Barcelona

Det var inte så lätt att ta sig upp i tisdags efter några få timmars skull, men till slut gick det. Tack och lov får jag säga, för vi hade bestämt att vi skulle bruncha på Trópico i Raval. Jag tog pannkakor (såklart) och apelsinjuice. Dröm.

Efter brunchen gick vi till skolan en sista gång för avslutning. Lärarna hade varit jättegulliga och ordnat världens snack-bord.

Vi var där ett tag innan jag, Nina och Astrid gick på en sista shoppingrunda. Jag köpte bara en eyeliner. Dags att lära mig. När vi kom hem gjorde vi en massa tråkiga saker såsom att slänga överbliven mat, återvinna en massa förpackningar och packa det allra sista. Låg ett halvt kilo under på alla mina tre väskor. Det, mina vänner, är rutin.

På kvällen gick vi ner till hamnen för att äta paella och dricka sangria på Salamanca. Kvällen avrundades givetvis för ett sista besök på Porteño.

​Sen gick vi hem och sov en sista natt i lägenheten.

Morgonen därpå vaknade jag innan klockan och hade världens resfeber. När jag skulle äta frukost så tog det mig säkert 20 minuter att få ner en macka och ytterligare 10 för en banan.

Hela resan gick faktiskt väldigt smidig och jag sov större delen av flygresan. Och nu är jag hemma. Det känns konstigt samtidigt som det såklart är naturligt att vara här. Jag både tycker att det både är skönt och jobbigt. Så kommer det nog fortsätta att kännas, antar jag.

Hur det blir med bloggen vet jag inte. Kanske uppdaterar jag den, kanske inte. Only time will tell.

Barcelona

Igår gjorde vi den fjärde och sista tentan- Spanien idag. Herregud, som jag hade pluggat inför den. Det gick nog faktiskt helt okej tror jag. Provet var uppdelat i tre delar där två av dem kändes bra, så jag hoppas att det ska räcka. Såååå lättad att allt är över nu.

På dagen åt jag och Johanna kebab från haket på vår gata. Kommer sakna det stället mycket hehe. Sedan låg vi i solen hela dagen i princip. Hann sälja vår spegel och torkställ med.

På kvällen åt vi tapas på Loft del Born. Lika gott som förra gången.

Vi mötte upp en stor del av klassen efter middagen i parken och hängde där. En snabb sväng hem till Astrid innan vi tog taxi till klubben Apolo som hade sitt koncept Nasty Mondays då. Dansade i flera timmar. Det var kul.

Barcelona

Igår var en produktiv dag. Jag hade tänkt att sova ut men vaknade ändå halv nio. Min kropp har liksom vant sig vid den tiden nu, verkar det som. Jag satte på en tvätt, och frukost och började plugga. Kanske inte superkoncentrerat men ändå. Sen började jag med det som jag har längtat efter i typ en månad- packa! Efter typ två timmar hade jag packat ner precis allt och vägt det och till min stora glädje insåg jag att jag hade några kilo till godo. Därför drog jag på mig träningskläderna och gick en liten shoppingpromenad. Alltså- två mascaror (hälften så billigt som hemma), två flaskor med torrschampo (hälften så billigt som hemma) och två flaskor sprit (vet inte hur mycket billigare, men billigt). Jag var nöjd. Jag är nöjd.

På kvällen träffade jag Astrid och vi tog en drink på Surfhouse vid stranden. Om det är något jag kommer att sakna så är det just det- att bara kunna gå iväg till en bar utan att behöva planera med bussar och så vidare. Att kunna gå överallt egentligen- centrum, stranden, restauranger, skolan. Allt.

När jag kom hem var vattnet borta. Helt. Agnes kunde inte duscha efter sin träning. Jag kunde inte spola. Vi kunde inte skölja av våra tandborstar. Ska jag fortsätta? I alla fall kom saknade till Sverige tillbaka.

Barcelona

I fredags trotsade jag, Nina, Agnes, Astrid och Sofia tankarna på att vi borde plugga och begav oss istället ut i solen. Destinationen blev Wet Bar på hotellet W vilket är typ det lyxigaste hotellet i Barcelona. Tyvärr fick vi inte ta några solstolar för de var bara till för hotellgästerna, men vi lyxade i alla fall med varsin smoothie innan vi gick ner till stranden istället. Det var rätt härligt, det med.

På kvällen gick vi upp till Gracia för att äta middag hemma hos Lina. Hon jobbar som au-pair samtidigt som hon pluggar. Väldigt kul att se ett spanskt hem, och även att faktiskt vara i ett riktigt hem med typ böcker och tavlor. Hemtrevligt, minst sagt.

Vi åt givetvis tacos, som de svennar vi är.

