"Kod för att importera min blogg till Nouw: 5421246588"

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Jag har faktiskt inte haft en tanke på bloggen de senaste veckorna och jag vet inte riktigt varför. Det kan bero på att jag har haft väldigt mycket med skolan och det har inte funnits tid över för bloggen. Men nu är alla certifieringskunder klara och jag väntar på att få godkänt på certifieringsarbetet innan jag kan titulera mig certifierad massageterapeut.

Certifieringen går nu vidare till PT-kunder istället och det är så himla kul och lärorikt att hjälpa andra att hitta glädjen till träningen. Dessutom har jag själv hittat glädjen till konditionsträning, sist jag kände så var när jag var runt 15 år och sprang fem km på 20-25 minuter utan att vara speciellt trött. Dit ska jag igen! Jag har börjat mer och mer med löpintervaller och nu uppskattar jag verkligen löpband då det är lättare att hålla ett bra tempo.

På tal om löpning så hade vi konditionslära med duktiga och goa Kjell igår. Han delade med sig av tips på att komma igång med löpning och dessutom fick vi lära oss grunderna för att bli en bra löpare. Inte visste jag att det kunde göra så stor skillnad på att springa och att springa. Vi fick prova på löpteknik och på mindre än en timme hade jag lärt mig mer om löpning än vad jag gjort under hela mitt liv. Hade jag haft råd hade jag anlitat Kjell för att hjälpa mig med löpträningen!

Nu i helgen är jag hundvakt ute i Mullsjö. Det är en ren lycka att vara med dessa underbara hundar, balsam för själen och massa glädje! Massvis med promenader, frisk luft i skogen och mys. Glöm inte bort att såna dagar är viktiga också! Nu ska jag kika på nya träningskläder och behöver även ett par bra löparskor.

Likes

Comments

Jag känner att jag är inne i litet flyt just nu där det mesta går med mig istället för emot. Just nu är massagecertiferingen i full gång och det känns bra och riktigt roligt att kunna hjälpa andra människor. Jag jobbar hela tiden med att försöka utöka min kundkrets för att locka fler att unna sig massage och vissa stunder går det läskigt enkelt.

Något jag tror är viktigt för att lyckas att jobba med människor är att man brinner för det. Såklart är pengarna med i tankarna, jag menar man måste ju överleva. Men om om du endast gör det för pengarnas skull så lyser det igenom ganska snabbt. Du måste bry dig och du måste också visa att du gör det! Jag har t.ex. hjälp människor att bli av med den värsta spänningshuvudvärken på ett enda massagetillfälle och veckor senare så håller sig den smärtan borta, det är för mig ett bra betyg. Något jag har lärt mig är hur mycket man måste kunna anpassa sig från kund till kund, alla vill och behöver olika. Det finns inget färdigt koncept som funkar för alla! Och det är väl också det som gör det roligt.

I förmiddags var jag och kollade på ett rum att hyra för massagen och senare i veckan ska jag kolla på en ytterligare. Jag känner att ju fler förfrågningar om massage jag får ju större är behovet att hitta en lokal att vara i. Tänk att jag troligtvis kommer dra igång företaget tidigare än jag trodde! Tänk att min dröm om eget företag började för över tio år sedan, då trodde jag aldrig att jag skulle vara där jag är nu. Då min självkänsla var i botten och jag såg problem i det mesta. Tänk vad som kan hända på bara några år.

Mina få tips jag vill dela med alla som vill men inte riktigt vågar är att våga be om hjälp! Lyssna på andras erfarenheter, vilka missar de gjorde och var nyfiken. Sist men inte minst, något jag haft svårt för - våga synas och höras! Visa att du finns och var stolt över det du kan istället för att ursäkta dig. Och glöm inte att det är mänskligt att göra fel och misslyckas ibland, det är ofta på det man lär sig.

Idag är en vilodag för mig, något måndagar inte brukar vara. Men jag känner att löprundan igår följt av 1 mils promenad känns i benen idag så jag väljer att lyssna på kroppen. Jag skulle egentligen iväg kl. 18 men det fick bokas om pga av sjukdom tätt inpå så därför ger jag mig ut på en uppfriskande promenad.

