Nu har jag äntligen tagit för mig ett ganska stort och viktigt beslut. Jag ska ringa och boka en tid för att få hjälp med mitt välmående. Jag känner att jag hade behövt något att prata med som kan hjälpa mig när det känns som att jag inte kan ta mig vidare på egen hand. Jag mår inte så bra och så har det varit ett bra tag nu. Ni ska få lite bakgrundsinfo.

Det har varit väldigt mycket som hänt för mig detta året och jag har aldrig riktigt haft tid att reflektera eller bearbeta de saker som varit jobbiga. Jag tror det omedvetet började redan i julas med att min pappa fick en stroke. När det är något jobbigt som händer så har jag insett att min kropp har en försvarsmekanik som gör att jag bygger upp en mur från känslorna och händelsen. Det jag menar med det är att jag kan prata om händelserna väldigt lättsamt för det känns som att känslorna stänger av. Jag tycker det är väldigt jobbigt för jag vill kunna vara ledsen eller rädd men jag kan inte riktigt. Detta gör att det känns som att jag aldrig får bearbeta saker.

Det var först i våras som jag började känna att jag inte riktigt mådde bra. Det var väldigt mycket som hände på en och samma gång. Jag hade praktik och min examen närmade sig snabbt. Vart hamnar jag efter examen? kommer jag hinna få något jobb eller blir jag arbetslös? Samtidigt var det mycket med en hel del olika aktiviteter. Det var kör och orkester och däremellan stress för det som var kvar att göra i skolan. Mitt i all denna kaos går min morfar plötsligt bort. Han dog plötsligt och det kom som en chock för oss alla. Vi hade träffat han bara två dagar innan han dog utan att märka det minsta. Vi var uppe i Kiruna för att fira påsk. Två dagar efter vi kommit hem sitter jag på min praktik och får samtalet från mamma. Jag förstår först ingenting och sedan kommer det som en chock. Där och då var jag ledsen men det var inte tillräckligt.

Nu var det verkligen kaos i mitt liv. Jag upplevde även att allting skulle gå så fort efter att morfar dött. Vi skulle ordna allting och det blev direkt att man tog tag i allt det praktiska. Det förstår jag men det känns som att alla kämpade sig igenom och gick vidare medan jag satt fast och inte ens hann vara ledsen.

I våras upplevdes det som att jag var en millimeter från att gå in i väggen. Nu vet jag inte längre. Jag har insett att jag behöver söka hjälp för att jag inte klarar att börja må bättre på egen hand. Det värsta är nog hur humöret kan svänga så mycket. Ena sekunden kan jag vara superglad, andra bara som vanligt och sedan så ligger jag där på botten och mår skit med ångestattacker.

Skönt att få skriva av sig och lätta på hjärtat. Men nä nu måste vi ta tag i det här. Jag vill tillbaka till mig själv!

Sightseeing i Rom

Härligt glansiga i ansiktet tog vi en selfie framför den kända Fontana di trevi.

Klassiska turistfoton vid vatikanstaten. Vi valde att bara besöka torget och skippade att stå timmar i kö.

Vi valde att ta en guidad tur av colosseum. *Där slog vi på en jackpot. Vi gick in på ett turistcenter där vi köpte biljetter till den guidade turen. Efter att haft hittat till mötesplatsen och väntat på vår guide upptäckte vi till våran förvånad att vi köpt en privat guidad tur. Det var här vi slog på jackpotten. Vi fick en guide som hette Paolo som var helt underbar. Han var riktigt duktig på att berätta och gjorde turen både väldigt intressant men också väldigt rolig. I slutet av turen frågade han om vi ville ha något tips på sevärdheter vi borde besöka eller restauranger som är bra. Vi frågade då ifall han visste någon bra resturang i närheten då det hunnit bli lunchdags. Han följde då med oss till en resturang som låg i närheten där han kännde ägaren. En "genuin" italienk resturang men "riktiga" och färska ingridienser som han sa. Han satt med oss ett tag och tipsade om några sevärdheter han tyckte vi borde besöka. Maten var fantistisk men framför allt var han en helt underbar man. För priset vi betalade var det billigt för en så bra guidad tur, trevliga timmar och väldigt bra tips. Han tipsade även om ett museum han ej tyckte vi skulle missa. Ett museum som vi idag är jötteglada att vi besökte men hade missat om han ej berättat om det.

