Jag skulle vilja påstå att denna dag blev historisk. I eftermiddags hade jag mina första PT-kunder! Och nej, jag är inte certifierad men jag fick möjligheten att öva och det är jag tacksam över. Det började för några veckor sedan när Anita pratade om att köpa träningskort på Friskis och börja ute på Torsvik. Någon vecka senare skickade hon till mig och frågade efter min hjälp då hon är nybörjare på gym. Blev superglad och slet åt mig första bästa papper jag hittade bredvid mig och knåpade ihop ett pass för hela kroppen. Idag var det dags för min debut som tränare och väl där fick vi sällskap av Anitas kille Johan som ville köra han också.

Att träna två människor samtidigt är lite klurigare än man tror men det känns som det gick bra, de var trötta och tyckte det var kul. Och dessutom var det nyttigt för mig att anpassade mig till andras nivåer och kunskaper. Känns så kul att ha kört igång och jag känner nu att detta verkligen är något jag vill jobba med! Att göra träning enkelt men att det samtidigt kan vara jobbigt och roligt. Nu har de grunden att köra ett tag och jag är sjukt taggad på att utveckla dem, ser fram emot att lära dem marklyft framöver! 😄

Likes

Comments

Om man kan njuta av att vara ledig men samtidigt känna sig rastlös så har ni hur jag känner mig. Idag är sista lediga dagen innan skolan drar igång igen och jag är taggad för att rolig och lärorik vårtermin! Jag har lite ideér och troligtvis kommer bloggen leva vidare under ett annat namn, mycket beror på att jag kommer att starta ett företag inom kort och då har jag tänkt att bloggen ska få följa med också men med ett annat namn, för vet ni? Företagsnamnet är nu klart tack vare min syster som kläckte det perfekta namnet. Dessutom ska jag hitta lite tid med lillasyster att fota massa nya bilder. Ska bara hitta inspiration och ideér! Det har redan pratats lite om samarbeten och jag är så förväntansfull.

Denna vår ska jag lägga energin och tiden på mig själv, utbildningen och min framtid inom detta. Allt annat kommer bara bli plus men jag är ledsen, jag varken orkar eller hinner lägga energi på helt onödiga saker och personer som inte ger mig glädje, motivation, inspiration och energi. Det har jag redan lagt alldeles för mycket på.

Dags att slänga ihop en lunch. Igår och idag är vilodagar från träningen och jag känner verkligen att kroppen behöver det. Efter 3 tuffa helkroppspass på 3 dagar var kroppen verkligen trött! Imorgon kör vi igång igen 💪

Förresten! Vill ni som följer bloggen att jag fotar övningar jag kör på gymmet, som kanske gör att det blir lättare för er att se hur övningen ska utföras? Bara en tanke jag fick.

Likes

Comments

Det är många som har svårt att hitta motivationen eller anledningen till att träna. För mig är den en självklar del i mitt liv men jag förstår att alla inte delar samma åsikt. Jag hör ibland någon säga att det är tråkigt att träna, att man plågar sig själv, det tar för mycket tid eller att man har inte råd osv. Först och främst ska träning vara roligt! Tro mig, jag har varit där jag också. Då träning var tråkigt, ångestladdat och svårt. För visst är det så, att man det som är roligt ofta är något man är bra på. Du blir bra på träning! Oavsett vad du än tränar så blir du tillslut bra på det. Våga prova dig fram tills du hittar det just du tycker är roligt. Det behöver inte vara på gymmet överhuvudtaget, tänk att jag inte hade satt min fot på ett gym förrän jag var över 20. Sedan jag var 10-11 år spelade jag fotboll och det var min träning OCH jag tyckte det var kul! Och eftersom jag tyckte det var roligt så blev jag också bra på det, jag ville hela tiden bli lite snabbare, skjuta lite bättre, förbättra mitt passningsspel och tro det eller ej men jag blev faktiskt bättre på det. För att jag tyckte det var kul!

Jag tränar ofta tuffa träningspass med högt tempo och tunga vikter och ibland får jag höra varför jag plågar mig så mycket. Det har inte med att jag vill imponera på någon eller bevisa något för den delen heller. Men när jag känner mig stark fysiskt så blir jag också starkare psykiskt. Jag säger inte att jag har ett bra självförtroende men min tuffa träning hjälper mig att få självförtroendet att bli bättre. Och vem blir inte glad uppmuntran?

