer og herrer er jeg i gang. Sleng gjerne med en tommel opp og/eller subscribe til kanalen min om dere ønsker å se mer som dette i fremtiden. Ja når vi er inne på fremtiden... Jeg har allerede nevnt dette på Sceneteppe sin Instagram og Facebook, men jeg har en liten overraskelse til dere alle! Det publiseres 18:00 i kveld, så håper dere vil ha øynene oppe for det.

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - klikk her!

Nå er det noen dager siden jeg kom hjem og fikk sovet ut etter en fantastisk vennetur til Rjukan i Telemark! Men jeg har ikke fått satt meg ned og skrevet noe før nå. Vi har hatt en utrolig koselig tur i telt og fjellsko mens vi oppdaget dette herlig lille stedet. Vi brukte mye av den første dagen på å bare vandre i området rundt camping plassen. Rett og slett bare fant ei lita sti og begynte å gå oppover skråninger og gjennom kratt. Jeg fikk fotografert en del, og overlykkelig fikk jeg fotografert togskinnene. Det var generelt et veldig fint område å campe i, veldig rolig og pene omgivelser. Vi hadde med grill så vi kunne lage varm mat hver dag. Det gikk for det meste i vegetarburgere, proteinshaker, brødmat, potetgull. Et litt ensidig kosthold, men jeg var smart og pakket med flere typer pålegg. Det er ganske deilig å komme hjem til komfyr, kaffetrakter og kjøleskap når jeg tenker meg om.

Utsikten over får man tilgang til litt oppi fjellsiden i Rjukan. Krossobanen er tingen om man vil se byen og toppen i alle sin prakt litt på avstand. Krossobanen er den banen sabotørene brukte for å flykte i hele tungtvanns episoden, om jeg ikke minnes feil. Det var også en liten utstilling der, men jeg likte best å bare ta inn utsikten og nyte fjell luften. Det var fint å kunne ta banen oppover fjellsiden på morgenen, drikke kaffe på restauranten der oppe og bare nyte sola. Jeg kjente egentlig at det var utrolig deilig at vi tok en dag til å bare gjøre sånne småting, dra ut og spise etc. Vel vi fant kinesisk take away til meg før vi dro på en kro så Jenny og Emil kunne spise pizza. Men dere tar tegninga.

Veien opp til Gaustadtoppen var noe litt annet, og helt perfekt for meg som ikke har gått noen topptur før og hadde det fint med en litt rolig smakebit på livet som fjellgeit. Det er det høyeste fjellet i Telemark og nummer åtte på lista over høyeste punkter i Norge, så det er i det minste noe å skryte av. Vi tok et par pauser på veien for litt vann og iskaffe, men ellers hadde vi er fint tempo oppover toppen. Nå er jeg også helt frelst av tanken på fjellvann, vannet fra norsk natur generelt. Så det gikk en og en halv liter fjellvann fra bekkene der oppe den dagen! Vi var også veldig heldig med været da det kun var lett skyet til tider, og da skodda la seg over fjellet var det kun på den ene siden så vi fortsatt hadde super utsikt og kunne fotografere litt.Ellers sitter jeg så smått og ser over alt av foto og film fra turen, kanskje er det en video blogg i vente. Jeg har ihvertfall funnet ut at topp og fjellturer absolutt er noe for meg. Undres litt på hvor det bærer av sted neste gang.

I dag bærer det avsted mot Rjukan, Telemark med to av mine barndomsvenner. Jenny og Emil har kjent hverandre siden barnehagen, også huket Jenny tak i meg ganske tidlig på barneskolen. Nå stikker vi som sagt ut på eventyr. Vi reiser fra Stokke og mot Rjukan klokka 12:00. En mellom 2 1/2 og 3 timers tur avhengig av stopp og trafikk. Uten noen grundig plan, men tanker om hva vi har lyst til, har vi valgt en campingplass med lett tilgang til både Gaustadtoppen og andre turmuligheter. Ganske fornøyd med at det var jeg som fant plassen, ikke det at det er noen større bragd. Nå skal det sies at til tross for at jeg er nokså rutta på teltlivet gjennom sommere på turne i middelaldertelt og sirkusfolk så er jeg ikke fullt så vant med plasttelt og campingplasser. Det er nok en erfaring man må gjennom til slutt. Jeg har ihvertfall pakket tursekken med sovepose, lommekniv og mat. Klar for telthverdagen og toppturer. Vi har planlagt å bli fram til Mandag, noe som er et godt antall dager i og med at det antagelig skal regne et par av dagene. Da kan det være deilig å ikke være under åpen himmel i en hel uke. Vel det også må vi jo tilbake til jobb og trening. Men nok om det! Vi sees plutselig.