Museumet hette le domus romane di palazzo valentini Och det kan jag varmt rekomendera. Det var väldigt häftigt då man fick gå på glasgolv där det under var ruinerna och kvarlämningarna av ett hus från en förmögen familj från den kejserliga åldern. Mycket var så välbevarat och det fanns stora delat mosaik kvar och en stor det av en trappa fanns i helt skick. Med hjälp av animationer och ljus fick man en väldigt tydlig bild av hur det en gång sett ut. Turen kostade 12€ per vuxen och det var det helt klart värt.

Länk till bilder från museumet. http://www.palazzovalentini.it/domus-romane/#gallery

Det har varit en underbar resa med lämplig längd. Vi anlände till Rom på måndag den 14 Augusti, den dagen han vi i stort sätt bara äta middag och se oss om i närområdet den. Vi reste hem idag vilket ger 7 dagar i Rom att turista. Det har varit en väldigt lämplig längd för en sådan storstad med så mycket att uppleva. Då vi haft så många dagar så har man haft lyxen att kunna planera och sprida ut de sevärdheter man ville hinna med. Att ha den lyxen att man känner att man har tid för en sovstund mitt på dagen också var väldigt skönt. Man har hunnit uppleva mycket men ändå könnt att man även hunnit vila upp sig och bara mått gott. Vi har ej behövt stressa. Men måste ändå säga att det har varit skönt att komma hem idag. Hade vi varit något dag till tror jag vi hade börjat längta hem då det könns som att vi hunnit se det vi velat se.

Idag blev det middag på bistro norrland och jag måste säga att det nog var den godaste middagen jag ätit på resturang någonsin. jag tog en laxrygg med färskpotatis, dillaioli och mango- och avokado sallad. Till efterrätt blev det en creme brûlée med hjortron och vaniljglass. Helt fantastiskt middag som jag starkt rekommenderar. Alex tog reninnanlår som jag fick smaka av och den var också helt underbar.

Godkväll på er!

Dagen idag har bara sprungit förbi. Hade inte den bästa starten på dagen men lyckades ändå få att det blev en av de bättre dagarna i närtid. Jag vaknade av en ångestliknande attack. Jag har fått sånna här uppvaknanden några gånger och jag vet inte vad de beror på eller om det finns något jag kan göra åt dem. Det jag dock vet är att de brukar bli värre när jag inte mår på topp.

Attackerna är sådana att jag vaknar upp men som att jag fortfarande drömmer och hjärnan har låst fast sig på en speciell bild som framkallar stress och ångest. Det konstiga är att bilden kan föreställa vad som helst. Ibland kan det vara något speciellt som händer och som idag var det en siffra. Det är jätteunderligt. Jag kan försöka tänka på annat men det är bara det som syns och finns i tankebanorna. Ju längre jag försöker ligga kvar och tänka på annat för att kunna somna om desto starkare blir ångesten.

Under våren skedde det mycket i mitt liv på en och samma gång och mitt i allting så gick min morfar plötsligt bort. I allting som var gick jag nästan in i väggen. Jag kämpar fortfarande lite med det och vissa dagar är jobbigare än andra. Men det hade varit skönt att begripa sig på vad attackerna är, de är bara så obehagliga.

Jaja när jag iallafall vaknat imorse och insett att det som vanligt när det sker inte går att somna om så var det bara att kliva upp. klockan var 04.00 och som min rutin brukar vara vid dessa tillfällen, tog jag med täcket och la mig i soffan. Jag slog på teven för att distrahera hjärnan med andra bilder för att få ner stressen i kroppen och sedan gick jag och hämtade lite frukost. Jag somnade så småningom och sov till 9.