Likes

Comments

Det är inte det lättaste att försöka hitta tid över för bloggen just nu men jag försöker. Veckan har verkligen gått i träningens tecken med totalt 6 tuffa pass. Vi är inne i ledarskapsdelen i utbildningen där alla i klassen ska leda varandra i något och inte helt otippat valde många träning. Inte mig emot, tvärtom. Jag har fått så mycket inspiration och ideér som jag kommer använda mig av!

Jag får då och då frågan hur man ska göra för att behålla motivation och glädjen till träning. Svaret på den frågan är att du just har svarat på den själv, träna det du tycker är roligt! Det är helt meningslöst att tvinga sig till varje pass och tycka att det är skittråkigt! Visst finns det dagar jag hellre hade velat strunta i träningen vissa dagar men ofta när det händer så är det för att jag har tränat för ensidigt för länge. Jag vet att jag har sagt det innan men hitta den träningsform som fungerar för dig! Jag hamnade själv i en svacka nyligen när det mesta var tråkigt, då jag hände för mycket på gymmet och lyfte tunga skivstänger. Det är inget fel med det men det är inte den träningen jag brinner för. Jag kör den då och då när jag vill utmana t.ex. musklerna i benen eller för att "leka" med frivändningar osv. men inte jämt. Om jag kör det jämt slutar det med att jag ofta får ont och lockar fram huvudvärken.

Därför har jag återfunnit min favoritträningsform, gristräning som jag kallar det. Det är högintenstivt, få övningar, inga stilpoäng för snygghet, utmana mjölksyran och psyket och bara kötta! Helst skita ner sig lite också bara för att.. välta däck, dra i rep, få ur sig sin irritation på boxning osv. DÄR har ni mig i ett nötskal. Där trivs jag! Dock är jag väldigt tacksam att jag har envisats med all stabilitet, explosivitet och balans.

Har suttit och försökt lägga upp lite bilder från passet men det verkar som datorn vill strejka mot det just nu, så får bli en bild i repris istället. Det blev ett som vanligt rörigt inlägg men jag hoppas ni förstår på ett ungefär..

Likes

Comments

Denna underbara hund som är så fruktansvärt snäll!! Imorgon får jag träffa henne igen. Bästa Chilli!

Hej förresten!

Jag tänkte att det var på tiden för en uppdatering här. Denna veckan har jag tänkt mycket på vad jag vill och vad jag behöver just nu. Framförallt har jag fått det bekräftat vad för typ av personlig träning jag vill jobba med. Även om det garanterat är otroligt kul att få se redan grymma personer bli ännu bättre eller ännu starkare i sin träning så brinner jag för att hjälpa någon som är ny i träning och se dem utvecklas, lära dem grunden och få dem förstå att träning ska vara kul, dessutom ska det vara enkelt! Idag hade vi som uppgift att göra ett träningsschema till en elev som läser till fritidsledare och det gick så himla bra! Hon jag hade ville verkligen lära sig och tog till sig mina råd och vad man bör tänka på. Och för första gången sedan vi drog igång PT-delen så kände jag mig faktiskt som en!

Yrket jag valt ger mig så mycket tillbaka. Det har varit och är väldigt nyttigt för mig att lära mig av folks begränsningar, att se att bara för att jag ser saker som självklarheter så betyder det inte att det är det för dem. Jag är så glad att jag tog beslutet att starta mitt företag och ser fram emot vad det kan sluta! Dessutom har jag och Anna (som också roligt nog har startat sitt företag) börjat prata om ett samarbete mellan Jönköping och Landsbro. Ser redan fram emot våra träningshelger där det bara handlar om att träna för att det är roligt. Känns skönt att vi tänker lika med träningen.

Vet ni eller känner ni något företag som ni tror skulle vara intresserad av ett samarbete med träning eller massage så tar jag gärna emot tips. Ville mest kika in här och säga hej. Nu drar certifieringen för massagen igång vilket är superkul!

Likes

Comments

Igår testade jag att göra halloumiburgare för första gången och gud så gott det blev! Och då flera blev nyfikna på dem så tänker jag att det är enklast att lägga ut receptet här till alla!

