Denna underbara hund som är så fruktansvärt snäll!! Imorgon får jag träffa henne igen. Bästa Chilli!

Hej förresten!

Jag tänkte att det var på tiden för en uppdatering här. Denna veckan har jag tänkt mycket på vad jag vill och vad jag behöver just nu. Framförallt har jag fått det bekräftat vad för typ av personlig träning jag vill jobba med. Även om det garanterat är otroligt kul att få se redan grymma personer bli ännu bättre eller ännu starkare i sin träning så brinner jag för att hjälpa någon som är ny i träning och se dem utvecklas, lära dem grunden och få dem förstå att träning ska vara kul, dessutom ska det vara enkelt! Idag hade vi som uppgift att göra ett träningsschema till en elev som läser till fritidsledare och det gick så himla bra! Hon jag hade ville verkligen lära sig och tog till sig mina råd och vad man bör tänka på. Och för första gången sedan vi drog igång PT-delen så kände jag mig faktiskt som en!

Yrket jag valt ger mig så mycket tillbaka. Det har varit och är väldigt nyttigt för mig att lära mig av folks begränsningar, att se att bara för att jag ser saker som självklarheter så betyder det inte att det är det för dem. Jag är så glad att jag tog beslutet att starta mitt företag och ser fram emot vad det kan sluta! Dessutom har jag och Anna (som också roligt nog har startat sitt företag) börjat prata om ett samarbete mellan Jönköping och Landsbro. Ser redan fram emot våra träningshelger där det bara handlar om att träna för att det är roligt. Känns skönt att vi tänker lika med träningen.

Vet ni eller känner ni något företag som ni tror skulle vara intresserad av ett samarbete med träning eller massage så tar jag gärna emot tips. Ville mest kika in här och säga hej. Nu drar certifieringen för massagen igång vilket är superkul!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Igår testade jag att göra halloumiburgare för första gången och gud så gott det blev! Och då flera blev nyfikna på dem så tänker jag att det är enklast att lägga ut receptet här till alla!

Receptet på halloumiburgare ca 4 st, beror ju på hur stora man vill ha men skulle säga minst 4.

1 paket halloumi
3 morötter (250g)
2 ägg
Ca 1 dl ströbröd
Salt, chiliflakes. Jag hade lite alla möjliga kryddor i.

Riv morötterna och osten i en bunke. Blanda i äggen, ströbrödet och kryddorna. Låt stå i 5 min innan du formar dom till lagom stora burgare. Stek i smör tills dom är genomstekta och har fin färg 👍🏼😊

Likes

Comments

Att ha smärta i nacken och övre ryggen är otroligt vanligt och det är många som drabbas av spänningshuvudvärk. Främst är det kvinnor som får problem i det området och det beror mycket på att flertalet muskler som fäster från nacken & skallbasen ut över axlarna och ner mot skulderbladen påverkas lätt av stress. Jag är en person som lever med alldeles för mycket inre stress och det gör att jag omedvetet ofta drar upp axlarna mot öronen vilket leder till att jag spänner mig och får extrem värk.

Men då jag har blivit lite av en veteran kring detta så har jag lärt mig vissa knep! Framförallt tänker jag på min hållning lite extra och nästan pressar ner axlarna för att få nacken att slappna av. Andra tips är att stretcha stretcha och göra massvis med rörlighetsövningar i bröstryggen! Att massera är kanon för att sätta igång blodcirkulationen och även lägga en vetekudde på axlarna men nu ikväll så testade jag något jag inte gjort på länge och det är att helt enkelt smörja med heat lotion eller liniment, det gjorde att muskeln blev helt avslappnad och den mesta värken har släppt. Sist men inte minst FOAM ROLLER!! Den har verkligen räddat mig många gånger och jag är helt frälst i den. 

De dagar jag lätt får problem med detta är när jag har sovit och ätit dåligt och slarvat med återhämtningen. Och även om jag läser till Friskvårdspedagog med inriktning mot träning och hälsa så lever jag tyvärr inte alltid som jag lär men jag försöker varje dag bli en bättre förebild med det.

Att ta beslutet att börja plugga var det bästa jag tagit för mig själv. Och på köpet har jag fått lära människa helt fantastiska människor! Trots att vi ibland har olika tankar och åsikter kring både träning och kost så accepterar vi det.

Likes

Comments

Först och främst, alltså dom är två hundarna.. Det är helt galet hur mycket dom betyder för mig och hur mycket jag saknar att inte ha dom med mig varje dag. Dom är så otroligt snälla, glada och kärleksfulla!