Annars idag så har vi varit hela dagen på Bergnäset på mina föräldrars uppfart. Det är så att vi har varit hela dagen idag och mekat med Alex bil. Till slut strax innan 5 hade vi fått ihop det och allt var klart. Då var mapa (mamma & pappa) så snälla att de bjöd på middag.

Väl hemma hade paket kommit i posten. Nu har Alex fått sin förlovningsring. För er som kanske inte vet om det så förlovade sig jag och Alex den 27/6-2017 men har avvaktat och beställt Alex ring i efterhand då vi ville ha en i kolfiber.

Jag är ganska så traditionell av mig så även fast jag och Alex inte kommer gifta oss traditionsenligt inom det närmsta året så betyder förlovningen ändå att vi planerar och vill gifta oss inom en rimlig framtid.

Nu blir det att göra lite styrkeövnignar på joga mattan, sedan en dusch och en film i soffan.

Ha det så bra alla ni fina!

Hej på er fina!

Inte uppdaterat sedan jag kom hem från mina äventyr. Senaste uppdateringen var på lördagen när jag kommit fram och slagit upp tältet vid Láddjujávri. På söndagen vaknade jag och möttes av att det fortfarande regnade ute. Men vädret kan man ju inte påverka så det var bara att ta på sig regnkläder, packa ihop allt och ta sig vidare. Efter att packat ner allt begav jag mig ut på båtbryggan för att invänta båten. Sedan var det bara att börja promenaden.

Alex ringde när jag just hade klivit av båten och skulle börja gå så vi pratade på i 45min. Det var trevligt att ha någon och prata med medan man knatade på. Vi kom fram till att det gick två bussar från nikka och skulle jag inte hinna med den som gick 11.30 hade jag ej hunnit med något tåg och då skulle varit tvungen att tälta i Nikka en natt. Dock kom vi på att skriva och fråga några vänner i Kiruna om någon skulle ha lust att komma. Vi trodde inte jag skulle hinna till bussen men det gjorde jag ändå. Jag kom fram 11.05 och oj vad många som skulle med bussarna. Vi var så många så vi fyllde 3 och 1/2 buss.

Väl framme på tågstationen fick jag invänta tåget som skulle gå om lite mer än 1 timma. Jag var helt dyngblöt och kände att jag började frysa så jag lyckades hitta några torra tröjor i väskan so jag bytte till. Jag kom till Luleå ungefär 18.25 och då kom min kära bror och hämtade mig från tåget. Igår gjorde vi så lite som möjligt och njöt bara av lugnet och vara hemma.

Idag har vi varit en sväng på Bergnäset då Alex ska repa något på bilen. Tyvärr fick han inte till det idag och sedan kom åskan och regnet så vi avbröt för att bli bjudna på middag. Passande i ovädret bjöd mamma på soppa och vitlöksbröd. Vi fick lämna bilen där och låna en av mamma och pappas så får vi hoppas på okej väder imorgon för att fortsätta. Nu är vi hemma igen och blir nog inte göra så mycket mer. Kanske ska dra en sväng på gymmet om jag tar mig dit men vi får se.

Hej på er! just nu befinner jag mig vid den övre bryggan vid Láddjujávri. Det är ungefär 8km från Kebnekaise fjällstation. Idag har jag bara tagit det lugnt och mysigt. Suttit inne i hotellet och läst bok och haft det bra. Vid 16:tiden kände jag att jag var nöjd med kebne för den här gången så jag bestämde mig för att börja vandra mot Nikkaluokta. Här ligger jag nu i tältet och har just fått i mig lite mat. Imorgon blir det ta första båten över

Nu är jag framme vid kebne fjällstation. Vandringen var jobbigare än förväntat men stoltheten var på topp när man kom fram. Sist jag gick den här sträckan var när vi fjällvandrade förra året. Då gick vi från kebne till nikka. Jag hade glömt bort hur mycket höjdskillnad det var då vi sist hade nedför ungefär hela vägen. Hade inte ställt in mig på att det skulle vara uppför hela denna vägen idag. Jag valde att ta båten 6km men ändå var jag helt slut när jag hade 3km kvar. Jag fick verkligen använda tjurskallen för att ta mig hela vägen. Men stoltheten är total när man väl kommer fram. Helt slut i kroppen men nu är tältet monterat jag har både duschat och ätit och nu blir det filmmys i tältet.