Receptet på halloumiburgare ca 4 st, beror ju på hur stora man vill ha men skulle säga minst 4.

1 paket halloumi
3 morötter (250g)
2 ägg
Ca 1 dl ströbröd
Salt, chiliflakes. Jag hade lite alla möjliga kryddor i.

Riv morötterna och osten i en bunke. Blanda i äggen, ströbrödet och kryddorna. Låt stå i 5 min innan du formar dom till lagom stora burgare. Stek i smör tills dom är genomstekta och har fin färg 👍🏼😊

Likes

Comments

Att ha smärta i nacken och övre ryggen är otroligt vanligt och det är många som drabbas av spänningshuvudvärk. Främst är det kvinnor som får problem i det området och det beror mycket på att flertalet muskler som fäster från nacken & skallbasen ut över axlarna och ner mot skulderbladen påverkas lätt av stress. Jag är en person som lever med alldeles för mycket inre stress och det gör att jag omedvetet ofta drar upp axlarna mot öronen vilket leder till att jag spänner mig och får extrem värk.

Men då jag har blivit lite av en veteran kring detta så har jag lärt mig vissa knep! Framförallt tänker jag på min hållning lite extra och nästan pressar ner axlarna för att få nacken att slappna av. Andra tips är att stretcha stretcha och göra massvis med rörlighetsövningar i bröstryggen! Att massera är kanon för att sätta igång blodcirkulationen och även lägga en vetekudde på axlarna men nu ikväll så testade jag något jag inte gjort på länge och det är att helt enkelt smörja med heat lotion eller liniment, det gjorde att muskeln blev helt avslappnad och den mesta värken har släppt. Sist men inte minst FOAM ROLLER!! Den har verkligen räddat mig många gånger och jag är helt frälst i den. 

De dagar jag lätt får problem med detta är när jag har sovit och ätit dåligt och slarvat med återhämtningen. Och även om jag läser till Friskvårdspedagog med inriktning mot träning och hälsa så lever jag tyvärr inte alltid som jag lär men jag försöker varje dag bli en bättre förebild med det.

Att ta beslutet att börja plugga var det bästa jag tagit för mig själv. Och på köpet har jag fått lära människa helt fantastiska människor! Trots att vi ibland har olika tankar och åsikter kring både träning och kost så accepterar vi det.

Likes

Comments

Först och främst, alltså dom är två hundarna.. Det är helt galet hur mycket dom betyder för mig och hur mycket jag saknar att inte ha dom med mig varje dag. Dom är så otroligt snälla, glada och kärleksfulla!

Hej förresten! Jag ser att det var ett tag sedan jag uppdaterade men denna veckan inte varit så spännande med rethosta, snor, förkylning blandat med dålig energi. Jag har haft en vecka där jag inte tyckt mycket varit kul och varit trött på det mesta, som tur är brukar det bara hålla i sig någon vecka innan jag är på banan igen.

Och ja, jag har tränat denna veckan trots förkylningen, fyra pass till och med. Jag känner mig inte som den bästa förebilden som lever som jag lär men jag känner mig kropp ganska väl vid det här laget att jag aldrig skulle träna om jag var riktigt sjuk. Förut har jag tränat med feber, halsont och huvudvärk vilket är helt idiotiskt och kan vara rent farligt för din kropp! Det var då jag såg träningen som ett måste, något man är tvungen att göra. Min uppfattning till träning har förändrats rejält det sista året, nu vet jag varför jag tränar!

Jag satt och funderade lite på varför folk tränar och hur de tränar.. Mitt mål med min träning är att jag ska ha nytta av den i mitt liv, funktionell och varierad träning som gör att jag håller mig hel och känner mig stark fysiskt men framförallt psykiskt. Det jag tänker på är folk som tränar för att orka lyfta en viss vikt i t.ex. marklyft, knäböj eller bänkpress. Jag menar helt ärligt nu, vad är grejen? Jag förstår om man ska vara med i någon typ av träning, lopp osv. men annars då? Vad händer när du klarar den vikten du tränat för att orka? Vad har du då uppnått? Förstå mig rätt, jag känner många som tränar så och jag lyfter också tungt vissa träningspass så jag säger inte att det är fel men som sagt vad är grejen med att enbart träna så? Ingen stor grej då alla får träna som de vill men det var bara en fundering jag hade.