Normalt sätt jobbar en människa allt från 6-10 timmar per dag och du sover vanligtvis runt 6-9 timmar per natt. Så om vi räknar högt på att du sammanlagt jobbar och sover 19 timmar under ett dygn så betyder ju det att du har 5 timmar kvar. Min fråga är då - vad gör du under dom timmarna som är viktigare än att tänka på dig själv och din hälsa? Alla har 24 timmar på ett dygn, säg en vettig anledning till att du inte kan lägga en timme på dig själv. Träning måste prioriteras precis som allt annat i ditt liv. Du kanske prioriterar och tycker att ett par timmar i soffan framför tv:n är viktigare och det är inget jag kan egentligen kan göra så mycket åt men det är tråkigt, tråkigt att du prioriterar bort ditt välmående.

Vem säger att träning ska kosta pengar? Det som kostar är din tid. Du behöver inte köpa ett gymkort och dyra träningskläder. Det fungerar utmärkt att ge dig ut i spåret och kombinera löpning med styrkeövningar med din kroppsvikt eller med saker du hittar ute i naturen som stockar, stenar osv.

Så fråga dig istället hur träningen kan påverka dig och din kropp positivt! Är det är bli av med eventuell övervikt, stärka upp kroppen för att slippa värk, orka leka med dina barn, vara en bra förebild, bli gladare, hålla dig friskare.

Jag tränar för att må bra, känna mig stark och känna mig nöjd med mig själv. Sen har jag hittat träning som gör mig otroligt glad, jag har lärt känna riktigt härliga människor genom träningen och jag vill visa att man med enkla medel och "vanlig" kost kan lyckas med precis vad som helst. Att du inte behöver utesluta och ha massa förbud, det går ändå. Det blev ett alldeles för långt och kanske osammanhängande inlägg men förhoppningsvis förstod ni min poäng. Sluta hitta på dåliga ursäkter, ingen mår dåligt av att röra på sig. Det är ett val du gör precis som allt annat. Kan jag - kan du!

Likes

Comments

Vintern är en riktig förkylningsperiod så därför vill jag dela med mig av en riktig vitaminbomb som gör att din kropp kommer älska dig! Den är superenkel att göra och innehåller bara några få ingredienser.

ingredienser till ca 0,5 liter Ingefärsshot

200 g färsk ingefära

4 citroner

2 msk honung

4 dl kallt vatten

Gör så här:

Skala och riv ingefäran och lägg i en bunke. Pressa citronerna och blanda ner i ingefäran tillsammans med honung och vatten. Låt stå och dra i en timme. Sila av ingefäran och pressa ut så mycket av vätskan som möjligt. Tappa upp i en fin flaska och förvara i kylen.

Ta en shot på cirka 4 cl på morgonen, ingefärsshot håller ca två veckor i kylen.



Likes

Comments

1 januari och årets allra första dag. Som jag har längtat efter 2017! Som ni kunde läsa i mitt förra inlägg om hur 2016 var så har det inte varit mitt år överhuvudtaget. Missförstå mig rätt nu men fram till augusti så kändes det som bakslag, rädsla, sorg och motgångar. Därför är jag så sjukt taggad på detta år! Jag har nog aldrig tidigare sagt det men år 2017 kommer bli och vara mitt bästa år. Det är så mycket jag ser fram emot. Att avsluta min utbildning och kunna ha möjligheten att leva min dröm, att få ett halvår till med mina grymma klasskompisar som också blivit riktigt nära vänner, utveckla min träning, sluta leta efter kärleken och mycket mycket mer.

Januari kommer förresten bli en sockerfri månad för mig. Det har inget med att jag ska minska i vikt eller någon hets, jag vill bara se hur min kropp reagerar utan massa onödigt socker. Och jag kommer köra all in, dvs inga sötningsmedel eller andra alternativ till socker och sötma. Jag är en fika-älskare och därför måste jag köra stenhårt mot mig själv för att försöka bli av med det värsta suget efter socker. Beroende på hur kroppen mår i februari så får vi se hur jag fortsätter.

