Jag tänkte dela med mig av passet jag körde imorse på gymmet. Vanligtvis gillar jag att träna hela kroppen under samma träningspass men det har blivit mycket ben och rumpa denna veckan så därför blev det nu överkropp! Jag tänkte förklara vissa övningar lite extra då jag nu i efterhand inser att alla faktiskt inte riktigt förstår vad alla övningar innebär mer än att de har invecklade namn. Alla övningar körde jag 10 rep x 3

1. Push press. En övning som tar otroligt bra i axlar och övre delen av armarna. Det finns kanske någon som har hört eller testat militärpress och denna övning är ungefär samma förutom att du med hjälp av en liten dip/nig i knäna hjälper till att pressa skivstången rakt ovanför huvudet. Vid militärpress är det en strikt press som sätter mycket mer press och belastning på axlar. Push press är istället lite snällare mot dina axlar.

2. Axelpress med hantlar. Håll hantlarna som på bilden nedan med handleden framåt och pressa rakt upp.

3. Bröstpress på pilatesboll. Ligg med övre delen av ryggen, ungefär i höjd med skulderbladen på bollen, tryck upp höften så rakt du kan. Håll vikten med raka armar rakt upp och sänkt sedan ner den i brösthöjd och pressa rakt upp igen. Jag använde mig av en skivstång men det går lika bra att ha hantlar som på bilden. Slappna av i nacken!

4. Flyes i TRX. Ju längre in du sätter fötterna desto tyngre övning, sträva efter att hela tiden ha bandet sträckt. Knip ihop skulderbladen i det övre positionen och försök att ha så raka armar du kan.

5. Magfällning i TRX. Sänk banden till navelhöjd ungefär. Ställ dig på knä, sänk axlarna och håll ett axelbrett grepp. Fäll sakta kroppen framåt så långt du orkar med stabila axlar och kontrollerad bål. Tryck dig tillbaka med hjälp av mage och axlar till utgångsposition.

6. Armhävning i TRX. Som en vanlig armhävning men där du utmanar balansen vilket gör den lite jobbigare. Ju längre bak du sätter fötterna desto tyngre övning.

7. Planka/pilen på pilatesboll. En övning som sätter stor press på bålstyrka och axlar. För nybörjaren kan det vara tillräckligt jobbigt att bara stå i plankan och det är en utmaning bara det. Annars drar du med raka ben bollen mot magen som en pil.

8. Fällkniven med pilateboll. Som bilden visar nedan så ska du lämna och hämta bollen. Försök att stanna med fötterna strax ovanför golvet.

Tillsist körde jag vanliga rygglyft och några omgångar turkish get up med kettlebell, det får ni söka på youtube för det är helt omöjligt för mig att försöka förklara i ord. 😉 Avslutade med massa rörlighet med pinne och foam roller.

Jag är extremt dålig på att förklara men jag hoppas ni förstår på ett ungefär hur övningarna ska utföras. Annars som alltid får ni gärna fråga mig! Ha en fortsatt bra lördag!

Likes

Comments

När jag såg på termometern att det var 6 plusgrader ute så fick jag ett sån motivation att ta mig till spåret och köra kondition. Men när jag kom fram insåg jag att det var både halare och blötare än jag trodde, så därför fick jag ändra mina planer.

Jag tänkte ändå dela med mig av mitt pass som jag istället fick köra. Detta skulle jag säga är ett bra pass för nybörjaren som vill komma igång med sin konditionsträning men som ändå kanske inte har målet att springa långdistans utan bara vill ha ett bättre flås.

Jag började med en så någorlunda rask promenad på 2 km, vilket inte var det lättaste med isgata stora delar. Efter det sprang jag i ganska behagligt till något ansträngande tempo i 1 km. När jag sprungit den kilometern körde jag intervaller på runt 12-13 min allt som allt, samma som på löpbandet jag gjorde förra veckan. Det gick dock inte lika fort som på löpbandet då det var som lera man sjönk ner i.

Ett pass som tar mindre än en timme, perfekt för den som har ont om tid!

Likes

Comments

Jag känner att jag vill dela med mig av ett grymt bra och effektivt pass med fokus på kondition. Om det är något jag själv strävar efter och vill att folk ska lära sig så är det att träna för att få en funktionell kropp, att träna för att klara av vardagen. Jag skulle aldrig sätta stopp för att lyfta tungt men jag tror helhjärtat på att kroppen mår bra av varierad träning där du kombinerar styrka, kondition, rörlighet, balans, explosivitet och uthållighet.