Hej förresten! Jag ser att det var ett tag sedan jag uppdaterade men denna veckan inte varit så spännande med rethosta, snor, förkylning blandat med dålig energi. Jag har haft en vecka där jag inte tyckt mycket varit kul och varit trött på det mesta, som tur är brukar det bara hålla i sig någon vecka innan jag är på banan igen.

Och ja, jag har tränat denna veckan trots förkylningen, fyra pass till och med. Jag känner mig inte som den bästa förebilden som lever som jag lär men jag känner mig kropp ganska väl vid det här laget att jag aldrig skulle träna om jag var riktigt sjuk. Förut har jag tränat med feber, halsont och huvudvärk vilket är helt idiotiskt och kan vara rent farligt för din kropp! Det var då jag såg träningen som ett måste, något man är tvungen att göra. Min uppfattning till träning har förändrats rejält det sista året, nu vet jag varför jag tränar!

Jag satt och funderade lite på varför folk tränar och hur de tränar.. Mitt mål med min träning är att jag ska ha nytta av den i mitt liv, funktionell och varierad träning som gör att jag håller mig hel och känner mig stark fysiskt men framförallt psykiskt. Det jag tänker på är folk som tränar för att orka lyfta en viss vikt i t.ex. marklyft, knäböj eller bänkpress. Jag menar helt ärligt nu, vad är grejen? Jag förstår om man ska vara med i någon typ av träning, lopp osv. men annars då? Vad händer när du klarar den vikten du tränat för att orka? Vad har du då uppnått? Förstå mig rätt, jag känner många som tränar så och jag lyfter också tungt vissa träningspass så jag säger inte att det är fel men som sagt vad är grejen med att enbart träna så? Ingen stor grej då alla får träna som de vill men det var bara en fundering jag hade.


Likes

Comments

Jag tänkte dela med mig av passet jag körde imorse på gymmet. Vanligtvis gillar jag att träna hela kroppen under samma träningspass men det har blivit mycket ben och rumpa denna veckan så därför blev det nu överkropp! Jag tänkte förklara vissa övningar lite extra då jag nu i efterhand inser att alla faktiskt inte riktigt förstår vad alla övningar innebär mer än att de har invecklade namn. Alla övningar körde jag 10 rep x 3

1. Push press. En övning som tar otroligt bra i axlar och övre delen av armarna. Det finns kanske någon som har hört eller testat militärpress och denna övning är ungefär samma förutom att du med hjälp av en liten dip/nig i knäna hjälper till att pressa skivstången rakt ovanför huvudet. Vid militärpress är det en strikt press som sätter mycket mer press och belastning på axlar. Push press är istället lite snällare mot dina axlar.

2. Axelpress med hantlar. Håll hantlarna som på bilden nedan med handleden framåt och pressa rakt upp.

3. Bröstpress på pilatesboll. Ligg med övre delen av ryggen, ungefär i höjd med skulderbladen på bollen, tryck upp höften så rakt du kan. Håll vikten med raka armar rakt upp och sänkt sedan ner den i brösthöjd och pressa rakt upp igen. Jag använde mig av en skivstång men det går lika bra att ha hantlar som på bilden. Slappna av i nacken!

4. Flyes i TRX. Ju längre in du sätter fötterna desto tyngre övning, sträva efter att hela tiden ha bandet sträckt. Knip ihop skulderbladen i det övre positionen och försök att ha så raka armar du kan.

5. Magfällning i TRX. Sänk banden till navelhöjd ungefär. Ställ dig på knä, sänk axlarna och håll ett axelbrett grepp. Fäll sakta kroppen framåt så långt du orkar med stabila axlar och kontrollerad bål. Tryck dig tillbaka med hjälp av mage och axlar till utgångsposition.

6. Armhävning i TRX. Som en vanlig armhävning men där du utmanar balansen vilket gör den lite jobbigare. Ju längre bak du sätter fötterna desto tyngre övning.

7. Planka/pilen på pilatesboll. En övning som sätter stor press på bålstyrka och axlar. För nybörjaren kan det vara tillräckligt jobbigt att bara stå i plankan och det är en utmaning bara det. Annars drar du med raka ben bollen mot magen som en pil.

8. Fällkniven med pilateboll. Som bilden visar nedan så ska du lämna och hämta bollen. Försök att stanna med fötterna strax ovanför golvet.