Imorse vaknade jag för övrigt med en otroligt stel nacke, det var faktiskt ett tag sedan jag gjorde det men efter en stund med vetekudde känns lite en aning bättre. Cissi, jag hade behövt din massage nu! 😘 Funderar på att röra mig utåt och ta en promenad för att få frisk luft, kanske mår huvudet lite bättre då.

Likes

Comments

View tracker

Januari var för mig en riktigt dålig månad. Det var månaden jag för första gången i mitt liv blev sjukskriven. Har ni hört talas om psykisk ohälsa? När jag hörde det ordet för ett par år sedan såg jag mentalsjuka människor eller extremt svaga människor. Nu förstår jag verkligen att psykisk ohälsa inte har med någon svaghet att göra, det är kroppens varningssignal som säger att det är dags att dra i handbromsen. För att inte göra historien om min sjukskrivning för lång så kan jag kort och gott sammanfatta det med att jag mådde till en början psykiskt dålig över mitt jobb som gick till fysiskt. En nästan två månader lång huvudvärk har satt sina spår och även om jag idag mår bra så tror jag inte kroppen har återhämtat sig helt.


Februari skulle enligt planerna bli en fantastisk månad med en Thailandresa planerad och den började helt underbart tills den dagen kom, på alla hjärtans dag. Jag minns dagen så väl, vi hade för första gången hyrt moppe och hade under dagen åkt runt på ön till ett vattenfall men så på eftermiddagen skulle min morbror, mamma och lillasyster iväg en sista sväng med mopparna. Vi är på väg från stranden och möter min morbror komma springande till receptionen på hotellet och jag ser i hans ögon att något är fel. Då får vi veta att mamma och lillasyster har vält med sin moped och är på väg till sjukhuset. Jag har aldrig tidigare varit så rädd för att jag skulle förlora dem som jag var då och vågar inte tänka på hur illa det kunde ha gått. Även om de idag mår bra så var det nog en av de jobbigaste dagarna i mitt liv.

Mars är nu när jag tänker efter en månad jag inte minns mycket av och jag tror heller inte det hände så himla mycket då. I alla fall inget jag har lagt på minnet. Jag var arbetslös och köpte ganska spontant en ny bil. Höjdpunkten för månaden var att Chilli flyttade till Mullsjö, världens snällaste hund.

I April tog jag det bästa beslutet jag gjort för mig själv. Jag skickade in min ansökan till Ädelfors folkhögskola för att bli Friskvårdspedagog, ansökan skickades egentligen senare en sista datumet men efter att ha mejlat skolan gick de med på att ta emot min ansökan. Jag hade inga som helst förväntningar utan fortsatte min vardag som vanligt och någon vecka senare hade jag fått anställning via ett bemanningsföretag på Edströms i Jönköping. Jag vantrivdes aldrig men kände för varje dag som gick att jag var färdig med lagerjobb. Det som vägde upp var den fantastiska personalen som var där! Det var ett litet lager med en personal som bestod av tre män i 60-års åldern och det var så himla skönt att inte behöva lägga massa energi på skitsnack på en arbetsplats, det var raka puckar, ärlighet och riktigt bra chefer. En helt ny värld för mig i arbetslivet. Bara några dagar in på Edströms fick jag ett brev från Ädelfors folkhögskola att jag var välkommen på intervju, ett litet steg mot min dröm.

Maj fortsatte med jobb som vanligt, jag kom hem från jobbet en dag och där låg brevet som skulle avgöra min framtid ett år framåt. JAG HADE KOMMIT IN PÅ UTBILDNINGEN!! Av över 40 sökande blev jag en av de 15 som kom med. Där och då trodde jag verkligen på ödet, att vissa saker är menade att de ska hända.

Juni började bra, det var sommar och allt var överlag väldigt bra. Men juni blev också en obeskrivligt jobbig och tuff månad. Min farmor fick beskedet i våras att cancern som de trodde försvunnit hade kommit tillbaka och börjat sprida sin i resten av kroppen och det var första gången jag sett henne ge upp. Hon blev bara sämre och sämre, slutade äta och i juni somnade hon in. När pappa ringde och berättade brast allt! Farmor var den jag beundrade och jag sa alltid att jag ville bli som henne när jag blir gammal. Att inte få fira hennes födelsedag i just Juni kändes otroligt tomt och konstigt.