Storhandling av veggis mat og helsekost er alltid gøy, spesielt når det er billig. Ja fy søren jeg fant fort ut at Sverige er mye rimeligere enn norske butikker, noe som virker ganske åpenbart, men jeg lot meg overaske ganske grundig i går. Tor stilte med stor bil også dro vi fire stykker fra Stokke til Nordbyen shoppingsenter. Et ganske vanlig stoppested for den såkalte harryturen, men det var plenty bra nok! Vi spiste lunsj på kinarestauranten der etter å ha pantet en hel del og slo ihjel litt tid med vindus shopping. Jeg forelsket meg litt i en fjällreven sekk, en bluse fra Indiska og flere Calvin klein produkter, men ville vente og se hvor mye penger jeg brukte på mat først. La oss bare si det sånn at jeg hadde ikke penger til merkeklær etter det.

Det viktigste på handlelisten min var vegetarburgere, soyapølser, vegetarisk pålegg og oatly produkter, plantebasert proteinpulver og matcha pulver. Ellers fant blant annet min favoritt tannkrem, agave sirup, mer te, et brett med sukkerfri energidrikker og en ny overdel. Det er veldig morsomt å sitte og glede seg til å lage mat fremover, for nå er jeg både klar for grilling i bursdagen, hytte og teltturer i sommer!

Til frokosten i dag prøvde jeg meg på en ny kombinasjon til matchaen min. Jeg lot tevannet mitt trekke i Pukka sin cleanse te i fem minutter før jeg brukte det til å vispe sammen min daglige kopp med matcha.

Andre merker som man får tak i i Norge koster mellom fem og seks ganger så mye, og når det eneste jeg ikke likte med dette merket var at fargen ikke er like attraktiv kjenner jeg at dette definitivt er mer verdt pengene. Jeg har som regel honning eller agave sirup og plantemelk i teen min uansett. Så jeg toppet skummet med litt av den dyrere teen og boom pow så var den klar. Så er det bare å vente å se om det hjelper noe for huden, det burde det i teorien. Alt det andre denne teen er bra for har jeg pratet om litt for mye føler jeg, så jeg bare sier som så at Internett er din venn.

På Snapchat postet jeg tidligere at jeg ventet på en pakke i posten, en pakke med ildutstyr fra Må ha det, eller maahadet.no. For helt siden jeg startet med ild har jeg så og si kun brukt utstyret vi allerede har hatt med oss på turneer og som er i kostymelagerer vårt, med unntak av et sett med ildpoi jeg har investert i tidligere. Nå tok jeg meg sammen og bestilte en meter kevlar og en ildstav. Kevlaren skal jeg bruke til å lage egne fakler, mens staven er vel... En stav? Jeg våger å si at de fleste vet hvordan det ser ut å trikse med en stav eller stokk. Dette er nøyaktig det samme, bare med ild. Dette er en veldig reisevennlig stav av glassfiber, som kan skrues fra hverandre i tre mindre deler. Håndpartiet på stokken er en tanke mykere av et tynt lag med polstring og en utrolig behagelig å jobbe med. Den endelige dommen kommer når den har blitt prøvekjørt med ild og blitt litt mer herjet med.

Jeg kommer tvilsomt til å skrive alt for mye om hvordan gjøre ild og ildrelaterte disipliner. Av den enkle grunn at jeg personlig tenker man burde starte den læringsprosessen med en annen aktør tilstede. Dette er selvfølgelig min personlige mening, og du må jo være velkommen til å ta de sikkerhetsrisikoene du selv ønsker. Men ønsker du ikke å risikere kjemisk lungebetennelse og bare synes det er spennende å se på, så følg meg gjerne på Instagram for bilder og videoer av fremgang, triks og stunt. Klikk på hvilket som helst av bildene i innlegget for å finne den! Det er så morsomt å se all den gode responsen deres til alt det rare jeg driver med. Og jeg ønsker dere en så eventyrlig og forunderlig sommer som overhodet mulig.