Dagen till ära stod intervaller på schemat där målet inte är att få mjölksyra i benen men att försöka ligga strax under den tröskeln. Jag började med att gå i någorlunda rask tempo i 10 minuter för att få igång kroppen och börja bli varm i musklerna, jag låg på hastighet 6 på löpbandet. När 10 minuter har gått är det dags för intervallerna och då började jag med att höja hastigheten till 10-10,5 och för att förklara det enkelt så använder jag mig av en app i telefonen där du kan ställa in hur länge intervallerna ska vara och även vilan i mellan. Jag körde på 60 sekunder intervall och 15 sekunder vila. Under vilan hoppade jag av löpbandet så att säga och satte fötterna på sidan av det (jag gick alltså inte av det!) och sen kör man så 10 omgångar. Dom sista 4 intervallerna ökade jag tempot till 11.

Efter det vilade jag i några minuter och trodde först att jag var klar men jag blev så taggad då det gick så bra och kände att jag hade lite kvar att ge så jag tog fram telefonen igen och körde kortare intervaller på 15 sekunder och lika kort vila. Men med en hastighet på 13,5-14 i 10 omgångar.

Jag passade på att köra några övningar när jag ändå var där så det blev fällande draken med KB 16 kg, 5st/ben x 3 omgångar. Höftlyft med vikt 10 kg x 3 och sist en fyra minuters intervall där jag varvade att enbart hänga i en stång, jägarvila och planka som jag var och en körde så länge jag orkade innan jag bytte övning.

Avslutade det hela med rörlighet och stretching med bland annat foamroller, så himla underskattad! Och allt detta tog under en timme vilket är perfekt för den som har ont om tid eller som inte vill lägga så mycket tid på träning.

Ska tillägga att intervallerna är anpassade för den som är lite mer tränad, för en nybörjade funkar det utmärkt att minska tiden på intervallerna och öka vilan. Hoppas ni förstår någorlunda annars får ni fråga!

Likes

Comments

Sist var det PT-kunder jag letade efter och nu är det till massage. Framåt nu i vår efter PT-delen om jag förstått planeringen rätt så kommer jag dra igång fortsättningen för certifiering till Massageterapeut. Nu är det så att jag letar efter 5 st frivilliga som vill och har behov av massage under tre tillfällen. Du behöver ju självklart inte vara trasig rakt igenom men för både din och min skull hade det varit roligt att kunna se en tydlig förändring! Kanske har du som jag en extremt stel och öm nacke, en trött ländrygg, värk i kroppen eller helt enkelt bara är i behov av massage.

Hör gärna av dig så snart du bestämt dig så kan vi prata vidare om vad jag skulle kunna hjälpa dig med och börja planera redan nu!


Idag och imorgon har jag hemstudier då jag klarade mitt MI samtal (motiverande samtal) igår. Dock har jag inte varit så värst produktiv idag med plugg, jag har i alla fall gått igenom mitt projekt och ändrat och skrivit till några saker. Nästa vecka drar PT-delen igång och jag ska göra det bästa jag kan för att lära mig så mycket som möjligt på den korta tiden vi har. Planera bra och prioritera rätt! Och framförallt att lägga energin på rätt saker. Med ett företag som väntar när jag är klar så har jag inte riktigt tiden att tramsa runt, hur tråkig jag än må låta när jag säger så.

Jag vet att det har varit dåligt med träningstips den sista tiden men imorgon ska jag iväg och köra löpintervaller bland annat så efter det ska jag dela med mig av ett grymt bra pass för att komma igång med din konditionsträning och även kunna förbättra dig. Jag körde detta pass i tisdags och kände att jag hade förbättrat mig otroligt mycket sedan jag gjorde det i början av hösten. Nu ska jag hitta något mellanmål att slänga i mig innan det är dags för cirkelfys!