Juli började med farmors begravning. Världens finaste farmor. Jag har nog aldrig känt mig så svag som den dagen och tårarna slutade aldrig rinna, jag bröt ihop helt och hållet och jag saknar henne så det gör ont i hela kroppen och tänker på henne varje dag.

Augusti och jag skulle börja ett nytt kapitel i mitt liv, skolan började och jag tog beslutet att "adoptera" en 10 år gammal Sixten som är en riktig myskatt. Det känns som att allt vände till det positiva i augusti och det var nog här som jag la i en högre växel med träningen och jag är så glad att jag gjorde det, för jag känner mig starkare än jag gjort på länge. Både fysiskt men också psykiskt. Sista bonusen med augusti var att Chilli fick en kompis, världens gladaste lilla Molli!

September till December har gått läskigt fort att jag inte riktigt vet hur jag ska sammanfatta. Jag har lärt känna människor som jag tror och hoppas kommer finnas vid min sida livet ut. Det är helt galet att vi har kommit varandra så nära på så kort tid, att vi känner varandra så väl att vi ibland avslutar varandra meningar, på bara några månader. Jag har vänner jag haft i flera år men som jag med handen på hjärtat inte vet alls lika mycket om och som definitivt inte vet alls lika mycket om mig.

Hösten & vintern varit en grym period för min träning och jag har hittat det jag älskar att göra! Dessutom jag har nog hittat tillbaka till mitt gamla jag, den jag var för flera år sedan. Trots att kärleken lyser med sin frånvaro och att jag fortfarande trots ett par vändor på Kvinnokliniken har envisa cellförändringar (fick svaret från mitt senaste besök som var för någon månad sen igår) så mår jag riktigt bra och är så taggad på nästa år. Jag tror verkligen att år 2017 kommer bli mitt bästa år! Mitt år har väl inte varit en dans på rosor och långt ifrån det bästa till en början men det har avslutats desto bättre 😄

Så ta hand om er & ta hand om varandra! Gör det du älskar, våga ta risker och våga misslyckas. Kanske blir det bättre än du någonsin vågat drömma om. Du har ett liv så lev det fullt ut!

Gott nytt år!

Likes

Comments

Vi börjar närma oss årets sista dagar och tanken är att jag ska summera året som gått i ett inlägg, men det kommer förhoppningsvis imorgon.

Idag tog jag mig till gymmet för första gången på över en vecka. Tänka sig att någon som jag skulle kunna sakna gymmet! Nu är jag ju inte någon traditionell gymråtta och är heller ingen fantast till maskinerna, jag tycker både det är roligare och effektivare att träna med fria vikter och kroppsvikt. Detta passet jag körde idag fokuserade jag mest på ben och rumpa men fick med lite mage, axlar, balans och flås på slutet. Jag gillar mixen mellan tunga styrkeövningar och stabilitet & uthållighet. Ett bra pass som inte tar allt för lång tid!

Marklyft 70 kg * 5 rep x 3

Cirkel 1 * 10 rep x 3

Knäböj med skivstång 50 kg, Bulgariska utfall, (10st på varje ben) Höftlyft på bänk med vikt 10 kg.

Cirkel 2 * 10 rep x 3

Planka - flytta vikt från sida till sida 12 kg, Armhävning på Bosu-boll, Fällning framåt på ett ben på Bosu-boll.

Att använda Bosu-boll under dina träningspass är otroligt bra för att öva upp din balans och rörlighet i fotlederna, på köpet får du med extra mycket av framförallt mage då du måste aktivera den för att inte trilla omkull.

Till sist avslutade jag passet med totalt 8 intervaller - 20 sek/10 sek vila. Först burpee 4 omgångar och lika många omgångar american sit-ups. Lycka till! 😄

Likes

Comments

Jag ser att det inte har kommit någon uppdatering på ett par dagar, jag trodde faktiskt att jag hade skrivit ett par inlägg i veckan men tydligen har dom bara funnits i mitt huvud 😉

Hoppas att ni haft en lugn och skön jul, ätit god mat och laddat med massa ny energi! Jag har inte varit på gymmet sen i onsdags och en del av mig saknar det medan en annan känner att kroppen behöver återhämtning från tung styrketräning. Så idag tog jag mig i kragen och gav mig ut på en löprunda i ett mindre härligt väder med blåst och regn. Fast om jag ska vara ärlig så gillar jag på något sätt den typen av träning, ett perfekt sätt att rensa tankarna på. Det gick i alla fall över förväntan och rundan blev nog runt 4 km så jag är nöjd då ni sedan tidigare vet att löpning inte är min favorit hos mig men jag tänker att en vacker dag kommer jag älska det, det har jag ju gjort tidigare.