Er jeg ute og handler kosmetikk vandrer jeg alltid forbi hyllen med Chanel og smiler litt over hvor inderlig jeg kunne tenkt meg å kunne ta meg råd til akkurat det. Ikke bare fordi Coco Chanel er et ikon alle kjenner til og har bygget seg opp et fantastisk rykte, selv om mye at grunnen ligger der. Så tilsier ryktene at kvaliteten er like mye å skryte av. Noe mer enn tanken har det derimot aldri kommet til. Sondre derimot bestemte seg plutselig for at ansiktsrensen og dagkremen han hadde kjøpt på jobb ville ha mer glede i min sminkemappe en hos han. Han jobber på Color Line skjønner dere, og har virkelig et øye for skjønnhetsprodukter! Da koster det ham ikke all verden å investere i produkter som dette. Jeg vil fortsatt teste dem ut noen dager til før jeg bestemmer meg for hva jeg synes. Men hit til elsker jeg den litt skummende gel rensen. Fuktighetskremen er jeg ennå usikker på. Resultatet er herlig, men den er ennå litt klebrig på huden de første ti minuttene etter den er påført. Annet enn det er dette mye bedre enn all verdens peelinger jeg har prøvd meg på tidligere. Det er faktisk mulig at dette er mer tingen for min hud. Inntil videre skal jeg bare nyte at disse to forpakningene bor i min egen sminkebag.

I løpet av denne uka har mye hardt arbeid vist resultater. Skoleplass, fotojobb og ekstra tid til å tilbringe med venner og kjæreste. I dette øyeblikk sitter vi med hver vår pc og surrer med vårt etter litt ordentlig sommer idyll med grillmat og som på terrassen.

Nå lurer dere kanskje på om jeg prater om fotograferingen under PIT, Porsgrunns internasjonale teaterfestival? Jeg var så absolutt der og filmet. Men neida, jeg har hatt mitt andre betalte oppdrag fra finere arrangementer. Dere skjønner, Rune som er trommisen i et band jeg har tatt bilder av tidligere. Han skulle konfirmere eldstesønnen sin forleden dag, og hyret meg inn i det ønske om å ha mer levende bilder enn andre fotografer ville gjort. Jungel ordet om stemningsbildene min spredte seg og sist Tirsdag befant jeg meg på Grand Hotell i Larvik og var søren meg fotograf på et ball der. En veldig spennende, noe stressende og veldig givende opplevelse. Det betalte også en shopping spree jeg trengte før skolestart. En skole jeg skal prate mye mer om veldig snart.

Hamar middelalderfestival veide opp til forventningene! For til tross for været var noe vått og mørkt var humøret lyst og livlig. Jeg hadde pakket litt grundig for en gangs skyld, ja jeg er egentlig veldig travel light av meg. Ergo har jeg tidligere kun pakket det som er absolutt nødvendig, men i år ble det både oppblåsbar madrass, ulltepper, dyne og pute. Noe som er en skikkelig oppgradering fra liggeunderlag og sovepose. Ellers hadde jeg planlagt ordentlig når det kom til mat. Jeg pakket ned knekkebrød, tofu basert pålegg, peanøttsmør, frukt og plantebasert proteinpulver. Noe som gjorde dagene veldig mye lettere. Alt jeg trengte å handle da jeg kom til Hamar var veggis burgere, litt vegansk ost og havremelk. Da artistene opprinnelig har matservering fikk jeg fanget litt grønnsakssuppe, en haug med epler og kaffe i løpet av helgen.

På Hamar spilte jeg ingen forestillinger, men hadde det mer enn bra nok med paraden, stunt og opptog for festivalens deltagere, Hamars befolkning og selveste kongeparet! Ja du leste riktig, jeg har gjøglet for kongen og dronningen sammen med en rekke andre aktører da paret besøkte Hamar i forbindelse med deres 80 års dag. De fikk høre musikk og se Arkadia med sin magi inne på Domkirkeområdet før de kjøre i hest og vogn langs kystveien, der var vi artister plassert rundt om på forskjellige poster for å underholde på veien.

Jeg har bodd i den fantastisk absurde campen vår som bare vokser og vokser. Her tilbringer vi mange timer gjennom dagen, rundt bålet holder vi oss som regel uansett hva. For å lage mat, flette hår, cuddle sammen i store klumper på kvelden, eller bare eksistere i hverandres nærvær. I år hadde vi to sirkustelt som sovetelt, et større og et litt mindre som vi kaller Obelix, på grunn av de hvite og blå stripene. Sammen med tomasteren som vi liker å kalle Tristan og Isolde. Der er vårt kostymelager og en av sengene bak en skillevegg. Mens vi har et langbord og benker med lykter og en del spill fra oldtiden og middelalderens tider stående.

Jeg vil for alltid fascinere meg over hvor litt teater og et åpent sinn vil bringe meg rundt om i verden. Og jeg ser frem til å reise mot Gotland senere i år for større og mer intense eventyr. Jeg vil også bruke sjansen til å takke alle som følger eventyrene mine på Instagram og Snapchat for tiden. Utrolig glad i dere!

