Igår kväll (21 augusti) var vi 12 glada utbytesstudenter från Sverige, Danmark, Frankrike, ( 2 från...) Spaninen, Schweiz, Tunisien, Bangladesh, Thailand, Japan och Kina som samlades hos våran fina kontaktperson för att ha sleepover. Vi spelade spel, åt smores, kollade film, och jag och Michala från Danmark fick folk att smaka Tyrkisk Peber vilket de såklart avskydde. När vi vaknade dagen därpå (=idag här i Utah) så åkte vi ut till ett ställe kallat Adam's Canyon 'to hike'. Det tog ungefär 1 timme upp och en timme ner för berget men det var det värt.

Här kommer några bilder på det fina stället!!

Jag har nu varit i USA i några dagar och det har hänt mycket under den tiden. Så bered er på ett långt första inlägg!

12 Augusti, Dag 1

04.00 klev jag upp ur min säng hemma hos mamma för att kl 5.40 befinna mig på Arlanda. Min väska var packad och jag hade stenkoll på varenda liten grej som skulle fixas innan jag åkte ifrån Uppsala. Mamma körde mig till flygplatsen där vi träffade upp pappa, Kajan, Hanna och Gustav och jag sa hejdå till alla. Hanna, lika tjurig som alltid, vägrade krama mig och skrek och försökte putta bort mig när jag tvingade henne. Jag gick sen igenom säkerhetskontrollen tillsammans med 13 andra utbytesstudenter och såg min familj för sista gången på 10 månader.

Planen var att vi från Arlanda skulle ta flyget till London, möta upp två ledare och utbytesstudenter från andra länder i Europa och tillsammans flyga till NYC. Men såklart så blev det inte så enkelt.. När vi satt på planet (som inte hade lyft än) till London så funkade inte ena motorn. Planet blev då lite över en timme försenat. Så nu hade vi ungefär 40 minuter på oss att byta flyg. När vi kom fram till London och skulle börja landa så fick vi cirkulera över flygplatsen i 30 min och invänta på våran tur. Nu hade vi alltså bara 10 minuter på oss att byta flyg. När vi hade landat möttes vi upp av en anställd på flygplatsen som skulle visa oss vägen till säkerhetskontrollen. Hon bestämde sig dock för att vi inte skulle hinna med flyget och istället fick vi boka nya biljetter. Vilket kändes jättesurt med tanke på att flygplanet bara stod några 100 meter bort.. 12 av oss (inklusive mig) fick i alla fall åka ganska strax inpå och de andra 2 åkte 90 min efter oss.

När vi kom fram till NYC möttes vi av de två ledarna och åkte buss ut till the Collage of New Rochelle, en bit utanför NYC. Colleget var superfint och jag delade rum med en tjej från Schweiz. Vi fick mat, en tour runt campus och gick sedan och la oss.

13 Augusti, Dag 2

Dagen därpå pratade vi om förväntningar osv. och körde amerikansk fotboll, softboll och cheerleading på eftermiddagen. På kvällen hade vi även en treasure hunt och vi vet fortfarande inte vem som vann!!

14 Augusti, Dag 3

Den efterlängtade dagen var äntligen här... Dagen vi skulle få åka till Manhattan!! Så på förmiddagen drog dom reglerna för oss ännu en gång: "Dricker ni alkohol - hemskickade. Tar ni droger - hemskickade". Dom pratade också om att det finns gangs på vissa skolor och att man inte ska gå fram till dom och göra deras hand shake (som en av ledarna försökt göra...). Tydligen så blev folk skjutna mycket i gängens områden. Så nu är jag rädd för att bli skjuten eller knivhuggen.

På eftermiddagen åkte vi buss till Manhattan. Först gick vi en liten tur i Cenral Park, sen var vi vid Ground Zero i 10 min och sen fick vi gå runt i SoHo och NoHo och shoppa i 2,5 timmar. På grund av trafiken satt vi i bussen ungefär halva utflykten så vi skulle egentligen fått shoppa i en timme till :( Men jag kände mig i alla fall tuff när jag gick runt med en Starbucks :D

15 Augusti, Dag 4

På förmiddagen fick vi en lektion av en high school lärare i USAs historia. Han lärde oss att det en gång var en man som inte blev president även fast han fick flest röster!! Whaaat

På eftermiddagen åkte vi en en gång till Manhattan, den här gången med tåg. Vi tog tåget till Central Station, gick därifrån till Times Square där vi fick gå runt och shoppa i ungefär tre timmar. Jag och dom jag gick med gick bl.a. till m&m och Hershey's. Vi gick sen till hamnen där vi tog en färja runt "spetsen" av Manhattan och tillbaka. Halvvägs runt såg vi frihetsgudinnan och när vi skulle börja åka tillbaka hade det blivit mörkt så alla skyskrapor var upplysta! Vi gick sedan från hamnen tillbaka till Times Square där vi fick ännu en halvtimmes shopping (det var nu helt mörkt och runt 10 på kvällen) och sedan gick vi till Central Station och tog tåget hem. Och jag blev inte rånad under hela kvällen = success

16 Augusti, Dag 5

Nu kom den största dagen av alla... Dagen vi skulle åka till våra värdfamiljer! Så vi klev upp tidigt, åt frukost och åkte buss till flygplatsen. Jag flög tillsammans med några stycken, kanske 15 pers, till Dallas och därifrån flög jag med två andra personer till Salt Lake City. Inga betydliga förseningar den här gången.. På flygplatsen möttes jag av min värdfamilj och min kontaktperson och jag åkte med min värdfamilj till huset där jag nu ska bo i flera månader. Dom visade runt mig i huset, gav mig lite handdukar och sen duschade jag och la mig och sov direkt.

17 Augusti, Dag 6

Så klockan är nu runt 4 och idag har jag fått en liten rundtur runt "the neighborhood", kört förbi skolan och bokat en tid imorgon då jag kan fixa mina klasser, gått med skor inomhus, ätit chips och macka till lunch och ska snart åka och shoppa lite.

Hejdå, hörs snart igen!

PS. Jag har bytt nummer så alla ni som känner mig och vill ha det, kika mig! Inte för att ni behöver det egentligen för ni kommer bli fattiga om ni ringer mig.