Barcelona

Om sju dygn ligger jag hemma i min säng i norra Europa, Skandinavien, Sverige, Västergötland, Göteborg, Utby. Det känns väldigt konstigt. Snart är tiden här över. Det senaste har jag terroriserat mina vänner genom att varje dag säga exakt hur många dagar som det är kvar och vad det betyder procentuellt. Imorgon är det till exempel sex dagar kvar av våra 128 totala, vilket innebär att vi då har ungefär 4,47 procent kvar av tiden. Om man tänker det som ett mobilbatteri så är ju det jättelite. Man har ju panik då; letar febrilt efter laddaren.

Men, jag har faktiskt inte panik. Jag ser fram emot att åka hem. När jag skulle åka hem från Brighton så var det mest jobbigt, men så känner jag inte nu. Jag längtar, det ska bli väldigt skönt. Jag har haft rätt mycket ångest över skolarbetet den här terminen och det ska bli enormt skönt att slippa det i några månader. Vara ledig när man inte är på jobbet liksom. Läsa böcker, kolla på serier, umgås med vänner, sola på altanen- allt utan att ha dåligt samvete.

Tyvärr så är stressen över skolarbetet ännu inte över, eftersom vi har sista tentan på måndag. Längtar så mycket tills den är gjord. Jag känner mig väldigt nervös och stressad över den, trots att jag är den av mina kompisar som hittills har pluggat mest. Men men. Hoppas att det löser sig. Annars så gör det egentligen inte så mycket, eftersom jag får fortsatt CSN nästa termin i alla fall om jag får underkänt i den delkursen. Hade dock ändå varit trevligt att de där 30 högskolepoängen.

Nu ska jag sluta svamla och istället sova så att jag kan gå upp tidigt och plugga imorgon!!!! Här kommer två fina bilder från i somras när jag, Linus, Jocke och Emelie var på mitt land och hade kräftskiva. Hoppas att det blir av i år igen.

Barcelona

Igår gjorde vi vår tredje tenta! det var grammatik-delen och det kändes som att den gick bra. Hoppas att det känslan stämmer.

Efter tentan så hade vi picknick i parken och solade där hela dagen.

På kvällen traskade vi upp till Gracia och åt middag på ett mexikanskt ställe som Lina hade varit på ett par gånger tidigare. Jag och Nina kunde inte bestämma oss vad vi ville ha, så det slutade med att vi delade på tacos och enchiladas. Givetvis sangria till detta.

Tjejerna drog vidare på en öl på ett hak i närheten, men jag var så himla trött så jag åkte hem istället. Tror faktiskt att det var ett bra val, då jag har haft svårt att somna de senaste två veckorna, så behövde lite extra sömn.

Barcelona

I lördags var vi också på stranden precis som dagen innan. Solen värmde gött men tyvärr så blåste det en hel del. Det hade inte gjort så mycket om det inte vore för att massa sand blåstes upp och var precis överallt. Min hud var helt glittrig efter ett par timmar.

Efter stranden satte vi oss på Costa och pluggade i några timmar, men jag fick inte så mycket gjort. Måste nog tyvärr börja inse att jag pluggar bäst för mig själv, även om det är betydligt tråkigare.

På kvällen klädde jag, Nina, Lina och Agnes upp oss för att besöka en rooftop-bar! Vi hade tänkt att ta en som vi har läst om på Grand, men det var tyvärr fullt, så vi traskade vidare till hamnen i jakt efter en. Det dröjde inte lång tid innan jag såg ett parasoll på taket av ett hotell, så där fick det blir. Härlig utsikt, mysig terass och ett stycke fina kompisar. Mer kan en inte begära.

Önskar lite att jag hade en bättre kamera som kunde ta in ljuset finare. De här bilderna fångar liksom inte kvällen på ett rätt sätt.

Barcelona

Fredagen började med plugg på Federal och sen vidare till stranden efter lunch. Jag badade för första gången i år, och det var faktiskt väldigt varmt och härligt i vattnet. När vi gick vid sex-tiden så sa Nina att hon var sugen på sangria, och vi andra tackar ju sällan nej till det.

​På kvällen kollade vi på How to be single och åt popcorn. Mysigt.

Barcelona

Den här veckan har för det mesta bestått av plugg, men i torsdags tog vi oss på kvällen ner till stranden vid skymningen för att dricka vin och umgås. Urhärlig kväll som gör att ångesten över att behöva lämna nästa onsdag ökar.

Barcelona

Igår pluggade jag grammatik cirka hela dagen förutom när jag solade i parken någon timme och var på gymmet. Men annars- plugg! På kvällen tog jag i alla fall på mig riktiga kläder för att gå till Hotel Pulitzers rooftop-bar och fira Julias födelsedag! Så mysig takterass verkligen!

Idag har jag också pluggat för det mesta tillsammans med Nina, Astrid och Agnes på Federal, ett kafé i Gotico. Där satt vi i några timmar och tragglade konjunktiv, pronomen och imperativ. Svensk grammatik med, som av någon anledning utgör en femtedel av tentan. I vilket fall som helst så tog vi en paus vid två-tiden för att gå ner till stranden och luncha på Bacoa. Det var gott.