Likes

Comments

Jag tänkte dela med mig av passet jag körde imorse på gymmet. Vanligtvis gillar jag att träna hela kroppen under samma träningspass men det har blivit mycket ben och rumpa denna veckan så därför blev det nu överkropp! Jag tänkte förklara vissa övningar lite extra då jag nu i efterhand inser att alla faktiskt inte riktigt förstår vad alla övningar innebär mer än att de har invecklade namn. Alla övningar körde jag 10 rep x 3

1. Push press. En övning som tar otroligt bra i axlar och övre delen av armarna. Det finns kanske någon som har hört eller testat militärpress och denna övning är ungefär samma förutom att du med hjälp av en liten dip/nig i knäna hjälper till att pressa skivstången rakt ovanför huvudet. Vid militärpress är det en strikt press som sätter mycket mer press och belastning på axlar. Push press är istället lite snällare mot dina axlar.

2. Axelpress med hantlar. Håll hantlarna som på bilden nedan med handleden framåt och pressa rakt upp.

3. Bröstpress på pilatesboll. Ligg med övre delen av ryggen, ungefär i höjd med skulderbladen på bollen, tryck upp höften så rakt du kan. Håll vikten med raka armar rakt upp och sänkt sedan ner den i brösthöjd och pressa rakt upp igen. Jag använde mig av en skivstång men det går lika bra att ha hantlar som på bilden. Slappna av i nacken!

4. Flyes i TRX. Ju längre in du sätter fötterna desto tyngre övning, sträva efter att hela tiden ha bandet sträckt. Knip ihop skulderbladen i det övre positionen och försök att ha så raka armar du kan.

5. Magfällning i TRX. Sänk banden till navelhöjd ungefär. Ställ dig på knä, sänk axlarna och håll ett axelbrett grepp. Fäll sakta kroppen framåt så långt du orkar med stabila axlar och kontrollerad bål. Tryck dig tillbaka med hjälp av mage och axlar till utgångsposition.

6. Armhävning i TRX. Som en vanlig armhävning men där du utmanar balansen vilket gör den lite jobbigare. Ju längre bak du sätter fötterna desto tyngre övning.

7. Planka/pilen på pilatesboll. En övning som sätter stor press på bålstyrka och axlar. För nybörjaren kan det vara tillräckligt jobbigt att bara stå i plankan och det är en utmaning bara det. Annars drar du med raka ben bollen mot magen som en pil.

8. Fällkniven med pilateboll. Som bilden visar nedan så ska du lämna och hämta bollen. Försök att stanna med fötterna strax ovanför golvet.

Tillsist körde jag vanliga rygglyft och några omgångar turkish get up med kettlebell, det får ni söka på youtube för det är helt omöjligt för mig att försöka förklara i ord. 😉 Avslutade med massa rörlighet med pinne och foam roller.

Jag är extremt dålig på att förklara men jag hoppas ni förstår på ett ungefär hur övningarna ska utföras. Annars som alltid får ni gärna fråga mig! Ha en fortsatt bra lördag!

Likes

Comments

När jag såg på termometern att det var 6 plusgrader ute så fick jag ett sån motivation att ta mig till spåret och köra kondition. Men när jag kom fram insåg jag att det var både halare och blötare än jag trodde, så därför fick jag ändra mina planer.

Jag tänkte ändå dela med mig av mitt pass som jag istället fick köra. Detta skulle jag säga är ett bra pass för nybörjaren som vill komma igång med sin konditionsträning men som ändå kanske inte har målet att springa långdistans utan bara vill ha ett bättre flås.

Jag började med en så någorlunda rask promenad på 2 km, vilket inte var det lättaste med isgata stora delar. Efter det sprang jag i ganska behagligt till något ansträngande tempo i 1 km. När jag sprungit den kilometern körde jag intervaller på runt 12-13 min allt som allt, samma som på löpbandet jag gjorde förra veckan. Det gick dock inte lika fort som på löpbandet då det var som lera man sjönk ner i.

Ett pass som tar mindre än en timme, perfekt för den som har ont om tid!

Likes

Comments