Oj vad mycket saker det är man behöver ha med sig utan att tänka på det. Ibland är det tur att det finns checklistor. När jag och Alex var och fjällvandrade förra året så hade man stenkoll på vad som behövdes tas med. Den här gången dock var man betydligt mer spontan.

Jag tänkte att det inte skulle bli så mycket då jag bara ska till kebne och vara där ett tag. Men då jag nu ska bära hela tältet, sovsäcken, liggunderlaget och allt annat vesäntligt blev det en hel del. Men tack och lov för packlistor. Hade jag ej kollat igenom den så hade det kunnat bli spännande utan toapapper eller bestick. Sånna småsaker som är lätt att glömma. När man är två som vandrar hjälps man åt att dela upp vikten på det tunga men nu behöver jag få med det själv.

Väskan slutare med att ändå väga ca 15kg + kameran. Skönt att det inte blir så långt iallafall. Jaja men nu blir det att försöka tänka igenom att jag har allting, sedan en dusch innan det är dags att bädda ner sig till sängs.

Ibland är det lite spontanitet som behövs. Efter att tagit min examen sista juni är jag nu arbetssökande och därmed hemma "ledig". De senaste dagarna har jag känt ett behov av att hitta på något, fara någonstans. Då Alex inte känt samma behov utan trivts ganska bra med att bara vara hemma och njuta av semestern tog jag ett spontanbeslut idag.

imorgon klockan 06.29 hoppar jag på tåget mot Kiruna för att sedan ta bussen mot Nikkaluokta. Jag har bestämt mig för att ta en mini-vandring på egen hand till Kebnekaise. Med mig tar jag tältet, trangiaköket och ett glatt humör. Ska bli både kul, spännande och lite skönt att fara på äventyr på egenhand. Tänk att komma fram slå upp tältet, kanske ta en dusch och bara sätta sig i lounge, ta ett glas vin och bara njuta. Hur länge jag blir är inte bestämt. Jag kanske sover där en natt innan jag går hem eller så stannar jag och tar någon dagstur på dagen och stannar en natt till. Det är det som känns skönt. Vi får se vad jag känner för när jag är där. Nu ska vi ha lite Sara tid.

Ska försöka återuppta detta med blogg igen. Det är skönt att ha någon stans att skriva av sig ibland.

Bilden fotades igår då jag och Alex var ute på en sen cykeltur. Vi får hopps på några nya fina bilder från mitt kommande äventyr för kameran följer självklart med.

Vad det är tur att det är fredag. Det har varit en tuff vecka som känts otroligt lång. I veckan har jag hunnit vara med om mitt första migränliknande anfall, fortsatt huvudverk längs veckan, synundersökning, beställt glasögon och jobbat en hel del med projekteringsprojektet på jobbet.

Nu ska det bli skönt med helg då jag fortfarande har ont i huvudet. Då ögonen och hjärnan måste anstränga sig så mycket varje dag när jag jobbar och ej hunnit vila upp sig sedan jag fick problemen så har huvudverken ingen möjlighet att helt försvinna. Nu ska det bli skönt med helg då jag kan se till att låta ögonen vila upp sig så jag står ut de kommande två veckorna innan glasögonen anländer. Jag håller tummarna att det bara är synfelet som orsakar mina besvär så det inte är något annat bakomliggande också.

Imorgon blir det en sväng till Ikea. Trevlig fredag på er.

Såhär ser bågarna ut för glasögonen jag beställt, men såklart med vanliga glas.