Jag har precis suttit och skrivit klart tenta-uppgiften vi fick innan jullovet och nu återstår väl egentligen att kolla igenom vad jag egentligen har skrivit så att det låter någorlunda vettigt. Förutom min löprunda har det idag blivit en helkroppsmassage och imorgon väntar min 10:e och sista till certifieringen. Det känns skönt att ha det överstökat så jag kan fokusera på all massage och träning framöver men ni är givetvis välkomna att boka massage om ni vill och behöver! Har du en trött rygg, spänningar i nacken, smärta & trötthet i ländrygg eller bara vill ha en avkopplande stund är massage något jag verkligen rekommenderar 😄

Och nu när många är långlediga vill jag uppmuntra alla att röra på sig, vare sig det är svettigt träningspass eller en uppfriskande promenad så är all träning som blir av bra träning. Annars kan ledigheten i mellandagarna vara perfekt för en eventuell rehabträning! Snart drar år 2017 igång & det ska bannemig blir mitt bästa år, hänger du på?! Förresten har jag funderingar på att göra en slags årsresumé för 2016, både bra och dåliga saker som hänt. Högt och lågt, stort som litet. Troligtvis inte i någon organiserad ordning men en överblick i det stora hela. Vad skulle ni tycka om det?

Likes

Comments

Som jag skrev igår så tog jag mig till gymmet imorse och trots en kanske lite tveksam energirik frukost så gick det över förväntan. Ni vet ju att jag gillar att träna större delen av kroppen under ett och samma pass och så blev även detta. I vanlig ordning får ni ta del av passet och hämta inspiration!

Varje cirkel varvade jag 3 övningar, 10 repx3

Cirkel 1 Bänkpress 40kg, Bulgariska utfall (10st på varje ben), Marklyft 60kg (avslutade med 5 st extra på 80kg)

Cirkel 2 bestod av Höftlyft med viktplatta 10kg, Planka - flytta kettlebell sida till sida (5st på varje sida), Hoppande knäböj på låda

Efter de två cirklarna körde jag Knäböj med skivstång 50kg och avslutade med att få upp pulsen genom att köra Burpees med boxhopp (kliv upp på lådan om du inte vill hoppa) & sist Wall balls 6kg.

Lycka till! Och som alltid, är ni osäkra på en övning får ni gärna fråga. Ha en härlig fjärde advent!

Likes

Comments

Träningsvärken i armarna från Annelies bodypump igår börjar kännas mer och mer, det var otroligt längesen träningsvärken satte sig i just armarna. Men då kroppen mår bra av att röra på sig så blir det nog ett pass på gymmet imorgon och denna gång tänkte jag åka upp till Torsvik. Sist var jag inte så imponerad av gymmet men allt förtjänar väl en andra chans? Mycket är det en ursäkt för att slippa åka ner till stan bland alla julshoppare. Sen kom jag väldigt oförberedd förra gången jag var på Torsvik så denna gången har jag knåpat ihop ett par övningar 😊

Det har varit en lugn lördag och det har varit så skönt att bara gå runt i myskläder, lyssna på musik och bara vara utan några måsten. Tänk att jag snart är halvvägs i min utbildning, i juni slutar vi och då kan jag förhoppningsvis titulera mig certifierad massör & personlig tränare, är det inte ganska sjukt! Den här utbildningen har gett mig så himla mycket. Jag vet att det kan låta klyschigt men jag har lärt känna mig själv och vuxit som människa, vågat mer och stått upp för mina åsikter. Men framförallt har jag träffat helt underbara människor, människor som efter ett halvår känner mig bättre än många av vänner jag haft i flera år gör. Och det är väl det som jag tycker kommer bli tråkigt när vi slutar, att inte träffas varje dag.. ni har ju blivit som min andra familj. Men vi har en hel vår framför oss och även om den kommer bli tuff så ser jag fram emot den!

En av mina absoluta favoritlåtar just nu, älskar hennes röst.

Likes

Comments