Tillsist körde jag vanliga rygglyft och några omgångar turkish get up med kettlebell, det får ni söka på youtube för det är helt omöjligt för mig att försöka förklara i ord. 😉 Avslutade med massa rörlighet med pinne och foam roller.

Jag är extremt dålig på att förklara men jag hoppas ni förstår på ett ungefär hur övningarna ska utföras. Annars som alltid får ni gärna fråga mig! Ha en fortsatt bra lördag!

Likes

Comments

När jag såg på termometern att det var 6 plusgrader ute så fick jag ett sån motivation att ta mig till spåret och köra kondition. Men när jag kom fram insåg jag att det var både halare och blötare än jag trodde, så därför fick jag ändra mina planer.

Jag tänkte ändå dela med mig av mitt pass som jag istället fick köra. Detta skulle jag säga är ett bra pass för nybörjaren som vill komma igång med sin konditionsträning men som ändå kanske inte har målet att springa långdistans utan bara vill ha ett bättre flås.

Jag började med en så någorlunda rask promenad på 2 km, vilket inte var det lättaste med isgata stora delar. Efter det sprang jag i ganska behagligt till något ansträngande tempo i 1 km. När jag sprungit den kilometern körde jag intervaller på runt 12-13 min allt som allt, samma som på löpbandet jag gjorde förra veckan. Det gick dock inte lika fort som på löpbandet då det var som lera man sjönk ner i.

Ett pass som tar mindre än en timme, perfekt för den som har ont om tid!

Likes

Comments

Jag känner att jag vill dela med mig av ett grymt bra och effektivt pass med fokus på kondition. Om det är något jag själv strävar efter och vill att folk ska lära sig så är det att träna för att få en funktionell kropp, att träna för att klara av vardagen. Jag skulle aldrig sätta stopp för att lyfta tungt men jag tror helhjärtat på att kroppen mår bra av varierad träning där du kombinerar styrka, kondition, rörlighet, balans, explosivitet och uthållighet.

Dagen till ära stod intervaller på schemat där målet inte är att få mjölksyra i benen men att försöka ligga strax under den tröskeln. Jag började med att gå i någorlunda rask tempo i 10 minuter för att få igång kroppen och börja bli varm i musklerna, jag låg på hastighet 6 på löpbandet. När 10 minuter har gått är det dags för intervallerna och då började jag med att höja hastigheten till 10-10,5 och för att förklara det enkelt så använder jag mig av en app i telefonen där du kan ställa in hur länge intervallerna ska vara och även vilan i mellan. Jag körde på 60 sekunder intervall och 15 sekunder vila. Under vilan hoppade jag av löpbandet så att säga och satte fötterna på sidan av det (jag gick alltså inte av det!) och sen kör man så 10 omgångar. Dom sista 4 intervallerna ökade jag tempot till 11.

Efter det vilade jag i några minuter och trodde först att jag var klar men jag blev så taggad då det gick så bra och kände att jag hade lite kvar att ge så jag tog fram telefonen igen och körde kortare intervaller på 15 sekunder och lika kort vila. Men med en hastighet på 13,5-14 i 10 omgångar.

Jag passade på att köra några övningar när jag ändå var där så det blev fällande draken med KB 16 kg, 5st/ben x 3 omgångar. Höftlyft med vikt 10 kg x 3 och sist en fyra minuters intervall där jag varvade att enbart hänga i en stång, jägarvila och planka som jag var och en körde så länge jag orkade innan jag bytte övning.

Avslutade det hela med rörlighet och stretching med bland annat foamroller, så himla underskattad! Och allt detta tog under en timme vilket är perfekt för den som har ont om tid eller som inte vill lägga så mycket tid på träning.

Ska tillägga att intervallerna är anpassade för den som är lite mer tränad, för en nybörjade funkar det utmärkt att minska tiden på intervallerna och öka vilan. Hoppas ni förstår någorlunda annars får ni fråga!

Likes

Comments

Sist var det PT-kunder jag letade efter och nu är det till massage. Framåt nu i vår efter PT-delen om jag förstått planeringen rätt så kommer jag dra igång fortsättningen för certifiering till Massageterapeut. Nu är det så att jag letar efter 5 st frivilliga som vill och har behov av massage under tre tillfällen. Du behöver ju självklart inte vara trasig rakt igenom men för både din och min skull hade det varit roligt att kunna se en tydlig förändring! Kanske har du som jag en extremt stel och öm nacke, en trött ländrygg, värk i kroppen eller helt enkelt bara är i behov av massage.