Likes

Comments

Nu tänker jag inte påstå eller uppmana alla att träna lika ofta som jag gör vanligtvis utan det är något jag har vant min kropp vid och mår bra av. En vanlig vecka snittar jag på 4 träningspass i veckan och lite promenader utöver det, denna veckan blev inte alls lika bra. Jag tränade som vanligt ett av mina favoritpass i måndags och det kändes jättebra fram tills jag vaknade dagen efter med halsont och hängig i kroppen. Jag minns inte ens sist jag var sjuk! I alla fall så höll smärtan i halsen hela veckan och jag kände mig febrig till och från. Därför blev det ingen träning förrän igår eftermiddag och det är helt sjukt vad man tappar mycket styrka på knappt en vecka.

Det sägs ju att man lär sig med åren och det är nog sant. Hade detta varit för kanske 2-3 år sedan hade jag troligtvis tränat med både halsont och småfebrig, jättedålig tanke som jag inte vill att någon tar efter men det var så det var. Jag hade då inte förstått helt att träning ingen ska vara något måste utan något man ska må bra av och tycka vara roligt. Jag får se denna vilovecka som något min kropp behövde för även om jag fortfarande är lite småförkyld så är jag på rätt väg tillbaka nu. Som ni hör så är jag ingen expert på detta när det handlar om att träna vid rätt tillfällen men vad jag kan rekommendera är att lära dig lyssna på din kropp! Det betyder inte att du varje morgon ska känna efter varje del i din kropp hur du mår och liksom leta felen att slippa ett träningspass utan att känner du att kroppen är sliten och skriker efter vila, så låt den få vila en dag.

Idag är det söndag och jag åkte ut till Mullsjö i förmiddags för lite sällskap. Det blev en långpromenad med hundar och familj och det var så himla uppfriskande och avkopplande för själen. Ni som trivs i skog och natur förstår nog hur jag menar. Nu är jag hemma igen och ska snart tacka för mig idag! Imorgon drar en ny vecka igång i skolan och nu känner jag hur tiden bara springer iväg, snart är det juni och då är skolan slut.. Helt galet.

Hoppas ni haft en härlig helg och får en grym start på en ny vecka!

Likes

Comments

Mår inte helt hundra idag med halsont och en hängig kropp så jag tänkte försöka få saker gjorda som jag hela tiden hamnar efter med. Därför vill jag göra en intressekoll bland er! Det är så att nu i vår så kommer jag börja med min PT-certifiering och söker därför er som skulle vilja vara med mig på resan till att bli utbildad. Jag kommer att behöva minst 4 personer för olika typer av träning, både styrka och kondition under ett anta tillfällen. Kanske har du tränat tidigare men tappat motivationen eller så är du helt ny i träningsvärden, jag vill gärna hjälpa dig!

Ni som är intresserade och helst bor i Jönköpingsområdet får gärna höra av er och berättade vad just du skulle behöva hjälp med! 😄

Nu ska jag fortsätta vila och försöka piggna till så jag kanske kan komma igång med träningen snart igen. Ska kolla till knäckebrödet i ugnen och göra en fruktsallad som mellanmål.

Likes

Comments

Idag är det söndag och jag ser tillbaka på en riktigt bra vecka faktiskt. Jag lyckades få till 5 träningspass vilket är ganska ovanligt numera, så min vilodag idag var välbehövlig.

I veckan har vi gjort massa cykeltest och för att sammanfatta det väldigt kort och enkelt så går det ut på att kolla kroppens totala syreupptagningsförmåga där du cyklar på 50 % av din maxpuls i totalt 8 minuter. I samband med detta fick jag och Anna förfrågningar om hjälp med träning vilket resulterade till att vi fick några PT-kunder till vår certifiering. Med vänlighet och lite charm kan man komma långt!

Som sagt blev det 5 träningspass och faktiskt 5 bra sådana. Jag brukar snitta på 3-4 i veckan så den 5:e blev en ren bonus nu. Jag är inte en sån person som anser att man behöver träna så ofta utan det är ju upp till var och en och vad man har för mål och förutsättningar.

I förmiddags åkte jag ut till Mullsjö och till Nyhemshallen för att kolla in hallen och även gymmet som är platsen jag kommer ha mitt projekt på. Efter det åkte jag hem till mamma och resten. Det blev mat, hundpromenad bland annat, alltid lika avkopplande att vara där!

Jag tänkte försöka hinna med att dela med mig av lite träningstips, känner att det var ett tag sedan sist.

Mina älsklingar!!