Da er det ikke mange minuttene til jeg setter nesa mot Hamar og Domkirkeodden for enda en helg i sirkustelt og bare føtter. Det er under en uke siden jeg forlot sist festival, men når sesongen starter er det ikke mye pause mellom slagene. Det ser ut til at så langt blir 2017 en regnfylt middelalder, men det holder oss ikke hjemme! I år reiser vi med både Extend art of dance, Ridderselskapet mentolatum og Canardus Horribillis. Jeg kjenner at for hver festival blir campen vår bare mer og mer fylt med smil, latter og et enormt samarbeid mellom skuespillere, dansere og musikere.

Nå er det selvfølgelig tilbake til telttilværelsen, dere husker kanskje at jeg sov på Vandrerhjemmet under sist festival. Vel det er en nokså uvant opplevelse. Sirkustelt, oppblåsbar madrass, lukten av bål og svette aktører kommer til å følge de neste dagene. Jeg er vanligvis en veldig travel light person, men i år har jeg faktisk pakket ned både oppblåsbar madrass, dyne og ulltepper. Man skal ikke unnskylde seg for å ville ha litt luksus når en allerede vet at man kommer til å bli utslitt i løpet av dagene man bor utendørs. Men så skal jeg styrte siste rest av proteinshaken min og komme meg avgårde!

Mens jeg sitter og laster opp videoen fra Tønsberg middelalderfestival tenkte jeg å skrive litt til dere om helgen min. For selv om jeg hadde en tanke om å skrive litt mellom slagene så har hele festivalen blitt til å løpe fra den ene forestillingen til den andre. Høydepunktet var også å løpe fra paraden og rett inn i kostymet som hvit springer og sette i gang med et slag levende sjakk. Noe vi har hatt lyst til å gjøre selv før vi satte opp Biancas remis for flere år siden. Aktørene i sjakken var en god blanding av skuespillere fra De munnfulle, dansere fra Extend art of dance og flere vi lurte med oss fra vennekretsene våre. Så der stod vi i regner og hadde the time of our lives. Nå skal det sies at dette spillet var faktisk ikke planlagt, men ble spilt live av to gutter fra sjakk klubben. Utifra det ble alt improvisert.

Noe jeg har pratet mye om er barneforestillingen Pia og dragen. Vi gjorde flere improviserte stunt enn forestillinger, men ungene elsket begge deler. Jeg er imponert over hvor smarte mange av de små var da vi vandret oss gjennom festivalens gater og lette etter dragen Tim som ble spilt av Embla. Barna forklarte både Pia og Morgan hva som var galt når den stumme dragen var sint eller lei seg, og de kom med mange gode poeng som jeg skal ta med meg videre.

Jeg bodde på Vandrerhjemmet fra Torsdagen av og til tross for at jeg så og si bare tilbragte mine sovende timer der er jeg veldig fornøyd med stedet. Det var ikke mer enn to minutter gange fra markedsområdet, og de var snille nok til å gi meg et rom alene til til tross for at jeg bodde der på festivalens regning og de like godt kunne stablet med på et rom med tre andre av sjefene og produsentene. Frokost området var uendelig pent, og da jeg faktisk rakk å stoppe innom for en kopp kaffe og en matbit før jeg løp på jobb, var det ikke annet enn idyllisk å tilbringe en liten morgentime med Victoria og en frokost buffet. Det er også noe ekstra deilig med å sitte i et helt rom fylt med riddere, skuespillere og andre viktige mennesker på den måten mens alle i ro og mak starter dagen sin på den måten.

Jeg hadde mange gode opplevelser under festivalen, og til tross for at jeg jobbet til jeg måtte legge meg på gulvet og gråte før jeg løp videre. Så veide disse opplevelsene opp for alt slitet! Et av de vakreste øyeblikkene jeg kan huske er Lørdag morgen da jeg har fått alle mine skuespillere og dansere utstyrt med flagg, poi og riktige kostymer nede på brygga i Tønsberg. Vi var faktisk femten minutter foran skjema og de første som var på plass, så jeg smilte fra øre til øre da musikerne meldte seg til tjeneste, sammen med flere dansere, Ridderselskapet Mentolatum og mange mange flere. Vi stod der nede på brygga i en litt rotete klump da jeg snek meg bort til Terje og spurte "Vet du hvem som er ansvarlig for å sette folk i rekkefølge? Er det meg?" Og sannelig var det meg. Så ti minutter senere stod jeg helt forerst med et flagg i hver hånd og øyekontakt med en av ridderne som ventet på telefonen med klarsignalet for å starte. Det er nemlig to parader som starter hver sitt sted i byen og skal møtes på akkurat perfekt tidspunkt. Når jeg løftet flaggene og så hele paraden bak meg, smilte og tenkte "Dette gjorde jeg" før jeg ropte bakover at "Nå går vi" før jeg hørte trommene og jubelropene lengre bak. Da var virkelig livet på stell.