Hör gärna av dig så snart du bestämt dig så kan vi prata vidare om vad jag skulle kunna hjälpa dig med och börja planera redan nu!


Idag och imorgon har jag hemstudier då jag klarade mitt MI samtal (motiverande samtal) igår. Dock har jag inte varit så värst produktiv idag med plugg, jag har i alla fall gått igenom mitt projekt och ändrat och skrivit till några saker. Nästa vecka drar PT-delen igång och jag ska göra det bästa jag kan för att lära mig så mycket som möjligt på den korta tiden vi har. Planera bra och prioritera rätt! Och framförallt att lägga energin på rätt saker. Med ett företag som väntar när jag är klar så har jag inte riktigt tiden att tramsa runt, hur tråkig jag än må låta när jag säger så.

Jag vet att det har varit dåligt med träningstips den sista tiden men imorgon ska jag iväg och köra löpintervaller bland annat så efter det ska jag dela med mig av ett grymt bra pass för att komma igång med din konditionsträning och även kunna förbättra dig. Jag körde detta pass i tisdags och kände att jag hade förbättrat mig otroligt mycket sedan jag gjorde det i början av hösten. Nu ska jag hitta något mellanmål att slänga i mig innan det är dags för cirkelfys!

Likes

Comments

Nu tänker jag inte påstå eller uppmana alla att träna lika ofta som jag gör vanligtvis utan det är något jag har vant min kropp vid och mår bra av. En vanlig vecka snittar jag på 4 träningspass i veckan och lite promenader utöver det, denna veckan blev inte alls lika bra. Jag tränade som vanligt ett av mina favoritpass i måndags och det kändes jättebra fram tills jag vaknade dagen efter med halsont och hängig i kroppen. Jag minns inte ens sist jag var sjuk! I alla fall så höll smärtan i halsen hela veckan och jag kände mig febrig till och från. Därför blev det ingen träning förrän igår eftermiddag och det är helt sjukt vad man tappar mycket styrka på knappt en vecka.

Det sägs ju att man lär sig med åren och det är nog sant. Hade detta varit för kanske 2-3 år sedan hade jag troligtvis tränat med både halsont och småfebrig, jättedålig tanke som jag inte vill att någon tar efter men det var så det var. Jag hade då inte förstått helt att träning ingen ska vara något måste utan något man ska må bra av och tycka vara roligt. Jag får se denna vilovecka som något min kropp behövde för även om jag fortfarande är lite småförkyld så är jag på rätt väg tillbaka nu. Som ni hör så är jag ingen expert på detta när det handlar om att träna vid rätt tillfällen men vad jag kan rekommendera är att lära dig lyssna på din kropp! Det betyder inte att du varje morgon ska känna efter varje del i din kropp hur du mår och liksom leta felen att slippa ett träningspass utan att känner du att kroppen är sliten och skriker efter vila, så låt den få vila en dag.

Idag är det söndag och jag åkte ut till Mullsjö i förmiddags för lite sällskap. Det blev en långpromenad med hundar och familj och det var så himla uppfriskande och avkopplande för själen. Ni som trivs i skog och natur förstår nog hur jag menar. Nu är jag hemma igen och ska snart tacka för mig idag! Imorgon drar en ny vecka igång i skolan och nu känner jag hur tiden bara springer iväg, snart är det juni och då är skolan slut.. Helt galet.

Hoppas ni haft en härlig helg och får en grym start på en ny vecka!

Likes

Comments

Mår inte helt hundra idag med halsont och en hängig kropp så jag tänkte försöka få saker gjorda som jag hela tiden hamnar efter med. Därför vill jag göra en intressekoll bland er! Det är så att nu i vår så kommer jag börja med min PT-certifiering och söker därför er som skulle vilja vara med mig på resan till att bli utbildad. Jag kommer att behöva minst 4 personer för olika typer av träning, både styrka och kondition under ett anta tillfällen. Kanske har du tränat tidigare men tappat motivationen eller så är du helt ny i träningsvärden, jag vill gärna hjälpa dig!

Ni som är intresserade och helst bor i Jönköpingsområdet får gärna höra av er och berättade vad just du skulle behöva hjälp med! 😄

Nu ska jag fortsätta vila och försöka piggna till så jag kanske kan komma igång med träningen snart igen. Ska kolla till knäckebrödet i ugnen och göra en fruktsallad som mellanmål.

Likes

Comments