Likes

Comments

Och där gick jag och blev egen företagare! Dem som känner mig väl, riktigt väl vet hur otroligt spontan jag kan vara och jag brukar ofta säga att man måste våga för att lyckas, man måste våga att misslyckas. Därför tog jag beslutet, fick en tid för rådgivning på Nyföretagarcentrum i torsdags och en stund senare var jag registrerad som företagare! Tanken är att jag kommer dra igång allt ordentligt efter sommaren men om rätt saker dyker upp så kommer jag inte tveka att köra tidigare. Jag har även en hemsida till företaget som ni gärna får kolla in och ha åsikter om, kolla gärna genom dator eller surfplatta för att se helheten (i telefonen ser man inte allt på samma sätt)

Många tycker säkert jag är alldeles för impulsiv som plötsligt startar företag men då vet ni inte sanningen. Saken är den att jag har haft tankar om detta i flera år och det var när jag kom in på utbildningen jag går just nu som jag tog det slutgiltiga beslutet att köra. Det värsta som kan hända är att jag misslyckas, det bästa är om jag kommer kunna jobba med det jag brinner för mest. Är inte det rätt häftigt? Att få möjligheten att varje dag gå till ett jobb du älskar, jag har aldrig haft det så tidigare. Att slita för något som är mitt och inte till någon VD högt upp som bara tjänar massa pengar tack vare mitt slit jag gör för honom/henne. Det kommer bli tufft, det kommer vara mängder med motgångar men jag har tack vare min fantastiska familj fått många nya ideér på hur det skulle kunna fungera.

Som sagt, alla tips och åsikter är uppskattade så gå gärna in på www.yourmoment.se

Likes

Comments

Jag skulle vilja påstå att denna dag blev historisk. I eftermiddags hade jag mina första PT-kunder! Och nej, jag är inte certifierad men jag fick möjligheten att öva och det är jag tacksam över. Det började för några veckor sedan när Anita pratade om att köpa träningskort på Friskis och börja ute på Torsvik. Någon vecka senare skickade hon till mig och frågade efter min hjälp då hon är nybörjare på gym. Blev superglad och slet åt mig första bästa papper jag hittade bredvid mig och knåpade ihop ett pass för hela kroppen. Idag var det dags för min debut som tränare och väl där fick vi sällskap av Anitas kille Johan som ville köra han också.

Att träna två människor samtidigt är lite klurigare än man tror men det känns som det gick bra, de var trötta och tyckte det var kul. Och dessutom var det nyttigt för mig att anpassade mig till andras nivåer och kunskaper. Känns så kul att ha kört igång och jag känner nu att detta verkligen är något jag vill jobba med! Att göra träning enkelt men att det samtidigt kan vara jobbigt och roligt. Nu har de grunden att köra ett tag och jag är sjukt taggad på att utveckla dem, ser fram emot att lära dem marklyft framöver! 😄

Likes

Comments

Om man kan njuta av att vara ledig men samtidigt känna sig rastlös så har ni hur jag känner mig. Idag är sista lediga dagen innan skolan drar igång igen och jag är taggad för att rolig och lärorik vårtermin! Jag har lite ideér och troligtvis kommer bloggen leva vidare under ett annat namn, mycket beror på att jag kommer att starta ett företag inom kort och då har jag tänkt att bloggen ska få följa med också men med ett annat namn, för vet ni? Företagsnamnet är nu klart tack vare min syster som kläckte det perfekta namnet. Dessutom ska jag hitta lite tid med lillasyster att fota massa nya bilder. Ska bara hitta inspiration och ideér! Det har redan pratats lite om samarbeten och jag är så förväntansfull.

Denna vår ska jag lägga energin och tiden på mig själv, utbildningen och min framtid inom detta. Allt annat kommer bara bli plus men jag är ledsen, jag varken orkar eller hinner lägga energi på helt onödiga saker och personer som inte ger mig glädje, motivation, inspiration och energi. Det har jag redan lagt alldeles för mycket på.

Dags att slänga ihop en lunch. Igår och idag är vilodagar från träningen och jag känner verkligen att kroppen behöver det. Efter 3 tuffa helkroppspass på 3 dagar var kroppen verkligen trött! Imorgon kör vi igång igen 💪

Förresten! Vill ni som följer bloggen att jag fotar övningar jag kör på gymmet, som kanske gör att det blir lättare för er att se hur övningen ska utföras? Bara en tanke jag fick.

Likes

Comments